Verslag van een eenpersoonstripje, door de Alpen...

Hier worden enkel ter inzage de complete reisverslagen gepost van forumleden.
Voor eventuele vragen, contacteer via PM of e-mail de auteur

Moderator: GVN

Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Verslag van een eenpersoonstripje, door de Alpen...

Bericht door Koppel!! »

Vrijdagochtend. ’t Is halfzes, nog vroeg in de ochtend, maar ‘k wil op een deftig uur vertrekken. Ik heb nml. een serieus stukje fietsen voor de boeg.
De bedoeling is dat ik vandaag via autosnelweg tot in Grenoble geraak, en daar de Vercors induik om de Gorge de la Bourne en de Cirque du Combe Laval verken, om via de Col de Rousset de Vercors te verlaten, en me ergens tussen Die en Gap een slaapplaats zoek.
Kortom, een hele boterham dus, een hele afstand ook. De GPS zegt dat ’t net over de 1000km zal zijn, waarvan een kleine 850 over de autosnelweg :-?
Rond de zessen vertrek ik dan, de GS is gepakt, zij ’t dan wel heel licht. In de linker zijkoffer steekt een beetje kledij, en wat gereedschap en een bandenpomp. De rechter zijkoffer zit dan weer propvol met m’n warme Richavest. ’t Idee is nml. om zowel bij de heen- als bij de terugreis via de bergen te gaan, en in september zou ’t wel al is kouder kunnen zijn.
M’n tanktas zit naar gewoonte vol met fotogerief, en wat reservesjaaltjes. De zijtassen bevatten dan weer de regenkledij, en wat extra drinken voor onderweg.
De (mini)tent zit, samen met de slaapzak, en een rolmatraske in m’n bagagerol, die weliswaar groot in volume is, maar nog geen 5kg weegt, en hangt in de plaats van de topcase achterop gebonden.
Soit, voor zover ’t technische gedeelte, daar ga ik ulle niet langer mee vervelen.
Eens onderweg is ’t redelijk fris, ben content dat ik m’n Phasevestje, en m’n fleece onder de Rallyvest heb aangedaan, want ‘k heb geen overschot zulle. Zit zelfs ff te denken om m’n Richavest nu al te benutten, maar da’s weer van ’t goede te veel me dunkt.
Ter hoogte van Wanlin stop ik, naar goede gewoonte om een taske koffie te drinken, kwestie van terwijl ook ff op te warmen. Wel is ’t mooi weer, de nog altijd donkere hemel laat de sterrekes in vol ornaat fonkelen, en vanop m’n linkerkant is de hemel ondertussen al bleekblauw aan ’t kleuren, ’t zonneke is aan ’t opkomen.
Onderweg naar Luxemburg geniet ik dan ook van een schitterende zonsopgang, die de lagen nevel hier en daar doet verdwijnen.

Afbeelding

Eens aan de grens is ’t mooie weer ff voorbij, Luxemburg ligt in dikke nevel en mist gehuld, zo erg zelfs dat ’t fillefilteren is over de gehele lengte van de grens tot aan de afslag naar Frankrijk :-? Gelukkig zijn de onderweg zijnde toeristen, en de Luxmeburgers hoffelijk genoeg. Nergens wordt m’n doorgang gesperd, zodoende verlies ik niet al te veel tijd.
Aan Aire de Berchem ’t beestje voor de eerste keer volledig vol gegoten met ’t dure nat, en een sandwichke met hesp naarbinnen gespeeld.

Afbeelding

Vandaar gaat ’t dan, aan een redelijk vlot tempo verder tot een dikke tweehonderd km verder, daar wordt ’t zelfde ritueel nogmaals overgedaan.
Eveneens doe ik daar een klapke met enkele Franse motards, deze vragen me of ik ook onderweg ben naar de Bol d’Or. Ik vertel hen dat ik nog tot onder de Vercors moet rijden, maar daar hebben zij, Fransman zijnde, nog nooit van gehoord :roll:
Rond een uur of één in de namiddag moet ik voor de derde keer tanken, nu net voor de ring rond Lyon.
Wederom ’t zelfde ritueel, tank volgieten, benen ff strekken, iets eten en drinken (ne Camelbag is op de autosnelweg nie echt zo’n handig ding zulle), en terug verder bollen, richting ring rond Lyon en de autosnelweg naar Grenoble. ’t Zou van hieruit nog zo’n 170km moeten zijn, tanken dus alvorens de autoroute te verlaten.
Iets na drieën verlaat ik dan ook, na m’n laatste tankstop voor vandaag, en zo’n 850km de autosnelweg, op naar de Vercors :twisted:
De eerste bochtjes vallen tegen, ff m’n rijstijl aanpassen na al bijna een ganse dag gewoon rechtdoor te rijden. Anderzijds, ik jaag me niet op, ben niet gehaast, en alleen zijnde moet ik met niemand rekening houden.
De bedoeling is om zeker tot Die te geraken, en verder zien we wel.
In Villard-de-Lans neem ik de baan naar de Gorge de la Bourne, enkele maanden geleden nog volledig afgesloten voor renovatiewerken, nu echter geopend maar voorzien van een hier en daar gladde laag kiezeltjes. Renovatie puur op z’n Frans dus :-(
Ik rij echter op m’n gemak, geniet van ’t prachtige uitzicht, stop af en toe als ik denk een mooie fotomogelijkheid te zien, kortom, ongehaast genieten :D

Afbeelding

Afbeelding

Na de Gorge de la Bourne neem ik links, richting Cirque du Combe Laval, nog zo’n prachtige baan, uitgehouwen uit de rotswand.
Ach, de foto’s zeggen meer dan ik verwoorden kan...

Afbeelding

Afbeelding

Na hier wat rondgeslenterd te hebben rij ik verder, nu naar de Col de Rousset. Die heb ik in mei ll. Nog gedaan, en is echt een aanrader in de regio, zowel qua rijplezier als qua fotogehalte.

Afbeelding

Boven, met ’t zicht op de mooie afdaling richting Die raak ik aan de klap met een Fransman. Een aangename kerel, die me verteld dat hij, en z’n vrouw, die de gehele tijd in de camper blijft verscholen, hier jaarlijks komen wandelen, hij kent de streek door en door, en is onder de indruk van mijn kennis v.d regio. Ik vertel ‘m over de Col de Menée, en dat ’t mijn eerste bergpas met de moto was, en de keer dat ik per ongeluk in Mens naar rechts ging, en terug op dezelfde weg uitkwam, de man vertelt dan weer enkele van zijn anekdotes, en zonder ’t goed en wel te beseffen ben ik een uur aan ’t leuteren.
’t Is bijna 18u, ik neem afscheid van de beste kerel, moet zelfs nog een natje en droogje afwimpelen, en geniet van de prachtige, kronkelende weg naar beneden.
In Die besluit ik om nog wat verder te gaan, uiteindelijk stop ik in Luc-en-Diois, op een bijna verlaten camping. De man begint te lachen als ik ‘m vraag of er soms nog plaats over is voor een motard met een kleine tent.
Een kwartier later staat m’n tentje recht, en is ’t zelfs al ingericht, voor zover dat nodig is.

Afbeelding

Ik neem een verfrissende douche, vanaf Lyon was de temperatuur constant meer dan 24°C, en kleed me om, ik bemerk dan weer dat ik m’n sandalen terug vergeten ben, dju, dan maar met m’n lompe botten, en in bermudashort ’t dorp intrekken op zoek naar iets eetbaars.
De enkellingen die me aanschouwen bekijken me alsof ik “een vijs kwijt ben”, ik kan toch moeilijk op m’n kousen naar ’t dorp stappen hé.
Op een pleintje zie ik een omgebouwde campingcar staan, die pizza’s bakt. Ik bestel er me een, samen met iets dat op een Vietnamese loempia trekt, en daar een “Nème” heet.
Terug op de camping constateer ik dat lekker eten niet uit een campingkot komt, anderzijds, ’t is warm, en m’n honger is gestild, meer vraag ik op ’t moment niet.
Vermits er buiten mij zo’n 2’n halve campingcar en een vierde van een tent op gans diene camping staat, en sociale interactie dus zo goed als onbestaande is kruip ik tegen 21u reeds in m’n slaapzak. Blijkbaar zitten de 1012 afgelegde km’s dieper dan ik dacht, want een tiental minuten later ben ik in slaap gevallen.

Afbeelding


Zaterdagochtend, de wekker stond op 08u00, niet dat ’t nog ver rijden is, maar ‘k ga vandaag wel de Parpaillon over, en daarom liever ietske vroeger vertrekken.
Na een uurke vanalles doen is m’n tentje opgebroken, m’n boeltje volledig gepakt, en verlaat ik de eenzame en stille camping, op weg naar Gap.
Eerst moet ik de Col de Cabre over, een niet echt hoge verbindingscol op een redelijk brede, en waarschijnlijk meestal drukke weg, maar vandaag, op dit vroege uur ben ik zo goed als alleen onderweg, tof, en de mooie bochtjes laten zich sportief berijden, ’t is nog vroeg, maar ’t tempo zit er al in :grin:
Bovenop de Col schijnt de zon me tegemoet, met een mooi zicht op de met groen en bruin begroeide beboste bergzijdes.

Afbeelding

Trouwens, net voorbij Luc ben ik nog een leuk stukje natuur tegengekomen, nml. de “Saut de la Drôme”, waar de rivier zich ff door een hoop opgegooide rotsblokken moet wringen, om dan enkele meters dieper te vallen, best een leuk zicht zo vroeg op de ochtend.

Afbeelding

Zo’n uurke later doe ik een tankstop in Gap, de bazin vertelt me dat ’t prachtig weer wordt, en dat ’t nog enkele dagen zal blijven duren zo. Prima!
Vanuit Gap is ’t dan richting Savinnes-le-Lac, om daar rechtdoor te rijden naar Embrun. Onderweg, ik weet ‘t, nie veilig maar wél handig, typ ik La Chalp in de Gps, ’t laatste dorpke voor de echte steenpiste op de Parpaillon, zodoende rij ik een stuk naast de Durance, en zie ik Embrun vanop een afstand op z’n rotsen liggen. Indrukwekkend zicht.

Afbeelding

Afbeelding

Soit, ik rij omhoog, langs enkele smalle wegskes, om uiteindelijk de juiste baan naar boven te nemen, de Gps heeft gewoon een klein stukje afgesneden. Onderweg vraag ik aan een locale boer of de tunnel boven nog altijd open, hij antwoord bevestigend, en wenst me een goeie reis, vriendelijke kerel.
Enkele km voorbij La Chalp begint de echte steenpiste, en ze is direct al steviger dan wat ik me van de oostkant kan herinneren. Sommige stukken doen de GS wat links en rechts springen, maar ’t blijft allemaal goed doenbaar, ‘k moet wel rechtstaan, anders zou m’n gat nogal afzien me dunkt.
Na enkele minuten rij ik een bos in, de schaduw en hevige zonnestralen wisselen elkaar aan sneltempo af, ‘k heb bijna zo’n strobo-effect, lastig zulle.
Weer enkele km’s verder moet ik stoppen, een kudde schapen is lustig bezig de weg over te steken, enkele enduristen staan reeds te wachten, en ik stop net achter hen.

Afbeelding

Ze bekijken me, ik wordt bijna ontleed door hun allen. Bizar.
De achterste komt tot bij me, en vraagt of ik alleen ben, ik antwoord van “Oui”, hij bekijkt m’n bepakte GS, en m’n all-roadbanden, en vraagt of ik tot boven wil gaan, ik antwoord van “Oui”, hij bekijkt de GS nogmaals en vraagt of ik tot aan de tunnel wil rijden, en misschien zelfs erdoor wil, ik antwoord van “Oui”. De kerel draait zich om, roept ’t één en ’t ander naar z’n kompanen, en gaat hoofdschuddend terug naar z’n gepimpte KTM Enduro 450.
Ik begin ff te twijfelen, denk van “waar ben ik nu weer aan begonnen”, maar volhard in de boosheid, ik zal ’t onderweg wel zien.
Onedertussen is de piste vrijgemaakt van wol en geblaat, ’t herderinneke zegt ons van direct verder te rijden, want ietske verder gaat ze nogmaals de piste kruisen, en kunnen we daar weer een half uur wachten.
De gasten op hun enduro’s stuiven weg, een minuut later hoor ik enkel nog wat 2taktgeknetter in de verte, ik rij rustig m’n tempo, in tweede op ong 1500rpm, en geniet van de mooie klim naar boven. Als ik de bomen verlaat zit ik plots in een bijna steppe aandoende grasvlakte, waar de piste als een lint doorkruipt, prachtig gewoon.

Afbeelding

De kerels op hun enduro’s zitten iets verder te eten, ik passeer ze en krijg van allen een duim omhoog. Vind ik wel leuk, maar doet me denken dat zij nog nooit met een GS gebold hebben, anders zouden ze beseffen dat dit eigenlijk een makkie is, ondanks de bepakking (die veelvuldig is, maar eigenlijk twee keer niks weegt).
Tijdens de rit naar boven ben ik natuurlijk verplicht om af en toe enkele foto’s te schieten, al was ’t maar om dit desolate maar o zo mooie landschap in beeld te brengen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zit me ondertussen al enkele minuten af te vragen waar dienen tunnel nu is, en net als ik ’t niet verwacht komt hij vanachter de hoek gekropen, de open tunnelmond v.d westelijke zijde.

Afbeelding

Whoaw, ondanks de foto’s, en de info allerhande is ’t toch ff kijken en inschatten, er is nml. sprake van risico’s op ijsplekken, en diepe moddersporen en dito plassen. Niet iets wat je als eenzaat hierboven wil meemaken, maar toch, de tunnel moet eraan.
Bij ’t binnenrijden zie je de andere kant niet, de tunnelkoker is lichtjes bol gemaakt, anders zou ’t binnensijpelende water zich in ’t midden verzamelen, en dan was ’t zeker géne koekenbak.

Afbeelding

Na een 80m zie je plots aan de overkant de uitgang reeds, ook verdwijnt hier de binnenbekleding en zie je gewoon de kapot geslagen, en weg gedynamiteerde koker, brrrr, om ’t met Big Mike’s woorden te zeggen “de gezeligheid van een mijnschacht”.

Afbeelding

Net voor ’t einde moet ik nog een plas van z’n 7 à 8m door, ach, niet twijfelen, gewoon doorrijen, en ’t lukt dan ook zonder enig geglij of gevloek. Nochthans, net als ik m’n Wünderlich lampekes echt kan gebruiken vallen deze toch niet uit zeker, de relais slaat reeds enkele weken tilt.
Desondanks, ik ben er héél gemakkelijk door geraakt, en sta dan ook tevreden te wezen aan de oostkant van de tunnel.

Afbeelding

’t Gebruikelijke fotooke op de tunnel zelf is niet gelukt, de hoop puin en gesteente net naast de tunnel waar men moet oprijden lag me wat onstabiel, en op m’n eentje ga ik ’t lot niet tarten. Zal voor een volgende keer zijn ;-)

Afbeelding

De piste naar beneden is wel makkelijker dan de andere kant, ook zie ik nu duidelijk dat we, als Alplutsers in mei ll., tot op ong. 3km v.d tunnel zaten, ik herken zelfs de steenhoop waar we onze groepsfoto hebben gemaakt.

Afbeelding

Tijdens de tocht naar beneden passeer ik enkele marmotten, rij bijna over éne zijne kop, die was ewa traag van begrip, en ikke traag van ‘m op te merken.
De verdere tocht naar beneden is prachtig, en uitermate goed te rijden, zelfs een RT kan dit, wel ééntje met een ervaren piloot, maar toch...

Afbeelding

Beneden, in La Condaminne, rij ik terug de grote baan op, in Jausiers stop ik ff, om te eten en ook om te besluiten wat ik nu ga doen, m’n eerste gedacht deze ochtend was om de Bonette nog is te doen, of de Cayolle, echter, ’t is ondertussen al serieus warm aan ’t worden, ik ga gewoon via de Allos, Castelanne en Draguignan tot op m’n bestemming rijden, en wat gaan afkoelen in ’t zwembad aan de villa.
Maar zover zijn we nu nog niet, eerst nog de Allos over, beginnende met de nauwe, ietwat gevaarlijke noordkant, altijd spannend dienen Allos.
Op de top rij ik gewoon door, da’s niet van m’n gewoonte, maar ik heb ‘m ondertussen wel al gezien, dus bollen we maar verder, nu langs de brede en snelle zuidzijde, met naast me de rivier Verdon, die ik nog enkele keren ga zien, tot aan Pont-de-Soleils. Net na St. André-les-Alpes verwacht ik ’t Lac de Castillon te zien, echter, ’t enige wat ik de eerste km’s zie is een uitgedroogde bedding, met in ’t midden nog wat vochtige modder.

Afbeelding

Pas als ik bij Pont St. Julien de brug overga is er sprake van water, ik schat de stand zo’n volle 6 tot 8m lager dan normaal. Onderweg, langs de oever is ’t verschil duidelijk te zien, ff verschieten :shock:

Afbeelding

In Castelanne, aan de Total, want de Leclerc was gesloten, tank ik nog is, anders wordt ’t mogelijk krap, en ik heb tijd met hopen. Vanuit Castelanne is ’t weer de Verdon volgen, soms door een nauwe kloof, ’t is plezant rijden hier :razz:
Daarna verder richting Comps, door ’t militair kamp, via de korte maar mooie Gorge de Chateaudouble naar Draguignan, en zo tot Les Arcs. Rond 15u30 sta ik aan de villa, en nog enkele minuten later lig ik in ’t zwembad, zalig gewoon.

Afbeelding

Afbeelding

Twee toffe dagen, al is ’t gebrek aan een “partner in crime” wel groter dan ik dacht, soit, dat weten we nu ook weer. Soms is een klapke kunnen doen, en de ervaringen van onderweg kunnen delen is blijkbaar meer dan zomaar wat “klap na de vaak”.

Grtz, Philip!

P.S: De terugreis volgt nog ;)
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Bericht door WimLT »

"Hoe sterk is de eenzame fietser ...".

Knappe foto's en héél onderhoudend geschreven, maar dit is niet het eerste verslaggeske van Philippe waar ik met volle teugen van geniet, hé :wink: :thumleft:

Ik kijk al uit naar het vervolg :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
stefke
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:41
Locatie: belgie

Bericht door stefke »

:-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P
tweetyoost
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2007, 23:09
Locatie: Oostrozebeke

Bericht door tweetyoost »

zalig :) dat wil ik ook nog wel es doen!

prachtige foto's van die rotswanden en die smalle tunnel :)
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Bericht door GSrijder »

Je krijgt zo zin om te vertrekken. Ik kan genieten van zulke verslagen, dat van de Alplutsers heb ik ook gelezen met het kwijl in mijn mondhoeken.

Alleen ik zou dit niet alleen doen vrees ik, je weet maar nooit dat je daar in het ol van pluto een lekke band krijgt of zwaar ten val komt.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
lucsa
Berichten: 569
Lid geworden op: 29 mar 2005, 18:48
Woonplaats: Tielt
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door lucsa »

Leest als een roman :thumleft:
En dan de prachtige foto's erbij. :grin:
Laat het vervolg maar komen. :wink:
Groetjes Sabien & Luc
Afbeelding
TonTon

Bericht door TonTon »

de "gorge de la bourne" en "Cirque de combe laval" , zijn die te doen met de auto ? want dat ziet er daar erg smal uit.
of is dit verboden voor auto's ?
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Bericht door Vanguard »

Prachtig, ik waagde mij toen ik mijne R nog had ook aan zulke baantjes.
Als het wat te link werd verkende ik te voet even en heb bijna nooit rechtsomkeer moeten maken.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
VutteRT
Berichten: 272
Lid geworden op: 21 aug 2006, 15:37
Locatie: Tilburg

Bericht door VutteRT »

Geweldig mooi verhaal en prachtige foto's, koppel. Je moet het maar aandurven in je eentje. Veel van de route die je beschreef en die berijdtbaar is met een RT heb ik ook gereden. Het roept vele goede herinneringen op en lust om daar weer heen tegaan. Bedankt voor je mooi verslag.
Grtjs VutteRT
Vele wegen leiden naar.......de mooiste plekjes
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Bericht door GStephen »

Gewoonweg prachtig. :thumleft:
'k wou dat alweer lente was...

@Arnold: Gorges de la Bourne = D531 en Combe laval = D76.
Beide zijn openbare wegen en je mag er dus met de wagen ook rijden. Maar zoals je zelf zegt, op bepaalde plaatsen is het héél smal, en dus uitkijken geblazen.
Toen ik daar was, waren de wegenwerken nog in volle gang en was er een "déviation" voorzien via een geasvalteerde bosweg. Best wel spannend... vooral wanneer er van de andere kant een bus kwam :-?
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

toeme toch :!:

ikke jaloers, maar alweer mooi verhaal en mooie fotos!
(en wij nu allemaal stillekes de kaarten, fluostiften en kalender aant bovenhalen)
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Bericht door Obiwan »

Mooie trip.
Afgelopen jaar vrijwel het zelfde rondje gereden samen met mijn vrouw. Vwb de overnachtingenhadden we iets meer luxe en een aanrader.
http://www.hotellemarronnier.com/site/n ... hotel.html

Naast MC de vetzakken waren er volgens mij ook een aantal forumgebruikers cq lezers van hier aanwezig.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
mort
Berichten: 618
Lid geworden op: 15 mei 2006, 19:18
Locatie: omgeving brugge
Contacteer:

Bericht door mort »

zeer mooi verslag,

soms vind ik het jammer dat ik met een k100rt rij :grin:

erg mooi en hoed af voor de durf in je eentje!

mvg
K75RT '90 /// R100GS PARIS-DAKAR '89
Afbeelding Afbeelding
Trikke
Berichten: 211
Lid geworden op: 07 nov 2005, 11:03
Woonplaats: Halle

Bericht door Trikke »

Weer een prachtig tripke, Philip.
En dito verslagske met veelzeggende foto's.
Enkele van die baantjes hebben wij vorig jaar gereden in de plensende regen en de Cayolle (parallel met den Allos)
zelf in de sneeuw.
In dergelijke omstandigheden is het genot en de zichten een heel stuk minder kan ik u verzekeren.
Laat het vervolg maar komen.
btw. wanneer was dit juist? Het weer zag er stralend uit.

@ mort, VutteRT, futureGSrijder: de koppel zat in FRANKRIJK, niet ergens in de brousse van Brazilië.
Dus dat alleen is heel relatief.
Als ge uw eigen al niet meer mag vertrouwen blijf je beter thuis bij moeder de vrouw.

den trikke
mort
Berichten: 618
Lid geworden op: 15 mei 2006, 19:18
Locatie: omgeving brugge
Contacteer:

Bericht door mort »

Trikke schreef:
@ mort, VutteRT, futureGSrijder: de koppel zat in FRANKRIJK, niet ergens in de brousse van Brazilië.
Dus dat alleen is heel relatief.
Als ge uw eigen al niet meer mag vertrouwen blijf je beter thuis bij moeder de vrouw.

den trikke
alleen is inderdaad relatief, tot er eens iets serieus (hopelijk nooit) gebeurt met erge verwondingen, daar zit je dan "alleen", relatief of niet, het zal niet veel verschil maken.. ik wil maar zeggen dat het toch altijd meer risico's inhoudt om "alleen" te reizen, vandaar dat ik bewondering heb voor de mensen die het doen.
K75RT '90 /// R100GS PARIS-DAKAR '89
Afbeelding Afbeelding
G.Snake
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 dec 2004, 21:31
Locatie: Maaskant

Bericht door G.Snake »

Koppel, Philip,

Schitterend verslag en absoluut mooie ervaring. Ik ben enorm benieuwd naar het verslag van je terugreis.
Is deze trip ook met een duo te doen?Ik zou het ook wel eens willen proberen.
:?: Is het mogelijk om de GPS route van je mooie reis ontvangen? Je zou mij er een groot plezier mee doen.

Thx, Guy
Niet geschoten is altijd mis....
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door Koppel!! »

YOO

Allen, thanks voor de complimenten :oops:

Ivm de GPS route, dat wordt ff iedereen teleurstellen, heb deze niet bewaard :-(

Maaaaaaaar, als men die route wil rijden moet men toch een landkaart kopen, en als men een landkaart heeft wil ik gerust de route is opschrijven, van stad tot stad, via die en die RN. Als men daarin tenminste geïnterreseerd is?

Ben trouwens de laatste hand aan 't leggen aan m'n verslag v.d terugreis, met een beetje geluk (en wet meeval van de WIFI hier in 't hotel) staat 't deze avond nog hier geplaatst :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door Koppel!! »

YOO

Hier dan 't vervolg, ofte, de terugreis ;)

Vrijdag, rond een uur of acht ’s morgens. Straks verlaat ik m’n vriendin om wederom in m’n eentje tot thuis te fietsen. Voor ’t eerste gedeelte heb ik min of meer een route in m’n gedachten, maar verder heb ik absoluut nog geen idee waar ik vannacht ga slapen, langs welke landen ik ga rijden, of over welke bergpassen ik ga.
Ik zal ’t wel zien onderweg, daar waar de goesting mij brengt.
Na afscheid genomen te hebben vertrek ik, zo rond den tienen, ietske later dan voorzien dus, maar ’t ontbijt was lekker, richting Draguignan. Van daaruit gaat ’t richting Callas, en zo via de Col du Bel-Homme en de Col de Clavel naar de Route Napoleon, halfweg tussen Grasse en Castellane. Onderweg passeer ik enkele kamelen :shock: , blijkt dat er een circus in ’t dorp was :lol:

Afbeelding

De RN volg ik enkele km, tot ik links de baan richting ’t kleine dorpje van Séranon indraai, vandaar is ’t allemaal kleine wegskes, goed opletten dus dat ik niet verkeerd rij, Gps of géne Gps.
De Col Bas vind ik redelijk makkelijk, zoals de naam doet vermoeden is ’t geen echte hoogvlieger, integenstelling tot deze kerel

Afbeelding

Beneden kom ik op de D2 terecht, een ietske grotere weg, maar nog altijd ben ik hier bijna alleen. Blijkt dat ge hier buiten ’t hoofdseizoen weinig tot geen toeristen tegenkomt, en de locals, tja, waar die uithangen weet ik niet, maar ze zijn niet op de baan.
Een dikke 10km neem ik links de baan naar de Col de Bleine, met z’n 1439m zowat de hoogste bergpas die ge hier kunt rijden. Buiten ’t feit dat de baan leuk kronkelt, is er niet veel aan.

Afbeelding

Althans, dat is totdat ge ietske verder dan de top op een prachtig panorama strompelt.
Damn, da’s enigszins indrukkwekkend, met minder kan ik ’t niet verwoorden!

Afbeelding

De baan, nu amper iets breder dan één volwassen auto, blijft maar doordraaien, over een volgend colletje, de Col de Pinpinier, gaat ’t onverminderd verder, altijd maar draaien, en keren, een sublieme weg deze D10 waar ik me ondertussen op bevind.

Afbeelding

Wat verder kom ik aan de Clue d’Aiglun, een zeer nauwe passage dus, waar meestal één of ander locaal stroompje voor iets tussen zit. Zoals dus ook hier ’t geval is.
In ’t midden van de foto is ’t bruggetje over de rivier, de uitgehouwen tunnels om tot daar te geraken zie je natuurlijk niet op foto. Maar ze zijn er wel degelijk, ‘k blijf ’t herhalen, een prachtige omgeving, op ’t goe vallend uit gevonden.

Afbeelding

De dorpkes die ik ondertussen passeer, sommigen niet groter dan een verzameling van een 5 à 6 huizekes zijn ook bijzonder mooi in de omgeving geplaatst, alsof men er eerst is goed over nagedacht heeft, en dan daar nen hoop huizen heeft gepland.

Afbeelding

Afbeelding

Weer iets verder, na ’t dorpke Sigale kom ik op de D17, die naar de vallei v.d Tinée gaat. Deze baan is weer ietsje breder, maar ’t blijft genieten van de vele bochtjes.
Ik moet wel dringend een beetje voortmaken, ’t is ondertussen bijna één uur in de namiddag, en ‘k heb net de eerste honderd km gepasseerd. De omgeving leent er zich dan ook niet voor om hier als Rossi door te knallen, ’t is veel te mooi hier.

Afbeelding

Net na ’t stadje Gilette zie ik de vallei liggen, en de monding van da riviertje waar ik een uurke geleden nog over dat kleine brugske gereden heb.

Afbeelding

Eens beneden is ’t ff tempo maken, de 7km op de drukke N202 zijn snel voorbij. Ik draai rechts de D2205 op, door de Gorge de la Mescla, richting St. Sauveur-sur-Tinée, om zo de vallei v.d Tinée te volgen, richting Col de la Moutière. Deze minder bekende bergpas is een alternatief voor de hoogste van Europa, de Bonette. Ik wil deze dan ook is doen, zeker omdat ik me laten vertellen heb dat ’t een off-roadbergpas is, die weliswaar gemakkelijk rijdt.
En ook omdat ik de Bonette reeds enkele keren heb gedaan, en ik graag iets nieuw verken :twisted:
Net voorbij St. Étienne-de-Tinée vind ik een open zijnde benzinepomp, maar goed ook want ik ben net op reserve gevallen.
‘k Doe de tank vol, en vraag aan de jongedame of de Col de la Moutière wel degelijk geopend is voor ’t verkeer. Ik weet nml. absoluut niet wat me te wachten staat, daarom vraag ik ’t liever op voorhand. De dame vraagt me of ik wel degelijk weet dat ’t een steenpiste is, en dat ’t niet geschikt is voor zomaar den eerste den beste moto of auto. Ik antwoord dat ik reeds diepere waters heb doorzwommen, en toch wel die piste is wel testen.
Een km of 6 verder draai ik dus linksaf, naar St. Dalmas-le-Selvage, en verwacht om na enkele km’s de steenpiste te zien beginnen.
Niets is echter minder waar, ’t is een smalle, en hobbelige betonbaan, maar ’t blijft dus gewoon beton, en dit tot aan ’t hoogste punt.

Afbeelding

Da’s trouwens ook zoiets bizar, ’t hoogste punt is eigenlijk niet ’t hoogste punt, ttz. waar ’t panneel van Col de Tralala staat is er een kruispuntje, en neemt men rechts, dan pas rijdt men de steenpiste op, maar die blijft maar klimmen, dus ipv. te zakken gaat ge nog hoger. Maar dan eindelijk wel over een steenpiste. Die is dan wel perfect berijdbaar. Ware ’t niet dat er om de 100m heuvels dwars over de piste lopen, om ’t water weg te voeren, dan zou ge ze zelfs met een sportwagen kunnen rijden, of met een LT, zonder moeite.

Afbeelding

Kortom, veel uitdaging is er niet aan, daarvoor moet ge dus de Col de la Moutière niet nemen.
Wel is ’t een mooie omgeving. Tijdens de klim ziet ge van ver reeds de Cime de la Bonette staan, hoog boven je langs de rechterkant.

Afbeelding

Nu weet ik tenminste hoe die baan loopt die ge vanop de top kunt zien.

Afbeelding

Anyway, die steenpiste komt uiteindelijk uit op de baan van de Bonette zelf, ong. 3km ten noorden van de top, voor die drie kilometer kan ik ’t natuurlijk niet nalaten om nog is tot aan de top te rijden, ’t uitzicht is hier altijd prachtig, als ’t weer goed is natuurlijk.

Afbeelding

Ik zie net niet ’t Camp des Fourches, maar herken wel de lay-out van de weg.
Ondertussen is ’t reeds rond den drieën gepasseerd, ik moet nog de Col de Vars doen, en dan ofwel de Izoard nemen, of de grote baan in de vallei, maar ‘k moet zeker tot in Briançon geraken vandaag.
Tijdens de afdaling is ’t genieten geblazen, men is druk bezig de noordzijde van nieuw, perfect asfalt te voorzien, enkel de laatste km’s tegen Jausiers zijn nog niet afgewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Vanuit Jausiers is ’t dan richting Col de Vars, langs de minst leuke kant.
Boven, aan de souvenirwinkel, die in de laatste 4 jaar nog geen spat veranderd is, zelfs de oude menskes erin niet, vraag ik naar een sticker van de Col Agnel. Deze had ik in augustus gedaan, maar ‘k was vergeten me ergens een sticker te kopen.

Afbeelding

Ik weet dat ’t oude besje deze heeft, heb hier ooit, zo’n dikke 5j geleden een sticker ervan gezien, en zo ’t bestaan ervan ontdekt. Toen wist ik nog niet veel v.d bergen, enkel de bergpassen uit de Tour de France kende ik, nu is m’n kennis al ietske ruimer.
Spijtig genoeg zegt de mevrouw mij dat ze allemaal uitverkocht zijn, ’t is ’t einde van ’t seizoen zegt ze, en de volgende komen maar pas binnen volgend voorjaar.
Trouwens, binnen enkele weken sluit hun boetiekske, en is ’t wachten tot juni volgende zomer eer ’t terug open is. Ik beloof ’t menske dat ik er volgende zomer achter kom, en zij belooft me om er eentje opzij te houden voor mij :razz:
De afdaling v.d Col de Vars is rij- en bochtenplezier van de bovenste plank. De mooie, brede haarspelden en overzichtelijke slingers aan de noordkant blijven subliem. Nog altijd in m’n top tien deze Col de Vars.
Beneden besluit ik om de snelle maar ietwat saaie baan in de vallei te nemen richting Briançon, ’t is alweer bijna 17u, en ik weet nog altijd niet wat ik straks ga doen.
Eens in Briançon begin ik zo’n hongerke te krijgen, ik rij dus naar de McDo, die ik weet zijn daar, bestel wat vettige maar o zo lekkere troep, en plaats me aan ’n tafelke buiten, overpeinzend wat ik nu ga doen.
Eigenlijk wil ik naar huis, bizar, ik heb zo soms ’t gevoel dat ’t goed is geweest, en dan wil ik gewoon naar huis. De Gps zegt me dat ’t exact 990km is, en dat m’n ETA rond 02u30 zal liggen dan. Heb reeds zo’n 340km gedaan vandaag, ach wat, als ’t echt niet gaat leg ik me gewoon te slapen naast de GS, maar ik ga dus tot thuis proberen te rijden.
Ik vertrek rond 18u vanuit Briançon richting Grenoble, over de N94, eerst over de Col du Lautaret, om dan de afdaling tot Grenoble in te zetten.

Afbeelding

Vanaf de Lautaret is deze baan nieuw voor mij, naar ’t schijnt is ’t een mooie weg. Hier en daar klopt dit, anderzijds is de laatste 40km echt wel niet veel soeps. Onderweg is de Cascade de la Pisse te bewonderen, maar er hangen van die mottige electriciteitsdraden voor, en de Barrage de Chambon is ook wel leuk, maar ik had ’t imposanter verwacht, soit, ’t is zeker aangenaam als opwarmer naar de bergen toe, maar als afsluiter valt ’t fameus tegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kort na de zeven rij ik in Grenoble de autostrade op, pauzeer ff aan ’t tankstation, bewonder een Audi R8 die komt tanken, en zie gelukkig de teller van de Gps al veminderd tot nog een dikke 850km. Die heb ik vorige week in de heenreis afgelegd in 9u, moet nu dus een stuk sneller wil ik rond 03u00 thuis geraken, wat m’n objectief is.
De rit naar Lyon verloopt voorspoedig, op de ring rond Lyon ben ik getuige van een mooie zonsondergang, de wijnranken van de Cote du Rhone zijn in een oranjeroze gloed gedompeld gedurende enkele minuten, spijtig genog is er nergens een veilige plaats om te stoppen en een foto te nemen, de pechstrook vind ik wat te veel risico.
’t Is ook frisser aan ’t worden, bij de volgende tankstop ga ik m’n Richavest aandoen. Niks zo enerverend dan lichtjes vermoeid op de moto te zitten, en dan te verkrampen van de koude.
Pfff, ’t is nog dik 650km als ik ga tanken, da’s nog een fameus eindje rijden, ik ben weeral aan iets begonnen zulle.
Tijdens de stop raak ik aan de klap met een Europeaan, ik noem de man zo, want hij woont in Barcelona, is onderweg naar z’n huis rond Besançon, heeft in Brussel gewoond, en heeft ’n Zwitsers paspoort, da’s al redelijk internationaal me dunkt. De man heeft een 1150GS gehad, maar door fysieke klachten is hij nu gestopt met motorijden. Ik zie aan ’t blinken van z’n ogen dat hij er spijt van heeft, hij verteld me dat hij vroeger nog trial en enduro heeft gereden, zelfs nog in nationale competities heeft deelgenomen.
Kortom, we zouden uren kunnen blijven babbelen, mocht z’n vrouw hem niet komen halen zijn om verder huiswaarts te trekken.
Elke keer als ik stop zie ik op de Gps dat m’n uur van aankomst achteruit gaat, echter, als ik gedurende zo’n dike 200km goed doorrij, en dan bedoel ik +140, dan haal ik die tijd weer in, zodoende blijft m’n ETA zowat de ganse rit op 02u45 staan.
Iets, ttz. zo’n 60km, voor Nancy doe ik terug een tankstop, ik weet, uit ervaring, dat indien ik hier tank, ik zonder problemen Aire de Berchem kan bereiken, wie weet misschien zelfs Air de de Capellen.
De temperatuur blijft min of meer ok, ik schat zo’n graad of 10, en alhoewel de hemel betrokken is blijft ’t de hele tijd droog. Gelukkig maar, dit is niet iets wat ik in kou en regen wil doen.
Rond Nancy en Metz is ’t ff oppassen voor de flitsers, hier staan er veel op korte tijd, een tijdje later zie ik de grens van Frankrijk met Luxemburg verschijnen. Ik sta nog niet op reserve, en ga dus tot Capelle doorrijden alvorens te tanken. Des te korte is ’t vervelende stuk E411 tot de ring rond Brussel.
Aan elk tanktstation zie ik mensen rondlopen, toeristen. Ik ben blijkbaar niet de enigie die van ’t aangename weer heeft geprofiteerd om er nog een weekje vantussen te muizen.
Aire de Capellen, ooit stonden hier 6 pompen, en was er een aftands resto’ke, nu zijn er denk ik zo’n 24 pompen, en is er een heuse nachtwinkel met groot eetrestaurnant neergepland.
’t Kan snel gaan, ik spreek uiteindelijk van nog geen 10jaar terug.
Van hieruit is ’t nog een goeie 250km tot thuis, ik moet dus nog een “splash ’n dash” hebben, of ik geraak er niet.
Van m’n idee om direct tot in Groot Bijgaarden te rijden, en daar te tanken zie ik af, ik begin stilaan moe te worden, en besluit, wijselijk, om in Wanlin nog ff een beurtje te genieten. Eentje voor mij dan wel, ik heb zin in ’n bekertje koffie, daarbij, Wanlin is de traditionele afsluiter voor mij, hier kan ik niet voorbij zonder is te stoppen.

Afbeelding

Ik bekijk de Gps, en zie 03u00 staan als tijd van thuiskomst. Dan maar weer wat verder rijden, nog een dikke 110km tot Gr. Bijgaarden.
De laatste loodjes wegen ’t zwaarst zegt men, wel, ’t is waar. Die 110km duren precies langer dan m’n eersdere stints van over de 200km, ’t moet niet veel verder meer zijn.
02u45. Ik stop voor ’n laatste tankbeurt in Gr. Bijgaarden, niet dat ik ’t niet zou halen, m’n gemiddelde is wat gezakt, en zo is ook ’t verbruik naar beneden gegaan. Maar toch, ik heb liever dat de GS met een volle tank thuis staat, dan dat ik direct moet gaan tanken als ik ergens heenga.
Een kwartier later vertrek ik, voor de laatste 25km tot thuis, ik ben tevreden als ik autosnelweg mag verlaten. De laatste km’s heb ik weer een smile op m’n gezicht.
Enkele minuten later sta ik thuis, na 1326km onderweg geweest te zijn, in 17uur tijd.
Vandaag dus zowel de E411 gedaan, als de Bonette, en de E40 evenzeer als de Col de Vars.
Enkele uren geleden zat ik nog op terras in Briançon, naar de bergen aan ’t kijken, overpeinzend over wat ik nu zou doen, nu ben ik thuis en bekijk ik de gekke, om strelingen vragende kopjes van m’n katten, ik ben niet de einge die tevreden is dat hij weer thusi is.
Home sweet home!

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

:shock: :shock: :shock: :shock:

Naast het feit dat uwe terugrit toch wel een ferme prestatie is vind ik uwe schrijfstijl bijzonder aangenaam om lezen :thumright:
Dim
Berichten: 183
Lid geworden op: 07 jul 2007, 21:22
Locatie: Stekene

Bericht door Dim »

Man, man, man ...

Met zo'n een verhalen zou je een andervalide met twee geamputeerde benen een GS doen kopen.

Heb altijd gedacht: "Waarom koopt iemand nu een GS...?
Het ligt hier vol, overvol met asfalt."
Wel, dit is 'een pakkie an' voor een GS.

Knap geschreven, veel tijd genomen om een mooi fotooke te trekken en ons te laten meegenieten van een droom.

Een plezier om te lezen

(Heb overwogen om den Humo op 't toilet te vervangen door de PC om reisverhalen te kunnen lezen. Wegens huiselijk protest: "het duurt nu al lang genoeg", het maar zo gelaten.)

Cheers,

Dim
WIMGSA1200
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 jul 2005, 10:14
Locatie: Hasselt

Bericht door WIMGSA1200 »

zeer mooie foto's
dit is de reden waarom bmw een gs gemaakt heeft!
Hoe vind je al die mooie wegen?
1200 gsa
Zumo 660
Wilbers
Phaedrus
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 mar 2007, 09:32
Locatie: Kortrijk

Bericht door Phaedrus »

@WIMGS1100: kijk eens op deze site van BIG MIKE
en veel info en routes kan je uit de Denzel halen, links hierbij.

En ja, ik wil die dingen ook doen maar weet niet wanneer ik me vrij zou kunnen of mogen maken ... Plannen maken ivm reizen is moeilijk geworden met 2 deugnieten en een verbouwing :-?

http://users.skynet.be/bigmikebelgium/nieuws.htm
http://members.telering.at/Denzel-Verlag/
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Bericht door GStephen »

Koppel, nooit gedacht van journalist te worden ?
talent te over :thumleft: :thumleft:
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Effe off-topic, maar lees hier mooi artikel over zijn achterwiellager..
http://users.skynet.be/bigmikebelgium/v ... elsaga.htm
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Wingman X
Berichten: 3022
Lid geworden op: 14 mei 2005, 22:20
Woonplaats: 3000
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Gesloten