Reisverslag Rhône-Alpes : Les Savoyards en route

Hier worden enkel ter inzage de complete reisverslagen gepost van forumleden.
Voor eventuele vragen, contacteer via PM of e-mail de auteur

Moderator: GVN

Gesloten
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Reisverslag Rhône-Alpes : Les Savoyards en route

Bericht door P-man »

Yiepiekajee,
De roadtrip met de dochter is nauwelijks achter de rug, ligt zelfs nog vers in het geheugen en de volgende dient zich reeds aan.
De GSA kan dit allemaal aan en mijn achterste ook. Zelfs mijn huwelijk is hiertegen bestand en geld... dat hebben we toch genoeg (had ik dat al niet gezegd?).

In tegenstelling tot vorige reizen is dit er echter eentje met het nodige voorbereidende werk. Niet dat het doel zo ver, onderontwikkeld of afgelegen is, maar ditmaal gaan we op stap met een groep en dat vereist een andere aanpak / ander voortraject. Het woordje 'onderontwikkeld' blijft toch even in mijn geheugen hangen, maar na wijs beraad ga ik er geen misbruik van maken.

De groep is een nog onsamenhangende verzameling van 8 verstotelingen allerhande. Maar zoals gelijkgezinden elkaar altijd wel vinden, zal dit bij ons ook niet lang duren. Voor zekerheid heb ik toch een vredespijp en een flinke houten hamer al klaarliggen. En als dat niet zal lukken, dan doe ik gewoonweg mijn regenpak aan in de hoop dat hoofdpijn voldoende kalmerend zal werken.

Het doel is dus de Haut-Savoie, daarna een scheutje Jura, nadien een wolkje Lotharingen en dan nog een goei kwak Ardennen erbovenop. Ruimschoots voldoende voor een benijdenswaardige cocktail en een milde maagbreuk.
Het vertrek is voorzien op vrijdag, na ’t werk. Even doorsteken naar Metz om al een deel van het heentraject op te souperen. Kwestie van de 800km niet in één rush te moeten rijden: sommige verstotelingen hebben nog geen rijdend achterste.

Let’s hope dat wifi alomtegenwoordig is, dan is er binnen enkele dagen weer iets te lezen en te zien. Niet dat ik me engageer om nuttige dingen neer te pennen of om routes mee te delen of nog straffer, om interessante plaatsen weer te geven. Voor mij is het meer om een beetje lektuur bij de foto’s te zetten. En voor de thuisploeg natuurlijk.

Tot binnen enkele dagen.
Pieter

Afbeelding
Laatst gewijzigd door P-man op 28 mei 2012, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: Reisverslag Rhône-Alpes : Les Savoyards en route

Bericht door Chris Wils »

Hallo.
We kijken er al naar uit,naar het reisverslag,en de foto,s.
Maar uit ervaring weten we dat het wel weer de moeite zal zijn,dus laat maar komen,
Tot dan.
Salu.
Chris.
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag Rhône-Alpes : Les Savoyards en route

Bericht door P-man »

Dag 0: Thuis tot Metz (FR) – 25 mei 2012

0u30 en de gesprekken in onze premiere-classe-kamer worden trager en de volumeknop is reeds drastisch omlaag geschroefd. ’t Zal hier niet lang meer duren of die 2 Charels met wie ik de kamer deel, liggen in slaap. Tijd om de PC open te doen…

De dag in een notendop: Deel I was werken. Maar hetgeen op ’t werk gebeurde, op zo’n laatste dag voor een vakantie, was allesbehalve geestverrijkend. De combinatie van de transportsector en een vrijdag voor een lang weekend, is te vergelijken met wat een kind ervaart als het voor de eerste keer naar de kermis mag. Euforie, drukte, hectisch, ogen te kort en veel te veel te doen. Vandaag was het echter geen kermis. Het was een zware bevalling om alles erdoor geperst te krijgen. Een epidurale en een keizersnee later, was het ding erdoor en kreeg het de toepasselijke naam ‘shut down’. De thuisrit kon beginnen. Meestal een blije gebeurtenis, maar vandaag waren er iets teveel chauffeurs aan ’t oververhitten in hun dure stapvoetsrijdende vehikels. Hier was het dan weer wel kermis. Op meerder plaatsen stonden er een paar gezellig bij elkaar, pictionary te spelen. Ik zag er althans ééntje een tekening maken van twee speelgoedautootjes die tegen elkaar stonden. Zijn omstaanders probeerden, al gesticulerend te raden wat hij ermee bedoelde. Ik denk niet dat ze overeen kwamen. Nog een beetje oefenen mannen… Verder op de ring waren er net wegenwerken afgelopen. Enfin dat denk ik toch, want ik kan me niet herinneren dat daar gisteren ook al zoveel baanvakken waren. Nu stonden de auto’s wel heel dicht naast elkaar. Flikkerende lampen, knipperlichten, blauw zwaailichten, rode, getoeter. De draaimolen van in mijn kinderjaren. Nostalgie alom. Ik heb me altijd al kunnen amuseren op
de kermis.

OK, OK, terug naar een reisverslag. Liet me even gaan, pardon.

Thuis nog een inpakmoment, knuffeltime en terug het motorpak in, om naar de rendez-vous plaats te karren. Iedereen op tijd aanwezig en weg van de parking, nog voor het uur dat we hadden voorzien. Netjes.

Deel II is dus de reis. Een kort ritje naar Metz om daar in de een of andere ‘premier classe’ een bed, douche en dak voor één nacht te huren. De rit zelf. Niet veel soeps. Lekker temperatuurtje en een konvooike van 6 motoren en een cabrio. Het duurde weer even vooraleer ik het terug gewoon was om zoveel achtervolgers in het vizier te blijven houden en te zien of iedereen nog mee was. Nooit geweten dat tot 5 tellen zo moeilijk kan zijn. De cabrio, die kan ik niet tellen. Als er daar dan nog eentje extra lampjes aandoet, gaat mijn rekenkundig vermogen volledig de mist in. Weer ne GS zeker? Ik passeer een auto met enkele bengels erin die mij en vermoedelijk al de andere motards, met grote ogen en mond open aanstaren. Ik herinner me hoe ikzelf was toen ik achterin de auto zat, als we op vakantie over de autostrade denderden. Meestal in het midden om mee te kijken, maar bij iedere motard die ons inhaalde, plakte ik met mijn neus tegen de raampjes : Nostalgie op de autostrade. Een beetje verder wordt ik terug naar het heden geslingerd als ik de moderne versies van de raampjesplakkers tegenkom. DVDspeler op de hoofdsteun van pa en ma, zoon n°1 een spelconsole in de handen, zoon n°2 aan ’t SMSen en dochter n°1 op de trampoline in de koffer. Ma is van de oude stempel, want die is zonder elektronische hulpmiddelen aan het slapen. Maar misschien wijst de glimlach op haar gezicht, toch op een stiekem elektronisch attribuut. Bon, wijle weer verder…

Tanken in Lux, drinken in Lux en zeer snel weg uit Lux. Dat is precies ook maar een klein landje. Ik schat dat het ongeveer 20minuten groot is.

Het beste moment van de avond brengen we dan maar door op de parking van ons hotel. Met een blikje uit een automaat. Al rechtstaande. Als ik het nu zo neerschrijf vind ik het geweldig troosteloos. Op het moment zelf, had ik precies dat gevoel niet.

We zijn goed begonnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door P-man op 29 mei 2012, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag Rhône-Alpes : Les Savoyards en route

Bericht door P-man »

Dag 1: Metz tot Duingt-Annecy (FR) – 26 mei 2012

Metz verlaten op het voorzien uur. Ik snap er niets van: hoe groter de groep, hoe beter het uurschema in acht wordt genomen. Om 07u30 verlaten we de parking om een ontbijt te zoeken, dewelke geweldig snel gevonden is. Na het parkeren en bij het achterlaten van onze machines snijden Wilfried en ik het onderwerp ‘beveiliging’ aan. De ‘jongeren’ onder de groep gaan voor niks achterlaten, slot erop en zekerheid. De ‘ouderen’ draperen helmen, jassen, handschoenen brillen, GPS’en, enz… over de motoren, in de verwachting dat iedereen daar met z’n fikken vanaf zal blijven. Niet dat er meer dan 10 jaar verschil is tss oud en jong, maar het is toch een rode draad.
De rit naar Annecy blinkt uit in … niets. Staalblauwe lucht tot we aankomen, een strakke 27° en een asfaltlint uit de boekjes. Tijd om weg te dromen en rustig in te dommelen. Uit verveling activeer ik Svetlana II om de resterende kilometers en aankomsttijd in het oog te kunnen houden. Eigenlijk snap ik niet wat een meerwaarde dat zou hebben, mais bon dan heb ik weer eens voor 12seconden mijn zinnen verzet. De 300meter die ik ondertussen heb afgelegd waren alleszins zeer snel voorbij. Even op de kaart kijken dan, om te zien of we nog juist zitten. Maar ook hier kom ik van een kale reis thuis: de tand des tijd, knabbelt rustig verder en laat me zelfs niet meer toe om de namen van steden en autostradenummes te kunnen aflezen. Svetlana zal nog een belangrijke rol krijgen in mijn leven. Het positieve van de tand des tijd mocht ik deze morgen ondervinden. Eens op leeftijd maakt het niet meer uit of je goed hebt geslapen of niet, je ziet er steeds even belabberd uit. Nu ik erover terugblik, klinkt dat eerder negatief.

Rond een dikke 3uur rijden we de departementsgrens over en doen onze entry in de Haut-Savoie. Nog iets warmer en om de boel helemaal te laten smelten raken we elkaar kwijt. Annecy is een kluwen van wegenwerken. Met als gevolg dat er 2 niet even niet kunnen volgen. Ik draai daarop terug om ze tegemoet te rijden, maar vind ze niet. En de plaats waar ik de anderen zonet achterliet, is verdwenen of verplaatst. Ze werken daar blijkbaar snel in Annecy. Ik vind ze alleszins niet meer terug. Een SMSke en telefoontje later hebben toch al terug elektronisch contact en rijdt iedereen afzonderlijk verder naar onze slaapplaats. 15km solo kan geen kwaad.

De slaapplaats overtreft de stoutste verwachtingen. Terras met uitzicht over het meer, nette en supergrote kamers en garages voor de motoren. En dit alles voor een prikje. Het verlies van dit prikje proberen ze terug te winnen door flinke sommen te vragen voor hun gerechten : niet veel soeps. Nog straffer, er is geen soep
Alleszins een geschikte plaats om flink door te hangen en de andere gasten vroegtijdig het pand (terras) te laten verlaten.

We zijn goed begonnen en zijn nog steeds goed bezig.

Tot morgen. Bergritten-tijd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door P-man op 29 mei 2012, 00:37, 6 keer totaal gewijzigd.
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag Rhône-Alpes : Les Savoyards en route

Bericht door P-man »

Dag 2: Duingt-Annecy tot Duingt – 27 mei 2012

Ik heb pijn aan mijn kaken. Eens het ontbijt, de koffie en de sanitaire stop achter de rug kon het beginnen. Vanaf dat ik op de motor stap komt er spontaan een glimlach op mijn gezicht en deze verdwijnt niet meer totdat ik ga slapen. Het is lang geleden dat ik nog zolang met een ononderbroken glimlach heb rondgelopen. Ik denk dat de vorige kaakoverbelasting geleden is van mijn trouw. Alleszins, het was een superdag.

Het konvooi komt vandaag op gang rond 9 uur. Na een tankbeurt en 20 km, wurmt zicht een auto tss de motards & de cabrio en voor we het weten verliest de een de ander uit het oog. We vinden elkaar 7 uur later pas terug. De motards pruttelen verder richting barrage de Rosselend en de auto ook. Spijtig genoeg niet via hetzelfde traject. GSMs zijn een geweldige uitvinding. Nu nog verbinding voorzien in de bergen en dan kunnen we er ook nog van gebruik maken. We besluiten dan maar een rustpauze in te lassen, in de cabrio-motard-relatie. We zullen er sterker uitkomen…

In geval van een nakende scheiding hadden we reeds eerder in ons huwelijkscontract vastgelegd, dat we elkaar opnieuw zouden ontmoeten op de col Petit St Bernard. Goe plan mannen, goe plan. Zoals elke relatie hoopvol start, komt ook onlosmakelijk de realiteit snel naar boven. Bij ons luisterde deze realiteit naar de naam ‘gesloten bergpas’. Als deze realiteit opduikt, zonder de juiste communicatietechnieken, dan is het kalf snel verdronken. In ons geval resulteerde dat in een langere relatie-rustpauze dan voorzien. Wij kiezen voor een lichtjes aangepast traject, zij voor de gemaakt afspraak: De St bernard. Wij flaneren rustiger verder, zij jakkeren via een omweg van uuuuuren naar de col. Wij maken gebruik van veelvuldige rustpauzes, zij hebben een bedpan mee. En als laatste : wij slapen in de zon, zij houden een sneeuwballengevecht.

Samen met ons go-with-the-flow principe, nemen we de tijd om te lammeren, foto’s te trekken, pleintjes en terraskes in te palmen en ocharme 200 km te verzilveren. Voor ons meer dan voldoende om het onvoorziene afscheid te verwerken. De volgende keer verdringen we het gebeuren, pikken de draad van ons leven terug op en rijden de pannen van het dak. De huidige ritbeleving was daarentegen goed voor het zelfvertrouwen van de newbees. Geslaagd voor het motorbergexamen.

Wij komen aan tegen een kleine 5, zij tegen een dikke 6u. De reservatie voor het avondeten is reeds gemaakt. Weliswaar zonder hun medeweten, maar zelfs toen we nog een innige relatie hadden, lagen ze al ietwat onder de sloef. In Annecy zoeken en vinden we het door de hoteluitbater gepromote restaurant. Op onze verlanglijst stond tartinette Savoyard en dit zou het betere ‘etablissement’ daarvoor zijn. Vol verwachtingen bestellen we allen zo’n kaas-patat-ding. We vallen echter steil achterover als we het armtierig bordje voor onze neus zien verschijnen. Zag er goed uit hoor maar veel was het niet. 10 minuten later moet de eerste afhaken omdat ie het niet allemaal opkrijgt. En hij zal niet de enigste blijken… Lekker en loodswaar zijn zo’n beetje de kernwoorden. Nog een wandeling door de oude binnenstad, een ijsje bovenop de tartinette leggen en dan verlaten we de boite.

De afsluiter is een fotovoorstelling (en ze zijn goed zenne - me gedacht) aan de kant van het meer, samen met een frisse pint en een plaatselijke sterke drank. De foto’s worden goedgekeurd en de sterke drank doet toch even mijn standhoudende glimlach wankelen. De glimlach zal uiteindelijk terug de bovenhand halen. Alhoewel dat ik denk dat de alcohol er nu voor iets kan tussenzitten. Tijd om de dag stop te zetten en te gaan slapen ...

En morgen, roept de Jura ons.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door P-man op 29 mei 2012, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Leen50
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mei 2012, 07:17

Re: Reisverslag Rhône-Alpes : Les Savoyards en route

Bericht door Leen50 »

Aan de gezellige club " Les Savoyards en route "
Met genoegen lezen we de verslagen van de geroutineerde Savoyard, Pieter genaamd !
Hopen dat de volgende dagen even goed en gezellig verlopen in een al dan niet uiteengevallen
groep .
Wensen u allen nog leuke momenten toe en ( zorg goed voor ons zoontje Immanuel ! )

Mama Leen
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag Rhône-Alpes : Les Savoyards en route

Bericht door P-man »

Dag 3: Duingt tot Ronchamps (FR) – 28 mei 2012

Nie gewoon.

Wat een rit, wat een dag. We zijn de Jura doorgestoken van west naar oost en dan steil naar boven op de kaart. Steil genoeg om aan de westkant van de Vogezen te blijven. Ik schat op zo’n 30 km ervan af. In een van de Michelin motorgidsen (wreed bedankt Hanne) las ik dat dit gebied (Franche-Comté), serieus onderschat is. Awel, de Michelin was er geen rekker naast. Dit is zowat het beste wat ik in Frankrijk al onder de wielen heb gehad. OK, de bergen zijn natuurlijk nog een niveau hoger. Letterlijk en figuurlijk… Maar janvermille dit was genieten. Met als gevolg dat er vandaag niet veel te vertellen is.

Enerzijds omdat het gewoonweg een megadag was op gebied van motorbeleving, dus daar valt verder niet over uit te weiden.

Anderzijds, omdat de groep elkaar precies al jaren kent. Ambiance bij iedere stop, serieuzere gesprekken met aandachtige oren indien nodig en grappige situaties bij elk voorval of stop. Een puike bende.

En daarnaast, bemerk ik net dat we hier wel full-access hebben op de wifi.

Reden genoeg om even tijd te maken voor de foto’s, vooraleer ik mijn rolluiken naar beneden draai en mijn neus- en keelholte een eigen leven laat leiden.

Oja, toch een specialleke: Immanuel wist net voor het vertrek te melden dat er in Ronchamp (daar zijn we nu) een kapel staat van Dhr Corbusier. Een straf man en dit ding is al even straf. Vandaag stond er dus ook een portie christelijke architectuur op het programma.

En de weersomstandigheden: 27° en tot nu toe heeft de cabrio constant open gereden.

Morgen nog een deeltje franche-Comté en dan een smak Champagne om te eindigen via Le Voie Sacrée in Verdun.

Tot morgen…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Reisverslag Rhône-Alpes : Les Savoyards en route

Bericht door Wiedewa »

Prachtig Pieter, ga zo door :grin:
Het zal je wel altijd blijven volgen en daar doe je het ook voor.
Lees het verslag met veel plezier, en hoop het zelf ook nog eens te kunnen doen.
En zeker de foto's geeft toch wel extra inhoudt het het geheel, prachtig en gewoon genieten, veel plezier verder :grin:

mvg Nico
MG Breva 850
tommeken
Berichten: 324
Lid geworden op: 09 jul 2011, 14:34
Locatie: Wetteren City

Re: Reisverslag Rhône-Alpes : Les Savoyards en route

Bericht door tommeken »

Ik kan alleen maar WIEDEWA bijtreden.
:thumleft: :thumleft: :thumleft:
[b]"I generally avoid temptation unless I can't resist it."
BMW 1200 GSA LC + + HUSQVARNA TE310 R + + YAMAHA Scorpa 250[/b]
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Reisverslag Rhône-Alpes : Les Savoyards en route

Bericht door RBee »

P-man schreef: De afsluiter is een fotovoorstelling (en ze zijn goed zenne - me gedacht)
Goe gedacht. :wink:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag Rhône-Alpes : Les Savoyards en route

Bericht door GStephen »

Prachtig verslag :thumleft:
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag Rhône-Alpes : Les Savoyards en route

Bericht door P-man »

Merciekes voor reacties... dat is natuurlijk ook fijn om te lezen.

We zijn dus ondertussen net terug thuis, uitgeladen en fris geschoren en gewassen.
Toch nog even het verslag en de foto's van gisteren. daarna (of morgen - ik ben nogal 'n beetje moe) dat van vandaag.

Dag 4: Ronchamps tot verdun (FR) – 29 mei 2012

Voila si, weer een dag zonder problemen, tijdsnood, meteoperikelen en ongedierte of andere plagen.

Alhoewel, als ik er zo terug over nadenk, moet ik lichtjes mijn mening aanpassen. Fons zijn K75RT lekte olie op het achterwiel tijdens het bezoekje aan het ossuarium van Verdun. Vermoedelijk de achtervering. Vol goede moed en voornemens zouden we dat zaakje even nader bekijken als we op ons slaapstekkie waren aangekomen. We zijn nu 0u30 en als mijn troebele geest me niet in de steek laat, dan kan ik me niet herinneren dat we dit ter harte hebben genomen. Rats vergeten. Zal voor morgenvroeg zijn. Maar hoe kan ik dat begod onthouden tot morgenvroeg?

Op gebied van tijdsbesef scoorden we middelmatig. Om 17u30 de slagvelden en monumenten van Verdun beginnen bezoeken is nu niet onmiddellijk de meest tijdsefficiënte zet, die we konden maken. Bwa, we zijn op reis en zoeken naar hotel is ook niet meer nodig. Dit jaar hadden we alle bookingen op voorhand gemaakt.

Meteo-newsflash : een gedoseerde 25°, geen fluopak moeten aandoen en ook geen dakje boven de cabriorijders moeten ineenflansen. Het zag er nochthans even niet zo rooskleurig uit op gebied van regen en donder. We hadden het moeten zien aankomen. Op de Voie Sacrée stond er langs de kant van de baan een mannelijk gebouwd figuur een plasje te doen. Ons niet gelaten, dat is nu eenmaal het enige voordeel van het mannelijke geslacht, maar hij was vergeten zich om te draaien. Enne … tja … er zijn interessantere zaken in iemands leven, om daar tijdens een motorrit mee geconfronteerd te worden. Dit doe je niet… je besprenkelt de Gewijde Weg niet… Daar staat maar 1 straf voor beschreven in het nieuwste testament : De hemel sprenkelt terug. We hebben wreed veel chance gehad dat de illustere fonteinman de andere kant uitreed of we hadden mee de toorn van god moeten ondergaan.

Ons onderkomen is wederom geweldig geslaagd. En voor de 2e keer een locatie waar we zowel konden slapen als eten. En ditmaal lekker eten. Aan de buitentafel vielen naast het lekker eten twee dingen op : we hadden ongelooflijk veel plezier en we mepten geregeld een kruipend klein ding van tafel, eten of kleding. Iets groter ongedierte flitste soms over de grond voorbij. En minstens even belangrijk als het plaatselijke ongediertebestand op peil te houden en omdat we toch niet meer op de motoren moesten kruipen, konden we netjes ons vochtgehalte terug op peil brengen. En eigenlijk al een buffer aanleggen, om de komende 3 maanden geen dorst meer te hebben. ‘Vooruitziend zijn’ of ‘pro-actief zijn‘, noemen ze dat tegenwoordig. We zijn dus eigenlijk moderne drinkers, met een visie.

Specials van vandaag? Als noemenswaardige, nomineren we daarvoor ‘Jeanne D ’Arc’. Een pittige griet, die een beetje problemen had met haar ‘anger managment’, maar die toch ergens voor Bar Le Duc een basiliek kreeg. Enfin, ze kreeg eigenlijk niet veel tijdens haar leven, maar meer erna. En de basiliek is zo’n puik cadeauke. Enkele kilometers verder vinden we het geboortehuis van ons Jeannine. Valt wel mee om eens te zien. Wat ook opvalt is dat Jeanne D. een serieus uitgebuite merknaam is: Hotels, restaurants, locaties, standbeelden, noem maar op. Als er maar geld mee verdiend kan worden he.

Na ons Jeannineke draaien we de benzinekranen wat verder open, want we hebben nog wat af te leggen. En de banen laten hier een flinke portie snelheid toe hoor. Zeker op de Gewijde Weg. Het is heiligschennis om daarop te flitsen, zelfs le Police kent deze ongeschreven regel.

That’s it for today. Morgen nog een dagje in het zadel. De laatste.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag Rhône-Alpes : Les Savoyards en route

Bericht door P-man »

Dag 5: verdun tot Thuis – 30 mei 2012

Gelukkige verjaardag.

Twee van de rakkers herdenken vandaag hun geboorte. Rudy gaat al 40 jaar mee en den Bart al 45. Pfieuw, dat is al een smak leven achter de rug. Bij geen van beiden ligt dit echter zwaar op de maag, dus hebben ze geen opmonteringsrituelen nodig aan de ontbijttafel. Een proper ontbijt, tot en met pannenkoeken en voor de eerste keer koffie die de naam waardig is. De vorige ontbijtkoffies waren overal zo straf, dat we bij iedere tas een rennie-ke kregen. Zoals steeds gaan Jan en ik de uitbaters nog eens groeten en betalen. Als afscheid schudden we de hand van de uitbater die heel deze bijzondere locatie heeft omgebouwd en gerenoveerd. Het werk heeft ‘m half kreupel gemaakt, maar het resultaat is ernaar. Zijn hand is allesbehalve kreupel, want na onze handdruk voelt de mijne aan zoals een verfrommeld papiertje. Het eerste deel van de dag kan ik nauwelijks normaal rijden. Straffe pé…

Rijdend door Frankrijk van Verdun richting Sedan, valt het me op dat we hier, net zoals gisteren, door een oud en historisch rijk passeren. Oude grote (vervallen) huizen, roestige omheiningen, vergeelde gordijnen, oude geschilderde reclame op de gevels en oudere mensen slenterend over de straten. Jeugd is er nauwelijks te bekennen en vele huizen staan leeg te verkommeren. Langs de wegen is het quasi een parade van kruisbeelden, kapellekes, beelden van heiligen en andere godsdienstige praal. Ik weet niet waarom, maar ik vind het gewoonweg schitterend. Ik begrijp ook nu pas, waarom Wilfried sinds enkele dagen is overgegaan tot zwart/wit fotografie. Het hoort zo. Ik zou zelfs mijn zonnebril willen omruilen in een exemplaar dat alle kleur wegneemt, om zo in de juiste sfeer helemaal op te gaan in dit stuk nostalgie. Hé, bestaat dat eigenlijk zo’n bril. Gat in de markt? Patentje?

De bende heeft elkaar trouwens flink gevonden en voor mij is het een geweldig zootje. Een puike mengeling van anciens en intreders, die ’t een en ’t ander van elkaar kunnen leren. En wat heeft deze bende dan bijgeleerd? 1. Veilige bochtentechniek 2. Verdringen van compromitterende gebeurtenissen 3. Dat we niet veel meer kunnen onthouden. De vering van Fons… tja, die zijn we vergeten hé.

Tegen een vroege 10u30 zoeken we al een terras op in Bouillon. Een leeg en verlaten Bouillon weliswaar. Eén enkel terras kunnen we vinden dat al open is. ‘Geen koffie’ is het antwoord op onze bestelling, ‘de machine wordt gereinigd’. Zonder elkaar aan te kijken of een afspraak gemaakt te hebben staan we simultaan op en maken aanstalten om te vertrekken. Daar had ie vermoedelijk niet op gerekend. ‘Nog 5 minuutjes’ komt er nog voorzichtig uit. Voldoende voor ons om terug neer te gaan zitten. Gelukkig voor hem, maar nog gelukkiger voor ons. Koffie is echt wel onze voormiddag reisdrank. De namiddagdrank is absoluut geen koffie en vandaag zeker niet. Met 8 stella’s, maken we het de garçon gemakkelijk. We kunnen niet anders dan Stella bestellen. Hier is ie vers vanuit zijn geboortestad. Maw, we zijn terug in Leuven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een megareis! Bedankt mannen om mee op stap te gaan. Groeten thuis en tot binnenkort.

Afbeelding

Cheerio.
Gesloten