gs 1200 wel of niet doen?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Pep
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jun 2019, 22:34
Woonplaats: Ridderkerk

gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door Pep »

Beste GS rijders,
Ik zal mij even voorstellen.
Ik ben Pep en woon in Ridderkerk en nu was ik op zoek naar een gs 1200 het liefst een adventure uitvoering en dan rond jaartal 2006 2007.
Mijn huidige motor is een varadero sd01 uit 99.
Maar naar een beetje in gelezen te hebben ben ik toch heel veel gaan twijfelen.
Alle storingen die zich voordoen en dan met name het ABS systeem .Als t mis gaat levensgevaarlijk, oplosbaar maar zeer kostbaar.
Nu zie ik soms bij het 1150 model het " nieuwe " ABS 2 staan
wat is dit dan en kan dit ook op een gs 1200 gemonteerd worden of kan het ABS systeem omzeild worden
Ik zou er niet veel op rijden alleen met de mooie dagen dus en daar zit dan ook het manco bij mij hij gaat dus soms maanden achtereen stilstaan en dus wordt de accu zwakker wat weer niet goed is voor het ABS systeem.
Kan ik dit op orde houden door een druppellaar aan te sluiten.
Dussss heel wat vragen en ik hoop dat ik hier wat antwoorden kan krijgen die mij toch over de streep kunnen trekken.Want ze zijn wel mooi hoor.
grtz Pep
Laatst gewijzigd door Pep op 28 jul 2019, 11:25, 2 keer totaal gewijzigd.
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door ®win »

Zoek dan naar een GSA modeljaar 2008 of 2009. Die hebben niet meer het gevoelige ABS systeem. Hebben ook niet meer de gasgevulde kleppen, waar er af en toe eens eentje van breekt.

Modeljaar 2008 en later is het makkelijkste aan de 'snavel' te herkennen.
Afbeelding
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Pep
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jun 2019, 22:34
Woonplaats: Ridderkerk

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door Pep »

Bedankt voor de reactie.Weer wat geleerd :thumbleft:
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door Danny »

in geval van kaduke bekrachtiging kan deze altijd uitgebouwd worden, nadeel is dat ook de abs mee weg is...
rembrachtiging van 2002 tot ergens 2007 of eind 2006...
de 1150 reeks is geen CAN versie en niet uitwisselbaar met de 1200
Pep
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jun 2019, 22:34
Woonplaats: Ridderkerk

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door Pep »

Maar ik had begrepen dat als de ABS ermee stopt dat de hele remmerij het niet meer doet. Alleen volgens de wettelijke normen( en dat is dan een geoefende rijder op een daarvoor afgezette weg , die weet dat de ABS uitgeschakeld is.)
Als de ABS pomp kapot is en er kan gewoon geremd worden durf ik de koop wel.Ik rij nu ook zonder ABS tenslotte.
Of begrijp ik t verkeerd.Hoor het graag terug
grtz
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door Den Dirk »

Pep schreef:Maar ik had begrepen dat als de ABS ermee stopt dat de hele remmerij het niet meer doet. Alleen volgens de wettelijke normen( en dat is dan een geoefende rijder op een daarvoor afgezette weg , die weet dat de ABS uitgeschakeld is.)
Als de ABS pomp kapot is en er kan gewoon geremd worden durf ik de koop wel.Ik rij nu ook zonder ABS tenslotte.
Of begrijp ik t verkeerd.Hoor het graag terug
grtz
volgens mij remt hij zonder,zo goed als mét ABS, ook op beide wielen.
Ik heb op mijn 2007 GS na 7 jaar kapotte ABS gehad, en geen probleem gehad met remmen. Tenslotte , ik heb uiterst zelden het ABS weten ingrijpen...
Op mijn Varadero had ik geen ABS, en nooit de wielen weten blokkeren ,of ABS gemist!
het lastigste was het pinkend waarschuwingslichtje van het ABS :wink:
I like my bike!!
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door st1100 »

Op een bepaalde serie boxers 2006? zat een soort integraal remsysteem waarbij een rempomp heel het remmen overnam. Met een soms onbedoelde noodstop enz tot gevolg. Een tweede nadeel was dat bij kapotte pomp of zelfs bij te lage batterijspanning heel dat ding in standby ging en je dan onverwachts op volledig onbekrachtigde remmen terugviel.

Een gewoon abs grijpt pas in als je slipt , veel beter natuurlijk. Bmw is er dan ook na 2? Jaar ofzo mee opgehouden. Als je kan kiezen ik zou het wel weten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Pep
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jun 2019, 22:34
Woonplaats: Ridderkerk

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door Pep »

Hallo st 1100,
dat bedoel ik .... dat je moet remmen zonder rembekrachtiging op een onverwachts moment met een gangetje van zeg 70 km per uur. Dat ga je niet redden Dat als hij na een winterslaap uit de schuur wordt gehaald je dan niet lekker op de motor zit als je weet dat t kan ( gaat) gebeuren.
Welke bouw jaren zijn dan een beetje veilig om op te stappen of zijn t alle bouw jaren tot model jaar 2008 waar zovele problemen mee (kunnen) zijn
grtz
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door ®win »

Het bekrachtigde remsysteem is tot en met modeljaar 2006 geweest. Volgens mij had de 1200 Adventure deze niet meer.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door Danny »

i
ntegraal remsysteem waarbij een rempomp heel het remmen overnam. Met een soms onbedoelde noodstop enz tot gevolg.
Het jammere aan internet, indianen verhalen...

Het systeem neemt niks over, jij remt, het systeem versterkt. Eigenlijk is het een mooi idee maar 't moet goed onderhouden en afgesteld zijn.

Niks noodstop, ik ken tientallen mensen die er mee rijden en reed er zelf ook al vaak mee, fluweelzacht remmen tot anker uitgooien met een goedwerkende abs erbovenop.

Kan het stuk, ja, wat je dan hebt is de restrem.
M.a.w. je moet flink harder knijpen. Vergelijk het met een servostuur.

De systemen zijn ondertussen tussen de 17 en 14 jaar oud dus als ik er eentje bezat dan ging die eens uit mekaar voor revisie.
De meeste besteden rijkelijk voldoende aandacht aan lakwerk en andere gadgets maar deze remmen vragen op de 1150 frisse stalen remleidingen en voor alle modellen jaarlijks verse remvloeistof, goed afgestelde schakelaars en een degelijke batterij.

Het is een kost waar je bij aankoop van een motor dient rekening mee te houden. Er zijn bij oudere fietsen ook dingen als vering die een flinke hap uit je budget kunnen nemen.

De klepstelen kan je je druk over maken maar er bollen er veel meer rond die geen problemen hebben. Zijn er gebroken, ja en zelfs verschillende maar procentueel is dat geen procent.

Geef je de voorkeur aan andere problemen dan kan ik je latere modellen aanraden... kapotte ESA motoren, lekke dempers, lekkende balans assen, lagers van eindaandrijvingen, uiteen vliegende torsiedempers in de versnellingsbak...
Of gaan we naar de LC waar de koelvloeistof pompen lekken, de vorkpoten eruit vallen en de veeropgangibg afbreekt...

Iemand bang maken is niet moeilijk :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Danny op 09 jun 2019, 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door st1100 »

Ja het klopt dat ik het nooit zelf had. Was helemaal geen fan van het concept (vriendelijk uitgedrukt) , meer zelfs ik had toen een Honda pan european en die hadden (toen) een betere abs en een perfect remsysteem dat wel betrouwbaar was en niet overcomplex : dcbs. Die info over sterker tot noodstopachtig remmen , zonder dat het de bedoeling was : test motoren en toerisme. Die toen nogal pro bmw waren .

Trouwens als het dan toch zo goed was , dan zou bmw er niet na al 2 jaar mee gestopt zijn zeker , en gelukkig maar.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door Danny »

Het systeem is 5 jaar in omloop geweest en geen twee.

Ik verheerlijk het systeem niet maar wil ook geen dingen uit zijn context trekken.
Motoren en toerisme is geen referentie, echt, echt niet!

Dat waren ook de redacteurs die met de nieuwe pan 1300 niet uit de voeten konden. :roll:

Hoedanook, het enige dat ik zeg is het werkt goed maar je hebt best een goede technieker die bij t onderhoud ervan zorg besteed aan spoelen en afstellen, controle.

En waarom zijn ze ermee gestopt, innovatie en verder heet zoiets...

Waarom veranderen wat goed is, verkoop, aandeelhouders, nieuwsgezinde kopers...
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door st1100 »

Ik ben het met jou eens dat het meestal wel goed werkt , en goed onderhoud zeker zal helpen. Alleen wil je dat remmen altijd goed werken.

Jij hebt het over iets veranderen dat goed was. Awel , het was niet goed ! Het concept was fout. En wel hierom , abs/dcbs enz grijpen enkel in als het fout gaat. Een bescherm-engel die waakt als het ware. Als er iets is met bv het laden van de batterij , dan gaat op een gewone abs fiets het lampje van de abs branden en remmen gaat gewoon als anders. Alleen is het abs tijdelijk buiten werking. Bij het servo pomp systeem heb je ineens onbekrachtigde remmen , en dus veel minder remkracht dan normaal. En dat wil je niet , meer zelfs dat is gevaarlijk. En alternatoren en spanningsregelaars gaan nu eenmaal soms ook soms onderweg defect.

En ja het klopt dat op fora , probleempjes soms tot drama queen proporties uitvergroot worden. Maar langs de andere kant , ook al is er maar af en toe een issue , met bv de servo-pomp-remmen of klepstelen toch beter het te weten en dan kan de topicstarter nog altijd kiezen.... Het dan afdoen als indianenverhaal , ik weet het niet ze. Ik weet zeker dat er hier op het forum , nu nog , mensen actief zijn die deze issues hebben gehad. Hoever gaat die zoekfunctie hier terug ;-) ;-)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Pep
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jun 2019, 22:34
Woonplaats: Ridderkerk

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door Pep »

In ieder geval bedankt voor alle info.
BMW 's staan om de kwaliteit bekend en praktisch onverwoestbaar ( km standen dan) maar om daar te komen heb je inmiddels wel een aardig duit in het zakje gedaan.
Dat geld trouwens ook voor de auto's.Zelf nog een x5 gehad.Stond de man van de wegenwacht bijna kwijlend te kijken naar een stukje techniek zoals hij t zei. Daar viel het sensortje van de sensor van de stuurbekrachting..... of vul zelf maar in een storing. Ook alleen een lampje maar wel heeel storend(Den Dirk :lol: )
Als ik t allemaal zo lees kan ik beter terugvallen op een oude oer gs (echt onverwoestbaar)
grtz
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door Danny »

Als ik t allemaal zo lees kan ik beter terugvallen op een oude oer gs (echt onverwoestbaar)
Onverwoestbaar is niks, als een Airbus met 300 passagiers van de radar verdwijnt dan zegt iedereen oooh en vliegt verder. Maar als een motor stukgaat van 10 jaar oud dan kan dat toch nie zijn zeker.

Het is maar hoe je t bekijkt.
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door Jo De Paepe »

Pep schreef: Als ik t allemaal zo lees kan ik beter terugvallen op een oude oer gs (echt onverwoestbaar)
grtz
koop een R80 G/S dan heb je geen ABS en amper remmen trouwens :grin:
Daar gaat gegarandeerd door de jaren alles aan kapot , die zekerheid heb je alvast.
Voordeel is dat je veel sleutelplezier hebt.

om terug te komen op de bekrachtigde remmen .
Ik heb zo 2 motoren gehad GS en RT beide hebben probleemloos gewerkt .
Slechts 1 maal met de RT wegval gehad van de rembekrachtiging , stopt zoals elke andere motor alleen moet je wat harder nijpen.
was trouwens door eigen toedoen veroorzaakt , motor aangeduwd met bijna lege batterij .net genoeg stroom om de benzinepomp te doen werken.
contact was blijven opstaan en standlicht had de batterij leeggetrokken.

Als je schrikt heb dat iets gaat falen , rijdt je beter ook niet meer met je wagen . electrische bekrachtiging van je servostuur , remmen ,gaspedaal drive by wire etc...
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Pep
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jun 2019, 22:34
Woonplaats: Ridderkerk

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door Pep »

Ja maar in de wagen heb ik toch iets meer bescherming om me heen.De insteek was om een betrouwbare motor aan te schaffen ( En die naam heeft BMW toch al dan niet terecht ) en dan met name de Gs .En die twijfel is niet weggenomen.
Bijv.... is een Gs 1150 a uit 2004 nu uitontwikkeld t o v het model 2000 of heeft hij toch al systemen die op de gs 1200 geïntroduceerd werden
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door Danny »

Een 2004 heeft buiten 2 extra bougies en rembekrachtiging niks anders dan een 1999 model.

Ik heb enkele 2000 modellen in onderhoud die meer dan 2 ton op de teller hebben maar ook een rockster met twinspark en servoremmen, bijna 200.000.

Al prullen aan geweest maar niet de servoremmen.

Mijn advies koop een japanse GS
Versys, tenere, AT, vstrom....
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door patrick k100 »

Allez kzal maane GS uit 2007 maar weg doen zeker ,amaai joengens . Toen ik negen jaar geleden een K kocht ging ik op het nederlandse forum zien en ik dacht wasda ier ik heb ws de slechtste moto ooit gekocht en onderussen al negen jaar zonder problemen mee aant rond crossen dus allemaal maar mee korrelke zout nemen zeker . Tis mekaniek en mekaniek kan mankeren he gelijk van wa jaartal ze zijn
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door patrick k100 »

Doen zou ik zeggen
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
TomVT
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 dec 2010, 16:33
Woonplaats: Hoevenen
Locatie: Brasschaat

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door TomVT »

Koop diegene die je het mooiste vind en geniet van het rijden. :wink:
Traditioneel zijn het de problemen die op fora uitvergroot worden door mensen die het zelf meemaken en dan hun frustratie willen afschrijven (wat wel verstaanbaar is), of iets van horen zeggen hebben. Die 100.000 anderen die geen probleem hebben zijn ondertussen rustig aan het verder rijden.
Ik heb de GS van 2005 gehad (waar de kleppen gingen afbreken, en dat model zou op niets trekken volgens het gros van de forumlezers want het was de eerste 1200 reeks), een GSA van 2011, even een uitstapje naar een KTM1190 Adventure R, en nu terug een GSA van 2011 omdat de KTM me gevoelsmatig gewoon niet lag. :lol:

In realiteit:
- aan mijn 2005 is niets onoverkomelijks aangekomen en heb ik 50.000km mee gereden voor ik hem met 105.000km verkocht heb.
- aan mijn 2011 is ook niets onoverkomelijks aangeweest en is verkocht met 110.000km.
- aan mijn KTM ook niet (zat gewoon in het hoofd dat hij onbetrouwbaar was, en vooral; ik had geen vertrouwen in de garage in Deurne)
- aan de huidige 2011 ook niet.

De enige zekerheid die ik lijk te hebben op alle BMW's waar ik mee rijd is dat rond 85.000km de dichting van m'n cardan naar m'n koppeling begint te zweten (verbeter me als het niet juist is Danny :wink: )
Als dat het enige is waar ik me op de GS'en zorgen moet maken is dat iets waar ik best mee kan leven. Ik maak dan ineens van de gelegenheid gebruik om de koppelingsplaten te laten vervangen. Die zijn al 2x nog in redelijk goede staat geweest, zelfs na 85.000km, maar dan weet ik dat ik ze sowieso niet meer moet laten vervangen.
Beide kopers van mijn GS'en zijn daar heel tevreden van geweest en hebben geen enkel probleem meer gehad.

De enigste richtlijn waar ik me nu min of meer aan houd bij het zoeken naar een GS is dat hij een degelijke km stand heeft. Over het algemeen wil ik geen motor die minder dan 5à6000 km per jaar gedaan heeft, omdat ik dan op z'n minst weet dat hij toch nog regelmatig onderhoud heeft gehad. Persoonlijk wil ik elk jaar een onderhoud op m'n motor om gewoon gerust te zijn dat alles nog eens is nagekeken.
Mijn huidige GS heb ik gekocht met 78.000km, nu zit ik aan 87.000 en buiten dat het binnenkort tijd is om de dichting en koppeling na te zien is daar nog niets op aan te merken.

Ps: begin u om die dichting nu ook geen zorgen te maken, ik ken er veel die daar nog nooit last van hebben gehad, ik kies die moto's gewoon uit :grin: .

Kortom: als je een GS wilt van die leeftijd; zoek er één die minstens 60.000km, liefst meer op de teller heeft. Dan is hij toch al ingereden, en koop uzelf een deftige druppellader zodat uw batterij niet plat gaat.
Maar laat u niet van de wijs brengen door 100 verhalen van problemen tegenover +100.000 GS rijders die weinig of geen zorgen hebben. Moesten ze allemaal uiteenvallen zou je ze in de zomer niet onder elke straattegel zien uit komen.
Pep
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jun 2019, 22:34
Woonplaats: Ridderkerk

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door Pep »

:thumbright:
Blijf rondkijken hoor, km standen maak ik mij eigenlijk geen zorgen over.Zijn meer de innovatieve dingen die gelijkb een rib uit je lijf kosten.

Beste Danny , U als monteur ik zag op youtube (geen indianenverhaal) dat ze de ABsvmodule omzeilen via een nieuwe leiding en 2 nieuwe remkabel stekkers.Is dat geen permanente goede( goedkope) oplossing voor t probleem
grtz
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door Danny »

Inderdaad als de module stuk is kan je ze bypassen.
De stuurpomp is dan de hoofdremcilinder.

De electronica moet nog werken anders heb je geen snelheidsmeter.

De abs is dan eveneens verdwenen...niet altijd een voordeel

Bij de 1150 is dit veel eenvoudiger
DieterS
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2017, 20:13
Woonplaats: Vichte

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door DieterS »

Probleem? nee, gewoon rekening houden dat een oudere bmw soms wat meer in onderhoud kan kosten dan een recente. Remmen met rembekrachtiging ben je snel gewoon qua dosering. De eerste keren lijkt het misschien moeilijk doseerbaar... En als 't echt moet, remt het verduiveld fantastisch voor zijn leeftijd! Bij defecte abs kun je het ofwel vernieuwen, laten reviseren of overbruggen. Wel blij dat de vorige eigenaar 5 jaar geleden mijn abs compleet vernieuwd heeft. Was een rib uit zijn lijf... Zonder wil ik niet rijden. Goed onderhouden, regelmatig verse remolie en ook soms es laten werken, kan al veel onheil vermijden.
En zoals hier reeds gemeld, wanneer je er een goed gevoel bij hebt, koop em maar :-) .
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: gs 1200 wel of niet doen?

Bericht door Dirk Pauwels »

Zoals hier al gezegd, koop een 2008 of later. Of nog beter, een 2010.
2004 tot eind 2006 met de servo rem had fantastische remmen, nog nooit zon remmen gehad. De abs kwam wel vrij snel in, zeker bij remmen op slechte weg en heb 2x tijdens de afdaling van een col een servo uitval gehad. Dat is meteen het enige nadeel aan dit systeem, de restrem bij uitval is onvoldoende.
Ondertussen 15 jaar oud en op een motor met bv 60k kan je er bijna zeker van zijn dat het ding niet elk jaar of zelfs niet elke 2 jaar andere remvloeistof heeft gehad. Vraag is dan niet of je servo problemen gaat krijgen maar wanneer...
Systeem is vrij eenvoudig te omzeilen vwb remleidingen, electronica blijft zitten voor remlichten. Als je het niet erg vindt om zonder abs te rijden kan je gerust een servo abs model kopen.
De modellen vanaf 2007 hadden een abs dat ook defect ging, maar je kon blijven remmen en het is vrij eenvoudig te herstellen, danny is daar specialist in :-)
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie