lawaai van banden bij GSA LC

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

lawaai van banden bij GSA LC

Bericht door Den Dirk »

na 4000 km rijplezier toch een opmerking...
ik vind dat er heel veel lawaai door de banden wordt gemaakt, vooral hoorbaar op bv ruwe asfalt en bij lagere snelheden (50-80/u). :-(
Zijn er nog die dat opgemerkt hebben, Heeft iemand dat al bij een ander merk van banden opgemerkt? Of gemerkt dat het dan weg is?...(nu Metzeler af fabriek)
I like my bike!!
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: lawaai van banden bij GSA LC

Bericht door Man in Black »

origineel op mijne GS-LC lagen Continental Trail Attack 2, haast niets van rolgeluiden.
Nu met de Continental TKC70 was dat het eerste wat duidelijk opviel, maar ondertussen gewoon.
Lijkt mij normaal bij meer profiel.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
YOwan
Berichten: 471
Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:20
Woonplaats: Sint-Joris-Weert
Locatie: Sint-Joris-Weert (Vl.Brabant)

Re: lawaai van banden bij GSA LC

Bericht door YOwan »

Op de mijne liggen de Anakee 3's....
Hoor daar regelmatig door anderen ook over het rolgeluid klagen, maar heb er zelf totaal geen last van.
Daarbij, bij motorrijden hoort een beetje 'lawaai', anders koop je beter een Merc S-klasse !
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: lawaai van banden bij GSA LC

Bericht door roadster »

Mijn Anakees's 3 'zagen' ook al eens, maar dat vind ik veel minder erg dan de resonantie in het zadel bij 130km/h waar mijn klokkenspel niet vrolijk van wordt... :roll:

Ik hoorde op de vorige GS zelfs het gezaag van de lamellen van de MPR4 vooraan... Nadeel van achter een hoge ruit te zitten... :shock:
R1200GS LC
Smullie
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 feb 2007, 06:14
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: lawaai van banden bij GSA LC

Bericht door Smullie »

roadster schreef:Mijn Anakees's 3 'zagen' ook al eens, maar dat vind ik veel minder erg dan de resonantie in het zadel bij 130km/h waar mijn klokkenspel niet vrolijk van wordt... :roll:

Ik hoorde op de vorige GS zelfs het gezaag van de lamellen van de MPR4 vooraan... Nadeel van achter een hoge ruit te zitten... :shock:
Mijn MPR4 maakt ook meer rijgeluid dan de Battlewings die er voorheen op zaten. Ze zijn echter wel een pak meer vertrouwengevend dan de Battlewings, zeker bij regen en/of nat wegdek. Verder stoort het me niet echt.
GS staat voor geil speelgoed
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: lawaai van banden bij GSA LC

Bericht door ®win »

Man in Black schreef:Nu met de Continental TKC70 was dat het eerste wat duidelijk opviel, maar ondertussen gewoon.


En dat wordt steeds erger naarmate ze verder slijten ... :mrgreen:

Deze zingt als een malloot. 8-)
Afbeelding
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: lawaai van banden bij GSA LC

Bericht door Den Dirk »

ik heb vooral de indruk dat het lawaai van de voorband omhoog gegooid wordt... :cry:
I like my bike!!
easyboy
Berichten: 142
Lid geworden op: 31 aug 2014, 12:23
Woonplaats: Zwevezele
Locatie: westvlaanderen - ZWEVEZELE

Re: lawaai van banden bij GSA LC

Bericht door easyboy »

mijn anakee3 zoemt ook wel, maar toch koos ik z'n nieuwe sloefjes voor de gsa terug de anakee...
http://www.mtcredbone.be" onclick="window.open(this.href);return false;
heelhuids thuiskomen zonder schade of pech..... wees dan een tevreden mens in een geslaagde dag
secretaris redbone vzw BMW GSA LC
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: lawaai van banden bij GSA LC

Bericht door Harald »

Die geluiden na X aantal Km zijn volgens mij als volgt te verklaren.
Onze banden slijten niet gelijkmatig af.
We krijgen " Cupping" en dit gaan we gewaar worden door:
- geluiden
- trillingen
- onprettig stuur gevoel
- enz
Zoek maar is in Google naar Cupping en je zal zien wat ik bedoel.

Op het werk rij ik met een 1200RT en die heeft er ook last van na +/-5 à 6 Duizend Km
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: lawaai van banden bij GSA LC

Bericht door alfa »

Kan iemand geen (*)mal maken met schuurmachientje en schuurschijf om de band terug op bandvorm te maken?
(*) met bandvorm .
mss. een bizarre vraag . :-?
Daar zou ik wel eens langs komen om banden terug rond te laten schuren.
Hij zou een mooie bijverdienste hebben van al wie langs komt met slecht afgelopen banden. :wink:
BMW R1100R zonder KFR
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: lawaai van banden bij GSA LC

Bericht door Relax »

Rij nu met de Pirelli Scorpion Trail. Van bij 't begin géén geluid, itt tot die lawaaimakers van Michelin.
Deze band doet het ontzettend goed (nu 3k), weliswaar aan WW-tempo, maar dat gaat ook al 'ns wat snediger...
I respect your opinion. But I don't give shit.
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: lawaai van banden bij GSA LC

Bericht door Den Dirk »

die Pirelli kwam in Motoplus uit als winnaar, dacht ik,
Als die stil is, wordt dat m'n volgende!
Dank u voor de tip! :grin:
I like my bike!!
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: lawaai van banden bij GSA LC

Bericht door Relax »

De eerste paar km had ik een afrolgeluid bij ongeveer 80 km/u, maar daar merkte ik wat later niks meer van.
Stil is natuurlijk erg relatief als je in open lucht zowat op je banden zit, maar mij valt er niets meer op itt vroeger, dus dat zit wel snor.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Romcars
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2016, 16:32
Woonplaats: Puurs

Re: lawaai van banden bij GSA LC

Bericht door Romcars »

Hebben we het hier over een geluid dat je kan vergelijken met kapotte lagers in de boite? Heb er op mijn GS 2011 ook last van tss 70 en 90 kmh.
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Re: lawaai van banden bij GSA LC

Bericht door Shulty »

Relax schreef:Rij nu met de Pirelli Scorpion Trail. Van bij 't begin géén geluid, itt tot die lawaaimakers van Michelin.
Deze band doet het ontzettend goed (nu 3k), weliswaar aan WW-tempo, maar dat gaat ook al 'ns wat snediger...
:bsstupid:
R1150GSA '04
R1200GSA '10
OzzePaa
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 nov 2012, 21:35
Woonplaats: Mol
Locatie: Aantwaarepe

Re: lawaai van banden bij GSA LC

Bericht door OzzePaa »

(Semi)-noppen maken altijd wel wat meer herrie dan puur baanbandjes, maar de Anakee Wild's van Mister Bibendum waar Gertruud (is wel een GSA1150-2002 :!: ) recentelijk mee geschoeid staat, produceerden vanaf de eerste km echt een gehuil van-mekan-niemeer :shock: Lage snelheid (tot zo'n 50 peruur) nog goed te doorstaan, maar vanaf 70/80 haast niet te doen, zeker zonder oordoppen. Nu (zo'n 800km later) ist duidelijk minder :scratch:
Voor de rest dikkement OK-bandjes : rij ermee alsof het puur baanbanden zijn en op het onverhard goeie grip.
Eerste set waar ik eigenlijk lawaai-probleem me heb. Favoriete combinatie TCK80/Heidi Scout is quasi geluidloos ... de TCK70's vond ik ook geen lawaaimakers, maar die zag je per minuut inderdaad slijten en gaven minder vertrouwen op hellingshoek dan de Anakee's.
TE is nooit goe ... alleen in TEvreden en TEgoei ................................................. en TE quilla
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: lawaai van banden bij GSA LC

Bericht door Mil »

:bsstupid:
Relax schreef:De eerste paar km had ik een afrolgeluid bij ongeveer 80 km/u, maar daar merkte ik wat later niks meer van.
Stil is natuurlijk erg relatief als je in open lucht zowat op je banden zit, maar mij valt er niets meer op itt vroeger, dus dat zit wel snor.
:bsstupid:
Leven is het meervoud van lef...
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: lawaai van banden bij GSA LC

Bericht door Den Dirk »

Heb nu de Pirelli`s, zalige band! kan hem tot de randjes afrijden, en veel stiller! :grin:
I like my bike!!
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: lawaai van banden bij GSA LC

Bericht door Werner Von C. »

Vandaag ook ontdekt dat de af-fabriek gemonteerde Michelin Anakee 3 serieus zingt...en 't is dan nog geen schuun lieke :-x
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
ZWIEP 01
Berichten: 204
Lid geworden op: 20 okt 2013, 14:01
Woonplaats: deurne
Locatie: ANTWERPEN
Contacteer:

Re: lawaai van banden bij GSA LC

Bericht door ZWIEP 01 »

alfa schreef:Kan iemand geen (*)mal maken met schuurmachientje en schuurschijf om de band terug op bandvorm te maken?
(*) met bandvorm .
mss. een bizarre vraag . :-?
Daar zou ik wel eens langs komen om banden terug rond te laten schuren.
Hij zou een mooie bijverdienste hebben van al wie langs komt met slecht afgelopen banden. :wink:
µµ

awel ik heb daar ook al eens zitten aan denken, een band met pakweg 10000km erop is niet meer zo rond, en heeft meestal een plat vlak in het midden, met een mal en ingekleefd schuurpapier zou dat moeten kunnen rechtgezet worden zonder de levensduur van de band in te korten mijn gedacht
Plaats reactie