1 ste rijervaring F800R 2015

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

1 ste rijervaring F800R 2015

Bericht door motorijder »

Rijervaring na 220 km hoofdzakelijk binnenwegen.
1. Vermogen: ik heb gereden met 3 bakken en mijn echtgenote en op geen enkel moment de moto te licht gevonden. Op de snelweg gaat die vlot naar de toegestane snelheid. men mag natuurlijk niet de fout maken van te gaan vergelijken met een 1200.
2. Baanhouden: deze machine heeft een hoog fun factor als je de binnenwegen opzoekt en laat je op geen enkel moment in de steek. Wil je nu vlot of stapvoets de motor doet wat je hem vraagt en stuurt heel precies.
3. De ESA: ik persoonlijk raad aan om deze wel te kopen. Een verschil tussen normaal en comfort is niet merkbaar, maar als je over gaat naar sport dan is het je een heel andere beleving. De sport stand is ook de aangewezen stand voor al je eens snelweg rijd.
4. Remmen: enkel heel goede ervaringen
5. Vering: top mits je wat moeite doet om de manuele instelling af stellen naar gelang het beladen gewicht. En het induiken van de voorvork is echt wel minimaal te noemen.
6. Versnellingen: 1 & 2 zijn agressief en hebben mij soms wel eens verrast maar het kan zijn dat dit aan de mappig te wijten is. Maar ik die nu maar 5000 toeren mag doen hebt vlot kunnen rijden en de verhoudingen zitten dus wel goed (niet vergelijkbaar met een 1200)
7. Zit comfort: als bestuurder zit je op je plaats en moet je daar blijven zitten ruimte om te bewegen is er niet. De passagier had totaal geen klachten. Van 9 hr tot 17 hr op de moto (met kleine tussen stoppen) gezeten en niet echt last van ons kontje gehad. Bij lage snelheden voel je na een tijdje wel de druk op het stuur, maar is niet zo erg dat het pijn gaat doen. Last van mijn benen heb ik totaal niet gehad.
8. Windbescherming: het is een naked, maar het schermpje in optie is wel een aanrader want het weinige dat het ook doet is meer dan welkom. Met dat schermpje verlies je niet het naked gevoel maar wel voordeel als je eens snelweg gaat rijden.
9. Spiegels: dat is een groot min punt. Met mijn wintervest zie ik nog niet de helft van de spiegels. Ik ga dat oplossen met spiegelverbreders van wunderlich maar de kostprijs voor zo iets simpel is wel 60 euro. Begrijp niet waarom BMW daar niet aan denkt.
10. Conclusie: goed en leuke moto voor mensen die niet op wereldreis willen gaan met de moto. De aangeboden opties zijn niet overbodig. als BMW slim is dan steken ze de nieuwe onderdelen ook in hun GT en dan zal die ook af zijn. men kan dus stellen dat ik tevreden ben en nu een moto heb waar ik naar op zoek was met mijn rug problemen.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: 1 ste rijervaring F800R 2015

Bericht door RBee »

motorijder schreef:Een verschil tussen normaal en comfort is niet merkbaar
Lijkt me dan niet echt normaal, ik vindt het een hemel van verschil.(is wel een andere motor)
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: 1 ste rijervaring F800R 2015

Bericht door motorijder »

RBee schreef:
motorijder schreef:Een verschil tussen normaal en comfort is niet merkbaar
Lijkt me dan niet echt normaal, ik vindt het een hemel van verschil.(is wel een andere motor)
Zoals ik melde mag men geen vergelijk maken met andere modellen. De F800R is een BMW zonder telelevel en met enkel een ESA achteraan. Die ESA kan je ook niet instellen of je met 1 of 2 rijd al dan niet met bagage (dat moet je manueel doen) . Een F800R is ook niet gemaakt om op wereldreis te gaan, maar is het ideale om in het weekend mee rond te toeren op een rustige of sportieve manier.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
Walter Gaas
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26

Re: 1 ste rijervaring F800R 2015

Bericht door Walter Gaas »

Wat ik echt onbegrijplijk vind, is dat men in deze tijden waarin veiligheid toch een belangrijk verkoopsargument is, nog spiegels durft monteren waarin de grote meerderheid enkel zijn jas kan bewonderen!
Voor deze prijzen zou je standaard moeten kunnen kiezen uit een aantal lengtes van de stengels, zodanig dat je goed zicht hebt. Alle merken zouden dit toch moeten aanbieden. Men gaat standaard ABS monteren maar op zoiets essentiëels wordt er bespaard. Grrr
Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: 1 ste rijervaring F800R 2015

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 24 jun 2015, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: 1 ste rijervaring F800R 2015

Bericht door motorijder »

[quote="Léon"]Afbeelding
Ik bestelde deze meteen bij de moto, zonder kijk je tegen de schouders aan. 60 €


Ik heb ze ook besteld en verwacht ze tegen vrijdag. De dealer had er liggen maar mijn schroefdraad was dikker waardoor ik ze niet kon monteren.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: 1 ste rijervaring F800R 2015

Bericht door motorijder »

ondertussen heb ik al wat verbeteringen gedaan.
spiegel verbreders (ik kan nu achter mij zien), valdoppen (puur preventief) , zadel (is van wunderlich en het eerste gevoel komt zowat overeen met een corbin) men zit meer op de billen dan op het staartbeentje, uitlaat ( ik heb voor kwaliteit gekozen, maar als je kiest voor geluid neem dan een ander merk) enkel moet er nog een hugger opkomen zodat er geen vuil op mijn achterveer komt tijdens het rijden.

Afbeelding Afbeelding
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: 1 ste rijervaring F800R 2015

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 24 jun 2015, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: 1 ste rijervaring F800R 2015

Bericht door Den Dirk »

toffe moto! Maar valdoppen zijn toch altijd preventief...? :wink:
I like my bike!!
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: 1 ste rijervaring F800R 2015

Bericht door motorijder »

Den Dirk schreef:toffe moto! Maar valdoppen zijn toch altijd preventief...? :wink:
das juist! maar ik doe het meer omdat ik dat simpel zij steuntje niet echt vertrouw omdat ik er met moto schoenen altijd moet achter zoeken. het is de eerste niet die ik aan een naft station op zijn zij zie gaan om dat die zij steun niet goed uit stond.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: 1 ste rijervaring F800R 2015

Bericht door motorijder »

ik dacht net een voor mij leuke ontdekking gedaan te hebben! de uitvoering dat ik heb gekocht zou een beperkt exemplaar zijn volgens dhaese.

BMW F800R "Pole Position"
Kleur : Licht wit/zwart zijde glanzend (ND8)
Snel zijn is de boodschap! Beperkte voorraad van 40 stuks voor België!

Maar mijn dealer heeft mij als antwoord op mijn vraag waarom ik geen badge "Pole Position" heb het volgende geantwoord:

Dit is niet de motor die jij hebt. Er komt een “instapmodel” van de F800R met als enige optie handvatverwarming : de “F800R Pole Position”.
Andere opties zijn niet mogelijk. Jij hebt meer opties dan enkel handvatverwarming.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: 1 ste rijervaring F800R 2015

Bericht door motorijder »

Mijn eerste 1000 km zijn een feit en hij is net terug van zijn eerste onderhoud. Vanaf nu mag de gas open. Aangezien ik deze week eens ongeveer 4 hr op de moto heb gereden met enkel een kleinen stop om te eten kan ik melden dat het zadel van wunderlich echt een aanrader is voor zowel de rijder als de passagier. Verschil is dat je niet op je staartbeentje zit maar de druk groter is verspreid ook naar je billen toe. Ook zit je er niet vast op en kan je tot tegenstelling van het originelen nog bewegen tijdens het rijden. Dus ook mensen met een Gt kunnen zo een zadel wel goed gebruiken en zal echt een verbetering zijn. En voor de rest is er niks veranderd het is en blijft een goed afgewerkte machine met een hoog fun gehalte en perfecte stuurgedrag.
kostprijs eerste onderhoud 130 euro.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
Plaats reactie