circuit training voor beginners

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen/opmerkingen over het gebeuren op of rond het circuit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
GertH
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2009, 23:10
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Limburg

circuit training voor beginners

Bericht door GertH »

ik zou dit jaar graag een circuit training volgen

nu heb ik geen enkele circuit ervaring, dus het zal een beginnersopleiding worden, en vermits ik vlakbij het circuit van Terlaemen (Zolder) woon, lijkt de motorsportschool aldaar de gemakkelijkste oplossing

ik heb echter één bedenking, en die is gebaseerd op "van horen zeggen", met alle gevaren vandien dus: ze ZOUDEN bij de motorsportschool het niet altijd even nauw nemen met de indeling van de cursisten, naargelang hun kunnen/ervaring dus

vandaar mijn vragen:
1. heeft iemand van jullie ervaring (dus liefst geen info uit tweede hand) met de mensen en de opleidingen van de motorsportschool? goede of minder goede
2. kunnen jullie evt. een andere school aanraden (bijv. Mertens, ....) en om welke reden?

alvast bedankt voor enige feedback!

Gert
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: circuit training voor beginners

Bericht door J »

Geen Ervaring is m.i. best Aktief RECE cursus. Als je natuurlijk al veel motor ervaring hebt kan je bij AKTIEF RACE volgen. De uitleg vind je op de site van AKTIEF.BE

Motorsportschool Zolder is hetzelfde voor mij, voor en tegenstanders, dus geen objectieve info.
Proracing heb ik ook gedaan, maar die staan nog in hun kinderschoenen. Nog ff wachten dus.

Patrick HP heeft ervaring bij Mertens. Er is daar al een topic over in het Circuit forum.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: circuit training voor beginners

Bericht door J »

Wat ik wel weet uit eigen ervaring is dat ze bij MSSZ tijdens het vrij rijden iedereen door elkaar laten rijden op eigen verantwoordelijkheid.
Je hebt maar twee niveau's SNEL en MINDER SNEL.
Wat is snel en wat is minder snel??????
Bij minder snel heb je basic rijders met geen ervaring maar ook mannen die onder de twee minuten draaien. Bij Snel heb je meestal echt wel snelle, maar mannen die 1:59 draaien zijn er dus ook. Dus er zijn er bij met 1:41 of zelfs minder en de 1:59 reken zelf maar uit wat dat geeft he.

ER zijn te weinig groepen op Zolder.
Wat je ook wel ziet, maar dat is dan bij alle vrij rijden dagen, iedereen schrijft zich in waar hij wil via mail of anders, of je nu kan rijden of niet.
Laatst in Mettet waren er gasten die zich ingeschreven hadden bij de gevorderden omdat de beginnelingen volzet waren :shock: :shock: :shock: Doe dit dus nooit. Je rijdt alleen maar in de weg van de anderen met soms zware gevolgen van dien. En wat moet het zijn als je drie keer gedubbeld wordt op 1 manche :roll: :roll:

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
GertH
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2009, 23:10
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Limburg

Re: circuit training voor beginners

Bericht door GertH »

J schreef:Geen Ervaring is m.i. best Aktief RECE cursus. Als je natuurlijk al veel motor ervaring hebt kan je bij AKTIEF RACE volgen. De uitleg vind je op de site van AKTIEF.BE

Motorsportschool Zolder is hetzelfde voor mij, voor en tegenstanders, dus geen objectieve info.
Proracing heb ik ook gedaan, maar die staan nog in hun kinderschoenen. Nog ff wachten dus.

Patrick HP heeft ervaring bij Mertens. Er is daar al een topic over in het Circuit forum.

J
tja J, wat is veel ervaring hé. Heb >50.000km op teller staan, maar ik rij nog net geen twee jaar (en dat merk ik toch nog wel hoor). Heb al 2x basis training gevolgd bij Motorbeheersing te Tongeren. Die RECE bij Aktief lijkt anders wel interessant te zijn (remmen en uitwijken in de bocht!), maar veel ervan zou alweer herhaling zijn, denk ik. En "maar" één vrije :-( . En voor de RACE raden ze al eerdere circuit ervaring aan.

Merci voor de tip: zal eens horen bij Aktief.

mvg, Gert
GertH
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2009, 23:10
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Limburg

Re: circuit training voor beginners

Bericht door GertH »

sorry, typo: er moet staan: "maar" één vrije sessie.

G
Wulf
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 nov 2004, 19:06
Woonplaats: Knokke Heist
Locatie: Wets Vlaanderen

Re: circuit training voor beginners

Bericht door Wulf »

GertH, ga voor de RACE opleiding bij actief je hebt geen ervaring nodig op circuit en de begeleiding is excellent.
Ik heb zelf die cursus gevolgd en vond het een prima ervaring.
De school van Stephane Mertens is top maar wel prijzig 250 euro voor een dag opleiding.
Met MSS heb ik geen ervaring buiten vrij rijden.

Patrick
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: circuit training voor beginners

Bericht door GSMax »

GertH schreef:
J schreef:Geen Ervaring is m.i. best Aktief RECE cursus. Als je natuurlijk al veel motor ervaring hebt kan je bij AKTIEF RACE volgen. De uitleg vind je op de site van AKTIEF.BE

Motorsportschool Zolder is hetzelfde voor mij, voor en tegenstanders, dus geen objectieve info.
Proracing heb ik ook gedaan, maar die staan nog in hun kinderschoenen. Nog ff wachten dus.

Patrick HP heeft ervaring bij Mertens. Er is daar al een topic over in het Circuit forum.

J
tja J, wat is veel ervaring hé. Heb >50.000km op teller staan, maar ik rij nog net geen twee jaar (en dat merk ik toch nog wel hoor). Heb al 2x basis training gevolgd bij Motorbeheersing te Tongeren. Die RECE bij Aktief lijkt anders wel interessant te zijn (remmen en uitwijken in de bocht!), maar veel ervan zou alweer herhaling zijn, denk ik. En "maar" één vrije :-( . En voor de RACE raden ze al eerdere circuit ervaring aan.

Merci voor de tip: zal eens horen bij Aktief.

mvg, Gert

Aantal kms zegt niets, waar en wanneer ge die gereden hebt, des te meer :wink:
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: circuit training voor beginners

Bericht door J »

Neem maar RACE en een doosje zelfvertrouwen en het komt in orde. Er is niets moeilijk aan. Je leert er als beginneling wel echt veel.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: circuit training voor beginners

Bericht door GStephen »

Net terug van een RECE opleiding van Aktief in Mettet.
Als je geen circuit-ervaring hebt, start je best met deze (is bij mij al de 5e keer)
RACE (knietje leggen, zo laat mogelijk remmen...) interesseert me niet zo.

Het grote voordeel van de RECE is dat ze ook nog eens de slalom van onder het stof halen.
En geloof me vrij, het duurt toch een tijdje vooraleer je dat weer onder de knie hebt.
Alsook het keihard remmen (één van de zeldzame keren dat ik de abs heb voelen tussenkomen).

In de namiddag kan je dan vrij rijden (dus zo snel je wil).
De enige voorwaarde is dat er enkel mag ingehaald worden in de rechte stukken. Je kan je dus maximaal concentreren op het rijden van de juiste rijlijnen.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
GertH
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2009, 23:10
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Limburg

Re: circuit training voor beginners

Bericht door GertH »

@Kmax: ik begrijp je opmerking, dus bij deze enkele cijfers (beroepsafwijking, ben ingenieur :-) ) +/- 25.000km woon-werk (+/- 120km per dag), rest verreden in Ardennen, Duitsland, waarvan 4000 km tripje Oostenrijk & Dolomieten (dikke, dikke fun gehad !!); maar je hebt gelijk hoor, zoals ik zelf ook al opmerkte, ik merk nog geregeld dat ik nog niet lang op de moto rijd

@GStephen: geslalomd (en andere trage manoevers en bochten) en noodstop (dit keer ABS ook geactiveerd, hoewel dat niet echt de bedoeling is) heb ik drie weken geleden nog gedaan in Tongeren tijdens de basisopleiding aldaar; dat op zeer korte termijn nog es doen, maar dan op circuit, zie ik niet echt zitten (ik wil es wat anders namelijk)

ik neig toch meer naar de RACE, alleen dat knietje leggen op een GS zie ik nog niet goed gebeuren :lol: , hoewel: behalve de onderkant van mijn voetsteunen, ben ik intussen ook al de buitenkant van mijn schoenzolen kwijtgeraakt aan het tarmac; vlgs. mij gebruik ik teveel hellingshoek en 't is net om deze dingen beter te begrijpen/beheersen dat ik een circuit training zou willen volgen

TX voor feedback mannen!
Julle
Berichten: 118
Lid geworden op: 31 jul 2009, 22:10
Locatie: Kapelle-op-den-Bos

Re: circuit training voor beginners

Bericht door Julle »

Gert,
Ik heb indertijd nog een heel goede circuitopleiding gevolgd bij STAM via MAG waar vooral op kijktechniek werd geoefend, eerst op een klein deel van het circuit en pas later op het ganse parcours, achteraf echter ben ik bij MSSZ (ofte motorsportschool Zolder) niveau 1 en 1+ gaan volgen en daar heb ik eigenlijk de beste basisopleiding gehad. In 1+ wordt elke bocht uitgelegd, rempunt, acceleratie, zithouding, kortom alles passeert de revue. Ik vind dit zeker een aanrader ook al wil je niet persé een knietje leggen. Een knie leggen om een knie te leggen is eigenlijk nooit de bedoeling, wel om dusdanig de zithouding te gaan aanpassen dat de motor zo recht mogelijk kan blijven in de bocht en je op de apex veiliger en sneller op het gas kan. Het knietje tegen de grond geeft wat stabiliteit en leert je ook wat je limieten zijn. De opleiding gebeurt telkens samen met het vrij rijden, je hebt 20 minuten theorie terwijl de minder snelle jongens bollen, 20 minuten om je klaar te maken terwijl de snelle jongens bollen en dan kan je gedurende 20 minuten de theorie gaan omzetten in de praktijk, om beurt rijdend achter een voorrijder terwijl de mannen van Hans Van De Ven jouw rijstijl beoordelen via de camera's. Ik wil er wel bijvertellen dat het bij 1+ al vrij vlot gaat vooral omdat je op dat moment nog niet veel gewoon bent. Goed bochtenkijken is dus de boodschap, je rijdt immers naar waar je kijkt. En nu ga ik mijnen bek houden voor ik er met al die lessen weer eens af val.
Succes ermee
Julle
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: circuit training voor beginners

Bericht door K1200GT »

Niet goedkoop, maar wel een unieke ervaring: Nuerburgring Nordschleife met Motorrad Action Team!
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Reinhard
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 dec 2004, 18:42
Locatie: Maldegem

Re: circuit training voor beginners

Bericht door Reinhard »

Heb indertijd alle niveau's verscheidene keren doorlopen in de Motorsportschool Zolder (niveau 1, 1+ en 2). Persoonlijk vindt ik het een aanrader, je leert rustig het circuit verkennen zonder dat je meteen op andere rijders dient te letten. Langzaamaan leer je sneller en met de juiste techniek rijden. Niveau 2 werd in het leven geroepen om de drempel tussen opleiding en vrij rijden snel of minder snel te verkleinen.

Op alle niveau zijn er instructeurs die meerijden vooraan en achteraan en wordt je rijstijl onder de loep genomen. In niveau twee mag je na enkele sessies een instructeur te volgen vrij rijden.

Een GS is een lichtvoetige, vlotte motorfiets waarmee je goed uit de voeten kunt op een circuit, naarmate je echter het tempo en niveau opkrikt zul wel vlugger tegen de grens van zijn kunnen rijden. Echt veel GS'en zie je in het vrij rijden snel of minder snel niet meer rijden.

Een voordeel van in het begin eenzelfde circuit te verkennen is dat je je kunt concentreren op jezelf en de motorfiets.

Iemand met veel sportieve rijervaring kan gerust in 1+ beginnen. Op de site vindt je meer info.
K1200 GT ('04) + R1200S ('07) + R 1150 GS (02)
Phaedrus
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 mar 2007, 09:32
Locatie: Kortrijk

Re: circuit training voor beginners

Bericht door Phaedrus »

Ik sluit me bij Reinhard aan.
Indertijd heb ik niveau 1 gevolgd bij Motorsportschool Zolder.
Tijdens die sessies heb je altijd voor en achterrijders en moet je regelmatig posities wisselen om dicht achter de voorrijders te rijden.
Er is geen kans dat je met echt snelle mannen tegelijk op het circuit moet.
Daarenboven lijkt de snelheid de eerste manches traag (dat is ook zo) maar de laatste 2 sessies is het al plezant.
Het voordeel is dat je beheerst het circuit leert kennen zonder risico onderuit te gaan.

Een ander voordeel vind ik dat, daar je met een GS rijdt, geen probleem gaat hebben om mee te kunnen.
Niveau 1+ zal in dat opzicht ook nog lukken.
Enne, knietjes tegen de grond en extreem laat remmen tot apex en dergelijke is er zeker in niveau 1 niet bij en dat vond ik ook een voordeel.

Dus, mijn persoonlijke mening, eerst niveau 1 , dan 1+ en dan zal je wel weten of circuit iets voor jou is.
Veel plezier!
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
GertH
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2009, 23:10
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Limburg

Re: circuit training voor beginners

Bericht door GertH »

Wel,

merci voor de info, allemaal. Heb van het weekend (Sauerland :grin: !) nog met iemand gesproken die ook tevreden was over de opleidingen in Zolder.

Om van het circuit rijden te proeven, zal niveau 1 idd geen slechte keus zijn. Nu is het kwestie van in te schrijven se. Kan ik een beetje sleutelen aan mijn bochtentechniek, want op deze manier zal ik niet lang meer waterdichte botten hebben, vrees ik.

Gert
spider
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 dec 2007, 20:45
Locatie: Vlaams Brabant

Re: circuit training voor beginners

Bericht door spider »

Ik ben ook begonnen met cursus 1 & 1+ maar ik kan je zeggen vroeg inschrijven want er is al geen plaats meer voor 17 september.

Groetjes Rudy
GertH
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2009, 23:10
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Limburg

Re: circuit training voor beginners

Bericht door GertH »

Klopt Rudy,

ik heb me ingeschreven voor niveau 1 op 17 september :lol:

Hopelijk ga ik me amuseren in Zolder.

Gert
Julle
Berichten: 118
Lid geworden op: 31 jul 2009, 22:10
Locatie: Kapelle-op-den-Bos

Re: circuit training voor beginners

Bericht door Julle »

Goede beslissing Gert, je gaat je zeker amuseren en vooral een basis leggen voor later amusement

Julle
GertH
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2009, 23:10
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Limburg

Re: circuit training voor beginners

Bericht door GertH »

Ik hoop het Julle.

Ik ga nu regelmatig zien in Zolder en het begint meer en meer te kriebelen. Alhoewel de twijfel bij mij toch nog erg groot is. Ik doe het enerzijds voor de kick, ook om het toch minstens één keer gedaan te hebben, maar voornamelijk hoop ik er mijn rij- en vooral bochtentechniek bij te schaven (om dezelfde redenen ga ik in augustus ook een off-road training volgen bij de mannen van Motorbeheersing in Tongeren). Het gaat mij om het BEHEERSEN van mijn machien; niet zozeer om in de rechte stukken het kot open te trekken. Dat laatste zal met een F 650 GS bitter weinig indruk maken aan de start/finish in Zolder denk ik :lol: .

Anyway: ik ben inmiddels in blijde verwachting van een set Wilbers schokdempers; en tegen september ga ik toch proberen om weer nieuw sloffen te steken: na 4 sets Battlewing zullen het dan de conti trail attacks worden vermoed ik.

G
vasco66
Berichten: 306
Lid geworden op: 24 sep 2007, 20:09
Locatie: Ham

Re: circuit training voor beginners

Bericht door vasco66 »

ik heb rece van actief in mettet ook gevolgd , en het is zeker een aan rader , zeker doen zou ik zeggen , je kan er je kunnen van je motor beter mee onder de knie krijgen , ik rij met een gsa van 2010 en ja die kan heel wat ben er zelf van verschoten
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: circuit training voor beginners

Bericht door J »

Ah leuk, Mettet is een fijn circuit. Moet echt leuk zijn met een gsa, zeker dat bergafje. zou dat wel eens willen doen met een GSA. Dan kom je toch met je beide wielen van de grond, niet?
't vollek va Gùùk red ùùk........
Plaats reactie