Slechte geluidskwaliteit van de gesproken navigatie stem van de BMW navigator 6

Hier kan je alle vragen, tips & tricks kwijt over Bike-to-bike, Bluetooth, Intercom systemen, GSM,... kortom alle communicatie perikelen

Moderator: GVN

Plaats reactie
Frank Vinck
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2020, 10:21
Woonplaats: Nieuwerkerken

Slechte geluidskwaliteit van de gesproken navigatie stem van de BMW navigator 6

Bericht door Frank Vinck »

Hallo,
ik plaats dit in het communicatieforum, had misschien evengoed in GPS forum gekund.
Ik heb sinds een paar maand een nieuwe F750GS, waar ik overigens heel tevreden over ben.
Nu is er een zaak waar ik vanaf het begin al mee sukkel en maar niet goed krijg.
De geluidskwaliteit van de gesproken navigatie stem van de BMW navigator 6 in combinatie met de eveneens nieuw aangekochte Sena SRL headsets en Shoei Neotec 2 systeemhelmen.
Ik ben al maandenlang hiervoor in contact met de helpdesks van zowel Sena als Garmin. Tot nog toe zonder positief resultaat.
Van al de personen die ik hierover al heb gesproken, die ook een navigator hebben is er eigenlijk niemand die deze stemnavigatie gebruikt. Dat zegt eigenlijk al genoeg.
Velen halen aan dat je in de mixer instelling van de navigator het volume van de navigatie moet tussen de 30% en 50% houden, en het volume met je headset moet regelen.
Wat ze ook bij Sena en BMW zeggen.Dit is ook logisch, hoe meer richting 100%, hoe meer overstuurd het signaal wordt.  
Maar ook dit helpt niet.
De muziekweergave van de navigator is bvb prima. Dus het bluetooth profiel A2DP, dat hiervoor wordt gebruikt, werkt dus prima.
De intercomfunctie tussen mijn helm en deze van mijn vrouw werkt dus ook prima, dit gaat ook via A2DP.Er is echter blijkbaar een probleem met het mono HFP/HSP profiel dat blijkbaar enkel gebruikt wordt voor de weergave van de navigatiestem van de Garmin naar mijn Sena SRL headsets.
Ik probeerde ook al eens een navigator 5, die ik mocht gebruiken van de motordealer. Resultaat, idem.Ik vraag mij nu stilaan af of het niet ligt aan de navigators zelf, en ze allemaal hebben. Een luidspreker, zoals in mijn Zumo 350 zit er ook al niet in.
Initieel heb ik geprobeerd om alles te koppelen via de procedure besproken in dit youtubefilmpje.https://www.youtube.com/watch?v=LzPoILCj-aU&t=3113s
Op deze manier werkte alles prima, maar ook dan was er hetzelfde probleem met de onverstaanbare navigatiestem van de navigator. Daarentegen klonk de navigatiestem afkomstig via de BMW connected app op de gsm, die via het BMW tft scherm naar de daarop geconnecteerde sena headset werkte heel goed. Hier wel misschien met bluetooth A2DP?
Vandaar dat ik mij daarna enkel heb gefocust met slechts twee gekoppelde toestellen, de navigator en de sena headset, om verdere problemen uit te sluiten.
De helpdesk van Garmin is ronduit slecht. Buiten wat standaardantwoorden en zelfs verouderde informatie van tien jaar geleden met telkens antwoord intervallen van een maand ertussen in.
Bij Sena moet ik zeggen dat ze zeer behulpzaam zijn. Na eerst wat gecommuniceerd te hebben bij de collega's in de USA, nadien verder geholpen door hun dienst in Europa. Maar uiteindelijk kom ik vast te zitten op de combinatie BMW navigator en de Sena Headset SRL.
Nu heb ik sinds onlangs nog twee bijkomende problemen:
1- Navigatieroute wordt plots onderbroken. Deze is dan wel weer te starten, maar toch vervelend.
2- Soms beginnen de de verschillende schermen van de navigator een na te toggelen. kaart, kompas, gegevensscherm, enz.......
Voor punt 2 heeft de dealer een nieuwe onder garantie besteld. Is blijkbaar een gekend probleem.Ergens hoop ik dat het goed komt, maar ik vrees voor de zaak.
Zo een lang verhaal, maar probleem is ook complex.
Weet iemand van jullie hier meer van?
Groeten,
Frank
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Slechte geluidskwaliteit van de gesproken navigatie stem van de BMW navigator 6

Bericht door st1100 »

Veel uitleg maar het belangrijkste staat er niet in : hoe koppel je de gps aan de headset. (Is een werkje van paar minuten , waar je blijkbaar een YT filmp(je) van een uur over kunt maken. :-? :-? ) Sorry maar dat bekijken heeft weinig nut volgens mij , is met zekerheid veel blabla en weinig boem boem.

Ik doe het zo : (smart)phone verbinden met tft. Vervolgens headset , mobile phone 1 verbinden met tft. Vervolgen gps verbinden als 2é verbinding als gps.

Hoe kom je daar : TFT verbinden : centrale knop lang indrukken : prompt intercom pairing , blijven drukken tot prompt configuration menu. Vervolgens éénmaal op + tot prompt phone pairing. Voor de gps zelfde maar dan 3 keer op + tot gps pairing.

Telefoon en muziek enz bedien je nu via het tft/scrollwiel en gps is 2é verbinding. Je hebt dus geen extra verbindingen meer nodig! (Lees door nog verbindingen te maken kan je de werking om zeep helpen.) :shock:
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Slechte geluidskwaliteit van de gesproken navigatie stem van de BMW navigator 6

Bericht door p@rick »

Neem eens kontakt op met Alex Jamar van Starcom Communications in Tessenderlo, die lost het gegarandeerd voor je op.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Frank Vinck
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2020, 10:21
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: Slechte geluidskwaliteit van de gesproken navigatie stem van de BMW navigator 6

Bericht door Frank Vinck »

Bedankt alle twee voor jullie antwoord.
@st1100: Ik heb daarnet opnieuw alle bluetooth verbindingen in headset, GSM, GPS en tft gewist en exact gedaan hoe het bij jou werkt. Alles werkt, maar de navigatiestem blijft ondermaats. Misschien eens afwachten hoe het met de nieuwe navigator werkt eens ik die heb ontvangen.
@P@rick: Zal ik zeker eens langs gaan mocht probleem blijven bestaan.
ferdi
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 jul 2018, 12:16
Woonplaats: Oud Turnhout

Re: Slechte geluidskwaliteit van de gesproken navigatie stem van de BMW navigator 6

Bericht door ferdi »

beste ,

ik gebruik volgens mij dezelfde set als jij en heb totaal geen problemen .
zowel muziek als navi - stem zijn zeer duidelijk .
Frank Vinck
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2020, 10:21
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: Slechte geluidskwaliteit van de gesproken navigatie stem van de BMW navigator 6

Bericht door Frank Vinck »

Hoy ferdi,
Blij dit te horen.
De combinatie bij mij is de shoei Neotec 2 helm met de SRL-01 headset, mij zo te samen verkocht bij Richa.
Op internet lees ik dat er ook een headset SRL-02 zou zijn voor de neotec 2. Volledig identiek blijkbaar, enkel de microfoon zou anders zijn. Ik vraag dit na bij Sena zelf.
De BMW Navigator 6 werd geleverd samen met de nieuwe motorfiets.
Welke combinatie heb jij?
Heb je nog een idee hoe jij deze twee hebt gekoppeld?
Groeten,
Frank
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Slechte geluidskwaliteit van de gesproken navigatie stem van de BMW navigator 6

Bericht door st1100 »

Ik denk toch dat je eerder in de richting van de navigator/garmin moet zoeken. En ik zou beginnen met een ‘harde reset’ te doen. In het verleden had ik ook slechte klank bij een Z660 en bij garmin weet je nooit hoelang ze bugs meeslepen :-( Als dat niet helpt zou ik eens een zelfde ander toestel proberen. , ken je niemand die er ook één heeft? Of waarom niet in de bmw-garage.

By the way ik heb SLR II (shoei gt-air II) met Tomtom 550 en ook geen klachten.
Frank Vinck
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2020, 10:21
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: Slechte geluidskwaliteit van de gesproken navigatie stem van de BMW navigator 6

Bericht door Frank Vinck »

Ik deed daarnet een harde reset. Bedankt voor de tip, dit had ik nog niet gedaan. Na echter ook weer harde reset headset en opnieuw alle verbindingen te wissen, zelfde resultaat. Zowel als telefoon, als gps bluetooth koppeling. Nog even afwachten tot ik mijn nieuw toestel dat is besteld onder garantie heb. Dan weten we weer wat meer.
ferdi
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 jul 2018, 12:16
Woonplaats: Oud Turnhout

Re: Slechte geluidskwaliteit van de gesproken navigatie stem van de BMW navigator 6

Bericht door ferdi »

ik heb de shoei Neotec 2 helm met de SRL-01 headset , gekocht bij RAD in Willebroek
voor het koppelen heb ik de volgorde in het BMW boek gevolg ( ik rijd wel met een K 1600 B van 2019 )
eerst de radio koppen en nadien de GPS
toen ik voor de eerste keer vertrok schrok ik me een hoedje , het geluid van de GPS stond loeihard en was toen ook niet te verstaan
toen ik het volume voldoende gereduceerd had was alles klaar en duidelijk
Frank Vinck
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2020, 10:21
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: Slechte geluidskwaliteit van de gesproken navigatie stem van de BMW navigator 6

Bericht door Frank Vinck »

Ok bedankt. Dan zou het toch moeten werken.
Wanneer ik meer te weten kom, hoor je hier wel.
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Slechte geluidskwaliteit van de gesproken navigatie stem van de BMW navigator 6

Bericht door ®win »

Als ik een route rijd (Navigator V), dan zet ik altijd muziek (mp3 speler) aan op de Navigator, zodat het kanaal tussen gps en helmset continu in gebruik is. Dan is de navigatiestem duidelijk zonder storen. Heb ik daarentegen de muziek niet aan en ik krijg na een tijdje een gesproken navigatie-aanwijzing, dan klinkt deze de eerste seconden met heel veel gekraak en is amper verstaanbaar.

Headset is een Sena SC10U in mijn Schuberth E1. Overigens had ik ditzelfde fenomeen met mijn vorige helm (BMW Systeem VI met BMW comm set).
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Frank Vinck
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2020, 10:21
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: Slechte geluidskwaliteit van de gesproken navigatie stem van de BMW navigator 6

Bericht door Frank Vinck »

Ik heb het ook al gedaan zoals je zegt. Maar bij mij is het het zelfs met spelende muziek vanop de GPS slecht.
Bedankt voor deze aanvulling.
stropke
Berichten: 520
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:18
Woonplaats: Sint-Amandsberg
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Slechte geluidskwaliteit van de gesproken navigatie stem van de BMW navigator 6

Bericht door stropke »

Vandaag voor de eerste keer met shoei neotec 2 met srl gereden
Heb eerst de srl gekoppeld met tft als gsm 1 , dan nav 6 als tweede gsm
En inderdaad gps stem veel te luid en onduidelijk
Maar heb dan op de nav 6 op volume geduwd en dan op audiomixer,
en dan het navigatie geluid op het minimum gezet, dan kan je op de srl het volume regelen
En nu is het geluid wel goed en helder
Ik koppel wel mijn gsm niet met de gps , dat is volgens mij ook niet nodig
En er is ook een software update voor de srl , misschien helpt die ook ?

Stropke
Fun....is not a straight line
Frank Vinck
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2020, 10:21
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: Slechte geluidskwaliteit van de gesproken navigatie stem van de BMW navigator 6

Bericht door Frank Vinck »

Hallo,
ondertussen kon ik de nieuwe BMW navigator uittesten.
Spijtig genoeg moet ik vaststellen dat het resultaat volledig identiek is.
Zal nog eens gaan polsen bij de dealer of daar niemand is die hier soms meer van weet. Uiteindelijk is het toch een product dat zij verkopen.
En nadien dan eens contact op met Alex Jamar van Starcom Communications in Tessenderlo zoals P@rick eerder al voorstelde. Natuurlijk is zowel de navigator als de headset daar niet gekocht. Maar kan toch maar proberen.
Groeten,
Frank
Plaats reactie