F700GS Stopcontact rechtstreeks aansluiten op batterij

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Fox30
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 mar 2005, 19:45
Locatie: Brasschaat (5-sterrengemeente sinds FataMorgana)

F700GS Stopcontact rechtstreeks aansluiten op batterij

Bericht door Fox30 »

Hoi vrienden,
ik zou mijn stopcontactje, naast het contactslot, rechtstreeks aan de batterij willen aansluiten, zodat ik het kan gebruiken om de druppellader aan te sluiten.
Nu, standaard, blijft dat maar voor een bepaalde tijd met de batterij verbonden na het uitschakelen van het contact.
Wie kan me helpen met die stekkerverbinding aan het stopcontactje?
Afbeelding

het gaat om stekker nummer 1 op de foto hier

of, als dat niet lukt,
wie kan me helpen om een tweede stopcontactje te plaatsen aan de rechterkant van het contact, symetrisch met het bestaande stopcontactje, want daar is ruimte om er nog eentje te plaatsen.
het zou er dan wel bijna identiek uit moeten zien als het originele, met ook een afsluitkapje.
Afbeelding

Dank bij voorbaat
Joannes
Laatst gewijzigd door Fox30 op 05 jun 2015, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: F700GS Stopcontact rechtstreeks aansluiten op batterij

Bericht door p@rick »

Dit zijn de originele stopkontaktjes mét afdekkapje die op een 12OORT (< 2010) gebruikt worden.
Je kan die aan de hand van de part-nummers gewoon bestellen bij je BMW-dealer, en dan zelf inbouwen op je moto. Misschien het kabeltje wat verlengen, en eventueel "oogjes" aan solderen zodat je rechtstreeks op de batterij kan aansluiten. Alhoewel, misschien best met een stekkerverbinding ertussen, zodat je kan lospluggen als om een of andere reden de zijpanelen moeten gedémonteerd worden (in zoverre dat dat op een 700GS van toepassing zou zijn).
Wellicht, of beter ongetwijfeld zijn er ook goedkopere oplossingen.
Wel voorzichtig én met de juiste maat boren :wink:
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: F700GS Stopcontact rechtstreeks aansluiten op batterij

Bericht door pvde »

Yep,
Joannes, Ik heb ooit zo'n stopcontact gekocht bij de Knalpot in Rilland.
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: F700GS Stopcontact rechtstreeks aansluiten op batterij

Bericht door willy »

Aangenomen dat het laden niet lukt omdat de CAN-bus de poort afsluit kan het probleem ook
verholpen worden door een CAN-bus compatibele lader aan te schaffen.
Dat neemt niet weg dat het bepaalde voordelen kan hebben om over een accessoirestekker te
beschikken die altijd onder spanning blijft staan.
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: F700GS Stopcontact rechtstreeks aansluiten op batterij

Bericht door tweecilinderke »

Was het niet zo dat als je de lader wilt aansluiten dat je contact moet aan staan?
Contact aan, lader aansluiten en dan contact af zodanig dat het cambus systeem de lader herkend?
Heb zelf zo geen motor maar misschien hebben andere hier een antwoord op of mijn vermoeden correct is of niet.
Meen dat eens gelezen te hebben voor de 1200 gs'sen .

niet schieten als ik mis ben he! 8-)
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: F700GS Stopcontact rechtstreeks aansluiten op batterij

Bericht door willy »

Ook dan moet je nog over een CAN-bus compatibele lader beschikken,
die kan met het systeem onderhandelen om de poort open te laten.
Met een stomme lader (lees niet kunnen spreken) lukt dat niet.
SaP
Berichten: 339
Lid geworden op: 28 dec 2012, 20:39
Woonplaats: Schepdaal
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: F700GS Stopcontact rechtstreeks aansluiten op batterij

Bericht door SaP »

tweecilinderke schreef:Was het niet zo dat als je de lader wilt aansluiten dat je contact moet aan staan?
Contact aan, lader aansluiten en dan contact af zodanig dat het cambus systeem de lader herkend?
Meen dat eens gelezen te hebben voor de 1200 gs'sen .

niet schieten als ik mis ben he! 8-)
Klopt voor de 1200 Lc. Had ik niet bij de 700. Maar ook hier ni schieten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Honda Hornet => BMW Scarver => BMW F700GS

wat leesvoer? Mijn blog: http://sapvertelsels.blogspot.be/
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: F700GS Stopcontact rechtstreeks aansluiten op batterij

Bericht door Man in Black »

Klopt idd voor de LC, maar toch werkt het bij mij niet goed.
Na één cyclus laden en slaapstand, wordt de plug toch weer afgesloten precies en krijgt de lader weer geen verbinding met de batterij.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: F700GS Stopcontact rechtstreeks aansluiten op batterij

Bericht door willy »

't Is in een ander onderwerp al eens ter sprake gekomen dat de stekker van sommige laders, met name
die van de Optimate (alhoewel, het kan evengoed aan het stopkontakt liggen) wel eens slecht contact
geeft waardoor het lijkt alsof de lading door de CAN-bus onderbroken werd. Degene die daardoor een
andere lader wou kopen is ook tot die vaststelling gekomen, door eens met de stekker te "waggelen"
kan men zien of het een kwestie van slecht contact is, als de poort nog open is zal de lading hernemen.
De beentjes van de stekker een beetje verder open plooien kan dan de oplossing zijn.
Fox30
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 mar 2005, 19:45
Locatie: Brasschaat (5-sterrengemeente sinds FataMorgana)

Re: F700GS Stopcontact rechtstreeks aansluiten op batterij

Bericht door Fox30 »

Hoi vrienden,
Ik blijf nog steeds zitten met mijn originele vraag:
Maar zal ze wat duidelijker stellen:
wie kan mij aan een stekker zoals nummer 1 bezorgen
ik zou mijn stopcontactje, naast het contactslot, rechtstreeks aan de batterij willen aansluiten, zodat ik het kan gebruiken om de druppellader aan te sluiten.

Wie kan me helpen met die stekkerverbinding aan het stopcontactje?
Afbeelding

het gaat om stekker nummer 1 op de foto hier

Afbeelding

Dank bij voorbaat
Joannes
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: F700GS Stopcontact rechtstreeks aansluiten op batterij

Bericht door motorijder »

Beste als ik dat hier zo lees zou je dingen gaan doen die totaal overbodig zijn. Uw originele stekker is voorzien om een batterijlader er op aan te kunnen sluiten en moet permanent kunnen werken. Als ik in uw geval was ging ik gewoon eens langs bij een BMW hersteller samen met de lader en liet nakijken wat het probleem was. Op de huidige BMW zit zo veel elektronica en boordcomputer dat je niet voorzichtig genoeg kan zijn, want een verkeerde aansluiting of stroompiek zou je wel eens veel geld kunnen kosten. Toen ik mijn moto ging halen vroeg ik ook van mijn kabeltje van mijn druppellader terug rechtstreeks op mijn batterij aan te sluiten, maar dit is mij ontraden door de dealer. Als antwoord op uw vraag je kan die stekker gewoon bestellen Bij je dealer en dan moet je de draden verlengen en oogjes voorzien dit is iets dat je makkelijk zelf kan doen. maar misschien heeft hij een beter idee dat kan zonder te boren in want op andere BMW zit die stekker aan de zijkant uit het zicht (bijv bij mijn F800r. Of nog simpeler is deze oplossing en die is met een zekering: http://www.rad.eu/nl/c/p/38840-rad-cont ... a-1m70.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
Plaats reactie