Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

bikingislove
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jun 2015, 10:59
Woonplaats: Rijswijk
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door bikingislove »

Dirk Pauwels schreef:Als ik het topic zo eens snel doorlees wordt er wat geringschattend gesproken over vermogen. Een F800 heeft 85 pk en dat is evenveel dan wat een 1150GS had en 5 pk meer dan wat een 1100GS had....
Mijn race ducati had destijds 85 pk en was heel tof rijden op circuit, de snelle circuits was je in het nadeel, maar soms kon je dat goed maken in de bochten, hing ervan af hoe veel ik de avond ervoor gedronken had :grin:
Nu steken ze 125pk of meer in een motor en moet er ook ineens een "rain" modus en een "ik wil wel maar ik kan niet" modus opkomen om de boel wat rijdbaar te houden.....
Vermogen is relatief, een motor vanaf +/- 70 pk is geschikt voor 2 personen en baggage in alle omstandigheden, solo is 50-60pk ook al prima.
Als je een rustige rijder bent vind ik de suggestie van een Deauville 700 helemaal niet verkeerd. Super betrouwbare en praktische motor. Bovendien vrij populair 2dehands dankzij de woon-werk rijders, dus makkelijk verder te verkopen. Motortje kan probleemloos meer dan 100k aan.
Rij je sportiever dan ben je met de 800GT beter af, zelf zou ik een 800 GS verkiezen wegens de zitpositie en het makkelijke sturen
En wat betreft kwaliteit..... moet je met alles wat geluk hebben. Van de jappen steken Honda en Yamaha er bovenuit, rest is net iets minder.
BMW, tja... ooit mijlenver boven de concurrentie, ondertussen op hetzelfde niveau van Honda zou ik zeggen, vrij duur, maar je krijgt er 2dehands (soms) ook nog wel iets meer van dan bij een jap.
Bedankt voor de eerlijke inschatting, Dirk. Ik ga zeker ook nog even naar de Deauville kijken en zal de uitkomst laten weten.
De weg is het doel
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door Droozy »

Dat is nu eens een objectieve analyse van Dirk waarmee je iets kan aanvangen zou ik zo zeggen :thumbleft:
R100RS/R100R Mystic
Redpoint
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 mei 2013, 09:49
Woonplaats: Kortrijk

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door Redpoint »

Ik heb ze allebei staan, een F800GT en een Deauville 650. Tijdens het woon- werkverkeer (30 km waarvan 3/4 autosnelweg) geef ik toch de voorkeur aan de F800GT. De Deauville is enorm windgevoelig en het is soms worstelen om hem in zijn baan te houden, zeker bij veel vrachtverkeer (turbulentie). Aan de andere is het dan soms weer plezanter rijden met de Honda als het allemaal wat gezapiger mag en kan. Je voelt gewoon dat deze motorfiets lang doorontwikkeld is en dat de laatste foutjes eruit zijn.

En toch slikt de F800 de meeste kilometers, hij is leuker, speelser en, met zijn 90 pk, heel wat vinniger dan de Deau. Met een topkoffer (GIVI) van 55 l en de twee zijkoffers (BMW) met een totale inhoud van 50 liter heb je met de F800GT heel wat bagageruimte. Een nadeel van Deauville is dat Honda tegenwoordig dit model zeer stiefmoederlijk behandelt. Het is nog nieuw verkrijgbaar, maar soms heel moeilijk te vinden en onredelijk lange wachttijden. Dat is ook de reden geweest waarom ik geen nieuwe Deauville 700 gekocht heb, maar een F800GT. Ik heb me mijn beslissing nooit beklaagd.

Grtz
Yvan
Yamaha Cygnus 125, Honda Deauville NT650V, BMW F800GT
Plaats reactie