800GS 2008 verschillen tov bv 2014/2015

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

800GS 2008 verschillen tov bv 2014/2015

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik ken niet veel vd F modellen, werk er nooit aan, maar overweeg toch al enige tijd de aanschaf van een 2dehandsje. Heb nu een 2008 met weinig kms op het oog.
Iemand een idee wat de verschillen zijn tussen bv een 800GS van 2008 en eentje van 2014 -2015? Behalve dan de kleurstelling.
Ik weet dat balhoofdlagers, waterpomp en wiellagers al eens problemen durven geven, anders nog iets dat jullie al voorgehad hebben?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
edargpu
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
Woonplaats: Deinze
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: 800GS 2008 verschillen tov bv 2014/2015

Bericht door edargpu »

Ik zou toch eerder opteren voor een 1200 GS Adventure met heel wat pekelschade :lol:
Edargpu :wink:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: 800GS 2008 verschillen tov bv 2014/2015

Bericht door Dirk Pauwels »

edargpu schreef:Ik zou toch eerder opteren voor een 1200 GS Adventure met heel wat pekelschade :lol:
Edargpu :wink:
Da's ook toevallig, zo eentje weet ik ook staan :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
J@n
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2010, 09:29
Woonplaats: Baal
Locatie: Vlaams Brabant

Re: 800GS 2008 verschillen tov bv 2014/2015

Bericht door J@n »

Ik heb een dikke 4 jaar en 90000km met een 2010 F650GS gereden. Ik weet het, het is geen F800GS maar veel componenten zijn identiek.

Op 50000km zijn de balhoofdlagers vervangen en op 75000km de lagers van het achterwiel, samen met een microschakelaar van de rem zijn dit enige kosten buiten het normale onderhoud (remblokken, banden, ketting, tandwielen) die ik gehad heb. :wink:
Motard de l'Allier
Berichten: 545
Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
Woonplaats: Auvergne (Fr.)
Locatie: Auvergne (Fr.)
Contacteer:

Re: 800GS 2008 verschillen tov bv 2014/2015

Bericht door Motard de l'Allier »

Dirk,
Heb gelezen dat de dynamo bij een bepaald aantal km durft de geest geven (dacht +/- 40dkm) en dat ze
er nadien aanpassingen hebben aan gedaan.
Hier ook een F650GS maar met een 20dkm op en buiten het contact op de boite die de gekozen versnelling
toont (onder garantie) nog niets gehad.
Alleen ne keer te veel water opgedaan (maar wie hé???) , en het vloog er dan ook uit.

Mvg Motard de l'Allier :wink:

PS: Fransman vindt het MRA- schermpje toppie :thumbright:
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: 800GS 2008 verschillen tov bv 2014/2015

Bericht door Dirk Pauwels »

Motard de l'Allier schreef: PS: Fransman vindt het MRA- schermpje toppie :thumbright:
Ha de Koen,
Ben blij dattem content is... Hoe is't met die 1100RT demper op de 1100R afgelopen?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: 800GS 2008 verschillen tov bv 2014/2015

Bericht door Dirk Pauwels »

Is een lekkende joint de culasse linkse kant ook 1 vd veel voorkomende problemen?
Gisteren gaan kijken naar een 2008 met 10.000km. Linkse kant cylinder zat onder de olie. Zou ook nog van kleppendeksel kunnen komen, maar in slechtste geval vd culasse.
Verder had de moto in 7 jaar maar 2 keer oliewissel gehad, laatste keer 3-4 jaar geleden, wss minerale, dus ga de kelk deze keer aan mij laten voorbijgaan, wil eindelijk wel eens iets waar ik zo kan opstappen, zonder eerst een week (of langer) te moeten sleutelen :D
Rijd trouwens als een 1 cylinder kwestie van handling en aanvoelen. Motor was vrij tam vond ik, precies net iets te lange overbrenging, kleiner tandwieltje vooraan zou wel mogen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
edargpu
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
Woonplaats: Deinze
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: 800GS 2008 verschillen tov bv 2014/2015

Bericht door edargpu »

Dirk Pauwels schreef:Is een lekkende joint de culasse linkse kant ook 1 vd veel voorkomende problemen?
Gisteren gaan kijken naar een 2008 met 10.000km. Linkse kant cylinder zat onder de olie. Zou ook nog van kleppendeksel kunnen komen, maar in slechtste geval vd culasse.
Verder had de moto in 7 jaar maar 2 keer oliewissel gehad, laatste keer 3-4 jaar geleden, wss minerale, dus ga de kelk deze keer aan mij laten voorbijgaan, wil eindelijk wel eens iets waar ik zo kan opstappen, zonder eerst een week (of langer) te moeten sleutelen :D
Rijd trouwens als een 1 cylinder kwestie van handling en aanvoelen. Motor was vrij tam vond ik, precies net iets te lange overbrenging, kleiner tandwieltje vooraan zou wel mogen.
Zo was ik ook van mening Dirk. Iets kant en klaar kopen waar bijna of geen kosten meer aan zijn.
Indien je raad nodig hebt...... je weet me te vinden
Edargpu :wink:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
edargpu
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
Woonplaats: Deinze
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: 800GS 2008 verschillen tov bv 2014/2015

Bericht door edargpu »

Dirk Pauwels schreef:Is een lekkende joint de culasse linkse kant ook 1 vd veel voorkomende problemen?
Gisteren gaan kijken naar een 2008 met 10.000km. Linkse kant cylinder zat onder de olie. Zou ook nog van kleppendeksel kunnen komen, maar in slechtste geval vd culasse.
Verder had de moto in 7 jaar maar 2 keer oliewissel gehad, laatste keer 3-4 jaar geleden, wss minerale, dus ga de kelk deze keer aan mij laten voorbijgaan, wil eindelijk wel eens iets waar ik zo kan opstappen, zonder eerst een week (of langer) te moeten sleutelen :D
Rijd trouwens als een 1 cylinder kwestie van handling en aanvoelen. Motor was vrij tam vond ik, precies net iets te lange overbrenging, kleiner tandwieltje vooraan zou wel mogen.
Zo was ik ook van mening Dirk. Iets kant en klaar kopen waar bijna of geen kosten meer aan zijn.
Indien je raad nodig hebt...... je weet me te vinden
Edargpu :wink:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: 800GS 2008 verschillen tov bv 2014/2015

Bericht door Dirk Pauwels »

Gij hebt uw gerief al gevonden hé, en hoe bevalt het? Al wat kunnen bollen?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Motard de l'Allier
Berichten: 545
Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
Woonplaats: Auvergne (Fr.)
Locatie: Auvergne (Fr.)
Contacteer:

Re: 800GS 2008 verschillen tov bv 2014/2015

Bericht door Motard de l'Allier »

Hey Dirk,

Onze 650 zweet-lekt ook wat aan de linkse kant (had het reeds bij 10dkm), is nl de dichting van het kleppendeksel,
heb hem niet laten vervangen op 16dkm want op 20dkm moeten de klepspeling nagezien worden
en dan moet er terug een nieuwe onder. Dacht dat het nogal een dure dichting was.
Bij u gok ik op een lekke dichting van het kleppendeksel, een joint-culasse zo me sterk verbazen.

De schokdemper ging vrij goed, L-profieltje geplooid in inox en tussen de voetsteunsupport
en kader gestoken, bij de andere 2 bouten een rondsel tussen gemonteerd om het dikteverschil op te vangen.
Sébastien zei dat het net origineel is, en ik kreeg direct een sms bij zijn thuiskomst dat hij een andere moto had.
Dus den deze tweemaal content.

Mvg Motard de l'Allier :wink:
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
edargpu
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
Woonplaats: Deinze
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: 800GS 2008 verschillen tov bv 2014/2015

Bericht door edargpu »

Dirk Pauwels schreef:Gij hebt uw gerief al gevonden hé, en hoe bevalt het? Al wat kunnen bollen?
Inderdaad Dirk. Het ding bolt behoorlijk goed om niet te zeggen, zeer goed.
Blij dat ik toch weer die stap heb gemaakt. Hoe het lichaam zal reageren is een andere kwestie. Tijd brengt raad.
Edargpu :wink:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: 800GS 2008 verschillen tov bv 2014/2015

Bericht door Dirk Pauwels »

Wat gegoogled, en het blijkt idd dat die lekkende pakking kleppendeksel veel voorkomt, toch wordt ze niet onder coulance vervangen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie