Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

VFooR
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mei 2007, 10:45
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen

Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door VFooR »

Iemand tips om mijn stalen ros beter te laden om met vrouw, tent, slaapzakken, slaapmatjes, bagagerol op reis te gaan voor 3000km?

In deze configuratie zoals op de foto, vind ik hem soms onstabiel worden en heel licht op het voorwiel. Iemand tips om meer gewicht naar voor te brengen? Ik zou als het ware de tent op de eendensnavel willen binden. Of langsheen de tank. Vooral geen te dure oplossingen.

Vooral in het nemen van bochten voel je te veel gewicht op het achterwiel. Het is te doen hoor, maar ik denk dat het beter kan.

Afbeelding
R 1100 GS: Full Wilbers, stalen remleidingen, Laser + Chip + K&N + regulator + Nieuwe buizen.
Flat Twin Power

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door Flat Twin Power »

VFooR schreef:Iemand tips om mijn stalen ros beter te laden om met vrouw, tent, slaapzakken, slaapmatjes, bagagerol op reis te gaan voor 3000km?

In deze configuratie zoals op de foto, vind ik hem soms onstabiel worden en heel licht op het voorwiel. Iemand tips om meer gewicht naar voor te brengen? Ik zou als het ware de tent op de eendensnavel willen binden. Of langsheen de tank. Vooral geen te dure oplossingen.

Vooral in het nemen van bochten voel je te veel gewicht op het achterwiel. Het is te doen hoor, maar ik denk dat het beter kan.

Afbeelding
Een zijspan kopen ? Of een aanhanger ?
Het is natuurlijk die topkoffer en die tent er nog eens boven op die de boosdoener zijn. Kun je bijvoorbeeld die topkoffer niet thuis laten een verbreding (vb van Touratech) voor je bagagerek kopen om daar dan een grote roltas (kan meer in dan in een topkoffer) op te leggen. De tent kan dan eventueel op de roltas, of er in als het een kleine tent is. Dat zal waarschijnlijk al een flink verschil maken.
R erik RT
Berichten: 148
Lid geworden op: 16 mar 2008, 22:54
Woonplaats: lommel
Locatie: limburg

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door R erik RT »

De topkoffer ging er bij mij al zeker af . De twee zijkoffers voor de zwaarste spullen, tanktas voor de spulletjes die je bij de hand moet hebben en rollbag voor het kampeermateriaal. Zo laad ik m'n moto en heb ik geen last van onbalans.

Goetjes
Als je je kont verbrandt heb je geluk dat je niet andersom stond!
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door stefke2 »

Ik zie toch een volledig instelbaar Wilbers veerpoot achteraan. Dat moet toch al een hele verbetering zijn. Misschien de voorkant laten zakken, wat meer op de neus zetten door de voorspanning te verstellen? Dezelfde rijkwaliteiten als solo-rijden ga je natuurlijk nooit krijgen, maar volgeladen en met mijn deftig ingestelde Wilbers wil die ketel best nog wel strak sturen.0----------------$$$$$00
µµµµµµµµµµ
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door Danny »

wees eerlijk die topkoffer is waardeloos voor een vakantie...
Een ander probleem is de halve koffer van een R en die zou je best vervangen door de koffer van een RS/RT en dito uitlaat.

Slaapmatten, zakken en tent moeten kleiner, lichter (duurder :-? ) gekocht worden en dan ben je niet meer zo geladen.
tanktas met zijtassen is een mogelijk alternatief om ook wat spullen naar voren te krijgen.
In de huidige configuratie mag je gelijk welke veerpoot achteraan zetten 't ding zal altijd raar doen...
pière boxèr
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 feb 2008, 20:25

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door pière boxèr »

proberen laden boven de cilinders en eventueel boven het voorspatbord of op hotel gaan of nen B&B zoeken :mrgreen:
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door Jo De Paepe »

topkoffer er af en bagagerol in de plaats met tent en matjes
dan 2 kleine waterdichte roltassen bovenop de zijkoffers binden. met slaapzakken erin
spullen die je onder handbereik wil uiteraard in de tanktas.
eventueel overwegen om 2 kleine zijtassen aan de tanktas te bevestigen voor schoenen ed.
eventueel nog een kleiner roltasje met bagage bovenop de grote
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door stefke2 »

Danny schreef:wees eerlijk die topkoffer is waardeloos voor een vakantie...
bof, ik vind dat nu toch al een jaar of 10 een uiterst handig ding op reis. Spuuglelijk, maar best een handige rugsteun voor madam. Op de camping kan je er op gaan zitten. Kan ook tegen een stoot. Op dagtrips zit daar alleen een slot in, eenmaal ergens ter plekke, gaan daar de helmen en handschoenen in.

Hier op doortocht, boven op la Bonnette. Slaapzakken en matjes in de ene rol, tent in de andere rol. In de topkoffer kookgerief en wat klein licht spul, zit niet helemaal vol. Bij voorkeur, gewicht zoveel mogelijk centraliseren. Blijft alles bijeen dus nog redelijk strak sturen, natuurlijk moet ge in deze configuratie geen knieën gaan leggen... :roll:
Afbeelding
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door Koppel!! »

@ Stefke: Gij hebt dan ook volwaardige zijkoffers, waar ten eerste een pak meer ingeraakt dan in die BMW "bollekes, en ten tweede kan je daar dus nog iets bovenop binden, heeft VFooR niet. Daar bovenop hebt ge ook nog is de VP45 tanktas van TT, waar je naast de tank ook weer spullekes in kwijt kunt.

@VFooR: ik moet eigenlijk Danny compleet gelijk geven, kampeergerief proberen te verkleinen (gaat meestal gepaard met duur materiaal), of deftige zijkoffers kopen waarop je dan links en rechts nog iets kan vastmaken, maar da's ook niet gratis natuurlijk.
Kortom, met de huidige combinatie van koffers en tanktas enerzijds, en kampeermateriaal anderzijds ga je weinig kunnen veranderen aan je setup :roll:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door Danny »

Bij mij ligt achteraan een gewone middelmaat ortlieb en erin (als 't met 2 is) twee matten, twee slaapzakken en een reactor (MSR)
de tent (Hilleberg) ligt links en rechts verdeeld in twee kleine zakjes op de koffers en daarbij nog een basha van 3.5 op 3.5mr met telescoopmast.

twee alu koffers met heel wat eten erin, een volwaardige keukenset, kledij etc... tanktas met wat kleine grut.

't ligste materiaal zo hoog mogelijk en 't zwaarste zo laag mogelijk.
en yep die topkoffer moet ik niet, dat is een vast bolleke dat er altijd opzit en niet groter of kleiner kan worden gemaakt wat met een rol wel kan.

Rugsteunen neem ik nie mee, dat zorgt al voor een heel ander gevoel als je duo eens lekker tegen die bak gaat hangen of een duo die meer tegen je aanleunt en aktief meerijd... :mrgreen:

je kan makkelijk 35% aan volume minder meenemen als je 't juiste gerief koopt en dat is heel wat handiger dan een kamelenmoto :wink:
PaulM
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:42
Woonplaats: Stekene
Locatie: Stekene

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door PaulM »

Ter illustratie (en met 2p) Afbeelding
Your heart is free, have the courage to follow it!

Highlandbrother 2005
Scotland rider 2006
Italy 2007
Provence 2008
Zwarte Woud 2009
Ierland 2010
Nergens 2011 + 2012
R1100RT,R1150GS,R1200GSA
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door tweecilinderke »

Inderdaad zoals hier al is aangegeven, Topkoffer eraf zwieren en een bagagerol op het bagagerek!
Het is wel aangenamer voor de duo om tegen een topkoffer te zitten dan een bagagerol (t'is van horen zeggen he)
Eigenlijk moet je kiezen tussen de bak of de rol, de combinatie op de foto is veel te hoog!
Zo heeft ook de fluohes geen nut he :lol:
Ben ervan overtuigd dat je met degelijke metalen koffers uw bagagerol kan thuis laten.

De investering van degelijke koffers is zeker aan te raden en bied alleen maar voordelen:
-veel sterker
-veel ruimer
-handig om nog iets op te binden
-gebruik op camping als tafel

En als laatste heb ik ondervonden dat nen mens altijd veel te veel mee heeft zeker als er vrouwen meegaan :mrgreen:
Nee serieus, als ge gaat kamperen heb je qwa kledij eigenlijk niet veel nodig, je kan perfect ondergoed en tshirts uitwassen, zeker op een zomertrip.
In het voorjaar en najaar heb je wel wat meer kledij te voorzien.
Zoals danny al aangaf is het juiste motorkampeermateriaal ook een aanrader, zeker als je van zinnes bent regelmatig met de tent erop uit te trekken.
Ook mijne zoon heeft liever nen topkoffer dan een rolleke!

Afbeelding

gr 2cil
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door Dirk Pauwels »

Is bij mij al efkes geleden dat ik nog met de tent onderweg was, maar ik had elk verlof minder en minder mee :grin:
Probleem is om de madam ook zo ver te krijgen :grin:
Alles klaarleggen en dan ongeveer slechts de helft inpakken is al een goed begin :grin:
Belangrijkste is dat je beiden die klik kan maken dat kamperen met de motor nu eenmaal very basic is en dat je echt niet de luxe kunt hebben van thuis, dus droogkast moet thuisblijven...
Verder zo veel mogelijk alles compact en lichtgewicht, hoef je niet alles ineens te kopen, maar gespreid over enkele jaren, en uiteindelijk heb je dan wel goed en licht spul.
Wat ik vroeger ook wel es deed was zware spullen opsturen naar de camping, en nadien ook gewoon terug naar huis sturen met de post. Gaat enkel als je vanaf 1 camping opereert natuurlijk.
Simpele dingen, bv voering jas eruit en vervangen door fleece, die je dan zowel in de jas als zonder jas als "uitgaanstenue" kan gebruiken. Idem met de laarzen, sommige zijn zo comfortabel dat je die makkelijk als stapschoen kan gebruiken. Scheelt al bijna een halve koffer. Natuurlijk waspoeder ipv tig T shirts, kousen en onderbroeken, lichte lange broek met afritsbare pijpen ipv zware jeans en short etc...
voor douchegel etc gebruik je die mini verpakkingen, met 2 van die flesjes kan je makkelijk een week zonder te stinken :-) Ipv een scheerapp blijven de stoppels erop staan of gebruik je een scheermesje enz....

Gewoon efkes nuchter nadenken en niet klakkeloos beginnen laden.

Verder moet ik de rest gelijk geven, zo'n topcase sucks bigtime, goed genoeg voor woon-werk of zo, maar niet om vol te laden. Denk dat je trouwens op de foto al boven het max gewicht vh rekje zit...
En de topcase kan nog wat naar voor, de madam moet dan maar wat opschuiven....
Verder kan je heel goedkoop van een bestaande tanktas, zo'n tanktas maken met zijtassen die langs je tank hangen, gewoon goedkope kleine fietstassen en die bevestig je met riempjes onder je tanktas, blijven zitten bij het tanken.

Leuke moto trouwens, eigenlijk net dezelfde en met dezelfde setup als mijnen eerste GS1100.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Kenny_dc
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jan 2014, 23:26
Woonplaats: 7700
Locatie: Henegouwen

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door Kenny_dc »

Persoonlijk laad ik het liefst mijn zware bagage in/op de zijkoffers. Op de 1150 heb ik ooit eens 2 bagagerollen geplaatst ipv de topkoffer en dat was mij niet echt goed bevallen. De motor stuurde zeker in de bergen zeer licht voorraan wat ook de bedoeling niet was. Nu laad ik de rollen op mijn zijkoffers en ik moet zeggen voor mij persoonlijk werkt dit het best. Motor blijft stabiel en geeft mij nooit een (val-)zware indruk. Ik moet er wel bijvertellen dat wij vrij veel meenemen: tent,tarp,tafeltje :oops: ,stoelen,... Afbeelding
Suzuki sv650 - Honda CRF 250 - BMW R1150GS - BMW R1200GS
Motard de l'Allier
Berichten: 545
Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
Woonplaats: Auvergne (Fr.)
Locatie: Auvergne (Fr.)
Contacteer:

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door Motard de l'Allier »

@ VFooR, ik ken dat probleem, tot zover zelfs dat mijn voorwiel bijna van de grond kwam op de zijsteun :shock: :shock:
Wij hebben dat opgelost door het vrouwke ook te laten rijden en de bagage te verdelen over twee moto's.
Ne mens neemt altijd te veel mee, en zeker de vr..wen.
Ik dacht dat ik indertijd geladen was, maar als ik hier sommige foto's zie :shock: :shock:
niet normaal.

Mvg Motard de l'Allier :wink:
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
tommeken
Berichten: 324
Lid geworden op: 09 jul 2011, 14:34
Locatie: Wetteren City

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door tommeken »

Ik heb nog een set HEPCO & BECKER Xplorer (30 liter links en 40 liter rechts) koffers met kofferdragers (zwart )voor een 1150 GS te koop staan( aangekocht op 03/11/2011 en vrij weinig gebruikt. + nieuwe binnentassen . Dus indien je interesse hebt, laat het mij maar weten via PB.
[b]"I generally avoid temptation unless I can't resist it."
BMW 1200 GSA LC + + HUSQVARNA TE310 R + + YAMAHA Scorpa 250[/b]
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door lekkerweg »

Voor de zomer, en als je een rechte slaapzak en matjes hebt, kun je uit licht stof een 2 vakken hoes (laten) maken met een rits in U rondom, waar je de 2 slaapmatjes in schuift en 1 slaapzak op vast ritst als deken.
Scheelt alvast een dikke bult.
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door Wiedewa »

En voor 'n goeie wegligging zou je het eigenlijk zo moeten maken :lol: :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=sfdXXjF4 ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
MG Breva 850
SaP
Berichten: 339
Lid geworden op: 28 dec 2012, 20:39
Woonplaats: Schepdaal
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door SaP »

Zeg... Precies of vrouwen altijd teveel meenemen!? :grin:
Bij ons is het andersom: de vent heeft teveel mee en ik vele minder.
Dat de vent altijd zijn gerief mee heeft en ik wel ns wat vergeet zeggen we er niet bij. :lol:
Honda Hornet => BMW Scarver => BMW F700GS

wat leesvoer? Mijn blog: http://sapvertelsels.blogspot.be/
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door Man in Black »

daarom heeft T zoveel mee, de helft is wat jij vergeten bent :wink:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door KeeS16 »

Een stelling die ik eerder wens te gebruiken is, "waar stopt het verstand, en begint de waanzin".

:clown:
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door Lukas »

Ik schat zo ergens rond 18 september. :bom:
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door Relax »

:lol: :lol: :lol:
I respect your opinion. But I don't give shit.
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door Bob »

Relax schreef: :lol: :lol: :lol:
met
Lukas schreef:.../...
of met
KeeS16 schreef:.../...
???
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Fiekes
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 dec 2013, 22:33
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Hoe je stalen ros best laden voor een lange trip?

Bericht door Fiekes »

Waarom leer je de vrouw niet gewoon motorrijden ? Dan heb je meer ruimte ;)
Plaats reactie