diesel getankt

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
danny1150gs
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 apr 2009, 22:03
Locatie: st. antonius zoersel

diesel getankt

Bericht door danny1150gs »

hopend op een snel antwoord.

ik werk in de zorg en heb de moto iedere dag nodig om te gaan werken. in een moment van onoplettendheid tankte ik vandaag diesel ipv benzine. (ik was er trouwens van overtuigd dat het vulpistool van een diesel niet in de vulopening van een benzine paste, niet dus.)

zou het te riskeren zijn om zelf de tank te demonteren en te laten leeg lopen of moet de tank ook gespoeld worden? leidingen gespeold? de tank was vrij leeg (nog een liter of 4 schat ik) en ik heb hem uiteraard niet gestart, hij zal enkel wel wat door elkaar geschud zijn bij het ophalen met de aanhanger.

het is een luchtgekoelde 1200 gsa van 2013.

wegens hoogdringendheid mag hij morgen ook naar de garage, maar als die ook niet meer doen dan de tank te laten leeglopen, dan kan kan ik dat zelf.

groeten,
Danny
edargpu
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
Woonplaats: Deinze
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: diesel getankt

Bericht door edargpu »

Danny,
zorg gewoon dat de resterende diesel uit de tank is en vul hem dan daarna met benzine.
Spoelen is echt niet nodig voor dat beetje resterende diesel die nog in de leidingen zou zitten.
Edargpu
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
DM
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2010, 09:50
Woonplaats: Brugge
Locatie: Brugge

Re: diesel getankt

Bericht door DM »

Ook eens voorgehad.
Oplossing
Tank volledig laten leeglopen (wet van de communicerende vaten), dan opnieuw voltanken (benzine natuurlijk)
Het zou kunnen dat hij eerst een beetje moeilijk start, maar zal uiteindeljk wel lukken. Als tank half leeg is, opnieuw nog eens voltanken. Probleem zou moeten opgelost zijn.

Groeten

DM
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: diesel getankt

Bericht door willy »

Is het eventueel mogelijk om de benzinepomp even te laten draaien vooraleer te starten?
Zo ja, dan is het beetje diesel dat in de tank is gebleven misschien maximaal verdund.
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: diesel getankt

Bericht door willy »

DM schreef:Ook eens voorgehad.
Oplossing
Tank volledig laten leeglopen (wet van de communicerende vaten), dan opnieuw voltanken (benzine natuurlijk)
Het zou kunnen dat hij eerst een beetje moeilijk start, maar zal uiteindeljk wel lukken. Als tank half leeg is, opnieuw nog eens voltanken. Probleem zou moeten opgelost zijn.

Groeten

DM
Je bedoelt misschien hevelen?
DM
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2010, 09:50
Woonplaats: Brugge
Locatie: Brugge

Re: diesel getankt

Bericht door DM »

Inderdaad, slangetje in tank, eventjes oppompen en laten leeglopen

DM
poestexas
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: diesel getankt

Bericht door poestexas »

heb dat ooit eens 2 x na elkaar gehad. Zoals DM omschrijft, leeg laten lopen en vullen met 98. Zal in het begin wat pingelen, roken en stinken maar das snel weer verdwenen. Heb daar achteraf nooit last van gehad.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: diesel getankt

Bericht door alfa »

Stekker en opvoerleiding(leiding naar drukverdeler) van benzinepomp uiteen en rechtsreeks stroom op stekker benzinepomp zetten.
BMW R1100R zonder KFR
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: diesel getankt

Bericht door Droozy »

De tank ledigen d.m.v. overhevelen is reeds voldoende, ik heb ooit langs de snelweg eens +/- 4 liter diesel getankt (ik rook het meteen), heb benzine verder getankt, direct het gas erop en naar huis.
Na die rit van bijna 150km 's anderdaags gestart (enkel een raar geurtje) en terug volgetankt, geen enkele ingreep nodig nadien.
R100RS/R100R Mystic
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: diesel getankt

Bericht door Den Dirk »

geraak je nog op uw werk?...
I like my bike!!
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: diesel getankt

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Misschien nog nuttig voor de toekomst : Touring levert vanaf vandaag tot ??? gratis pechbijstand aan oa. personeel uit de zorgsector tijdens woon-werkverkeer.
Plaats reactie