R1200GSA LC na een jaar en 18.000km

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
JGA
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 mei 2009, 22:32
Locatie: Sint-Amands

R1200GSA LC na een jaar en 18.000km

Bericht door JGA »

Dag allemaal,


R1200GSA LC nieuw gekocht in april 2015.
Heb sinds deze morgen 18.000km.
Ben nu aan mijn derde set banden (voor en achter) en aan mijn derde set remblokken (voor en achter), de voorste remklauwen bleven hangen.
Van op het beging vond ik dat de motor veel lawaai maakte, zeker op het moment dat je rustig rij (blijkbaar normaal).

Dit weekend heb ik mijn GS eens goed proper gemaakt (ongeveer 5 uur bezig geweest).
Tot mijn verbazing heb ik het volgende opgemerkt:
Veel bouten zijn door corrosie aangetast, corrosie onderaan aan de voorvork.
Roest plekjes op de uitlaat en aan de naden van de bagagedrager.
Oxidatie op de topcase.
Afbeelding

Dan even de motor gestart terwijl deze op de middenbok staat, ik zet hem in eerste versnelling en laat de motor even rustig draaien, ter hoogte van mijn cardan hoor ik een geklop.
Oeps ik hoop dat hij niet uiteenvalt 

Ik rij een heel jaar door (ook in de winter) naar Brussel met de GSA, ik had gedacht dat de R1200GSA LC daar wel zou tegen kunnen, maar helaas.
Mijn vorige was een R1200GS van 2010, ik heb er 4 jaar mee gereden en had rond de 80.000Km toen ik hem verkocht heb (geen corrosie aan de voorvork).

Heerlijk gezegd, daar gaat mijn BMW droom… ik zal wel zien wat ik er mee doe.
Misschien probeer ik eens een KTM (Super Duke 1290 GT), het enige dat mij tot vandaag tegen gehouden heeft, is de ketting.
We zullen de zaterdag wel zien, wat de testrit zegt.
Groetjes.
JGA
Flat Twin Power

Re: R1200GSA LC na een jaar en 18.000km

Bericht door Flat Twin Power »

Als je woon-werkverkeer doet in de winter denk ik dat corrosie bij geen enkele motor te vermijden is, tenzij je de motor bij aankomst op het werk kuist en bij terugkomst thuis opnieuw kuist. Het opspattende water gemengd met zout kruipt immers overal tussen. 3 sets banden en remblokken op 18000 km is dan weer compleet van de pot gerukt. Mijn K1600GT heeft nu 10500 km en ik heb nog geen nieuwe banden moeten steken. Mijn achterband kan nog ongeveer 2000 mee en mijn voorband 5000. Mits goed onderhoud gaat een ketting ook 30000 km mee dus daarvoor moet je het niet laten.
Alex Van Vlerken
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 mei 2008, 09:18
Woonplaats: Herent
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: R1200GSA LC na een jaar en 18.000km

Bericht door Alex Van Vlerken »

@JGA
Het is nu te laat voor je GSA, maar als je van plan bent om met je volgende motor ook het hele jaar te rijden, kan je je nieuwe motor wapenen tegen het zout.
Veel bouten van mijn vorige RT waren ook aangetast door zout. Daarom heb ik vorig jaar mijn nieuwe RT voorbehandeld door met een oorstaafje (bij voorkeur een proper) alle bouten in de wax te zetten. In mijn geval heb ik zoveel mogelijk bouten aangetipt met Collinite (i.c. Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml - te koop bij Carclean.nl). Na één jaar (en slechts 10.000 km ;-) ) zie ik nergens roest op de behandelde onderdelen.
BMW "Blakkietrie" R1250RT - 2023
JGA
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 mei 2009, 22:32
Locatie: Sint-Amands

Re: R1200GSA LC na een jaar en 18.000km

Bericht door JGA »

Flat Twin Power schreef:Als je woon-werkverkeer doet in de winter denk ik dat corrosie bij geen enkele motor te vermijden is, tenzij je de motor bij aankomst op het werk kuist en bij terugkomst thuis opnieuw kuist. Het opspattende water gemengd met zout kruipt immers overal tussen. 3 sets banden en remblokken op 18000 km is dan weer compleet van de pot gerukt. Mijn K1600GT heeft nu 10500 km en ik heb nog geen nieuwe banden moeten steken. Mijn achterband kan nog ongeveer 2000 mee en mijn voorband 5000. Mits goed onderhoud gaat een ketting ook 30000 km mee dus daarvoor moet je het niet laten.
Ik heb het toch moeilijk om de rest te kunnen aanvaarden, en dat voor zo'n moto die 22.000€ kost.
Erg als je niet zonder bovenstaande mankementen de winter kan overbruggen, hij dient tenslotte om mee te rijden als hij daar al niet tegen kan, wat gaat dat dan zijn binnen 3 jaar!!!!
mvg
JGA
Nick
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 nov 2009, 12:24
Woonplaats: Niet van gisteren
Locatie: Vanwaar ben je? Niet van gisteren.

Re: R1200GSA LC na een jaar en 18.000km

Bericht door Nick »

Bedenking: ... als je rekening houdt met de hoeveelheid strooizout die deze winter al gestrooid werd, kan je alleen maar vaststellen dat dit beest kwalitatief tegen niet veel kan.
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R1200GSA LC na een jaar en 18.000km

Bericht door Dirk Pauwels »

Koopt U dan ne KTM en kijk wat er na een winter zonder voorzorgen te nemen overblijft.... Zal zeker niet beter zijn.....
Zout is nefast, geen enkele moto komt daar ongeschonden uit, ook geen moto van 22.000€, elke avond eens afspuiten met koud water (als er gestrooit is) kan al veel miserie verhelpen. Inspuiten met tectyl helpt gegarandeerd maar is een miserie om terug te verwijderen. Regelmatig inspuiten met een corrosiebeschermer helpt ook. Wil je je moto in goede staat houden moet je er wat voor over hebben.

Ik begrijp de frustratie maar je kan hier de schuld toch niet echt in de schoenen van BMW schuiven.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Flat Twin Power

Re: R1200GSA LC na een jaar en 18.000km

Bericht door Flat Twin Power »

Zelfs met een motor van 50.000 euro zul je niet gespaard zijn van roest door strooizout. Daarom rij ik niet wanneer er gestrooid is. Je zou de motoren op ons werk eens moeten zien, hoe die er uit zien door het strooizout. Als je woon- werkverkeer in de winter wil doen zonder uw motor te zien wegroesten koopt dan voor 3000 euro een oude K1100 LT of zo en rij daarmee in de winter naar uw werk.
Zo blijft de GSA proper.
JGA
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 mei 2009, 22:32
Locatie: Sint-Amands

Re: R1200GSA LC na een jaar en 18.000km

Bericht door JGA »

Dirk Pauwels schreef:Koopt U dan ne KTM en kijk wat er na een winter zonder voorzorgen te nemen overblijft.... Zal zeker niet beter zijn.....
Zout is nefast, geen enkele moto komt daar ongeschonden uit, ook geen moto van 22.000€, elke avond eens afspuiten met koud water (als er gestrooit is) kan al veel miserie verhelpen. Inspuiten met tectyl helpt gegarandeerd maar is een miserie om terug te verwijderen. Regelmatig inspuiten met een corrosiebeschermer helpt ook. Wil je je moto in goede staat houden moet je er wat voor over hebben.

Ik begrijp de frustratie maar je kan hier de schuld toch niet echt in de schoenen van BMW schuiven.....
Dag Dirk,
Het gaat mij niet over schuld of geen schuld, ik constateer gewoon wat ik zie en vind het echt spijtig en zou eigenlijk volgens mij , maar dat is dan mijn mening, niet mogen.
Zoals reeds verteld heb ik hiervoor gedurende 4 jaar met de vorige GS (GS2010 en 80K km) gereden en had geen sporen van corrosie.
In ieder geval, moest het een moto van 2000€ zijn , dan zou het mij geen bal schelen, maar dit is Duitse ;-) kwaliteit....,
Neem nu de topcase,
zelfs al na een paar keer in de regen te rijden (niets te maken met zout want het was nog geen winter) vertoonde de Topcase sporen van oxidatie.
Remblokken die zijn volgens mij van boter gemaakt…
Dat geratel in de cardan misschien een zoutkorrel  :santa:
Ik wil mijn BMWeke niet slecht maken, maar ik constateer en schrijf, wordt vervolgt......
Mvg
JGA
Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: R1200GSA LC na een jaar en 18.000km

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 07 aug 2016, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
jovdt
Berichten: 287
Lid geworden op: 15 jan 2006, 21:22
Woonplaats: gegeraardsbergen

Re: R1200GSA LC na een jaar en 18.000km

Bericht door jovdt »

Ik begrijp JGA volledig...rij ook elke dag naar Brussel winter en zomer.Ik heb mijn motor ingespoten met tectyl en vandaar weinig of geen last van corrosie....Maar ondanks het gekende probleem van corrosie op het riemdeksel is er daar weinig aan gebeurd ...Ook mijn laatste GSA (laatste luchtgekoelde) heeft er last van bouwjaar 2013....De kwaliteit is minder...moest mijn transporter op die manier afgewerkt zijn ik mocht hem opvouwen na 4jaar winter en zomer zonder wassen...En dat kan niet voor zo'n motor zout of niet...Verf op alu is niet altijd de beste combi....maar ja keuzes.Een goede dealer doet hier ook wel wat....
Dannyvl
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2016, 08:26
Woonplaats: Sinaai

Re: R1200GSA LC na een jaar en 18.000km

Bericht door Dannyvl »

Mijne gsa 1200 lc is van maart 2015 nu 17600 km later. Op 16500 nieuwe achterband , remblokken nog dik o k nog steeds eerste set. En kwa oxidatie nog niks te zien ik rij ook gans het jaar door. En voor die topkoffer en zijkoffers is wel jammer dat het onbehandelde aluminium is ,maar ik heb die toen ze nieuw waren gespoten met matte 2k vernis binnen en buiten dus niks oxidatie en vanbinnen gaan die niet zwart af op uw kleding. Zien er nog nieuw uit. :-)
carlgs
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 nov 2009, 11:16

Re: R1200GSA LC na een jaar en 18.000km

Bericht door carlgs »

voor de winter inspuiten met silicone spray en na de winter grondig afspoelen.
V
Berichten: 375
Lid geworden op: 21 feb 2010, 13:09
Woonplaats: Landen
Locatie: Vlaams Brabant, Landen

Re: R1200GSA LC na een jaar en 18.000km

Bericht door V »

Pff, niet poetsen dan ziet ge dat allemaal niet.
Grtz V
Afbeelding
Moose
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2014, 21:49
Woonplaats: Overpelt

Re: R1200GSA LC na een jaar en 18.000km

Bericht door Moose »

Een motorfiets met cardanaandrijving moet je heel vaak starten en in (eerste) versnelling het achterwiel laten draaien terwijl hij op de middenbok staat. Bijzonder gezond voor de scharnierpunten van de cardanas. Doordat het wiel van de grond staat, knikt de cardan meer dan gewoonlijk en zitten de scharnierpunten al bijna op hun maximum "knik". Geen wonder dat het ratelt ...
JGA
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 mei 2009, 22:32
Locatie: Sint-Amands

Re: R1200GSA LC na een jaar en 18.000km

Bericht door JGA »

Moose schreef:Een motorfiets met cardanaandrijving moet je heel vaak starten en in (eerste) versnelling het achterwiel laten draaien terwijl hij op de middenbok staat. Bijzonder gezond voor de scharnierpunten van de cardanas. Doordat het wiel van de grond staat, knikt de cardan meer dan gewoonlijk en zitten de scharnierpunten al bijna op hun maximum "knik". Geen wonder dat het ratelt ...
He Moose,

Het was maar een vraag hoor, of mag ik hier geen vragen stellen, tis gewoon de manier hoe jij hier een antwoord geeft :shock:
Alles behalve vriendelijk, maar ja wat wil je... sommige mensen weten alles beter en lijkt het voor hun allemaal logisch...
Mvg
JGA
Laatst gewijzigd door JGA op 30 mei 2016, 07:39, 1 keer totaal gewijzigd.
JGA
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 mei 2009, 22:32
Locatie: Sint-Amands

Re: R1200GSA LC na een jaar en 18.000km

Bericht door JGA »

Allee vooruit, juist onderhoud gehad verleden vrijdag (20.000km) en raad eens, weer een set remblokken.
In totaal op 1 jaar en 20.000km al bijna 1700 € aan onderhoud (banden, remblokken en groot onderhoud.).
Mvg
JGA
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: R1200GSA LC na een jaar en 18.000km

Bericht door GSrijder »

Banden zou ik daar niet bij rekenen, dat is normale slijtage. Hangt veel van je rijstijl af, ik doe max 10K met een achterband terwijl sommigen hier op het forum met dezelfde band er nog eens 6000km tot 8000km bij doen. Zo kan je de benzine ook in rekening brengen. Remblokken, tja ik steek er gesinterde op van bij RAD. Kosten minder dan de helft en doen ook hun werk en plaatsing is niet zo moeilijk.

20K is een groot onderhoud, inclusief luchtfilter.

Het blauw/wit merk is duur in aankoop en onderhoud, iedereen kankert er op en toch is het de meest gegeerde en verkochte moto ( GS/GSA )

De tijd dat de garagist zowel mechanieker, verkoper, magazijnier als ombudsman was is voorbij. Reken maar eens wat 8 man personeel per uur/ per dag kost. Het moet ergens verdiend worden en die ergens is: de klant.

Ik weet dat we bij dezelfde dealer gaan ( de beste van de BMW wereld ), mij hoor je niet klagen. Altijd eerlijke prijzen gehad en correcte en persoonlijke service met heel goede mechaniekers in dienst. Ik laat er de motor met een gerust hart achter.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: R1200GSA LC na een jaar en 18.000km

Bericht door alfa »

Ik heb ene R van 1995 elke dag naar werk en geen last van zout, maar ja dat is de mijne hé en die word op zijn alfaatje behandeld :grin:
"Melkmeisje komt elke 2 weken" doet wonderen tegen zout.
BMW R1100R zonder KFR
Plaats reactie