KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Moderator: GVN
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:35
KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Ik weet dat het moeilijk te vergelijken fietsen zijn, maar als je een GSA hebt en nooit van het asfalt afwijkt, probeer de Duke GT eens en je hebt terug "peper in je kont".
Ik grinnik terug na elke bocht.
Sorry jongens, maar heb een andere verslaving gevonden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Ik kan je eigenlijk alleen maar gelijk geven. De Duke is vele malen mooier en je zult er geen 1000 op een dag tegen komen.
Lekker ding. Hoe zit het met de windbescherming ? Valt dit mee ?
Lekker ding. Hoe zit het met de windbescherming ? Valt dit mee ?
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 16:12
- Woonplaats: Kalmthout
- Locatie: Antwerpen
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Bericht verwijderd.
Laatst gewijzigd door GSTB-Walter op 31 jul 2016, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Goh ja, je moet wat geluk hebben. Er zitten hier forumleden die meer miserie gehad hebben met hun GSA dan wat anders.
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Alle motoren zijn techniek en dat kan stuk...
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 16:12
- Woonplaats: Kalmthout
- Locatie: Antwerpen
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Bericht verwijderd.
Laatst gewijzigd door GSTB-Walter op 31 jul 2016, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:35
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
De windbescherming is inderdaad niet zoals op een GS(A). Klopt. Maar hij moet ook niet de rijeigenschappen hebben van een GS. Het is een andere motor met een ander "karakter". Door meer wind op de schouders te krijgen, verlaagt de druk op de polsen. Niet dat je super sportief op de GT zit, maar alles is zo berekend dat het klopt. Op de GT zit ik ook geen kilometers af te malen op de autostrade, daar is ie niet ideaal voor. Hij is dus inderdaad niet zo polyvalent als een GS. MAAR... Eens van de autostrade komt die constante glimlach terug in mijn helm. De GS stuurt lekker, zeker en vast. Maar het kan ook nog anders, believe me...
En geef toe, wanneer beleven de GS rijders de leukste momenten? Inderdaad ... Niet op autostrade.
Subjectief samengevat: ik stop liever eens meer langs de autostrade en doe er wat langer over (alhoewel ) om dan te beseffen dat de GT mij echt meer plezier geeft de kronkelwegen van deze wereld.
@RT Walker: de vergelijking die je aanhaalt klopt. De GT is een compleet andere motor dan de GS(A). Echter, de GS(A) rijder houdt van zijn machine voor de degelijkheid, waardebehoud, looks maar vooral: bochtjes. Dat primeert. En dan moet je wel met een andere "bochtenmachine" vergelijken...
Nog iets: je komt hem inderdaad niet alle dagen tegen... Het "ik heb eens iets anders dan iedereen" speelt voor mij ook een rol. Ik moet niet opvallen, maar ben niet graag 13 in een dozijn ...
En geef toe, wanneer beleven de GS rijders de leukste momenten? Inderdaad ... Niet op autostrade.
Subjectief samengevat: ik stop liever eens meer langs de autostrade en doe er wat langer over (alhoewel ) om dan te beseffen dat de GT mij echt meer plezier geeft de kronkelwegen van deze wereld.
@RT Walker: de vergelijking die je aanhaalt klopt. De GT is een compleet andere motor dan de GS(A). Echter, de GS(A) rijder houdt van zijn machine voor de degelijkheid, waardebehoud, looks maar vooral: bochtjes. Dat primeert. En dan moet je wel met een andere "bochtenmachine" vergelijken...
Nog iets: je komt hem inderdaad niet alle dagen tegen... Het "ik heb eens iets anders dan iedereen" speelt voor mij ook een rol. Ik moet niet opvallen, maar ben niet graag 13 in een dozijn ...
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Mooi ding.
Ik heb 1.5jaar met een SMT990 gereden in 2009-2010, maar kon hier niet aan wennen. Slechts 17000km mee gereden,
Nadelen:
Zenuwachtig ding waar je niet fatsoenlijk een rond punt mee kon nemen.
Zithouding voor mij niet geschikt, zat te veel op het stuur gedrongen.
WP vering, maar niet tevreden van, kon deze niet naar mijn goesting afstellen ondanks alle mogelijkheden.
Onderhoudsbeurten elke 7500km ook wat overdreven. ook vrij dure beurten.
Vrij hoog verbruik, 2x zonder benzine gevallen.
Veel hoekjes en kantjes waar je bij het sleutelen of kuisen je handen aan openhaalde.
Matte lak was een merde om te onderhouden,
Bandenkiller, 3 setjes versleten op 17000km. Als je natuurlijk als een oud wijf rijdt geen probleem wss, maar als je het ding gebruikt waarvoor het gemaakt is gingen de bandjes er vlot door. Daar kan de moto natuurlijk niets aan doen, maar laat ons zeggen dat de KTM niet meteen uitnodigde tot een "rustige" rijstijl
Positief:
Wel goed afgewerkt,
superkompleet boordgereedschap van goeie kwaliteit.
goed zadel (beter dan de R1200GS en de 1150GS)
betrouwbaar, dashboard vervangen onder garantie, koppelings hulp pompje op de bak losgekomen. Verder bleef alles werken.
Spijt gehad dat ik toen geen KTM adventure had gekocht ivm zithouding en het zenuwachtige sturen, had ik mss nog mee gereden dan.
In 2010 kocht ik een oude R1150GS (toen mijn 5de BMW) om de passenparade mee te rijden, en daar ben ik gewoon mee blijven rijden, KTM stond werkloos in de garage dus maar verkocht voor de restwaarde (aankoop - 2jaar woon werk afschrijving).
Laat ons zeggen dat ik nog niet klaar was voor een KTM en KTM wss ook niet klaar voor mij
Ondertussen is KTM verder doorgegroeid en zijn de nadelen wss allemaal al verholpen, al hoor ik wel links en rechts verhalen over vele terugroepakties.
Ik heb 1.5jaar met een SMT990 gereden in 2009-2010, maar kon hier niet aan wennen. Slechts 17000km mee gereden,
Nadelen:
Zenuwachtig ding waar je niet fatsoenlijk een rond punt mee kon nemen.
Zithouding voor mij niet geschikt, zat te veel op het stuur gedrongen.
WP vering, maar niet tevreden van, kon deze niet naar mijn goesting afstellen ondanks alle mogelijkheden.
Onderhoudsbeurten elke 7500km ook wat overdreven. ook vrij dure beurten.
Vrij hoog verbruik, 2x zonder benzine gevallen.
Veel hoekjes en kantjes waar je bij het sleutelen of kuisen je handen aan openhaalde.
Matte lak was een merde om te onderhouden,
Bandenkiller, 3 setjes versleten op 17000km. Als je natuurlijk als een oud wijf rijdt geen probleem wss, maar als je het ding gebruikt waarvoor het gemaakt is gingen de bandjes er vlot door. Daar kan de moto natuurlijk niets aan doen, maar laat ons zeggen dat de KTM niet meteen uitnodigde tot een "rustige" rijstijl
Positief:
Wel goed afgewerkt,
superkompleet boordgereedschap van goeie kwaliteit.
goed zadel (beter dan de R1200GS en de 1150GS)
betrouwbaar, dashboard vervangen onder garantie, koppelings hulp pompje op de bak losgekomen. Verder bleef alles werken.
Spijt gehad dat ik toen geen KTM adventure had gekocht ivm zithouding en het zenuwachtige sturen, had ik mss nog mee gereden dan.
In 2010 kocht ik een oude R1150GS (toen mijn 5de BMW) om de passenparade mee te rijden, en daar ben ik gewoon mee blijven rijden, KTM stond werkloos in de garage dus maar verkocht voor de restwaarde (aankoop - 2jaar woon werk afschrijving).
Laat ons zeggen dat ik nog niet klaar was voor een KTM en KTM wss ook niet klaar voor mij
Ondertussen is KTM verder doorgegroeid en zijn de nadelen wss allemaal al verholpen, al hoor ik wel links en rechts verhalen over vele terugroepakties.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 16:12
- Woonplaats: Kalmthout
- Locatie: Antwerpen
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door GSTB-Walter op 31 jul 2016, 18:58, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:35
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
@ RT Walter.
Laat het maar terug kriebelen!
Er is een oplossing gevonden om de BIV aan te passen. Totaal is de BIV nu +/- 500.
Hoe het juist zit laat ik aan de dealers om uit leggen. Ik heb alleszins geen 2500 betaald en rij met 170pk rond.
Onderhoud is inderdaad om de 15000km.
Laat het maar terug kriebelen!
Er is een oplossing gevonden om de BIV aan te passen. Totaal is de BIV nu +/- 500.
Hoe het juist zit laat ik aan de dealers om uit leggen. Ik heb alleszins geen 2500 betaald en rij met 170pk rond.
Onderhoud is inderdaad om de 15000km.
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Heb ook al gelezen over de mogelijke lage biv bij KTM dus dat probleem is al opgelost.
Zelf 4 jaar met een 990 SM gereden die ik nieuw gekocht heb.
Veel mee op circuit gereden, op reis mee geweest en heel veel fun ritjes mee gedaan.
Hij is goed gebruikt geweest en dat met een gemiddeld verbruik van 7 liter en nooit geen druppel olie moeten toevoegen.
De afwerking was heel goed en nooit geen probleem mee gehad.
Het onderhoud lag iets dichter bij elkaar maar het was zeker niet duur.
Alleen maar positieve ervaringen mee gehad.
KTM is ook een van de oudste Europese constructeurs en in 2015 de meest verkopende wereldwijd.
Al heeft dat meer te maken met de cross en lichte motoren vermoed ik.
Zelf 4 jaar met een 990 SM gereden die ik nieuw gekocht heb.
Veel mee op circuit gereden, op reis mee geweest en heel veel fun ritjes mee gedaan.
Hij is goed gebruikt geweest en dat met een gemiddeld verbruik van 7 liter en nooit geen druppel olie moeten toevoegen.
De afwerking was heel goed en nooit geen probleem mee gehad.
Het onderhoud lag iets dichter bij elkaar maar het was zeker niet duur.
Alleen maar positieve ervaringen mee gehad.
KTM is ook een van de oudste Europese constructeurs en in 2015 de meest verkopende wereldwijd.
Al heeft dat meer te maken met de cross en lichte motoren vermoed ik.
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 16:12
- Woonplaats: Kalmthout
- Locatie: Antwerpen
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Bericht verwijderd.
Laatst gewijzigd door GSTB-Walter op 31 jul 2016, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Ik vermoed dat je een bezoekje bracht aan Racing Center Deurne ? Mocht je toch interesse blijven hebben in KTM, doe dan de moeite om eens naar Motocare te rijden, da's een wereld van verschil qua behandeling van klanten.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Bob schreef:Ik vermoed dat je een bezoekje bracht aan Racing Center Deurne ? Mocht je toch interesse blijven hebben in KTM, doe dan de moeite om eens naar Motocare te rijden, da's een wereld van verschil qua behandeling van klanten.
Motocare... ...TOP over gans de lijn...
1200gs/lc triple black...
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Daar hoorde ik ook al andere dingen van...dealers dat is meestal erg persoonlijkgsluc schreef:Bob schreef:Ik vermoed dat je een bezoekje bracht aan Racing Center Deurne ? Mocht je toch interesse blijven hebben in KTM, doe dan de moeite om eens naar Motocare te rijden, da's een wereld van verschil qua behandeling van klanten.
Motocare... ...TOP over gans de lijn...
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 16:12
- Woonplaats: Kalmthout
- Locatie: Antwerpen
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Bericht verwijderd.
Laatst gewijzigd door GSTB-Walter op 31 jul 2016, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:35
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
@RT Walter: ik kan je best geloven dat "+180cm" exemplaren de GT te klein vinden.
Zeker als je een hoogpoter gewoon bent. Jammer dat je niet correct als klant behandelt bent geweest.
Het moet gezegd dat de BMW dealers een professionelere uitstraling hebben. Ik wil ze niet verheerlijken, maar er is wel een verschil van uitstraling. Ik heb geleerd om eerst eens te bellen en af te spreken. Ik weet dat dat niet zou moeten, maar is het beste. Ik mocht alvast met zijn eerst geleverde GT een paar uur onderweg en dat heeft me overtuigd.
Ivm GT: verbruik 6,9 liter. Opvallend: vering (voor en achter). Werkt subliem. Remmen voor: zeer krachtig, achteraan wat lome reaktie. Het blok zelf blijft verbazen. Het blijft fantastisch hoe dit presteert. Alsof het "weet" hoe je wilt rijden. Geen bokkig rijgedrag (990SMT). De ride by wire werkt subliem.
Niet leuk: trillingen in spiegels (vooral de rechtse). Motortrillingen in zesde tussen 3500 en 5500 toeren. Omdat het blok zo koppelrijk is kan je dit oplossen, maar zou niet mogen. Windbescherming valt mee, maar als er een iets groter scherm uitkomt opteer ik daarvoor. Cruise control: op zich eerkt dit prima, alleen de plaatsing van de knoppen zit ter hoogte van je rechter wijsvinger. Je moet het gas loslaten om te bedienen en dat is niet altijd praktisch. Zou aan de linkerkant van het stuur moeten staan.
Het is wat aanpassen als je van een GS komt. De GS blijft de meest polyvalente fiets, maar aan het fungehalte van de GT komt ie niet. Maar als je GT overweegt: eerst enkele uren mee rijden. De accenten van motorrijden worden verlegd... Kwestie van welke taal je wilt spreken...
Zeker als je een hoogpoter gewoon bent. Jammer dat je niet correct als klant behandelt bent geweest.
Het moet gezegd dat de BMW dealers een professionelere uitstraling hebben. Ik wil ze niet verheerlijken, maar er is wel een verschil van uitstraling. Ik heb geleerd om eerst eens te bellen en af te spreken. Ik weet dat dat niet zou moeten, maar is het beste. Ik mocht alvast met zijn eerst geleverde GT een paar uur onderweg en dat heeft me overtuigd.
Ivm GT: verbruik 6,9 liter. Opvallend: vering (voor en achter). Werkt subliem. Remmen voor: zeer krachtig, achteraan wat lome reaktie. Het blok zelf blijft verbazen. Het blijft fantastisch hoe dit presteert. Alsof het "weet" hoe je wilt rijden. Geen bokkig rijgedrag (990SMT). De ride by wire werkt subliem.
Niet leuk: trillingen in spiegels (vooral de rechtse). Motortrillingen in zesde tussen 3500 en 5500 toeren. Omdat het blok zo koppelrijk is kan je dit oplossen, maar zou niet mogen. Windbescherming valt mee, maar als er een iets groter scherm uitkomt opteer ik daarvoor. Cruise control: op zich eerkt dit prima, alleen de plaatsing van de knoppen zit ter hoogte van je rechter wijsvinger. Je moet het gas loslaten om te bedienen en dat is niet altijd praktisch. Zou aan de linkerkant van het stuur moeten staan.
Het is wat aanpassen als je van een GS komt. De GS blijft de meest polyvalente fiets, maar aan het fungehalte van de GT komt ie niet. Maar als je GT overweegt: eerst enkele uren mee rijden. De accenten van motorrijden worden verlegd... Kwestie van welke taal je wilt spreken...
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Behalve dat je aan beide moto's koffers kan hangen hebben ze verder niks met elkaar gemeen en kan je deze dus moeilijk vergelijken.
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 16:12
- Woonplaats: Kalmthout
- Locatie: Antwerpen
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Bericht verwijderd.
Laatst gewijzigd door GSTB-Walter op 31 jul 2016, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Allebei is geen optie?
Misschien moet KTM één van zijn Adventures met een cardan uitrusten om een nog groter publiek te bereiken.
Misschien moet KTM één van zijn Adventures met een cardan uitrusten om een nog groter publiek te bereiken.
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 16:12
- Woonplaats: Kalmthout
- Locatie: Antwerpen
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Bericht verwijderd.
Laatst gewijzigd door GSTB-Walter op 31 jul 2016, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Dat heb ik nog nooit geweten.
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 19 jul 2015, 16:12
- Woonplaats: Kalmthout
- Locatie: Antwerpen
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Bericht verwijderd.
Laatst gewijzigd door GSTB-Walter op 31 jul 2016, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Stoere moto.
Je hebt er toch een proefrit mee gedaan?
Je hebt er toch een proefrit mee gedaan?
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Re: KTM 1290 Super Duke GT vs R1200GSA
Proficiat.
Ik ben fan.
Ik ben fan.