Kilometerteller afwijking

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Woody H
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mar 2019, 09:25
Woonplaats: Kerksken

Kilometerteller afwijking

Bericht door Woody H »

Hi

Nog mensen ervaring met een verschil op de echte gereden km's en de km's op de teller?
Gaat over een GSA 1200 van 2008.
Zo een goeie 100m per kilometer meer dan in realiteit.

Daarnaast durft de "range" ook wel eens snel dalen plots bij normaal rijden.

Thx :)
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Kilometerteller afwijking

Bericht door alfa »

Staat van banden , nieuwe en versleten in combinatie druk.
Is normaal.
BMW R1100R zonder KFR
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Kilometerteller afwijking

Bericht door willy »

Woody H schreef:Zo een goeie 100m per kilometer meer dan in realiteit.
Da's 10%, wel veel, niet?
Woody H
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mar 2019, 09:25
Woonplaats: Kerksken

Re: Kilometerteller afwijking

Bericht door Woody H »

Ja inderdaad. Ik vond toch ook dat mijn kilometers iets sneller gingen dan normaal.
Dan de dubbelcheck gedaan op de autosnelweg met kilometerpalen...

Banden zijn in goede staat, druk is ook ok.
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Kilometerteller afwijking

Bericht door Danny »

100 km op hoeveel? Meer aangeven is normaal en hiermee dekken fabrikanten zich in. Ook komt de onderhoudsinterval sneller

De snelle daling vd range heeft met tankvorm te maken en ook door t feit dat er veel benzine "rondvliegt" 4 bar pompdruk dan is er wat in beweging...
Dan de dubbelcheck gedaan op de autosnelweg met kilometerpalen
Is dat dan juist of kunnen aannemers meer gelegde km's aanrekenen of rekening rijden meer laten opbrengen.
Woody H
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mar 2019, 09:25
Woonplaats: Kerksken

Re: Kilometerteller afwijking

Bericht door Woody H »

100m he :)
Dus wanneer ik een 1000m gereden heb op km-palen, heb ik op de km-teller een 1100m
Woody H
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mar 2019, 09:25
Woonplaats: Kerksken

Re: Kilometerteller afwijking

Bericht door Woody H »

Danny schreef:100 km op hoeveel? Meer aangeven is normaal en hiermee dekken fabrikanten zich in. Ook komt de onderhoudsinterval sneller

De snelle daling vd range heeft met tankvorm te maken en ook door t feit dat er veel benzine "rondvliegt" 4 bar pompdruk dan is er wat in beweging...
Dan de dubbelcheck gedaan op de autosnelweg met kilometerpalen
Is dat dan juist of kunnen aannemers meer gelegde km's aanrekenen of rekening rijden meer laten opbrengen.
Haha, dat zou ook wel eens kunnen :lol: maar denk toch dat dat vrij correct zal zijn
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Kilometerteller afwijking

Bericht door st1100 »

10% afwijking is te veel. Het klopt dat de snelheidsaanduiding altijd te hoog zal zijn. Dat is zelfs verplicht. Je hebt toevallig geen laagprofielbanden ofzo?

Ik ben al wel eens op groepsreis geweest en op het einde waren er toch niet zo’n grote verschillen tussen de motoren.

Als je 1 km met de paaltjes gaat vergelijken dan is de kans op afwijkingen toch wel heel groot. Ik zou eens vergelijken met een gps , zowel qua snelheid als afstand. Die aanduidingen zijn zeer correct.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Kilometerteller afwijking

Bericht door alfa »

Zit gewoon in bandenomtrek(*) , mm meer of minder geeft een vertekend beeld op reële km aanduiding.
* druk of versleten.
BMW R1100R zonder KFR
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Kilometerteller afwijking

Bericht door willy »

Woody H schreef:Ja inderdaad. Ik vond toch ook dat mijn kilometers iets sneller gingen dan normaal.
Dan de dubbelcheck gedaan op de autosnelweg met kilometerpalen...
Banden zijn in goede staat, druk is ook ok.
Leuk filmpje ivm de invloed van bandendruk: https://www.youtube.com/watch?v=_2l5bOhHNxU" onclick="window.open(this.href);return false;
De bandendruk blijkt geen grote invloed te hebben. Niet onlogisch, banden zijn uiteindelijk geen "ballonnen",
de zijwand van een band heeft z'n eigen structuur en geeft niet zomaar mee (de breedte trouwens ook niet).
Ik ben geen rekenwonder, dus wie in het volgende kemels met zeven bulten vindt is welkom :grin:
Stel dat we een wiel met band hebben die 600mm hoog is.
De omtrek is dan 600x3.14 of 1884mm. We slijten 5mm af, de hoogte wordt 10mm kleiner, 590mm.
De omtrek is dan 590x3.14 of 1852.6 mm.
De verhouding tussen beiden is 1884/1852.6 ofwel 1,0169. In procentpunten is dat 1,69% jJe kan het ook
"van de andere kant" bezien (1852.6/1884) - het verschil is dan kleiner: 1,66%).
Als dat hierboven blijkt te kloppen dat is de invloed op de wielomtrek door de staat/sleet van de banden
niet groot en kan die samen met het verschil in bandendruk (als de beiden al in dezelfde richting "werken")
wellicht het verschil van de teller met 10% niet verklaren.
Misschien lijden de kilometerpalen (zoals alles) aan inflatie en is hun ondelinge afstand niet gekoppeld aan de index.
In dat geval kan die afstand mettertijd kleiner geworden zijn en dat zou de fout wél kunnen verklaren.
Om maar te zeggen dat er meer dan één is die onzin kan verkopen :pig:
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Kilometerteller afwijking

Bericht door alfa »

Reële snelheid of waarnemen op km teller is een groot verschil.
Dat laatste zal altijd zelfde snelheid aangeven (*)in zelfde versnelling en onder zelfde toeren of daar nu een klein wiel insteekt of een groot wiel.
* Bij meting mechanisch in voorwiel of meting op versnellingsbak. De reële Km/uur zal verschillen en kan je meten met GPS.
Overbrengingen van draaiende delen op elkander blijft altijd hetzelfde en elk onderdeel van overbrenging zal altijd de zelfde afstand afleggen, neem nu het laatste draaiende onderdeel in cyclus "het wiel" zal in hoogste versnelling en bij zelfde toeren aan wielas evenveel toeren draaien met een klein wiel of een groot wiel.
Er is enkel verschil in reële afgelegde afstand tov gemeten op km teller van motor.
Waarschijnlijk zit er op elk voertuig een marge naar beneden wat al jaren is vastgesteld door opkomst GPS.
Rij met een band waarvan de watergroeven zijn afgesleten of met zelfde nieuwe band is er verschil in reële afstand bij evenveel omwentelingen.

Filmpjes uit jacamaca doen daar geen waarheid aan. :pig:
BMW R1100R zonder KFR
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Kilometerteller afwijking

Bericht door st1100 »

De wiskunde van Willy uit de lagere school was blijkbaar toch te moeilijk.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Kilometerteller afwijking

Bericht door alfa »

st1100 schreef:De wiskunde van Willy uit de lagere school was blijkbaar toch te moeilijk.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Ja, en het is juist ook enkel hoe en waarom bleef uit, daarom de juiste aanvulling :idea:
Topic starter wenst toch graag een degelijk antwoord?
BMW R1100R zonder KFR
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Kilometerteller afwijking

Bericht door willy »

st1100 schreef:De wiskunde van Willy uit de lagere school was blijkbaar toch te moeilijk.
Delen tot daaraantoe, maar vermenigvuldigen heb ik pas later geleerd (of althans in de praktijk gebracht :mrgreen: )
Woody H
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 mar 2019, 09:25
Woonplaats: Kerksken

Re: Kilometerteller afwijking

Bericht door Woody H »

Heren, thx voor de uitleg :grin:

Blijf wel nog wat in vraag ivm de boordcomputer. Ook die range vind ik raar. De complete range van ongeveer 600 km met volle tank klopt wel. Alleen gaat deze niet mooi geleidelijk naar beneden.
Ik zou na 460 km rijden nog een range hebben van 300Km maar de streepjes zijn quasi weg.
Ik pin mij daar nu niet op vast hoor. Vraag me gewoon af of deze boordcomputers in het algemeen dan zo "onnauwkeurig" zijn bij deze leeftijd gsa's, of heeft de mijne gewoon een versie die op maandag gemaakt is :-? :lol:
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Kilometerteller afwijking

Bericht door st1100 »

Woody H schreef:.....Vraag me gewoon af of deze boordcomputers in het algemeen dan zo "onnauwkeurig" zijn bij deze leeftijd gsa's, of heeft de mijne gewoon een versie die op maandag gemaakt is :-? :lol:
De range is idd onnauwkeurig. En niet alleen bij oudere types.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Kilometerteller afwijking

Bericht door willy »

Je zou denken dat het meetelement gewoon de hoogte in de tank meet en de computer dat omrekent
al naargelang de vorm van de tank zodat de aanduiding correct is. Maar blijbaar niet.
Het lijkt me wel sterk dat ze daar in Beieren niet zouden opgekomen zijn.
Da's weliswaar geen wiskunde van de lagere school meer hé :lol:
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Kilometerteller afwijking

Bericht door alfa »

Rekening houdend met % energie dat in benzine zit, tankstations onder elkaar daar zit toch verschil op.
Dat boordcomputertje is een redelijke indicatie als je altijd aan zelfde pomp met zelfde octaan gehalte tankt.
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Kilometerteller afwijking

Bericht door Dirk Pauwels »

Geeuw.... :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Kilometerteller afwijking

Bericht door alfa »

Dirk Pauwels schreef:Geeuw.... :mrgreen:
Amaai ,leuk op een rivier in Friesland en goe weer gehad? 8-)
BMW R1100R zonder KFR
jan_s
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 jan 2009, 13:17

Re: Kilometerteller afwijking

Bericht door jan_s »

Dirk, het is niks avans.
Vriendelijke groet ,Jan
Plaats reactie