F 750/850 GS - 2018

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

F 750/850 GS - 2018

Bericht door WILBIKE »

Hallo,

Mijn laatste motor, een RT1200 is al even de deur uit en werd vervangen door een lichtere scooter. Een zware hoge motor is voor mij geen optie meer, meerdere medische ingrepen die minder goed herstelden dan aanvankelijk gedacht maakten zelfs dat motorrijden misschien wel voorgoed gedaan zou zijn... :-?
Ondertussen, 4 jaar na enkele zware operaties, is alles terug in die mate hersteld dat ik weer uitkeek naar een comfortabele motor zonder te veel ‘rijbewijsproblemen’. Eén die oogt als een échte motorfiets zonder al te veel tupperware rondom, niet te zwaar (gevolg operaties) maar vooral met een goede zithouding.
Ik ben ondertussen op pensioen en wil nog alleen, vooral relaxt, rijden als ik daar zin in heb en dat kan altijd zijn... zowel winter als zomer maar geen pekelweer meer! :grin:

Eergisteren zag ik de nieuwe F 750 en 850 GS voor de etalage staan bij BMW dealer Meeusen. Info leerde me dat dit demo’s waren waar je een rit kon mee doen indien interesse in het concept.
Als ex RS/RT/GS/LT- rijder liet me dit aanbod niet onbetuigd en zodoende was gisteren het moment daar. Door de rugproblemen was de 850 net iets te hoog om ‘gezond’ op te stappen maar de 750 was de handschoen die me perfect paste… :thumbright:
Een rit van enkele tientallen kilometers leerde me dat deze machine me onmiddellijk beviel. Quasi perfecte zithouding voor mij, geen stugge vering en erg vlotte motor, vooral onderin (- 6000 rpm) is het rijgedrag erg soepel en aangenaam zeker gezien de bijna maagdelijke kilometerstand (272?).

Na een uurtje ‘Rijplezier’ met hoofdletter maakt hij een grote kans mijn vriend te worden, alléén windturbulentie in het midden van de helm en een hard smal zadel (houten zitvlak) zijn bemerkingen die aangepast kunnen worden. Een verhoogde ruit is leverbaar en door het meer motorrijden komt de zit wel weer in orde al is een comfortzadel eveneens leverbaar.

Uit ervaring weet ik dat een tweecilinder mij beter ligt dan een zoemende of fluitende meercilinder die toch steeds maar te snel, snel rijdt… Waarom geen boxer meer, te zwaar of te hoog en voor de R1200R een zithouding die me mijn rug kost…
Nog even eega overtuigen en misschien staat er weer een BMW-vriend in de garage?

Zijn er al mensen die ook reeds een proefrit op de nieuwe F/GS maakten en hun ervaringen willen delen?

Wilbike :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: F 750/850 GS - 2018

Bericht door WILBIKE »

De proefrit liet me niet los... Nog eens langs geweest bij de dealer en ja, een 750 besteld. Hopelijk rijden voor einde juli?
Windscherm reeds laten vervangen door een Wunderlich exemplaar, comfortzadel en topkoffer laten voorzien. Tanktas nog niet leverbaar... :grin:
Lid BMW MC Vlaanderen...
SarahB
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 apr 2015, 21:15
Woonplaats: Dendermonde

Re: F 750/850 GS - 2018

Bericht door SarahB »

Proficiat! lijkt mij effectief super leuke motor...
ik durf momenteel geen testrit te doen, anders moet ik wrs toch op zoek naar centjes ;-)
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: F 750/850 GS - 2018

Bericht door WILBIKE »

Hey SarahB,

Testrit heeft me inderdaad volledig overtuigd. Na enkele zware operaties met lang herstel lijkt me dit de ideale oplossing om verder motor te kunnen rijden. Een zware is geen optie meer, rijplezier daarentegen heeft weinig te zien met groot, zwaar en hoge cilinderinhoud wanneer je alléén rijdt en overwegend secundaire verplaatsingen maakt, dus een 850 lijkt me meer dan voldoende :grin: .
Als alles meezit zou morgen de nummerplaat kunnen binnenkomen waarna we aanvangen met roderen... :?:
Heb na ettelijke honderdduizenden kilometers nog steeds het kinderlijke gevoel dat het nog moet beginnen, dus nog even wachten op het snoepgoed en dan genieten :wink: !

Groeten,
Wilbike :thumbright:
Lid BMW MC Vlaanderen...
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: F 750/850 GS - 2018

Bericht door WILBIKE »

Een ‘Update’

Vandaag staat de motor, zoals ik hem wou, in mijn garage. Dus in de Luxury-versie met topcase, comfortzadel, automatisch kettingsmeersysteem, tanktas en Wunderlich windscherm. Buiten de ESA-vering is het een full-option…
In de bijna 4000 kilometers die ik ondertussen maakte ben ik er volledig van overtuigd de voor mij goede machine te hebben aangeschaft. Niet te zwaar, erg wendbaar en het meest van al bruikbaar qua vermogen, comfort én verbruik.

Als je van een K1200LT en een R1200RT afkomt lijkt deze F750GS wel bijna een zware bromfiets maar net dat is het leuke rijgevoel dat je ervoor terugkrijgt.
Wendbaar is ie zeker, korte bochtjes, lange slingers, stukjes onverhard om weer te keren of even verder dan de weg (geen offroad!) te gaan verkennen, het gaat allemaal op dezelfde eenvoudige manier, insturen en laten gaan.
Het vermogen is wat mij betreft voldoende, je hoeft helemaal niet te denken dat deze motor niet vooruitgaat en wat mij betreft vind ik het al eens erg tof de kraan te kunnen opendraaien zonder binnen luttele seconden met een ongeleid projectiel onderweg te zijn naar het inleveren van je rijbewijs (kan uiteraard ook maar iets minder direkt). Snel gaat ie zodanig dat je er kan van genieten zonder allerlei elektronica die je eigen kunnen onmiddellijk in handen neemt… voor mij een heerlijk gevoel dat ik in de jaren 70-80 ervoer met een oude generatie Japans geweld, top! :grin:
Het rij- en zitcomfort was door mijn gezondheidsproblemen wel het grootste punt van aandacht. Uiteraard kan ik met alle motoren uit de voeten maar om 3 of meer uren aan een stuk op de motor, zonder lichaamsproblemen, te zitten heb ik maar weinig keuze en net dit gaat me geweldig af met deze F/GS! De zithouding evenals de vering maken dit de geschikte motor voor mij.
Verbruik is hierbij niet direct mijn probleem maar wel de tankinhoud. Met zijn 15 liters leek het me dat dit net de struikelblok zou worden vermits ik hou van langere ritten in dikwijls minder bebouwde streken. Ondertussen heb ik ondervonden dat ik op secundaire wegen vlot meer dan 350 km kan halen met één goed gevulde tank, een pluspunt zonder weerga! :wink:

Sinds een viertal weken staat de nieuwe kleine versie van Wunderlich windscherm gemonteerd en kan ik na een 800-tal kilometers deze som maken...
- winddruk op het bovenlichaam bijna nihil en erg verminderd op de helm (nek)
- minder windruis in de helm, zonder oordoppen zeker te doen aan legale snelheden
- lichte turbulentie bovenaan de helm maar voor mij erg doenbaar
- mooi geïntegreerd in de motor
- licht minder verbruik dan met de originele versie
Ik vind dit een goede oplossing en denk dat er weinige betere zijn. Een RT kan je er nooit van maken, wanneer je met dit type motor rijdt moet je qua windbescherming altijd inleveren, de pro's en contra's liggen gewoon anders.
Wat mij wel opvalt is dat je helm een enorm verschil maakt. Met de Shubert J1 laat de turbulentie zich echt wel gelden terwijl met mijn Shubert R2 hier amper 10% van overblijft met mijn lengte van 1.80 m... Andere helmen heb ik nog niet getest!

Voor het overige niets dan lof, de machine past me als een handschoen en het verbruik is dus voorbeeldig. Ik tank wel 98 ron (E5) wat aangeraden werd door de dealer!
Alleen maar een tevreden man hier! 8-)

Groeten,
Wilbike :thumbright:
Lid BMW MC Vlaanderen...
ferme66
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2010, 15:14

Re: F 750/850 GS - 2018

Bericht door ferme66 »

iets voor jou? zijstandaardverbreder f 750 gs bij te koop... :grin:
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: F 750/850 GS - 2018

Bericht door WILBIKE »

Bedankt om aan mij te denken maar heb al ene van Wunderlich :thumbright:
Lid BMW MC Vlaanderen...
Plaats reactie