Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

bikingislove
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jun 2015, 10:59
Woonplaats: Rijswijk
Locatie: Zuid-Holland

Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door bikingislove »

Hallo,

Ik open even een nieuwe thread, want op mijn post in een oude kwamen helaas geen reacties. Ik ben op zoek naar een motorfiets om mee op vakantie te gaan, dacht aan een F800GT of een F800R. Ik wil niet iets onnodig zwaars en duurs kopen, maar het is natuurlijk wel goed om een beetje wat mee te kunnen nemen. Heeft iemand al ervaring met deze motoren? Hoeveel bagage kun je er bijvoorbeeld op meenemen, en hoeveel kilometer afleggen op een dag? Dan kan ik het een beetje inschatten.

Bedankt,

Robert
Laatst gewijzigd door bikingislove op 16 jun 2015, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
De weg is het doel
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door Bob »

Robert,

Van zodra je spreekt over op reis gaan met de motorfiets, zullen velen een F800 als te licht catalogeren. Maar is dat ook zo ? In mijn kinderjaren - lang geleden dus - trokken we elke zomer met een gezin van 5 en een campingcar naar het zuiden in een Renault 4 (850 cc) en als adolescent (iets minder lang geleden, maar toch ook al een jaar of dertig) heb ik meermaals de hoogste Alpenpassen getrotseerd op mijn Honda CX500C. Kortom : times are changing, en dan vooral de mentaliteit van de mensen, want met zo'n F800 geraak je ongetwijfeld ook op verre bestemmingen, no matter what they say.

Vraag is dus : wat vind jij mooi en waar hecht je belang aan ? Moet het absoluut een BMW zijn ? Welk budget wil je aan een motorfiets spenderen ? Zie je liever een naked bike of geef je de voorkeur aan comfort ? Rij je alleen of met duo ? Heb je al eens testgereden met een F800R en een F800GT ? Beiden zijn verkrijgbaar met koffersets en als je per moto op reis vertrekt weet je op voorhand dat je wat zal moeten selecteren in wat je mee neemt en wat thuis blijft. Als 't is om op reis te gaan zou ik de GT verkiezen boven de R, maar dat is persoonlijk (en niet aan de orde want met m'n 1m90 zijn beide motoren me nét iets te klein).

Wat ik maar wil zeggen : of je al dan niet lange afstanden kan afleggen met de F800 hangt meer af van het feit of je er goed op zit (een comfortzadel van één of andere leverancier van accessoires kan een goeie investering zijn), dan wel van hetgeen het motorblok aankan. Da's althans wat ik ervan denk.

Succes met de keuze !
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
bikingislove
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jun 2015, 10:59
Woonplaats: Rijswijk
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door bikingislove »

Hoi Bob,

Dankjewel voor je eerlijke reactie! De suggestie om misschien toch geen BMW te kopen had ik eerlijk gezegd niet zo snel verwacht op een BMW forum;-) Je spreekt uit mijn hart als je zegt dat een iets simpelere bike als meestal wordt aangeraden ook zijn dienst zal bewijzen. Wat betreft comfort of naked zou ik denk ik toch voor comfort gaan, dat zou voor de GT spreken. Het is denk ik wel een goed idee om ook eens bij andere merken te gaan kijken. En een comfortzadel is ook een goed advies?

Weten jullie misschien goede websites voor tweedehands motorfietsen (BMW zou ik nog steeds fijn vinden, maar het mag ook voor andere merken zijn)? Ik wil namelijk inderdaad proberen om de kosten zo laag mogelijk te houden, maar wel een goede motorfiets te kopen (dus ik geef liever iets meer uit voor kwaliteit dan te weinig voor een bike die ik na korte tijd het liefst weer wil verkopen).

Bedankt,

Robert
De weg is het doel
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door Bob »

In Nederland weet ik het niet zozeer, maar in België heb ik persoonlijk goede ervaringen gehad bij Motocare en Bikes and More. Het is natuurlijk afwachten tot het juiste exemplaar in de aanbieding komt, maar als dat zo is zullen ze je daar wel kunnen helpen met uitvoer naar Nederland, vermoed ik.

Los daarvan heeft ook BMW Motorrad Nederland altijd wel tweedehands motorfietsen in de aanbieding. En particulier kan natuurlijk ook, via Marktplaats of Mobile.de, maar dan loop je de wettelijke garantie die de handelaars moeten bieden uiteraard mis.

Heb je overigens al eens een F800GS of F800GS Adventure overwogen ?

Keuzes, keuzes, keuzes :wink:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
YOwan
Berichten: 471
Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:20
Woonplaats: Sint-Joris-Weert
Locatie: Sint-Joris-Weert (Vl.Brabant)

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door YOwan »

Ik denk dat een 800GT zeker geen slechte keuze is... biedt zeker voldoende bescherming en heeft dankzij de kofferset voldoende bagagemogelijkheden.
Als je met duo rijd, misschien net wat te weinig vermogen (alhoewel das ook relatief), enige 'nadeel' is misschien de (tegenover de grotere RT's en GSen) de iets beperktere actieradius...
bikingislove schreef:Weten jullie misschien goede websites voor tweedehands motorfietsen
kijk eens op de motor-sectie van http://nl.autoscout24.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door Jo De Paepe »

alles is relatief ,
het hangt af van hoe je wil reizen. Wil je lange stukken overbruggen op de snelweg , ga je volledig binnendoor ?
Zelf heb ik enkele jaren terug met een R80 GS van amper 50PK met duo en Touratech koffers naar de Spaanse Pyreneen gereden.
Snelweg tot Reims aan tempo 110km/uur (meer was te hoog in toeren om lang vol te houden) daarna in 2dagen binnendoor via departementales tot in Narbonne en van daar naar Biaritz en terug over binnenwegen en alle mogelijke cols die we tegnkwamen.

Afbeelding
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Blackbox12
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 mei 2015, 16:23
Woonplaats: Geraardsbergen

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door Blackbox12 »

Deze kerel rijdt de halve wereld rond op een Kawasaki KLR 650 met ong 50pk, dus ik denk wel dat je met een F800 meer dan comfortabel op verlof kan vertrekken.

http://www.modernmotodiaries.com/#!the- ... film/c1z5y
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door Droozy »

Ik heb enkele jaren met een F800ST rondgebold en was er zeer tevreden van, zelfs de actieradius valt best mee, zeer zuinige moto, gemiddeld steeds onder de 4,4 (behalve langere afstanden >120 km, dan loopt het op tot 5+).
R100RS/R100R Mystic
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door Droozy »

Even verduidelijken, met lange afstanden bedoel ik lange trajecten op de autobaan met snelheden boven 120 km/h :wink:
R100RS/R100R Mystic
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door Danny »

Alles kan he, ook met ne Vespa geraak je in zuid Afrika... de manier waarop is anders.
Een 800 heeft meer dan vermogen genoeg, aan de motor zal 't dus niet liggen. bekijk ook jezelf eens, gestalte etc. pas je op een 800??
Is dat motortje te groot of te klein, te hoog, laag, kort, lang, kortom bevalt zo'n zithouding je wel?

Bagage kan je overal op meezeulen dat is een kwestie van organisatie, ge je kamperen dan heb je één en ander weg te stoppen en ook dat kan allemaal beperkt zijn (lees klein inpakken)

ga je op kamer of hotel dan mag geen enkele motormodel een probleem zijn om je bagage mee te nemen.
Mijn voorkeur zou zeker uitgaan naar een 800GS ipv de andere modellen, zeker weten dat een proefrit je overtuigd...

Er zijn natuurlijk nog tig andere merken en modellen maar ik ben een -erg tevreden- BMW rijder dus de rest boeit me zo niet op af en toe eens een proefritje na en dan ben ik steeds blij weer op mijn GSa te stappen.

ga proefrijden en ondervind enneh 800cc meeeer dan voldoende :mrgreen:
bikingislove
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jun 2015, 10:59
Woonplaats: Rijswijk
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door bikingislove »

Dank jullie wel voor alle goede reacties! Ik heb nu meerdere 2dehands moteren gevonden waar ik in ben geïnteresseerd, op http://nl.autoscout24.be/moto/" onclick="window.open(this.href);return false;. Ga binnenkort even kijken naar een F800 GT. En als ik een keer een ST langs zie komen ga ik daar ook wel naar kijken denk ik. Proefrijden is een goed idee (was ik sowieso al wel van plan hoor), ik ben geen twee meter dus ik denk dat de 800 best wel eens mijn maat zou kunnen zijn. Ik zal laten weten hoe het is gegaan!

Over mijn reisdoelen: Het zal wel bij Europa blijven, daar is al genoeg te beleven. Grote droom is ooit de Brennerpas. Maar eerst even oefenen natuurlijk...
Laatst gewijzigd door bikingislove op 01 jul 2015, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
De weg is het doel
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door Danny »

der staat hier op 't forum een r850r te koop met 21000 km dat is niet eens uit rodage... bekijk dat maar eens :mrgreen:
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door Pol »

Afbeelding
't is eens wat anders
vacaro
Berichten: 274
Lid geworden op: 03 okt 2007, 11:52
Woonplaats: Berendrecht
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door vacaro »

Even reactie, ondanks ik normaal alleen maar kom lezen, vermits uiteindelijk geen BMW gekocht, maar dit toch mijn intentie was.
Ik rij zelf momenteel met een Honda Deauville NT700A van 2009. Wil ni vloeken op BMW-forum maar enkel eerlijk antwoord geven op topicvraag.

Ik heb hiervoor 14000km op één jaar gedaan met Deauville 650 en heb nu reeds 5000km achter de rug met een Deauville 700, waarvan 2500km naar,in en terug van Zwarte Woud.
Qua comfort zeer goede motor, verstelbare ruit(weliswaar stilstaand) goed zitcomfort (zowel standaardzadel als comfort van Topsellerie).
Standaard vaste koffers eventueel uitbreidbaar door bredere kofferdeksels, handvatverwarming. En opbergvakjes in de kuip.
Voor toermotor zeer handelbaar en vermogen voor mij voldoende, heb wel gereisd zonder duo. Verbruik gemiddeld 4.5l/100km.
Denk dat dit toch een goed alternatief is voor een F800GT als het iets minder sportief mag zijn, al heb ik medereizigers toch goed kunnen volgen, R1200GS en K1300R en andere Deauville 700.

ik heb zelf getwijfeld tussen, BMW F800ST/GT, R1150RT, Honda Deauville NT700A, Honda Pan ST1300, uiteindelijk voor de Deauville NT700A gekozen.
Budget, rijhouding, bagagemogelijkheden, zithouding en betrouwbaarheid de doorslag gegeven.

Wens u alvast success met u keuze ongeacht welk merk, want in de basis zijn we gewoon allemaal motorrijder!!
Motorrijden is geen hobby, het is een levenswijze!
Ik verdwaal nooit, ik verken enkel nieuwe wegen!
Genietend op een R1200RT LC.
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door Tommeke »

Beste, ik heb intussen reiservaringen binnen Europa zowel met als zonder duo op een Deauville 650, R1150RT, R1200GS, K1200GT en momenteel R850RT. Met geen van deze motoren problemen gekend, maar voor reizen met duo vond/vind ik de Deauville & R850rt motorisch net wat te kort komen. Alle voornoemde motoren laten toe om alles mee te nemen wat je maar nodig kan hebben, zelfs bij kamperen.
Zelf sta ik nu op het punt om mijn R850RT in te ruilen voor een F800GT. In mijn ogen nog steeds genoeg bagagecapaciteiten en motorisch genoeg vermogen om er genoeg plezier van te hebben, zowel met als zonder duo. Persoonlijk heb ik genoeg met een vermogen van rond de 100pk en een mooi koppel, iets wat de R850RT mij niet geeft.
Morgen staat bij mij een testrit met de F800GT op het programma, dus ik ben benieuwd ;)
Vorige maand ook testgereden met Triumph Tiger 800 en dat beviel ook wel. Uiteraard een heel ander type motor en een 'hoogpoter' draagt bij mij niet echt de voorkeur, vandaar dat ik nu naar Gt-modellen uitkijk, waarbij ik geen bedrag van tegen de 20 000€ nieuwprijs moet neertellen...
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
bikingislove
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jun 2015, 10:59
Woonplaats: Rijswijk
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door bikingislove »

Bedankt voor de ideeën! Naar de Honda Deauville ga ik ook even kijken, inderdaad waar dat het niet in de eerste plaats om het emerk gaat. Hoewel bmw natuurlijk wel gewoon kwaliteit maakt...

Ik ben erg benieuwd naar je testrit op de F800GT, Tommeke!
De weg is het doel
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door Tommeke »

Ik laat zeker iets horen!
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door motorijder »

Beste, ik heb een F800R model 2015 en had voordien een F800GT en recentelijk heb ik nog geschreven "indien men de nieuwigheden van de F800R op de Gt toepast dan zou dat een perfecte motor zijn. De F800R nieuwe versie is dus wel degelijk een perfecte motor. Heel goed weggedrag en perfect sturen. Echt een motor voor fun mee te beleven en zeker geschikt om eens mee op vakantie te gaan "mits" je er een schermpje opzet als je veel snelweg zou doen. Eens je ter plaatse bent kan je dan rijden zonder scherm wat dan weer genieten is. Het is gelijk welke moto je koopt bagage is altijd beperkt. Maar als je zo een plannen hebt bestaan er toch nieuwe moto's en die koop je nieuw aan de prijs van een tweedehands BMW. Zo heb je de Suzuki Bandit die best te vergelijken is met de F800R / F800Gt op gebied van rijgedrag maar die kost stukken minder. het enige verschil zou dan zijn de ESA veren die wel een gemak zijn als je beladen gaat rijden en daar echt tot zijn recht zou komen. Wat Pk betreft! velen hier op het forum hebben het vroeger moeten doen met minder dan 100 pk en wij kwamen ook overal. als men op reis gaat heeft men tijd en iedere moto rijd 120 km per uur de ene wat sneller dan de andere. Koppel is eerder belangrijk dan Pk en dan zit je weer goed met een bandiet.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 24 jun 2015, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Tommeke
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2006, 22:09
Locatie: Kluisbergen

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door Tommeke »

Deze voormiddag dus een testritje gedaan met een F800GT met volgens mij alle opties, m.u.v. koffers. Was blijkbaar een directiemotor die nog niet was ingeschreven, maar waar wel 9000km op de teller staan, voorzien van handvatverwarming, ASC, ESA, BC, koffers, comfortzadel, LED-pinkers, alarm, enz.
Ten bate van het verslag: Ik ben 1m82 en weeg 82kg.

Na een korte uitleg, waarbij ik kon vaststellen dat de optionele koffers een integraalhelm konden slikken, kon ik met de motor vertrekken. De eerste kilometers waren kronkelige wegen, waar ik wegens de verkeersdrukte niet veel meer dan 70km/u kon rijden. Daarbij merkte ik dat de zithouding op de motor iets sportiever is dan op de RT, maar dat deze wel nog steeds ontspannen en dus aangenaam was. De kniehoek was niet te scherp en mijn bovenlijf licht voorover gebogen, zonder dat er echter druk op de polsen was. Uiteraard had ik het gevoel meer 'op' dan 'in' de motor te zitten in vergelijking met de RT, maar dit lijkt me niet meer dan logisch. De spiegels waren gemakkelijk te verstellen en gaven een goed zicht naar achteren (tijdens de testrit zou blijken dat deze ook volledig trillingsvrij waren). Alle bedieningsknoppen waren gemakkelijk bereikbaar en na wat prutsen met de BC, resette ik dan maar de gemiddelde snelheid en het gemiddelde verbruik. In de korte bochten stelde ik vast dat de motor goed in de bocht was te duwen en daarbij genoeg feedback en dus vertrouwen gaf. Wel moest ik de eerste kilometers wat gewoon worden aan de directe respons van het gas, doch na enkele kilometers was ik dit gewoon en viel het niet meer op.

Na de kronkelige, kleine wegen, volgden de secundaire wegen met langere bochten, waarbij de snelheid tot 90 à 100 km/u kon worden opgetrokken. Insturen in bochten ging vlot (zonder nerveus te zijn) en eens in de bocht hield de motor mooi zijn lijn en was er geen neiging tot verder de bocht 'invallen'. Ook inhaalbewegingen gingen vlot, waarbij het niet nodig was om terug te schakelen. Reeds van laag in de toerenkelder (2000t/min) is er voldoende vermogen beschikbaar om een inhaalbeweging vlot af te ronden.
Qua windbescherming merkte ik op de secundaire wegen wel al op dat er minder windbescherming was dan ik had verwacht. Ik had geen RT-waarden verwacht, maar dat ik reeds vanaf de borst vol in de wind zou zitten had ik ook niet echt zien komen. Bijkomend werden ook de knieën niet echt uit de wind gehouden, ondanks de kuip. De handen zaten daarentegen wel redelijk uit de wind.

Na de secundaire wegen was het dan de autosnelweg op om daar iets hogere snelheden op te zoeken. Met het opdrijven van de snelheid kwam ook de keiharde confrontatie: aan een snelheid van 125km/u drukte de rijwind reeds zo hard op de borst dat ik aan het stuur moest trekken en de buikspieren aangespannen moest houden teneinde te kunnen blijven zitten. Ook de knieën bleken daar vol in de wind te zitten. De snelheid nog verder opdrijven kon eigenlijk maar 'comfortabel' door plat op de tank te gaan liggen, maar dit kon ook niet echt de bedoeling zijn. De volgende uitrit verliet ik dan maar weer de snelweg teneinde opnieuw de secundaire wegen op te zoeken.

Daarbij werden er verschillende kasseistroken aangedaan (van de goede en de slechte soort) en kon er volop gespeeld worden met het ESA, waarbij het verschil tussen de comfort- en de sportstand echt goed merkbaar was. Daar waar de motor in de sportstand heel springerig reageerde, filterde deze in de comfortstand alles mooi weg, zonder te beginnen deinen. Ook op minder goede betonwegen was hetzelfde merkbaar. Uiteindelijk verkoos ik de comfortstand boven de andere, ook wanneer het er al wat sportiever aan toe ging op de goede wegen. Persoonlijk lijkt mij het ESA dus niet direct een optie die ik zou nemen, gezien ik steeds in dezelfde configuratie rijd.

Bij het einde van de testrit (na zo'n 100km) nog even door de BC bladeren en daarbij stelde ik vast dat de gemiddelde snelheid zo'n 78km/u was en het gemiddelde verbruik op 4,9l/100km stond. Daarna de sleutel terug gaan afgeven en het contract aftekenen, waarbij ik liet weten dat het geen motor voor mij zou zijn. Qua motorprestaties en rij-ervaring voor mij zeer goed, maar de windbescherming schoot voor mij zwaar tekort. Als ik het vergelijk met de CBF600SA van de vriendin, dat zit je op die motor toch een stuk beter uit de wind en is het rijden op de autosnelweg geen krachtinspanning.
Het comfortzadel gaf een zeer goede indruk (voor zover je dat op 100km kan testen) en het ASC heb ik enkel weten ingrijpen toen ik in sportstand op een slechte kasseistrook op een rechte lijn eens zwaar ging versnellen.
Beter het stuur vast met twee handen, dan op de grond met al je tanden*
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door motorijder »

uw testverslag is naar mijn mening een eerlijk verslag, want aan de GT kan zeker veel verbeterd worden en dit kan simpel met dat gene toe te passen wat men met de F800R heeft gedaan. Wat je schrijft over de ESA heb ik ook al in het verleden geschreven. Maar de 800 heeft geen parallel vering dus is ook niet te vergelijke met de echte toerbuffers van BMW. Maar ik ben zeker je zal je ding wel vinden er staan duizenden moto's te koop. Als zelf BMW rijder durf ik te schrijven dat BMW zeker niet beter is dan andere merken enkel hebben ze de naam en zijn veel duurder dan de rest. Als je niet van al die elektrische snufje gaat gebruik maken die BMW voor heeft op andere merken dan kan je gelijk welk merk kopen. Voordeel in jou geval is dat je op andere merken GIVI kan hangen en je grotere koffer kan kopen, want koop je geen RT of dergelijke dan zijn de koffer echt wel beperkt van inhoud. veel plezier met je verder zoektocht.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
bikingislove
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jun 2015, 10:59
Woonplaats: Rijswijk
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door bikingislove »

Erg bedankt voor het uitgebreide verslag, Tommeke! Daardoor ga ik toch wel twijfelen aan de GT, want je moet op de snelweg wel ontspannen kunnen rijden. Ik ga ook zeker een keer naar de Suzuki's kijken, zoals motorijder aanraadde. Hoewel als die vergelijkbaar is met de GT... Maar dat moet je natuurlijk eerst even testen, en er zijn ook nog andere modellen. In ieder geval ben ik al heel veel wijzer geworden door deze thread!
De weg is het doel
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door Droozy »

Ik weet naturlijk niet wat sommige hedendaagse motorrijders verwachten van het comfort op een motorfiets, maar ik vind de conclusie van Tommeke toch een tikkeltje overdreven.
Ik heb de meeste kilometers afgelegd (net geen 200.000) met een K100RS 16V en vond dit een prima reismoto, langste traject op één dag, 1190km op 14 uur (om 7.00 u.van de boot in het noorden van Denemarken en om 21.00 u. op terras in Wippelgem :lol: ), in Duitsland werd gedurende bijna 1 uur 180 u. gereden.
Met de F800 ST (toch met minder bescherming dan de GT veronderstel ik) heb ik tot 150 nooit gedacht dat ik ten opzichte van mijn K moest inboeten.
Nu rijd ik enkel nog met oude boxers om dat die mij terug het gevoel van het echte motorrijden verschaffen, namelijk vol in de wind op de Mystic of werken om te rijden met de RS :grin:
Ik vind dat een motard toch nog altijd moet "voelen" op een moto te zitten en niet beschermd zoals in een koekblik :wink:
Maar het belangrijkste is natuurlijk nog altijd een langere testrit met zoveel mogelijk verschillene omstandigheden zowel qua wegen als weersinvloeden, alvast succes met de zoektocht
R100RS/R100R Mystic
bikingislove
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jun 2015, 10:59
Woonplaats: Rijswijk
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door bikingislove »

Even een update van mij: Ik heb een testritje gedaan met de F800 GT en vond hem heerlijk rijden, ook op de snelweg. Dat wordt wel een aantrekkelijke keuze nu... maar ga de komende dagen ook nog even naar een Honda kijken. Ik hou jullie op de hoogte!
De weg is het doel
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Nieuwe F kopen om mee op reis te gaan

Bericht door Dirk Pauwels »

Als ik het topic zo eens snel doorlees wordt er wat geringschattend gesproken over vermogen. Een F800 heeft 85 pk en dat is evenveel dan wat een 1150GS had en 5 pk meer dan wat een 1100GS had....
Mijn race ducati had destijds 85 pk en was heel tof rijden op circuit, de snelle circuits was je in het nadeel, maar soms kon je dat goed maken in de bochten, hing ervan af hoe veel ik de avond ervoor gedronken had :grin:
Nu steken ze 125pk of meer in een motor en moet er ook ineens een "rain" modus en een "ik wil wel maar ik kan niet" modus opkomen om de boel wat rijdbaar te houden.....
Vermogen is relatief, een motor vanaf +/- 70 pk is geschikt voor 2 personen en baggage in alle omstandigheden, solo is 50-60pk ook al prima.
Als je een rustige rijder bent vind ik de suggestie van een Deauville 700 helemaal niet verkeerd. Super betrouwbare en praktische motor. Bovendien vrij populair 2dehands dankzij de woon-werk rijders, dus makkelijk verder te verkopen. Motortje kan probleemloos meer dan 100k aan.
Rij je sportiever dan ben je met de 800GT beter af, zelf zou ik een 800 GS verkiezen wegens de zitpositie en het makkelijke sturen
En wat betreft kwaliteit..... moet je met alles wat geluk hebben. Van de jappen steken Honda en Yamaha er bovenuit, rest is net iets minder.
BMW, tja... ooit mijlenver boven de concurrentie, ondertussen op hetzelfde niveau van Honda zou ik zeggen, vrij duur, maar je krijgt er 2dehands (soms) ook nog wel iets meer van dan bij een jap.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie