Reisverslag: One man and his bike, The sequel
Geplaatst: 04 dec 2013, 14:58
Recept van de reis: eigenlijk hetzelfde zoals vorig jaar.
De eerste week maak ik samen met iets minder dan 100 man de wijde omgeving van Morzine onveilig.
De tweede week trek ik alleen wat dieper de Alpen in.
Dag 1 vrijdag 30 augustus 2013
Op de valreep heb ik voor deze dag nog vakantie gekregen. Zo heb ik de mogelijkheid om in 2 dagen (en dus “langs binnen”) af te zakken naar Morzine.
De motor heeft aan 97.000 km een onderhoud gekregen. Want wanneer ik terug kom, zullen er 5.000 extra km op de teller staan. Dit onderhoud geeft mij dus wat peace of mind.
Ook heeft ie nieuwe bandjes gekregen: een zachte Metzeler Tourance EXP vooraan voor de grip en een harde Metzeler Tourance achteraan voor de duurzaamheid.
Rond 9u30 begin ik te bollen onder een grijs wolkendek.
De enige autosnelweg die ik doe, is in België.
Op de E42 neem ik afrit 27 net voor Mons, om dan door dorpjes te rijden waar ik nog nooit van gehoord had.
In Quiévrain moet ik wel wat aanschuiven. Dit bevestigt dus dat van zodra we van een stad(je) spreken, het verkeer (en dus het tijdverlies) toeneemt.
Vandaar dat ik die zoveel mogelijk heb proberen te mijden. Soms kan je echter niet anders want een ring rond een stad bestaat nog niet echt in La Douce France.
Hoe later in de dag, hoe schoner het weer.
Vandaag wordt gekenmerkt door lange rechte stukken “tusschen de velden”.
Behalve hier en daar een flitspaal geen (snelheids)controles gehad. Wel een tweetal déviations wegens wegenwerken, zoals je op de kaart kan zien net boven Troyes.
Dat is nu hetgeen het rijden langs binnen zo interessant maakt. Geen idee wat dit moet voorstellen, maar het is toch op zijn minst een ietwat vreemd.
In Saint-Jean-de-Losne sla ik mijn tentje op in de camping Les Herlequins.
Het was niet echt een rustige nacht, want in het dorp was er een optreden van een coverband van de CCR en wat later wat verderop een raveparty die tot 6u duurde. Toch heb ik goed geslapen.
Dag 2 zaterdag 31 augustus 2013
7u45, ik word gewekt door een hamerende specht op de boom net naast mijn tent die trouwens kletsnat is van de dauw.
Na een ontbijt van 4,50 € bestaande uit een croissant, thee à volonté en een volledig stokbrood (die ik niet op kreeg) geraak ik weg rond 9u30.
We beginnen terug met lange rechte stukken, maar langzaam aan komen de bochten van langs om meer in zicht.
Het valt wel op dat sinds het rijbewijs met punten is ingevoerd, de Fransen zich serieus aan de snelheidsregels houden, op hier en daar een uitzondering na want de uitdagers (ofte gatplakkers) zijn er weer.
Met een mooi zicht op het Meer van Genève en op Genève zelf hou ik een korte lunchpauze.
Tegen 15u45 kom ik in het hotel Les Crets in Morzine aan. Meer dan genoeg tijd om mij te installeren in de wel zeer ruime kamer die ik deel met Willy en Sven en mijn tentje te laten drogen in de zon.
De eerste week maak ik samen met iets minder dan 100 man de wijde omgeving van Morzine onveilig.
De tweede week trek ik alleen wat dieper de Alpen in.
Dag 1 vrijdag 30 augustus 2013
Op de valreep heb ik voor deze dag nog vakantie gekregen. Zo heb ik de mogelijkheid om in 2 dagen (en dus “langs binnen”) af te zakken naar Morzine.
De motor heeft aan 97.000 km een onderhoud gekregen. Want wanneer ik terug kom, zullen er 5.000 extra km op de teller staan. Dit onderhoud geeft mij dus wat peace of mind.
Ook heeft ie nieuwe bandjes gekregen: een zachte Metzeler Tourance EXP vooraan voor de grip en een harde Metzeler Tourance achteraan voor de duurzaamheid.
Rond 9u30 begin ik te bollen onder een grijs wolkendek.
De enige autosnelweg die ik doe, is in België.
Op de E42 neem ik afrit 27 net voor Mons, om dan door dorpjes te rijden waar ik nog nooit van gehoord had.
In Quiévrain moet ik wel wat aanschuiven. Dit bevestigt dus dat van zodra we van een stad(je) spreken, het verkeer (en dus het tijdverlies) toeneemt.
Vandaar dat ik die zoveel mogelijk heb proberen te mijden. Soms kan je echter niet anders want een ring rond een stad bestaat nog niet echt in La Douce France.
Hoe later in de dag, hoe schoner het weer.
Vandaag wordt gekenmerkt door lange rechte stukken “tusschen de velden”.
Behalve hier en daar een flitspaal geen (snelheids)controles gehad. Wel een tweetal déviations wegens wegenwerken, zoals je op de kaart kan zien net boven Troyes.
Dat is nu hetgeen het rijden langs binnen zo interessant maakt. Geen idee wat dit moet voorstellen, maar het is toch op zijn minst een ietwat vreemd.
In Saint-Jean-de-Losne sla ik mijn tentje op in de camping Les Herlequins.
Het was niet echt een rustige nacht, want in het dorp was er een optreden van een coverband van de CCR en wat later wat verderop een raveparty die tot 6u duurde. Toch heb ik goed geslapen.
Dag 2 zaterdag 31 augustus 2013
7u45, ik word gewekt door een hamerende specht op de boom net naast mijn tent die trouwens kletsnat is van de dauw.
Na een ontbijt van 4,50 € bestaande uit een croissant, thee à volonté en een volledig stokbrood (die ik niet op kreeg) geraak ik weg rond 9u30.
We beginnen terug met lange rechte stukken, maar langzaam aan komen de bochten van langs om meer in zicht.
Het valt wel op dat sinds het rijbewijs met punten is ingevoerd, de Fransen zich serieus aan de snelheidsregels houden, op hier en daar een uitzondering na want de uitdagers (ofte gatplakkers) zijn er weer.
Met een mooi zicht op het Meer van Genève en op Genève zelf hou ik een korte lunchpauze.
Tegen 15u45 kom ik in het hotel Les Crets in Morzine aan. Meer dan genoeg tijd om mij te installeren in de wel zeer ruime kamer die ik deel met Willy en Sven en mijn tentje te laten drogen in de zon.