Reisverslag: One Man and his Bike

Hier worden enkel ter inzage de complete reisverslagen gepost van forumleden.
Voor eventuele vragen, contacteer via PM of e-mail de auteur

Moderator: GVN

Gesloten
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Reisverslag: One Man and his Bike

Bericht door GStephen »

Een motorreis (wat anders) van 2 weken.
De eerste week ga ik samen met iets meer dan 100 andere BMW clubleden de wijde omgeving van Morzine gaan verkennen. De formule is gekend: sit back, relax and enjoy.
De tweede week ga ik in mijn eentje nog wat meer van de Franse Alpen verkennen, op voorwaarde dat het mooi weer is.

1 september 2012

Mijn zus heeft het zotte idee om op die dag te trouwen.
Maar ik klaag niet. De dag is gezegend met een blijde gebeurtenis, familie en vrienden en een uitzonderlijk mooie zonnige dag.

Dag 1, zondag, 2 september 2012

Hier kunnen we kort zijn. Zo snel mogelijk via de autosnelweg naar hotel Le Crêt in Morzine.
De Goden zijn mij gunstig gezind. Weinig verkeer en een rustig weertje.
Ondertussen genieten de anderen van de eerste geplande rit: het meer van Annecy.
Blijkt dat dit een mooie ervaring is en een goeie inleiding op wat de volgende dagen op het programma staat.
Die rit heb ik dus nog tegoed.
Aangekomen tegen zessen, tijd zat om me te installeren en klaar te maken voor het avondmaal.

Dag 2, Maandag, 3 september 2012

Klein Zwitserland is de naam van deze rit.

Afbeelding
Eerste hoogtepunten zijn de Col de la Colombière...

Afbeelding
en de Cormet de Roselend. (Dit is het meer)

Drie jaar geleden ben ik hier ook gepasseerd, maar toen regende het, was er mist en was het ook niet van de warmste.
Nu hebben we de kans om van de omgeving te genieten, zei het dat de temperatuur nog niet van je dat is. Maar dat is makkelijk opgelost met een trui extra.
De rit voert ons via de kleine St Bernard en de Mont Blanc tunnel. Deze zijn een first voor mij.
Jammer genoeg werkt het weer niet echt mee.

Afbeelding

Afbeelding
Op de Kleine St Bernard is het zwaar bewolkt, het waait en de temp is hier ook nie van de hoogste.

Afbeelding
En omwille van de bewolking, kunnen we ook niet echt genieten van de Mt Blanc.

Afbeelding
We keren terug naar het hotel via de Cascade d'Arpenaz.

De dag wordt afgesloten met een gezellig samenzijn tussen pot en pint.

Dag 3, Dinsdag, 4 september 2012

Yvoire staat vandaag op het programma.

Afbeelding
Vooraleer we daar geraken doen we eerst een toerke vlakbij Morzine: via de Col de Joux Verte naar Avoriaz en dan terug naar Morzine. Bij de beklimming naar de col zijn er op verschillende plaatsen paaltjes met een dik rood lint te vinden. De komende dagen zal men hier de Rally van de Mont Blanc rijden.
Daarna via de Col de Joux Plane naar Samoëns.

Afbeelding
Net na de col heb je een mooi zicht op de Mont Blanc. Maar de zon zit verkeerd...
Normaal is het oostwaarts om dan via via naar boven af te buigen richting Yvoire.
De heer Koppel!! heeft echter aangeraden om een aantal keer van de route af te wijken. Eerst ga ik naar de Cirque du Fer à Cheval gaan bezien.

Afbeelding
Je komt in een vallei waar je op het einde omringd wordt door een muur van bergen, hier en daar versierd met een waterval. Echt wel impressionant. Zeer zeker een plaats waar het de moeite loont om een ferme wandeling te doen. Vandaag zal da nie gaan, dus moet ik me beperken tot het nemen van foto's vanop de baan zelf.
Ik keer terug naar Sixt en neem links.

Afbeelding
Een hobbelige baan leidt mij naar de Cascade du Rouget. Toch wel indrukwekkender ten opzichte van de waterval die we gisteren gezien hebben, zeg nu zelf.
Bij deze dank ik onze Alpenguru nogmaals voor de tips. :salut:

Hierna volg ik de geplande route opnieuw.

Afbeelding
In Yvoire (een mooi middeleeuws dorpje) vind ik mijn makkers terug die net klaar zijn met eten. Gelukkig heb ik zelf een picknick voorzien. We keren samen via (hoe kan het ook anders) toffe baantjes terug naar Morzine.

Afbeelding
Net voor het dorp houden we nog halt voor een koffie- en ijspauze en bezorgen de uitbaatster een nooit geziene omzet (toch zeker op dit moment van het jaar).

Dag 4, Woensdag 5 september 2012

Vandaag is het eigenlijk rustdag met een bbq en een bezoek aan een kaasfabriek.
Da's niet aan mij besteed, dus ik ga rijden.
Bosse heeft voor ons diehards een rit voorzien: Haute Savois, ruwweg zuidwaarts richting Moutiers om dan via de Cormet de Roselend terug te keren naar het hotel.
Er zit echter redelijk wat “autosnelweg” (nl. de N90) in deze route en dus heb ik die wat aangepast.
Net voorbij Pomblière neem ik rechts de D88. Blijkt dat dit deel uitmaakt van de “Chemins du Baroque”.

Afbeelding
Afbeelding

Deze weg loopt omzeggens evenwijdig aan de N90 maar is o zo veel leuker. Een echte aanrader, véél bochtjes, weinig tot geen verkeer en mooie zichten.

Afbeelding

Afbeelding
Ik volg niet die volledige route, want vandaag staat er ook wat offroad op het programma. :cheers:
Ik neem dus richting Aime om dan de Cormet D'Arèches op te rijden.

Afbeelding
Dit is een mooie, niet te moeilijke piste. De eerste haarspeldbochten zijn zelfs nog geasfalteerd.

Afbeelding
Ik kreeg het gezelschap van een Duitser met een Tiger 800.

Afbeelding
No comment :wink:

Afbeelding
Objectif atteint 8-)

Afbeelding
Halverwege de afdaling kom je terug op tarmac.

Afbeelding
Net voorbij de Barrage de St Guérin kom ik een bord tegen met “Route barrée à 100 m”. Awel dat was niet gelogen. Er was gewoon één grote put waar absoluut niet omheen gereden kon worden. Rechts was er een soort van oprit en de GPS toonde dat ik daarlangs wel degelijk voorbij het obstakel terug op de route kon geraken. Extra ongeplande (en makkelijke) offroad.

Afbeelding
Verderop neem ik rechts naar de Barrage de Roselend. Zo zie ik het meer eens van de andere kant.
Hier krijg ik een bui te verwerken en moet toch wel opletten in de bochten. Het wegdek ligt hier toch wel vettig.
Vandaar volg ik opnieuw de voorgestelde route van Bosse terug naar het hotel.
's Avonds staat er kaasfondue op het programma.

Dag 5, Donderdag, 6 september 2012

Vandaag loopt het grootste deel van de rit door Zwitserland.

In één of andere bocht profiteer ik ervan om een aantal actiefoto's te nemen. Foto's van de landschappen zijn moeilijk, want er hangt nog veel vocht in de lucht.

Afbeelding
Rbee

Afbeelding
Kurt en Corina

Afbeelding
Net na onze maaltijd in een lokaal restaurant (waar Kurt de dienster direct inpalmde) konden de tafelgenoten reeds de verworven calorieën wat verbranden door een oldtimer (vermoedelijk een Oldsmobile) terug in gang te lopen.

Afbeelding
Er staat ook een bezoek aan het dorpje Gruyères op het programma. Een mooi Middeleeuws dorp met een 12e eeuws kasteel en een 13e eeuwse kerk. Jammer dat het zwaar bewolkt is. Maar het regent tenminste niet.

Afbeelding
Afbeelding
In het dorp is er een museum met toch wel futuristische werken van ene H.R. Giger en een café die wel lijkt ingericht te zijn met skeletten.

Het deel van de rit langs het meer is retedruk en traag. Wel zie je eens de lokale richesse passeren. Blijkbaar was er ook een bijeenkomst voor Ferrari's waarvan ik er een paar heb gezien. Opvallend is wel dat aan de Zwitserse kant de rijkdom zo kan gezien worden, terwijl net over de grens terug in Frankrijk het er veel bescheidener aan toe gaat.

Afbeelding
Op de terugweg naar het hotel nemen we de Col du Grand Taillet. Een rustig baantje met mooie zichten.

Dag 6, Vrijdag 7 september 2012

De laatste dag met de club. En het is alsof het geweten is, want het is een stralende dag.

Afbeelding
Eerst naar de Mt Blanc tunnel. Nu kunnen we ten volle genieten van het massief.

We volgen de SS26 en net voor Leverogne nemen we links de SR26. Een klein slingerbaantje die bij momenten een pracht van een zicht biedt op het Mt Blanc Massief.

In één van die bochten installeer ik mij en neem wat actiefoto's.
Afbeelding
Oswald

Afbeelding
Bosse

Vanzelf kom je op de SR41 en heb je een mooi zicht op de stad Aosta.

Afbeelding
Plainspotter zijnde zie ik de luchthaven liggen en besef direct dat dit gene kattenpis moet zijn om hier te landen of op te stijgen.

Daarna is het noordwaards naar de Grand St Bernard. Ook een eerste keer voor mij.

Afbeelding
Wat mij al eerder is opgevallen is dat aan de Italiaanse zijde er bijna altijd een doorlopende witte lijn is over het midden van het wegdek. Anders gezegd, in principe mag er niet ingehaald worden. Zo ook hier. We hebben er ons echter weinig van aangetrokken.
Op de col heb ik een sticker gekocht als bewijs van aanwezigheid.

Tip: bestel geen drank(je) in het hotel aan de Italiaanse kant! 4€ voor een blikje cola !

We passeren langs een Joe Bar café, maar met de dure cola net achter de kiezen, stop ik niet.

Afbeelding
Het Lac de Champex biedt een mooie gelegenheid om nog een schoon fotooke te nemen. Het baantje dat daarop volgt is één en al kronkel. Best wel leuk voor ons, maar ik vraag mij af of de plaatselijke bewoners dat ook vinden als je dat traject alle dagen minstens 2 keer per dag moet afleggen.
In Martigny is het een beetje uitkijken want je deelt het wegdek met de trein. Gelukkig is het droog en is de kans op uitglijden toch een stuk kleiner.

Terug in Frankrijk, sluiten we af met de Col du Corbier. Een tof baantje die zelfs door de lokale bevolking wordt geapprecieerd. Hier neem ik de laatste actiefoto's van deze week.

Afbeelding
Rusor

Afbeelding
JantjeGS

Afbeelding
Niet echt zoals het hoort. Gelukkig dat er geen tegenliggers zijn.

Wat mij is opgevallen:
de auto's braken stinkende walmen uit wanneer er op hun staart wordt getrapt.
De plaatselijke (jonge) mannen spelen graag mee wanneer je hen passeert. I hate that.

Later deel 2
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Reisverslag: One Man and his Bike

Bericht door RBee »

:thumright:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Reisverslag: One Man and his Bike

Bericht door John »

Tof verslag (ook al is het nog niet af) :thumright:
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: Reisverslag: One Man and his Bike

Bericht door P-man »

goed goed.
Laat maar komen. Weer een verslagje om te volgen.
Grts
Pieter
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag: One Man and his Bike

Bericht door GStephen »

Dag 7, Zaterdag 8 september 2012

De voorbije dagen had ik via de gratis Wifi van het hotel gezien dat de weersvooruitzichten grotendeels positief waren voor de regio, met een kans op regen voor dinsdag. Dus kan ik verderzetten met de plannen: zuidwaarts.
Vandaag begint dus deel 2 van mijn reis: alleen via via naar de Gorges du Verdon.
Eerst neem ik afscheid van de andere clubleden en ga proviand inslaan in de lokale supermarkt.
Tegen vanavond wil ik mijn tent opgezet hebben in Guillestre.
De route is min of meer rechtop rechtaan, met hier en daar een kleine zijstap. Via de grote baan naar Cluses, Megèves, Albertville richting Moutiers. Voor Moutiers ga ik rechtsaf de D94 op.

Afbeelding
Eerste keer dat ik de Col de la Madeleine oprij. Een magnifieke baan die terecht gekend is onder de motorrijders. Op een bankje langs de weg hou ik halt en eet een kleffe sandwich terwijl ik van het zicht geniet.

Eenmaal terug op de grote baan D1006 neem ik kort daarna links om eens te gaan zien naar de “Laçets de Montverniers”.
Afbeelding

17 kort op elkaar volgende haarspeldbochten op een smal baantje. Compleet onnodig, maar toch wel leuk om dit eens gedaan te hebben. De locatie van de foto die terug te vinden is in de Densel heb ik niet gevonden. De volgende foto is van ergens op het net geplukt.
Afbeelding

De Galibier staat ook op het programma. Drie jaar geleden heb ik die ook gereden, maar ik was vergeten dat die door een best wel ruig landschap loopt.
Afbeelding

Ik ben niet gestopt op de top wegens te druk. Vanaf hier is er maar één weg naar het einddoel van de dag: eerst naar Briançon via de D1091 en daarna via de N94 naar Guillestre.
Daar vind ik de camping St James Les Pins. Geen probleem voor de uitbater dat ik daar 2 nachten verblijf. Pas later zal ik ontdekken dat ik daar “in het zwart” stond. De snoodaard.

Dag 8, Zondag 9 september 2012

Vandaag ligt het accent op offroad. De tent en de bagage blijven dus ter plaatse.
De camping ligt perfect voor deze rit. Op het einde van de straat rechts en je bent direct op de juiste route. Ik neem de brede haarspeldbochten naar Risoul 1850.

Afbeelding
Ondertussen heb ik een mooi zicht op Mont Dauphin. Waarschijnlijk wel een bezoek waard, maar dat zal voor een volgende keer zijn.

In Risoul 1850 begint het al goed. De gps stuurt mij straten in waar het in principe verboden is om te rijden.
Maar vermits het nog vroeg in de ochtend is, veeg ik mijn kas er aan.

Afbeelding
Zo kom ik op het eerste van drie offroadgedeeltes van de dag: de piste naar de Col de Velbelle.
Dit baantje ligt er redelijk goed bij. Hier en daar is er wat extra aandacht vereist, maar niks dramatisch.

Afbeelding
De zichten rondom zijn ronduit schitterend.
Afbeelding

Afbeelding
De moeilijkheidsgraad vergroot een stuk wanneer ik aan de afslag kom naar de Belvedere de l'Ardoise.

Afbeelding
Hier hebben boswerkers de grond wat omgewoeld met hun tractors en bulldozers. Wetende dat er mij een mooi zicht te wachten staat ('k heb er nog niet genoeg gezien), zet ik door.

Afbeelding
En inderdaad een mooie kijk op de Durance vallei.
Het terug rijden naar het kruispunt verloopt vreemd genoeg makkelijker dan daarvoor. Vreemd. Been there done that fenomeen?
Ik weet dat je van hieruit ook onverhard richting Parpaillon kunt rijden. Maar op youtube heb ik hiervan geen filmpjes gevonden. Dus ken ik ook de toestand niet van die piste. Ik ben alleen, neem dus geen risico's en ga via de voorgestelde verharde route verder.

Afbeelding
Richting offroadgedeelte 2 van de dag: de Parpaillon.
Net voor de piste zie ik dat er mensen aan het picknicken zijn. Ik denk er niet aan daar te stoppen en eventuele wijzigingen aan te brengen aan de moto en stuif dus direct vooruit.
Afbeelding
Kroket jong, da's andere koek. De moto springt alle kanten op. Eenmaal uit het zicht laat ik het tempo ferm minderen (de eer is gered) of er zullen ongelukken gebeuren. Ik ga aan de kant, laat wat lucht uit de banden ontsnappen en zet de vering nog een stuk zachter. Ondertussen passeert er zo'n Nissan SUV'ke. De chauffeur kijkt maar raar, maar een vriendelijke glimlach van mij maakt hem duidelijk dat ik geen panne heb.
Deze wijzigingen maken deze toch wel moeilijkere piste een stuk makkelijker te verteren. Behalve de Nissan kom ik niemand tegen (het is dan ook middag) tot aan de tunnel.

Afbeelding
Ik kan dus ongehinderd genieten van het weer en van de omgeving.

Afbeelding
Aan de tunnel hou ik halt en neem een lunchpauze. Ondertussen verneem ik van een aantal Duitsers dat er geen ijs in de tunnel is aan te treffen, nur Schlamm.

Afbeelding
Wat correct bleek te zijn.

Afbeelding
Ook de afdaling verloopt probleemloos. Wel is er iets meer verkeer. Zelfs een 1150 Rockster!

Afbeelding
Again, no comment

In La Condamine-Châtelard neem ik rechts naar Barcelonnette.

Afbeelding
Daar volg ik de D902 die langs de Gorges du Bachelard loopt. Niet echt spectaculair, maar een best wel hobbelig baantje. Ocharme diegene die hier met zijn supersport rijdt. Die is gekraakt en gebroken.

Afbeelding
In Bayasse neem ik de laatste piste van de dag: de GR56 die, via de Col de la Moutière, leidt naar de Bonette. Net aan het begin van de piste passeert er iemand op een GSA. De man steekt vriendelijk zijn hand op, stopt niet, maar rijdt rustig verder. Aha, dit toont dus dat gekend is en best te doen. O how wrong I was. Dit was veruit de moeilijkste piste van de dag. Had ik geweten dat die er zo ging bijliggen, dan ging ik ze niet gedaan hebben. Goddank dat ik al wat heb mogen proeven van dergelijke situaties tijdens mijn uitstap van mei naar de Beaujolais.

Afbeelding
Vooruit, gas erop en laat de moto maar zijn werk doen.

Afbeelding
De situatie werd nog wat interessanter gemaakt toen er een hele bende schapen voor mijn wielen kwam te staan. Daar ging mijn kijk op de beste rijlijn.

Afbeelding
Op het einde van de piste kon ik wel op mijn blote knietjes gaan zitten en mijnen beschermengel een klapper van een pieper geven, want alles is probleemloos verlopen. Oef.

Afbeelding
Het stuk van de Moutière naar de Bonette is ook onverhard, maar supermakkelijk. Wel opletten voor de verdiepingen in het wegdek voor de afvoer van het smeltwater.
Met dat ik nu toch daar was, ben ik verder de Bonette opgereden.

Afbeelding
Eenmaal geparkeerd ben ik naar de top geklommen, waar een oriëntatietafel staat.

Afbeelding
In noordelijke richting waren de wolken al aan het samenpakken en hoorde ik zowaar een donderslag.

Afbeelding
Terug campingwaards merk ik dat de Roche Madeleine is afgesloten door grote rotsblokken. Vreemd is wel dat je geen “afsluiting” ziet aan het begin van deze piste. Je kan dus de ganse piste rijden op de laatste 10 meter na...
Moe maar voldaan en REUZEcontent dat ik niet gevallen ben, kom ik terug op de camping aan. De wolken zijn van langs om meer aan het samenpakken en een end daarna barst een onweer in alle hevigheid los.

Dag 9, Maandag 10 september 2012

De tent is nat, maar de zon schijnt opnieuw. Ik help het drogen van de tent door de druppels ervan te halen met een zeemvel. Ondertussen pak ik alles op het gemak in, neem mijn ontbijt in ontvangst van de uitbater (een roszijnenbroodje) en ga wat voorraad inslaan en tanken in de lokale Carrefour.
Tegen 11u is alles droog en ingepakt en kan ik verder.
Vandaag staan de Gorges de Verdon op het programma. Vele malen heb ik al gehoord dat die de moeite zijn om te zien. Awel dat gaan we nu zelf eens checken zie.
Ik neem de N94 naar Savines le Lac, Daarna de D954. Maar in plaats van die volledig te volgen sla ik af op de D7.

Afbeelding
Een baantje die hoger ligt en dus een mooi zicht geeft op de Lac de Serre-Ponçon. Ze is wel nogal smallekes en met een soort asfalt van het ruwe type.
Afbeelding
Afgesloten wordt er met een reeks krap op elkaar volgende haarspeldbochtjes.

Afbeelding
Langs de D900 hou ik een lunchpauze en merk dat de Luc Boxer hier ooit geweest moet zijn. :drunken: :mrgreen:

Afbeelding
Daarna is de Col d'Allos aan de orde van de dag. De beklimming is bij momenten over een niet te brede weg. Vooral met die fietsers dient er toch wel uitgekeken te worden. Daarenboven zijn de niveauverschillen naast de weg dermate, dat je best wel de concentratie hoog houdt.
Eens boven de 1800 meter voelde ik het merkelijk killer worden.

Afbeelding
Helaas geen foto van de col, want er stond een mobilhome voor...
Omdat La Foux d'Allos een skidorp is, is de afdaling ook een stuk makkelijker, lees een bredere baan.

Afbeelding
Bij Colmars passeer ik twee forten: die van de Savoie...

Afbeelding
...en die van de France.
Ook hier zeer waarschijnlijk een bezoek waard, maar ik moet nog ver en beperk me dus tot deze 2 kiekjes.

Afbeelding
Ik maak kennis met de Lac de Castillon
Afbeelding
en zijn waterdam. Aan de zonnekant van de dam zijn lijnen te vinden. Zo is van de muur een handige zonnewijzer gemaakt.

In Castellane passeer ik vlak langs de camping waar ik mijn tentje wil opzetten. Maar ik rij door en begin direct aan de ronde van de Verdon in wijzerzin.

Afbeelding

Afbeelding
Les balcons de la Mescla

Afbeelding
Le Pont d'Artuby

Afbeelding
Diep onder de brug zie je dit... :lol:
Afbeelding

Afbeelding
De monding van de Verdon in Le Lac de Sainte Croix.
Afbeelding

Inderdaad, ik moet toegeven dat je bij momenten toch wel indrukwekkende dieptes kan zien. Moest ik dit ooit herdoen, dan zou ik hiervoor een dagje uittrekken. Nu was ik te gejaagd en heb het maar te dele kunnen appreciëren.
Bijna nam ik nog een wielerterrorist mee, wanneer die zijn bocht echt wel ferm aan het afsnijden was. De verwensingen die ik hem toen naar zijn hoofd toe wierp heeft ie quasi zeker gehoord. :evil:
Ik merk dat deze streek ook wel gekend is bij de supersports (zowel moto's als auto's). Niet moeilijk want het asfalt is van de goeie, de bochten zijn (meestal) overzichtelijk, er is weinig verkeer en nergens is er politie te bespeuren. Misschien dat dit wel zo is tijdens het hoogseizoen...

Afbeelding
Terug in camping Notre Dame vraag ik of ik een bungalow of iets dergelijks kan huren. Ik heb nl. Redelijk veel cumili nimbus gezien en vrees dus dat we het niet droog zullen houden. Temeer, morgen staat er een ferm ritje op het programma en ik moet dus vroeg weg kunnen.
Laatst gewijzigd door GStephen op 24 nov 2012, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag: One Man and his Bike

Bericht door GStephen »

Dag 10, Dinsdag 11 september 2012

Na een verkwikkende nachtrust merk ik dat het dus niet geregend heeft, maar de GS is toch kletsnat van de dauw.
Ik ga eerst wat proviand inslaan in het dorp en vertrek rond 9u30.
362 km moeten er afgehaspeld worden vooraleer ik in Briançon aankom. Best wel pittig. Dus niet te lang talmen.
Ik neem de D102 naar Demandolx.

Afbeelding
Boven op het kruispunt zie ik het meer van Chaudanne mooi liggen.

Afbeelding
Ik passeer de Col de St Barnabé.

Afbeelding
Net voor St-Auban kom ik aan iets dat ik absoluut niet gepland, noch verwacht had: de Clue de St Auban. :-o :shock:
Afbeelding
Een aangename verrassing. Later opzoekwerk leert dat dit toch een stukje groter is dan wat ik gezien heb. Ik zal hier dus nog eens moeten passeren.

Afbeelding
Ik volg de weg verder richting Entrevaux. Ook hier lijkt dit stadje echt een bezoek waard.

Nu komen de Gorges de Daluis aan de beurt. Opnieuw een first voor mij.
Afbeelding
Afbeelding
Bij momenten even indrukwekkend (soms zelfs nog indrukwekkender) dan de Verdon. Een echte aanrader :thumleft:
.
Daarna naar Valberg (een skidorp, dus weinig te zien) en Beuil.
Het stuk daarna had ik drie jaar geleden gezien en ik herkende verschillende stukken. Net voor St Sauveur sur Tinée hou ik halt en installeer me op een bank in de schaduw. De honger laat zich voelen en het stokbrood verhelpt daaraan.
Na de pauze neem ik de weg naar Isola 2000. Tof baantje, lekke breed, niks moeilijk aan, want (hoe raad je het) Isola 2000 is een skidorp.

Afbeelding
Via de Col de Lombarde steek ik de grens over.

Afbeelding
Blijkbaar was dat hier toch van strategisch belang in d'een tijd, want er zijn hier wel een aantal bunkers te vinden.

Afbeelding
Ook hier heb ik niet de obligate foto van de moto naast het naambord van de col kunnen nemen want er stond een groepje van één of ander Duits motortijdschrift een fotoshoot te houden met een Tiger 800.

Afbeelding
Afbeelding
Was de weg lekker breed aan Franse kant, dan is ze nu lekker smal. Gelukkig blijft de asfalt van goeie kwaliteit.

Op de SS21 word ik alweer geconfronteerd met die verrekte doorlopende witte lijn. Maar ik klaag niet want in Demonte neem ik direct links de SP268.
Afbeelding
Jawadde nu zit ik op een baantje dat met moeite een auto breed is. Een echt boerewegelke. De omgeving is eerst wat onbeduidend.

Afbeelding
maar gaandeweg klimt de weg en zit ik in de Alpenweiden. Er zijn marmotten alom. Eén springt er zelfs vlak voor mijn wiel de baan over. Toch slaag ik er niet in om er ook maar ééntje op de gevoelige plaat te krijgen. Onder andere omdat er plots een auto voor mij komt opdoemen.

Afbeelding
Hoe hoger hoe erger de staat van het wegdek.

De zichten zijn werkelijk indrukwekkend.
Afbeelding
Op de Colle dei Morti hou ik halt en geniet met volle teugen.
Afbeelding
Op de Col staat een standbeeld van Marco Pantani

Afbeelding

Afbeelding
Nog zo'n bekende piste. Maar niet voor vandaag met al mijn bagage...
Afbeelding

Afbeelding
Ik slaag er in 2 gemsen te fotograferen. Verder is er werkelijk niets te zien van menselijke aanwezigheid.

In de afdaling richting Colle di Sampeyre, passeer ik een boerenhof. De bewoners zijn brandhout aan stapelen en roepen een welgemeende buongiorno. Die mensen wonen hier echt in het Hol van Pluto en moeten dus een ferme afstand afleggen vooraleer ze de beschaving binnenkomen.

Afbeelding
Temeer de baan is hier compleet naar de vaantjes. Op verschillende plaatsen is het wegdek gescheurd en zijn er heuse wegverzakkingen (dit was de ergste).

De beklimming van de Colle di Sampeyre is ook smallekes. Bijna word ik van de baan gereden door een Duitser op een F800GS die dacht dat ie op een circuit zat. Uilskuiken. :evil:

Afbeelding
Afbeelding
Op de col neem ik opnieuw de tijd om van de omgeving te genieten. Ik besef het niet maar kijk naar de bergtoppen waar ik naartoe moet om Frankrijk opnieuw in te rijden.

Afbeelding
Dus op naar de Col d'Agnel. Ik trek me niks aan van de witte lijn en vlieg naar boven. Miljaar is het hier koud. En de wind doet daar nog een schepje bij.

Afbeelding
Foto's neem ik met de helm op én het vizier dicht. Ook de handschoenen doe ik niet uit.
Rap naar beneden. Bij de eerste pomp die ik tegenkom, stop ik en gooi 'em vol, wetende dat de brandstof in Italië nog duurder is.

Afbeelding
Laatste attractie van de dag is de Col d'Izoard. De bewolking wordt echter dikker en dikker en wanneer ik daar aankom, valt er af en toe een druppel.

Afbeelding
Ik zie twee mannen door een telescoop turen naar een wand van de Casse Déserte. Bij navraag blijken ze te zoeken naar gemzen. Vreemd, want er groeit daar niks. Ik laat ze verder zoeken en rij verder naar de camping.

Het verkeer in Briançon houdt mij een beetje op en kom na 19u in Camping Les Gentianes aan.
De uitbater wacht me al op, hoewel ik niet gereserveerd had.
Na de nodige formaliteiten zet ik mijn tent op. Ik ben kapot en ben van plan vroeg onder de wol te kruipen. Naast mijn tent staan er twee andere tenten onbeheerd. Hun eigenaars komen aan wanneer ik mijn Aiki noodles klaar maak (de pizzeria in de buurt is gesloten). Ik hoor ze engels spreken en wanneer ze mijn nrplaat checken, denken ze dat ik ook van over de plas kom. Ik heb nochthans een Belgische driekleur op mijn plaat kleven. Afing, ik verbeter ze en we raken zo aan de praat. De éne is een boomlange Schot met een spiksplinternieuwe GSA, de andere is een Chileense Zwitser met een gepimpte KTM 640.
Afbeelding
Ze hebben elkaar de dag daarvoor ontmoet en met dat hun reisroutes omzeggens dezelfde waren zijn ze nu samen op schok. Vandaag hebben ze de Assietta Kam route gedaan. Morgen gaan ze naar de Bonette en zullen hun wegen scheiden. De Schot gaat via de Spaanse kust naar Marokko en de Zwitser is van plan de Ligurische grenskamroute van zuid naar noord te doen. Vreemd genoeg had ie nog nooit van de Denzel bijbel gehoord.
Na het avondmaal, kan ik amper mijn ogen openhouden, verexcuseer me en trek me in mijn tent terug.

Dag 11, Woensdag 12 september 2012

De nachtrust heeft me goed gedaan, maar toch voel ik me lui.
Ik hoor dat de mannen naast me al wakker zijn. We nemen samen ons ontbijt en zeveren wat verder. De Zwitser geeft me een klever en folder mee van een reisorganisatie in Zuid Amerika. “Gewoon doen” zegt hij. Hij heeft makkelijk spreken, maar wie gaat dat betalen??
Vannacht heeft het geregend en ook nu vallen er een paar spetters. Ik laat de mannen hun tenten afbreken en hun moto's bepakken. Ondertussen zet ik de foto's van de voorbije dag op pc en kijk eens op de kaart. In principe zou ik vandaag de Sommeiller, de Colle delle Finestre en de Assietta kamroute aandoen. Maar de zin ontbreekt mij om er op uit te trekken. Ik denk trouwens dat het in Italië ook nie fameus is. En dergelijke baantjes doen wanneer ze er nat bijliggen op gewone baanbanden vind ik iets te risicovol. :-?
Ik moet wel nog ergens geld uit de muur halen om de camping te betalen. Ach wat, we zien wel. Ik neem afscheid van de Schot en Zwitser en ga naar Briançon.
De dichtstbijzijnde geldautomaat blijkt in het oude stadsgedeelte te zijn en daar mag je niet echt binnen met gemotoriseerd vervoer. Ik ga dus te voet verder en ben aangenaam verrast. Dit is een mooi stadje. Na de geldhonger gestild te hebben beslis ik een toertje te doen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Briançon ligt op een strategische plek en is door de eeuwen heen versterkt geweest.
De vorm waarin ze nu te vinden is hebben ze te danken aan Vauban.
Afbeelding
Afbeelding

Ik merk ook maar liefst 4 forten op die rond de stad liggen, de ene al wat hoger en/of verder dan de andere.
Ondertussen is het middaguur verstreken en laat mijn maag zich gelden. Een lekkere pizza in een lokaal restaurant verhelpt daaraan.
Na de maaltijd ga ik de opgedane calorieën wat sneller verbranden door wat verder te gaan verkennen.

Afbeelding
Ik merk dat je via een lager gelegen brug aan de andere kant van de kloof geraakt, waar de rivier Durance door loopt. Die brug heet de Pont d'Asfeld. Gebouwd in 1730, zónder slachtoffers (toch wel sterk voor die tijd) en in amper drie maand tijd. Ze wordt ook de Pont du Diable genoemd omdat er een aantal al zijn van gesprongen zonder bungeerekker... :-?

Afbeelding
Wanneer je het pad verder volgt kom je uit aan het Fort de (trois) Têtes. Best wel een indrukwekkend bouwwerk. Anderhalve keer zo groot als de stad die het beschermde en in zijn hoogdagen zat daar tot 1250 man gekazerneerd.
Jammer genoeg kan je het fort niet binnen. Ondertussen heb ik wel gelezen dat er tijdens de zomer geleide wandelingen zijn. Moet reuzeinteressant zijn (als je daarvoor belangstelling hebt natuurlijk).

Afbeelding
Wanneer ik het pad verder volg vind ik aan de achterkant een openstaand deurgat. Maar een plakkaat, die duidelijk maakt dat dit eigendom is van het leger, houdt mij tegen. Stel u voor dat ze hier nu oefeningen aan het doen zijn en ik loop daar midden in. Of er is geen kat, ik glij uit over eeen gladde steen en niemand hoort me om me te komen helpen of... Temeer, op de camping heb ik al een aantal legertrucks zien passeren. De militairen zijn hier wel dus degelijk aanwezig.

Afbeelding
Nog een bewijs van hun aanwezigheid: iets verderop ligt een schietterrein.

Afbeelding
En het hoger liggende Fort des Salettes werd tot voor kort nog gebruikt voor trainingen in straatgevechten.
Ik neem dus geen risico's en keer terug naar de stad.
Op weervlak is het nog altijd miserabel grijs en nat.
Ik keer terug naar de moto en ga wat proviand inslaan in de lokale Carrefour. Ik heb besloten om morgen naar huis terug te keren.
Wanneer ik ter hoogte van de camping terug kom vind ik het nog veel te vroeg en rij verder de Vallée de la Clarée in. Jammer dat ik de afslag naar de Col de Granon gemist heb (eerlijk gezegd dacht ik er toen niet aan. Het is maar wanneer ik daarna op de kaart keek dat ik zag dat ik daar passeerde).

Afbeelding
De Col de l'Echelle stelt niet veel voor, maar de afdaling naar Italië is wel leuker. Wel uitkijken voor de verdiepingen in het wegdek voor het smeltwater. Als je die niet op tijd ziet, dan vlieg je. :eye:
Op Italiaanse bodem merk ik dat het wegdek er omzeggens droog bij ligt. Verderop is er zelfs een blauwe hemel te zien. Gedulleme, zou het hier dan toch niet geregend hebben?
Van Bardonecchia rij ik verder naar Oulx, daarna Cesana Torinese, terug over de grens. Ware het niet van het vele verkeer, dan kan je hier serieus vlammen. En zo terug naar de tent.
Op mijn gemak pak ik alles in, spreek mijn allerlaatste zakje Aiki Noodles aan en kruip onder de wol. Om één of andere reden hou ik mijn trui en thermische broek aan...

Dag 12, Donderdag 13 september 2012

En maar best ook. Rond 6u word ik wakker van de koude en leg mijn motorvest over mijn benen.
Rond 7u wordt het me te veel en ik sta op. Wanneer ik uit de tent kruip zie ik de damp van mijn adem.

Afbeelding
Hmm. Er ligt waarachtig rijp op mijn zadel. Het vriest dus. Niet verwonderlijk als je in de hoogste stad van de Europese Unie slaapt.
Al kleumend neem ik mijn ontbijt, bevestig de koffers aan de moto en draag het weinige afval naar de container. Alles om in beweging te zijn en warm te krijgen. Gelukkig lukt dat ook.
Ik merk dat de tent droog is vanbuiten, maar kletsnat vanbinnen. De binnentent moet er dus uit. Eerste keer dat ik dat doe en verbaas me hoe gemakkelijk dat gaat.
Nu nog mijn schuld vereffenen en beloven dat ik aan de heer Koppel!! zijnen goeiendag zeg (bij deze) en tegen 9u30 keer ik terug huiswaarts.

Afbeelding
De Alpen geven mij als mooi afscheidsgeschenk witte toppen. Voor de Galibier werd er zelfs geadviseerd om materiaal bij te hebben. Ik heb die echter niet nodig en ga via de hoofdweg naar Grenoble. Bij momenten is dat ook nog een tof baantje.
Ik mijd de tolwegen. Maar elk stadscentrum met zijn verkeer en rode lichten doet mij dermate tijd verliezen dat ik in Troyes het voor bekeken hou en de autosnelweg op ga.
Na een dikke 13u ist gedaan. Home sweet home.

Besluit: alleen reizen heeft ook zijn charmes en zal ik waarschijnlijk nog doen, als ik niemand even zot vind om mee te gaan.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Reisverslag: One Man and his Bike

Bericht door Koppel!! »

Ikke zijn zot genoeg zulle :D

Proper verslagske man, goe gedaan. Zulle wel samen nog nekeer naar ginder afzakken, de Sommeiller, Jafferau en consoorten zijn zeker een meermaals bezoek waard. Heb'd al plannen voor noste jaar :-P

Grtz, Philip!

P.S: Col du Granon is vanuit de Vallée de la Clarée niet mogelijk. Ttz, het is te doen, maar niet voor motorvoertuigen, duidelijk verbod aanwezig, evenals bovenop de Granon zelf. Heb 't dit jaar nog is gaan bekijken, en 't staat er nog altijd :-(
Ook op 't eind v.d Vallée zit je vast, de doorsteek via Col de Rochilles naar Camp des Rochilles en uiteindelijk de noordkant v.d Galibier is verboden voor motorvoertuigen, vanuit 't noorden is het Camp des Rochilles (oud miltair kamp zoals Camp des Fourches op de Bonette) wel bereikbaar, maar 't is straffen toebak. Ooit aan begonnen met een volgeladen GSA, en na 500m m'n kar gekeerd, dit ging slecht aflopen. Daartegen is Col de la Moutierre van Bayasse een lachertje :shock:
De haarspeldjes van Monvernier kan je makkelijk combineren als je vanover de Madeleine komt. Halverwege de afdaling is een zijweg naar links, naar 't dorpke Bonvillard. Dan is 't ff owel makkelijk onverhard, ofwle splinternieuw asfalt (berichten spreken mekaar tegen) en eens op Col de Chaussy is 't afzakken om op 't eind de haarspeldjes te mogen aanvallen.
Moe'k trouwens zelf nog doen, telkenmale vergeten als ik in diene regio ben :roll:
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
noppenrijder
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2005, 09:36
Locatie: Waregem

Re: Reisverslag: One Man and his Bike

Bericht door noppenrijder »

prachtig verslag ; had graag ook zoiets gedaan dit jaar -maar nog iets meer off-road, oa LGKS bvb - met de R100GS, maar de gezondheid besliste er anders over :-( , hoe dan ook, volgend jaar als 't God belieft zal het er wel van komen, ik hou alvast 1 tot 12 mei vrij, als er gelijkgestemde zielen zijn die zich dan ook kunnen vrij maken :-) ...
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Reisverslag: One Man and his Bike

Bericht door Lukas »

Zéér aangenaam verslag en schitterende foto's.
Zo te zien heb je geluk gehad met het weer.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag: One Man and his Bike

Bericht door GStephen »

@Koppel!!
We gaan daar zondag eens verder over klappen :wink:
(alst ondertussen nie vriest ...)

@Noppenrijder
Die data had ik ook al in mijn hoofd. Veel vakantie waar weinig vakantiedagen moeten aan opgeofferd worden. :-)
Alleen vrees (weet) ik dat dit dit wat te vroeg in het jaar is om ginder de pistes te gaan verkennen...

De Bardenas Reales staan anders ook op mijn to do lijst...
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
edargpu
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
Woonplaats: Deinze
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Reisverslag: One Man and his Bike

Bericht door edargpu »

Mooi verslag en leuk om lezen Stephen.
Edargpu :wink:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
MARSI
Berichten: 31
Lid geworden op: 31 dec 2011, 11:41
Woonplaats: Schoten
Locatie: Schoten

Re: Reisverslag: One Man and his Bike

Bericht door MARSI »

Hey,

Aangename winterlectuur met toffe foto's.
Peter GS 1100
Trippelke
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2010, 07:48
Woonplaats: Heers
Locatie: Limburg

Re: Reisverslag: One Man and his Bike

Bericht door Trippelke »

Geweldig om zo een verslag te kunnen lezen op een koude avond als deze.

Top van je kerel ! :wink:
.:: It's Better To Travel Than To Arrive ::.
.:: BMW R1200 GS Driver ::.
.:: Made for Adventure ::.
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Reisverslag: One Man and his Bike

Bericht door Den Dirk »

Zo`n reis(je) zou ik ook wel willen doen....
Heb over 2 jaar ook alleen de Dolomieten veroverd, maar met meerdere gelijkgestemden, moet het nog vèèl leuker zijn.... :wink:

Als ge plannen hebt, moogt ge me daar over `lastig`vallen.... :-)
I like my bike!!
Gesloten