Brandstofpomp koppeling afgebroken... zelf vervangen?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Bart Bever
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 apr 2006, 17:49

Brandstofpomp koppeling afgebroken... zelf vervangen?

Bericht door Bart Bever »

Graag advies van de kenners hier...

R1200GS van 2008 van een vriend die brandstofgeur waarnam rondom de fiets. Kleine zoektocht zegt dat de snelkoppeling gebarsten is aan de brandstofpomp. Meer bepaald het vrouwtje van de Quick connect koppeling, het stuk dat in de tank steekt.

in dit filpmje zie je op 4.40min het onderdeel:
https://www.youtube.com/watch?v=LtO0KVb2eDg&t=70s
Het gaat dus over het plastic stukje met metalen clipje dat afgebroken is..

Zijn motor werd afgesleept en kreeg een offerte van 850 euro :roll:
Omdat ik bij het afslepen aanwezig was en gezien heb wat er juist stuk gegaan was ben ik even gaan rondkijken en kwam ik dit filmpje tegen en blijkbaar is dit een gekend probleem.
https://www.motorfreaks.nl/artikel/nieu ... tikel.html

Er wordt ook gesproken om deze koppeling te vervangen door de metalen versie maar daar vind ik geen onderdeelnummer van. Ook op de realoem site met de bmw onderdelen vind ik deze niet terug. Het mannetje wel (90° quick connect Quick-release coupling 90° 2 13537674765 $22.01 +) maar het vrouwtje dus niet..

Wel vond ik via google deze:
https://nl.aliexpress.com/item/33039830338.html
en dat lijkt nog juist te zijn ook!

De vraag voor jullie hier: Kan dit zo makkelijk vervangen worden zonder demontage van de hele benzinetank?
Of nog beter, Is er een Harry in de buurt van Leuven die dit al gedaan heeft?
Ik ben zelf niet geheel onhandig maar ik heb dit nog nooit uit elkaar gedraaid en aangezien het niet mijn motor is wil ik geen risico nemen.

Graag jullie advies.

Alvast bedankt!
Bart
PP
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:04
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Brandstofpomp koppeling afgebroken... zelf vervangen?

Bericht door PP »

Hey Bart,

Als ik het goed heb kan je die snelkoppeling er gewoon uitdraaien zonder dat de tank moet gedemonteerd worden. Wel moet je wat tankpanelen verwijderen, maar dat is poepsimpel.

Op 21:50 zie je wat ik bedoel: https://www.youtube.com/watch?v=xdyHT3pGm_A

Heb het zelf nog niet gedaan maar ben dat morgen bij mijn GS wel van plan. Ik wil je daar gerust bij helpen (zonder garantie op succes welteverstaan).

Groeten,

Peter
Am I part of the disease?
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Brandstofpomp koppeling afgebroken... zelf vervangen?

Bericht door Dirk Pauwels »

die koppeling die in de flensgeschroefd wordt kan je hier vinden:
> https://www.schellen-shop.de/schlauch ... n-dichtung

Makkelijk te vervangen, enig puntje is mss de afdichting. daarvoor zal je draadafdichting van loctite moeten gebruiken die benzine resistent is en meer dan 4 bar aankan. Kan me zo direct de nr niet meer herinneren, maar is wel terug te vinden online.
Draadafdichting nachtje laten drogen, wat er van tussenkomt droogt niet, laat je darniet door misleiden. Normaal is ie dicht dan.
(als je geen barstjes in de plastic vd tank zelf hebt aan die koppeling, komt ook vaak voor.)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Bart Bever
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 apr 2006, 17:49

Re: Brandstofpomp koppeling afgebroken... zelf vervangen?

Bericht door Bart Bever »

Goeiemiddag,

Nog even aanvullen hier dat de pomp onder garantie werd vervangen.

Enkel de plastic snelkoppeling was stuk, ook werd het geheel 3x 'verbeterd' door BMW en de geinstalleerde pomp bleek nog van het oudste type te zijn. Vandaar de inspanning van de dealer om alsnog de pomp 'gratis' te vervangen. :thumbright: (Na het zorgvuldig aanbrengen van de bewijsstukken).

Groeten,
Bart
Computerfelix
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2023, 11:45
Woonplaats: Menen

Re: Brandstofpomp koppeling afgebroken... zelf vervangen?

Bericht door Computerfelix »

Hallo iedereen,
Ik zie dat de conversaties ivm de benzinepomp al dateren van 2021?
Ik hoor nochtans toch wel de zelfde gebreken kvm de benzinepomp!
Zo had ik op 24 juli 2023 een benzinelek !
Wegens het jaarlijkse groot verlof waren de meeste herstecentra onbereikbaar.
Ik kon dit vrij gemakkelijk zelf repareren! Hierbij kon ik terug vallen op de CD met de werkplaats handleidingen over verschillende BMW motoren!

Mocht er iemand een probleem hebben met de snelkoppeling op de benzinepomp dan kan ik dit karweitje wel begeleiden.

Bij herstellingsdiensten en zeker bij de officiële dealers installeert men onmiddellijk een volledig nieuwe pomp.
Kostprijs rond de 560,00 € zonder werkuren !!!

Bij eigen herstel kost dit 24,00 € + 16,00 € verzendingskosten.

Mvg
Dany
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Brandstofpomp koppeling afgebroken... zelf vervangen?

Bericht door Dirk Pauwels »

Computerfelix schreef: 02 aug 2023, 23:28 Hallo iedereen,
Ik zie dat de conversaties ivm de benzinepomp al dateren van 2021?
Ik hoor nochtans toch wel de zelfde gebreken kvm de benzinepomp!
Dit forum wordt niet zo intensief gebruikt, ben jaren geleden al afgehaakt, slechts heel zelden kijk ik nog eens of er iets interessants is. Denk dat de meesten op facebook of zo zitten. Zelf vind ik het nederlandse GS forum interessanter, dat leeft meer.
De problemen met de benzinepomp/flens/koppelingen zijn gekend. zolang het een koppeling is, is die makkelijk te vervangen. Veelal is het echter de fitting van het pomp huis waar het "vast" gedeelte van de koppeling is ingedraaid die barst, ondanks de ring die er rond geperst zit.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Brandstofpomp koppeling afgebroken... zelf vervangen?

Bericht door Danny »

Bij eigen herstel kost dit 24,00 € + 16,00 € verzendingskosten
Dat is enkel als je geluk hebt... vaak zitten er scheurtjes id flens en is het alsnog vervangen...

Eerst diagnose stellen is beter dan die dingen te vertellen...

:grin:
Plaats reactie