Reisverslag W-endje Auvergne

Hier worden enkel ter inzage de complete reisverslagen gepost van forumleden.
Voor eventuele vragen, contacteer via PM of e-mail de auteur

Moderator: GVN

Gesloten
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door Koppel!! »

YOO

Dus, naar de Auvergne. Eens niet naar de bergen, of misschien toch?
Tot daar dus m’n kennis over deze regio van Frankrijk.
Ik weet dus absoluut niet wat te verwachten. Ook niet van de compagnie.
Stephen heb ik eventjes, enkele weken geleden, ontmoet op café, en idem dito voor Koen, maar ik heb de indruk dat ’t beide toffe kerels zijn.
De toekomst zal ’t uitwijzen.

Donderdag 1 mei.
06u30: Ik vertrek naar de plaats van afspraak, het Shell tankstation van Marke op de E19, ter hoogte van Kortrijk. Stephen is van Kortrijk, en vermits de route over Parijs gaat is ’t meest logische dus dat we daar afspreken.
07u20: Ik ben er al, afspraak was tussen 07u30 en 08u00, iets te vroeg dus, maar liever te vroeg dan te laat. Enkele collega motards, allen op een Honda, staan ook te wachten op hun reisgezellen, waar de reis heengaat weet ik niet, hebben ze mij niet verteld.
07u40: Stephen komt toe, gooit ook wat van ’t dure nat in de bak, en ietsje later vertrekken we voor een dikke 600km naar de Allier.
Het weer is bewolkt, soms zelfs dreigend, maar ’t is nog altijd droog.
10u00: Net voor Parijs stoppen we om te tanken, en om een hapje te eten, tot hier gaat ’t prima, weinig of geen verkeer, en ’t blijft nog altijd droog.

Afbeelding

Wel is ’t koud, ik schat een graad of 8 à 9, wandel de boutique binnen op zoek naar eender welke krant, maar die verkopen ze daar niet. Dan maar een landkaart gebruiken om de koude wind van m’n lijf te houden, de wintervoering van m’n Reuschvest komt blijbaar ong. 10cm te kort om me warm te houden, en de koude wind maakt ’t echt ongezellig. De landkaart zal haar nieuwbakken functie perfect uitvoeren.
10u30: We zetten aan, richting Périférique van Parijs. De beelden van die snelhiedsduivel op een ouwe GSX-R die ik als kindop tv gezien heb komen ff bovendrijven, we houden ’t nochthans uitermate beschaafd. Er is geen volk op de baan, geen reden dus om tussen de auto’s te gaan filteren.
Wel zie ik dat de GPS van Steph een andere route neemt dan de mijne, soit, uiteindelijk klopt ’t plaatje wel, en da’s ’t belangrijkste.
12u45: We stoppen nogmaals om te tanken, net geen 200km verder, van hier verlaten we de autosnelweg, en vermits ’t een feestdag is ’t misschien niet simpel om naft te vinden op de gewone baan, vermits de GPS zegt dat we maar een goeie 200km meer te doen hebben halen we zeker onze bestemming, dus moeten we vandaag niet meer tanken.

Afbeelding

Toch al één zorg minder, want tanken en Frankrijk, da’s soms nog niet zo logisch.
13u20: De autosnelweg A71 is achter de rug, vanaf nu zijn ’t National’s, maar spijtig genoeg zijn ’t van die héél saaie, rechtdoor snijdende wegen, waar je dus echt niets aan hebt. En dit soms voor 30 tot 40km aan één stuk, mja, niet m’n ding, dan nog liever autosnelweg, daar schiet je tenminste op.
De wolken houden hun water binnen, enkele verdwaalde druppeltjes niet te nauw gezien. Wel ligt hier en daar ’t wegdek kletsnat erbij, als ’t regent is ’t dus waarschijnlijk kort maar hevig.
14u30: In Bourges wordt dit bevestigd, een korte maar hevige regenbui is ons te beurt, ach, daarmee is ’t stof er is afgewassen :mrgreen:
15u00: We zijn eindelijk van die rotvervelende kaarsrecht nationale af, een bochtiger parcours valt ons nu te beurt, wel is ’t wegdek niet overal droog, maar uitendelijk klagen we zeker niet, ik had gehoopt op mààr een beetje regen, en buiten die bui in Bourges is ’t eigenlijk gewoon droog gebleven.
De laatste 30km zijn leuk, heel leuk, een kronkelbaantje langs een riviertje leidt ons bijna rechtstreeks naar de Chambre d’Hotes :razz:
16u00: Koen’s wegbeschrijving indachtig weet ik min of meer waar ’t is, Steph, die op kop rijdt knalt verder rechtdoor, terwijl we hier echt wel rechts moeten.
500m verder draait hij zich, zijn GPS stuurde hem direct naar ’t dorp, terwijl we hier zo’n 3km buiten ’t dorp zitten.
Ik draai lichtjes twijfelend een weggeltje in, en zie plots Koen en Tine vanop hun terras zwaaien naar ons, we zijn er.
Amai, die zitten hier ook goed verstopt zulle.
Dag 1 is dus prima verlopen, omzeggens geen verkeer gehad, veel geluk met ’t weer, en direct gevonden waar we moeten zijn, de ontvangst is hartelijk, we zetten de moto’s direct in de schuur, en ploffen neer in de stoelen op ’t terras.
Hapjes en wijn is er ook, we worden hier direct goed gesiogneerd.
19u00: ’t Avondeten komt binnen op tafel, superlekker, en de glaasjes Saint-Pourcain volgen ook :drunken:
De avond wordt gevuld met zeveren, lachen, en discussiëren, over dit en dat, ’t is op den duur 1u ’s nachts eer Koen en ik in “onzen tram” kruipen. Morgen gaan we de regio Montagnes Boubonnais verkennen, ‘k ben benieuwd 8-)

Meer komt later.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door Koppel!! »

YOO

Vrijdag 2 mei.
08u00: De wekker is nog niet afgegaan, toch ben ik al wakker. Benieuwd naar wat vandaag gaat komen.
Langzaam aan maken we ons klaar, beneden staat een uitgebreid ontbijt te wachten, een zachtgekookt eitje, stokbrood, thee, koffie, kortom, een ontbijt zoals je alleen op vakantie- en zondagen eigenlijk ziet.
09u00: De moto’s worden uit de schuur gehaald, een beetje voorzichtig want de grote stenen waarover de binnenkoer beschikt zijn bijna echt GS-terrein.
Na een fotootje van ons drieën vertrekken we, richting Vichy, alwaar de mooie baantjes moeten beginnen.
Koen loodst ons door allerhande kleine baantjes, en de streek hier doet me denken aan de Ardennen, soms de Vlaamse zelfs. Wat ook typisch is voor deze regio zijn de hagen langs de wegen, Steph zegt dat ’t hem doet denken aan de Englisch coutryside. Ik zou 't niet weten, ben nog nooit in Engeland geweest.
De route staat op roadbook, roadbooks die Koen zelf heeft opgesteld. Ik heb m’n Chalmet meegenomen, en zodoende kan ik de route perfect volgen, ware ’t niet dat Koen er de eerste km’s een eigen versie van brouwt. Vanaf St-Porcain, van de wijn idd., kan ik op roadbook meevolgen, tof, da’s al lang geleden dat ik de Chalmet nog is kon gebruiken.
Onderweg rijden we door de vele velden, sommige mooi groen, andere zijn felgeel gekleurd, van ’t koolzaad dat staat te bloeien. Als we dan ook nog is in de verte de Puy de Dome en enkele met sneeuw bedekte bergen zien is ’t dan ook moment om ’t fototoestel boven te halen.

Afbeelding

De National’s zijn hier weeral meestal rechtdoor, met soms dan is een leuke bocht die ervoor zorgt dat je beter niet in slaap valt, of ’t eindigt in de berm.

Afbeelding

10u20: Eens Cusset en Vichy voorbij veranderen de banen direct in smalle, kronkelende, op de Michelinkaart met groen aangeduide witte en hoogstens gele slierten asfaltplezier. ’t Tempo zit er direct goed in, Koen heeft duidelijk geen schrik om de GS plat door de bochten te sturen.
Langzaam aan winnen we aan hoogte, dit laaggebergte heeft pieken van rond de 1200m, en enkele wegen gaan tot de 1000m hoogte.

Afbeelding

Vermits hier ook plakkaten staan die de “top” aanduiden als Col moet ik er dus ook een foto van hebben, voor de verzameling.

Afbeelding

Afbeelding

12u45: In St-Just-en-Chevalet houden we halt om iets te eten, Koen is hier, tijdens de verkenning van dit RB, ook gestopt om te eten en weet ons te zeggen dat ’t hier lekker en niet duur is, wat dan ook zo blijkt te zijn.
13u30: Weer duiken we de bergwegskes in, het tempo is ondertussen zo hoog dat ik zonder blozen m’n meerdere moet herkennen in Koen, hoe die met z’n 14jaar oude R1100GS door de korte bochtjes gaat, daar moet ik nog veel bookes voor eten :thumleft: Hem volgen lukt net, maar ik heb soms weinig marge over, ook is ’t asfalt soms in bedenkelijke staat, maar daar lijkt Koen absoluut geen hinder van te ondervinden.
M’n nieuwe bandjes doen ’t werk voortreffelijk, de achterkant is ondertussen reeds tweemaal uitgebroken, maar da’s telkens m’n eigen fout, éénmaal onverwacht op een net geschilderde witte lijn, en een andere keer, maar dan had ik ’t wel verwacht, op een hoopje stof, aarde en steentjes die net op de ideale lijn lagen. Buiten beide kleine ecsapades volgen de Trail Attacks perfect m’n bevelen op, gelukkig maar.
14u30: Af en toe stopt Koen om ons de gelegenheid te geven van de omgeing te genieten, wat ook opvalt zijn de vele roofvogels die hier rondvliegen, heb nog nooit zoveel buizerds en wouwen op één dag gezien, of ’t moet in de dierentuin zijn.

Afbeelding

’t Is hier echt mooi, de wegen nodigen uit tot een ware hooliganstijl, maar ’t is wel altijd opletten geblazen, soms kom je een mooie bocht tegen die dan vol steentjes en troep blijkt te liggen, een reserve inbouwen is dus wel de boodschap.

Afbeelding

15u00: We stoppen aan de Rocher de Rochefort, waar je een mooi zicht hebt op Roanne, de stad aan de Oostkant van de Montagnes Bourbonnais.

Afbeelding

Dit bochtje hier lijkt ons perfect om enkele mooie actiefoto’s te schieten, Koen springt op z’n stalen ros en duikt enkele malen de bocht door, ’t is een indrukwekkend zicht, daarna doe ik ’t zelfde, pas dan blijkt dat ’t eigenlijk een bolligende blinde bocht is, waarvan je de asfaltlaag na de apex dus niet ziet liggen, wreed bizar. Ik baseer me op de GS’en, en weet dat ik minstens een meter ervan moet blijven.
15u40: We komen aan een mooi meer, de weg er naartoe liep door een kloof, en was wederom een waar genot.

Afbeelding

Waar we foto’s staan te nemen ziet Steph de gelegenheid om op zijn beurt enkele actierondes te ondernemen, ik neem de foto’s met zijn toestel, want ’t mijne blijkt een probleem te hebben met z’n autofocus, en vermits ik geen manuele mogelijkheid heb kan ik niet meer inzoomen, of 't worden wazige foto’s.
16u00: We stoppen ietsje verder aan de stuwdam, en nemen hier ook nog enkele foto’s, ’t is echt een mooie omgeving, de rode kleur van de rotsen doet me zelfs even denken aan de Provence, alhoewel de begroeiing je wel iets anders doet vermoeden.

Afbeelding

16u30: Na een mooie weg lichtjes bergop staan we nogmaals op één of ander colletje van niemendal, toch moet ’t op foto. De terugblik op de vallei langswaar we net gepasseerd zijn is trouwens ook de moeite waard.

Afbeelding

17u30: Na een terrasje te doen, ’t toch wel warme weer, en de inspanningen indachtig is ’t niet verwonderlijk dat we dorst hebben, of toch m’n reisgezellen, vertrekken we weer. Bij mij doet de Camelbak z’n werk, zodoende drink ik enkel mee voor de gezelligheid, en omdat water toch maar water is hé :-P
Bij ’t verlaten van de slingerbaantjes kleven plots twee GSX-R’s achter ons, op de kronkelige baantjes moesten ze af en toe een serieus gat laten vallen, maar eens de wegen hier weidser en overzichtelijker worden moeten we ze laten voorgaan. In de bochten gaan we gezwind mee, maar op een recht stuk van 500m nemen ze reeds 100m voorsprong, tja, die dingen hebben 180 of zo Pk, en zijn hier dus in ’t voordeel. En een beetje terreinkennis zal hen ook niet vreemd zijn.
18u00: In st-Pourcain doen we, op dezelfde plaats als deze ochtend, de tank vol.
Steph en ik blijken zowat ’t zelfde te hebben verstookt, 14,1L voor dik 280 km, valt goed mee, Koen’s 1100 heeft echter grotere dorst, die kan er reeds 17L ingooien, tja, onze 1200’s hebben mogelijks iets meer overschot in vermogen, en dus moeten we de kraan ietsje minder anspreken, of zou de open uitlaat op de 1100 dan toch er voor iets tussenzitten :silent:
18u30: Koen heeft nog iets uit de mouwen geschud, op de weg huiswaarts weet hij een rivertje zijn waar de baan doorloopt, de baan, ofte een aarden weg van de boeren en hun tractors :roll:
Als we aan ’t riviertje komen rijdt Koen zonder twijfelen door ’t water, het spat langs alle kanten omhoog, de GS kwispelt hevig en met redelijk veel wielspin en een dikke “voor” trekkende raakt Koen, zonder problemen eigenlijk, aan de overkant.
SLIK :-| :!:
Ik stop toch, en ga eerst de situatie inschatten, tegenover deze beek is dat stroompje vanop de Parpaillon vorig jaar maar een plasje, deze beek is wel 5m breed, en is minimum 30 à 40cm diep. Als je ’t goeie spoor kiest!
Had ik gewoon doorgereden had ik de GS waarschijlijk verzopen, ik had recht in een diep stuk van omzeggens 60cm diep gereden, en da’s waarschijnlijk te veel.
Ook is de ondergrond gewoon losse aarde en zand, geen stenen oid. waar je ietwat grip hebt.
Rechts lijkt er echter wel een stuk waar ’t doenbaar lijkt, in ontdoe de GS van alle dure en elektronische spullen zoals de tassen met camera, fototoestel, GSM, portefuille e.d, en sta, al was ’t lichtjes twijfelend, klaar om door een riviertje te rijden, ik zet ’t verstand op nul en vertrek...
En zit een dikke seconde later aan de overkant, zonder problemen, zonder wielspin, zonder enige aarzeling, moet ik me daar zo voor staan stressen.
’t Valt dus heel goed mee, maar alle eerste keren zijn waarschijnlijk iets raar, en ik overzie toch altijd liever een situatie, dan ze te moeten ondergaan zonder na te denken. Steph doet ’t zelfde, en met ’t zelfde resultaat, ’t water spat zodanig hoog op dat we op de foto bijna niet herkennen wie ’t is.

Afbeelding

Een mentale overwinning voor ons beiden, Koen heeft zich al bijna een breuk gelachen met onze voorzichtigheid, en zal ’s avonds nog meermaals in de lach schieten, ach wat, ’t is hem gegund, hij heeft ons de ganse dag prima gegidsd, dus mag hij ook z’n pleziertjes hebben :mrgreen:
Achteraf zegt hij wel dat ’t water hoger stond dan wat hij zelf verwachtte, en dat de wielspin en dito gekwispel van ’t achterwiel erom gedaan was, gewoon om ons nog wat extra schrik te doen krijgen, de snoodaard :clown:
19u00: We arriveren in Villaine d’en Bas, en zijn tevreden dat we er geraakt zijn, net geen 400km was de onze vandaag, met aangenaam tot warm weer, en een omgeving en baantjes om vingers en duimen af te likken.
Ook zijn we niet meer de enige gasten in de Chambre d’Hotes, een Nederlands koppel, met hun éénjarige dochtertje, op doorreis naar Cap d’Agde zijn erbij gekomen, ’t zijn heel leuke mensen, en tijdens ’t lekkere eten lachen we redelijk wat af.
Een geslaagde dag, met een verassingkje, en een geslaagde afsluiter, beter kan ik ’t niet omschrijven :cheers:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door GStephen »

efkes aanvullen met wat eigen fotomateriaal...
Wel is ’t koud, ik schat een graad of 8 à 9, wandel de boutique binnen op zoek naar eender welke krant, maar die verkopen ze daar niet. Dan maar een landkaart gebruiken om de koude wind van m’n lijf te houden
Afbeelding
12u45: We stoppen nogmaals om te tanken
Afbeelding

Afbeelding
Mankeert die geen gevarendriehoek, of zo'n rood doekje?
Of zo'n opschrift in de zin van "opgepast, zwenkt uit"?
Als we dan ook nog is in de verte enkele met sneeuw bedekte bergen zien is ’t dan ook moment om ’t fototoestel boven te halen.
Afbeelding

Afbeelding
Vermits hier ook plakkaten staan die de “top” aanduiden als Col moet ik er dus ook een foto van hebben, voor de verzameling.
Afbeelding
14u30: Af en toe stopt Koen om ons de gelegenheid te geven van de omgeing te genieten
Afbeelding

Afbeelding
Dit bochtje hier lijkt ons perfect om enkele mooie actiefoto’s te schieten
Eerst Koen dus

Afbeelding

Afbeelding

daarna Philip

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en dan ikke op een andere locatie

Afbeelding

Afbeelding
18u30: Koen heeft nog iets uit de mouwen geschud, op de weg huiswaarts weet hij een rivertje zijn waar de baan doorloopt
ik zet ’t verstand op nul en vertrek...
Afbeelding

De voor op de voorgrond is van Koen (kwestie van het vertrouwen voor ons iets aan te scherpen...)
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door Koppel!! »

YOO

Zaterdag 3 mei.
08u30: Wederom ben ik wakker voor de wekker, of ben ik ‘m nu vergeten te zetten, soit, langzaam aan wakker worden, wat opfrissen, en beneden gaan, om ’t lekkere ontbijt te overschouwen. Echt vakantie!
09u30: We halen de ijzeren beesten uit de stal, en vertrekken richting een regio die me fascineert, de regio van de Puy’s. Allemaal uitgedoofde vulkanen, sommige zo’n 600000j oud, anderen zijn maar tussen de 50000 en 5000j oud.
Lijkt me een machtig gevoel op en rond zo’n vulkaan te staan, al zijn ze dan ook allen uitgedoofd, ongeacht welke doemscenario’s er circuleren.
Soit, na ong. 30km bieden de mooi banen zich reeds aan, eerst nog snelle, brede wegen met mooie en snelle bochten, wat later begint ’t al meer op bergwegen te lijken, ’t is dus dik in orde.
10u30: Ietsje verder dan St-Gervais-d’Auvergne gaat de route naar het Viaduc des Fades, een groot ijzeren viaduct over de rivier Sioul, en lange tijd de hoogste spoorwegbrug van Europa. De weg ernaartoe kronkelt dat ’t een lieve lust is, Koen kent de baan uit z’n hoofd, en begint een tempo te rijden dat ik nog maar zelden heb gezien. Na enkele minuten moet ik ‘m laten gaan, ik begin fouten te maken, en weet ik dat ik dan moet minderen, een GS uit de afgrond halen lijkt me niet de ideale manier om de dag door te komen.

Afbeelding

11u00: Na ’t viaduct volgen we de Sioul richting Pontaumur, om onderweg aan een mooi uitzicht over de kronkelende rivier te stoppen.

Afbeelding

De obligate foto’s worden natuurlijk genomen, Koen heeft deze route reeds meermaals gedaan, en lijkt ’t uitzicht al gezien te hebben, hij zet zich aan een pick-nicktafeltje, rolt er eentje, en geniet op zijn manier van onze tussenstops.

Afbeelding

11u15: De route loopt verder via klinkende namen als Pontgibaud en Orcival, soms maar dorpjes een spreekwoordelijke scheet groot, maar in dit bijna verlaten gat van Frankrijk is weinig reeds veel.
Vanaf Orcival lijkt ’t echt alsof we in de Alpen zitten, voor je rijst een echt bergmassief zich omhoog, de met sneeuw bedekte toppen van de Puy de Sancy zijn een indrukwekkend zicht.

Afbeelding

Nooit gedacht in deze regio zo’n dingen te zien.
Eerst moeten we echter langs enkele bizarre rotsformaties passeren, blijkt dat ’t lavakoepels zijn, waarvan de aarde errond is verdwenen. Mooi, en bizar.

Afbeelding

12u00: We rijden verder, nu gaat ’t tot aan de Puy de Sancy, met z’n 1886m de hoogste top van centraal Frankrijk, dus de Alpen en Pyreneën niet meegerekend.
Boven geraken doe je alleen met een kabellift, maar we rijden door ’t stadje Le Mont-Dore, naar de parkings waar ’s winters de mensen hun auto’s achterlaten om een dagje te skieën.

Afbeelding

12u35: We staan letterlijk aan de sneeuw, ik schat dat we op zo’n 1100m hoogte zitten.
’t Is hier een prachtige omgeving, de sneeuw maakt ’t alleen nog maar mooier.

Afbeelding

Koen verteld me dat hier ook de bron van de Dordogne is, en wat verder kabbelt inderdaad een beekje van smeltwater naar beneden, dat zoiets kleins zo’n machtige rivier kan worden.

Afbeelding

13u00: We vertekken langs een klein smal baantje, doet me denken aan de Col des Champs, en gaan in Le Mont-Dore rechts de Col de la Croix St-Robert op, een leuke weg, tot op een hoogte van 1451m, en er blijkt verdorie nog verse sneeuw naast de weg te liggen, ik begin te denken dat ’t slechte weer van enkele dagen geleden hier nog een vers laagje heeft achtergelaten.

Afbeelding

Van hieruit zien we ’t Lac de Chambon liggen, waar we straks gaan eten, Koen heeft het RB prachtig in mekaar gestoken, alles klopt, de afwisseling van baantjes, de stops, de eetgelegenheden, gewoon super.
13u50: We komen te weten van de ober dat m’n vermoeden klopt, twee dagen geleden heeft ’t dus nog op de locale col’s gesneeuwd, ze zijn blijkbaar heel snel geruimd geweest.
15u00: ’t Slaatje was lekker, we kunnen er weer tegenaan. Nog snel een andere bergpas doen, de Col de la Croix Morand, en we zijn onderweg naar de beroemde Puy de Dome. Beide col’s zijn niet echt hoog, maar toch heb je een echt bergpassengevoel, ’t gaat omhoog tot aan de top, en dan zakt ’t weer, soms stijl, soms ietsje minder, ’t is gewoon zalig rijden hier!

Afbeelding

15u30: We passeren een andere col, Col de la Moreno, maar hier stop ik niet, ’t is eerder een gewone baan die wat op en neer gaat, en waar je toevallig net hier op z’n klaarklijkelijk hoogste punt komt, soit, leuke baan, dat wel maar verder laat ’t me koud.
15u50: We staan aan ’t kleine houten tolstationnetje aan de voet van de Puy de Dome, een toegangsticketje voor de moto kost 4€, maar ‘k wil absoluut naar boven, dit is één van die plekken in Frankrijk waar ik reeds enkele jaren is wilde passeren, en met ’t prachtige weer van vandag staat er ons een magnifiek uitzicht te wachten.

Afbeelding

De weg omhoog draait kloksgewijs rond de puy, en eens boven is er een parking waar auto’s, moto’s en de shuttlebussen staan te wachten.
16u00: ’t Is hier echt prachtig, ik raad ’t aan iedereen aan om hier is te passeren, ’t is de moeite waard. We zien de Puy de Sancy liggen, duidelijk herkenbaar aan de witte sneeuwtoppen, ietsje verder ligt Clermont-Ferrand, en wijst Koen ons op de zwarte kathedraal, gemaakt uit vulcanische rotssteen. Tja, als je niks dan vulkanen rondom je hebt lijkt ’t me ook meer dan logisch.

Afbeelding

Ik stap een boutique binnen, in de gedachte dat m’n collectie stickertjes weer met eentje gaat aangevuld worden, groot was m’n teleurstelling toen bleek dat men T-shirts, petjes, kalenders, armbandjes, onderleggers, boeken, sneeuwbollen, wandelstokken, posters, kortom alles te koop aanbiedt, behalve een simpel stickertje! Verbauwereerd, en ietwat teleurgesteld stap ik ’t winkeltje terug buiten, en kijk sip naar m’n reisgezellen, zij kunnen dan weer hun lach niet meer inhouden, ’t zal m’n smoelwerk geweest zijn zekers.
We wandelen verder, omhoog alwaar verscheidene parra-pentes, of hoe noemt zo’n ding exact, opstijgen, anderen proberen dan weer om op te stijgen maar slagen er enkel in om hun koorden in de knoop te krijgen.
’t Was in elk geval aanschuiven geblazen, nog een wonder dat er niet enkele tegen mekaar gevlogen zijn, ’t leken wel vliegen op ne str#nt.

Afbeelding

Wanneer we nog wat verder wandelen, je moet hier echt een toertje rond doen, anders mis je vanalles, zien we een hoopje kleinere vulkanen bij mekaar liggen, van sommigen zie je nog duidelijk de krater, zij ’t dan wel begroeid ondertussen.

Afbeelding

17u00: Ons wandelingske rondom is gedaan, we verlaten de puy, en nemen nog snel een foto aan ’t paneel ervan.

Afbeelding

17u30: De weg huiswaarts gaat wederom via Pontgibaud, Pontaumur, St-Gervias, Pionsat en zo tot aan de Chambre d’Hotes, uiteindelijk zijn ’t dik 360km waarvan hoogstens 40 ervan als verbinding kunnen aanzien worden, ik denk dat we dus echt niet te klagen hebben.
19u20: We zijn terug, en genieten nog na, eerst op ’t terras, daarna tijdens ’t eten, bekijken de foto’s op de pc, lachen wat af, en uiteindelijk blijven Koen, ik en een flesje rosé en rood alleen over, ’t duurt tot 03u00 ’s nachts eer ik naar m’n bedje ga, ach, ’t is toch vakantie n’waar.

Grtz, Philip!
Laatst gewijzigd door Koppel!! op 06 mei 2008, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door J-P »

Leest weer lekker weg, Koppel!!!
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Re: Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door Shulty »

Zalig wederom...die schrijfstijl :wink:

Hopelijk hebben we volgende week ook zo'n mooi weer... :drunken:
R1150GSA '04
R1200GSA '10
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door WimLT »

:thumright: :thumright: :thumright: :thumright:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door Wiedewa »

Prachtig mooi verslag, en heerlijk vlot geschreven, dank je.
:grin: :grin: :grin: :grin:
MG Breva 850
VoskenGSA
Berichten: 393
Lid geworden op: 05 mar 2006, 09:24
Woonplaats: Zwijndrecht
Locatie: Antwerpen

Re: Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door VoskenGSA »

Zeer tof verslag, zalig om te lezen :thumleft:
Lid BMW-MC-VL
Afbeelding Afbeelding
GSA 2008 - Temporarily out of power...
edargpu
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
Woonplaats: Deinze
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door edargpu »

Amaai Philip,hebt meer kwaliteiten dan ik dacht proficiat met dit mooie verslag, 't zag er echt wel een veelbelovend weekend uit :thumleft:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door Werner Von C. »

Leest errrg lekker indeed :drunken:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
lucsa
Berichten: 569
Lid geworden op: 29 mar 2005, 18:48
Woonplaats: Tielt
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door lucsa »

Zalig om te lezen. :thumleft:
Groetjes Sabien & Luc
Afbeelding
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door Koppel!! »

YOO

Zondag 4 mei:
0800: Vandaag rijden we terug huiswaarts, ’t beste is gepasseerd, maar we moeten nog altijd zien thuis te raken.
08u45: We zitten aan ’t ontbijt, overlopen nog is de gebeurtenissen van afgelopen dagen, en na ’t sublieme ontbijt beginnen we stilaan onze moto’s op te laden voor ’t vertrek. Ik haal mijn stalen ros direct van stal, en zet ’t beest voor ’t poortje, is makkelijker om ‘m op te laden me dunkt dan constant achter ’t blokje te moeten lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk zijn de motoren absoluut niet zwaar geladen, maar als je geen kampeermateriaal moet meesleuren is dit normaal, en anderzijds, eens je een volgeladen GS gewoon bent stuurt ’t ook nog altijd messcherp.
Maar kom, ’t is een aangenaam iets, ook voor ’t verbruik kan ’t alleen maar positief zijn.
09u45: Koen besluit om ons nog een stukje te vergezellen, eerst naar de "locale" (17Km ver zijnde) Auchan (of Carrefour, of SuperU, weetikveel eigenlijk) om daar benzine te gaan scoren, en dan gaat hij ons de juiste richting naar de N7 geleiden, de N7 die rond de stad Nevers overgaat in de A77, een zo goed als verlaten autosnelweg richting Parijs.
Vermits we beiden, Steph en ik, geen zin meer hebben in die kaarsrechte Nationals van de heenrit gaan we dus gewoon de autosnelweg naar huis nemen 8-)
Weinig spectaculairs, maar ’t gaat tenminste vooruit.
10u30: Na ff te staan aanschuiven aan te naftpomp, in de zon en de warmte, want ’t is hier echt wel warm aan ’t worden, gaan we verder, richting Nevers, via dorpkes als Cérilly, Couleuvre en Lurcy-Levis en rijden we tot aan de rivier Allier.
Hier stopt Koen, als Motard d’Allier zijnde mag hij niet uit z’n departement komen, en de rivier is hier de grens :lol:

Afbeelding

11u15: We nemen afscheid van mekaar, vanaf hier is ’t enkel Steph en mij tot aan de Belgische grens, daar zal hij al snel te Kortrijk thuis arriveren, en moet ik nog zo’n 60km tot mijn thuis.
11u45: we passeren ’t F1 circuit van Magny-Cours, vemits we toch graag op een deftig uur willen thuis zijn stoppen we hier niet, en gaat de rit verder, tot aan de eerste tankstop.
13u30: We zitten net onder Parijs, en hebben dik 200km op de teller staan, tijd dus voor een stopke, en een hapke eten.
14u30: We vertrekken, voor de tweede etappe, en nemen de Périférique rond, of door Parijs, ’t is zondag, we verwachten dus niet te veel volk.
15u00: Hmm, er is toch meer volk dan verwacht op de baan, en de wegen beginnen stilaan dicht te slibben, ’t tempo vertraagt, en af en toe wagen we ons aan een beetje filefilteren, ’t is anders dan op de Belgische autosnelwegen.
Hier maakt men plaats, rond Parijs blijft men gewoon stoicijns op z’n lijn rijden, men weet nml. nooit of er links of rechts voorbij wordt gevlogen.
In Parijs, want van rond Parijs rijden is hier eigenlijk geen sprake, neemt Steph de kop, m’n GPS blijkt niet echt te doen wat hoort, Steph voert ons tempo tussen de trage auto’s wat op, tot op ’t moment dat er plots achter ons een anonieme politiewagen komt opdagen. Ff denk ik dat we een fameuze boete gaan krijgen, we hadden net enkele km’s tussen de auto’s gefilterd tot 120km/u, waar de snelheid eigenlijk beperkt is tot 70km/u. ’t Blijkt echter niet voor ons te zijn, we schieten ons achter die auto, en proberen te profiteren van z’n gat in ’t verkeer dat hij opent, spijtig genoeg gaat dat gat even snel dicht dan ’t geopend wordt, en is onze weg wederom geblokkeerd.
Achter me zie ik plots 3 Parijse motards opduiken, ik gooi me tussen twee auto’s en laat ze voorbij, in de hoop ze te volgen, maar da’s ijdele hoop, ik ben nog niet levensmoe :eye:
15u20: We rijden de A1 op en zijn tevreden dat we ’t overleeft hebben, lijkt belachelijk, maar niet zo evident, we hebben zeker 10km file gehad, waanzinnig gefilterd en de ETA op de GPS is gewoon dezelfde gebleven, niet slecht dus.
16u20: We stoppen voor de laatste tankbeurt, binnen dik anderhalf uur zijn we thuis, voor Steph is ’t zelfs nog minder.

Afbeelding

17u20: Steph zwaait me gedag, hij neemt de afrit en is waarschijnlijk binnen de vijf minuten thuis. Pff, ’t is genoeg geweest voor vandaag.
17u50: Ik verlaat de E40, binnen 10min. ben ik thuis.
18u00: Ik ben thuis, ben tevreden dat ik er ben, de BBQ staat klaar, m'n vriendin en de katten begroeten me, home, sweet home :wink:

Grtz, Philip!

P.S: Nog is een speciale dank aan Koen en Tine, voor 't perfecte w-end, de service, 't eten, de gastvrijheid, de Ch. d'H., alles gewoon was perfect in orde :thumright:
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Motard de l'Allier
Berichten: 545
Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
Woonplaats: Auvergne (Fr.)
Locatie: Auvergne (Fr.)
Contacteer:

Re: Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door Motard de l'Allier »

Bedankt Koppel!! voor dit schitterend verslag :thumright: :thumright:
Hopelijk tot weerziens in de Auvergne.
Morgen ga ik de "Gorge de la Sioule" verkennen, dit om mijn roadbooks van de streek wat aan te dikken :grin: :grin:
Dan kan ik nog wat anders aanbieden hé.
Tot de volgende keer GStephen en Koppel!!

Mvg Motard de l'Allier :wink:
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door GStephen »

Eindelijk is het interneteuvel hier thuis hersteld en kan ik dus dit verhaal wat verder opfleuren met wate eigen fotookes.
Enjoy

Afbeelding
Dit is de Puy d'Ambur.
Vanaf Orcival lijkt ’t echt alsof we in de Alpen zitten, voor je rijst een echt bergmassief zich omhoog, de met sneeuw bedekte toppen van de Puy de Sancy zijn een indrukwekkend zicht.
Afbeelding
Eerst moeten we echter langs enkele bizarre rotsformaties passeren, blijkt dat ’t lavakoepels zijn, waarvan de aarde errond is verdwenen. Mooi, en bizar.
Afbeelding
12u00: We rijden verder, nu gaat ’t tot aan de Puy de Sancy, met z’n 1886m de hoogste top van centraal Frankrijk, dus de Alpen en Pyreneën niet meegerekend.
Afbeelding
13u00: We gaan in Le Mont-Dore rechts de Col de la Croix St-Robert op
Afbeelding
15u50: We staan aan de voet van de Puy de Dome
Afbeelding
16u00: We zien de Puy de Sancy liggen, duidelijk herkenbaar aan de witte sneeuwtoppen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op de Puy hebben zelfs de Romeinen een tempel gebouwd.

Afbeelding
Dit zijn de restanten daarvan
Wanneer we nog wat verder wandelen, je moet hier echt een toertje rond doen, anders mis je vanalles, zien we een hoopje kleinere vulkanen bij mekaar liggen, van sommigen zie je nog duidelijk de krater, zij ’t dan wel begroeid ondertussen.
Afbeelding

Afbeelding
ietsje verder ligt Clermont-Ferrand, en wijst Koen ons op de zwarte kathedraal, gemaakt uit vulcanische rotssteen.
Afbeelding

'k peis als Motard de l'Allier nu weer een voorstelleke doet voor een dergelijk weekend dat er meerdere gegadigden zullen zijn.
Ik ben alvast kandidaat
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
noppenrijder
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2005, 09:36
Locatie: Waregem

Re: Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door noppenrijder »

aangezien we volgend jaar ook een 6-daagse trip naar de auvergne plannen (WE van 01/06/09), heb ik met veel plezier dit prachtige reisverslag doorgenomen. kan iemand mij hiervan de GPS-files bezorgen?
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door GStephen »

Hmm, dat zal jammer genoeg niet lukken.

Zoals ergens in het verslag is geschreven, heeft Koen die routes in een zelfgemaakt roadbook in elkaar geboxt.
Ik had wel mijn GPS bij, maar geen computer om de opgeslagen tracs over te zetten...

Maar als je er de Michelinkaart nr 326 bij neemt en je verbindt de groenomrande baantjes, dan ga je zeker niet bedrogen uitkomen qua rijplezier en natuurpracht.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
tsjoeper
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jun 2007, 21:21
Locatie: Reet

Re: Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door tsjoeper »

Uw reisverslag incl. foto's zijn super! Ik ben van plan om in de eerste week van de paasvakantie er met de moto op uit te trekken. Uw verslag heeft me op ideën gebracht...Heb de Auvergne ooit met de fiets gedaan maar daar heb ik geen roadbooks van. Daarom,is het mogelijk een cc te bekomen van jullie roadbooks ?

Alavst bedankt voor de reactie.


tsjoeper
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door Koppel!! »

YOO

Tsjoeper, thanks voor 't compliment :wink:

Inzake de roadbooks, die zijn niet van mij, maar zoals in 't berichtje van GStephen staat vermeld, zijn deze eigendom van Motard d'Allier.
Je kan ten allen tijde van deze RB's gebruik maken tijdens een verblijf in z'n B&B ;)

Trouwens, als je 't verslag volgt, met een Michelin Local kaart naast de hand, dan moet je zowat kunnen volgen waar we geweest zijn, echt moeilijk is 't niet.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
tsjoeper
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 jun 2007, 21:21
Locatie: Reet

Re: Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door tsjoeper »

Bedankt vr je reactie. Ik zal mijne Michelin erbij halen en die B&B contacteren.

groeten
SD
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 jan 2008, 08:14
Locatie: Roeselare

Re: Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door SD »

Mooi verslag :thumright:
Ik herken veel zaken op je foto's maar wij hadden (mei 2008) niet zo'n mooi weer. Behalve een drietal halve dagen hebben wij de hele week bewolking en regen gehad. Het valt wel op dat alles er totaal anders uit ziet als je een beetje zon hebt.
Het is een prachtige streek, met regen of zon, zeker om met de motor te bezoeken. Ik ga er zeker nog terug.
K1200R Sport
MrUfip
Berichten: 199
Lid geworden op: 30 dec 2007, 09:33
Locatie: Zwolle - Nederland
Contacteer:

Re: Reisverslag W-endje Auvergne

Bericht door MrUfip »

Mooi reisverslag zeg! Heb het met veel plezier gelezen en bekeken! :grin:
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
Gesloten