schakel geluiden.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
hpanman
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2019, 07:58
Woonplaats: Merksplas

schakel geluiden.

Bericht door hpanman »

Beste iedereen,

ik ben nieuw hier op het forum. Toch heb ik een dringende vraag, waar ik graag een antwoord of jullie mening rond zou willen hebben.

Ikzelf rijdt ondertussen een 30 jaar met de moto, verschillende modellen zijn de revue gepasseerd, gaande van cx500, vfr 750, k 75rt, cbr 1000, st 1100, st 1300 en de huidige Yamaha tenere 1200. Een allegaartje
van modellen dus. Recent is mijn oog gevallen op een gs. Mooie moto, mijn voorkeur gaat uit naar een jonge tweedehands van een 2-3 jaar oud.
Recent heb ik een testrit (2 verschillende gs'en) gedaan, en, wat stuurt dat fijn zeg, dit kent echt geen gelijke..... dus ik tevreden. Maar, en nu komt de vraag, buiten alle leuke gadgets en super stuurgedrag, wat schakelt deze moto slecht. Het was quasi onmogelijk om hem in stilstand deftig in eerste te zetten, van 1-3 was er altijd een mechanisch geluid bij. Ook bij het terug schakelen was er altijd wel het ene of het andere mechanische geluid van tandwielen die niet direct in elkaar pakte, of heel abrupt wat je dan door de hele moto voelde.
Toen ik nadien mijn kameraden hierover aanspraak ( het waren hun moto's) omschreef zij dit als "normaal". Beide motoren hebben een bouwjaar van respectievelijk 2016 en 2017. De ene heeft hem nieuw gekocht, de andere tweedehands.
Ikzelf heb dit schakel gedrag nog nooit meegemaakt op alle hierboven omschreven modellen. Zelfs de K 75rt was boterzacht en geluidloos.

Mijn vraag voor jullie, is het een algemeen fenomeen, een uitzondering of ligt het aan mij.


Alvast bedankt voor jullie meningen.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: schakel geluiden.

Bericht door Dirk Pauwels »

Mijne 1200gs lc rallye schakelt prima. Ik hoor echter velen klagen. Gebruikte olie en hoeveelh maken wel wat uit. Ik rij ook nog af en toe met mijn 1150 en als je die gewend bent schakelt alles beter.... :-)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: schakel geluiden.

Bericht door Man in Black »

De 1200-LC Is inderdaad nogal klonkig, bij de 1250 is fel verbeterd
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Re: schakel geluiden.

Bericht door de Ron »

ik heb ook eens proef gereden met een watergekoelde RT. Is opmerkelijk vinniger dan de luchtgekoelde maar ik knapte ook af op de versnellingsbak, terug 10 jaar naar het verleden met dat lawaai en gekraak. Ik hou het bij de luchtgekoelde, schakelen is bij vergelijking boterzacht .... (nu ook mijn r1200r van 2012)
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Herman1200RT
Berichten: 199
Lid geworden op: 10 feb 2008, 20:26
Woonplaats: Holsbeek
Locatie: Vlaams Brabant

Re: schakel geluiden.

Bericht door Herman1200RT »

Ik heb mijn eerste 1200 LC in 2015 gekocht, schakelde inderdaad niet zo fantastisch. Mijn tweede van 2018 schakelt veel zachter.
ferdi
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 jul 2018, 12:16
Woonplaats: Oud Turnhout

Re: schakel geluiden.

Bericht door ferdi »

ik vind niet dat ze slecht schakelen , verre van zelfs maar er is inderdaad altijd wel wat geluid bij
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: schakel geluiden.

Bericht door roadster »

Schakelen met wat voorspanning wil al eens helpen: eerst wat druk zetten op het schakelpedaal zonder koppeling, dan even de koppeling inpitsen en dan koordaat doorduwen op het pedaal. Met de juiste timing en een goed gemikt schakelmoment valt dat allemaal heel goed mee.
R1200GS LC
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Re: schakel geluiden.

Bericht door animal »

Schakelen met wat voorspanning wil al eens helpen: eerst wat druk zetten op het schakelpedaal zonder koppeling, dan even de koppeling inpitsen en dan koordaat doorduwen op het pedaal. Met de juiste timing en een goed gemikt schakelmoment valt dat allemaal heel goed mee.
Helemaal juist, valt best mee.........maar op een japanner mag je doen wat je wil, kraken det hij omzeggens niet. Dus voor wie van een jap afstapt op een BMW, leren mee leven zou ik zeggen.
hpanman
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2019, 07:58
Woonplaats: Merksplas

Re: schakel geluiden.

Bericht door hpanman »

Ik dank iedereen voor de reactie's. En idd, mee leren leven denk ik.
P.S. ik rij nog steeds met de Tenere, een nieuwe 1250 zegt me wel iets. Maar nog even wachten wat Yamaha
met de 1200 gaat doen in 2020.

M.v.g.

Guy G
hpanman
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2019, 07:58
Woonplaats: Merksplas

Re: schakel geluiden.

Bericht door hpanman »

Ik dank iedereen voor de reactie's. En idd, mee leren leven denk ik.
P.S. ik rij nog steeds met de Tenere, een nieuwe 1250 zegt me wel iets. Maar nog even wachten wat Yamaha
met de 1200 gaat doen in 2020.

M.v.g.

Guy G
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: schakel geluiden.

Bericht door Pol »

:thumbright: :thumbright:
roadster schreef:Schakelen met wat voorspanning wil al eens helpen: eerst wat druk zetten op het schakelpedaal zonder koppeling, dan even de koppeling inpitsen en dan koordaat doorduwen op het pedaal. Met de juiste timing en een goed gemikt schakelmoment valt dat allemaal heel goed mee.
:thumbright: :thumbright:
Plaats reactie