mijn 1ste rijervaring met de C650GT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW C-serie scooters.

Moderator: GVN

Plaats reactie
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

mijn 1ste rijervaring met de C650GT

Bericht door motorijder »

Toen ik ooit te horen kreeg dat de C650Gt wel eens voor vele RT rijders een overstap kon zijn dan lag ik krom van het lachen. Maar nu lach ik niet meer, want mijn eigen ervaring moet dit bevestigen.
Ik heb gisteren samen met mijn echtgenote achter op mijn eerste rit snelweg gedaan en kan verzekeren dat dit heel goed is meegevallen. 120 op de teller zetten is kinderspel en dan nog verder doorgaan gaat vanzelf. Ik heb hem getest tot 160 en de motor bleef heel stabiel en het rijgedrag perfect. Ben zelf zonder problemen er in geslaagd van aan te pikken met een zware jongen die uiteindelijk naar het tweede baanvak ging om mijn speeltje eens te kunnen bekijken. Vermoedelijk verwonderd van het kunnen van de C650Gt. Als voormalig RT rijder kan ik melden dat het strijkijzer gevoel dat je op een RT heb weerkomt in het rijden met de scooter. Dus gaat vooruit zonder dat je het merkt en houdt baan zelfs met twee erop. Ook hetzelfde nadeel als bij de RT heeft de C650Gt en dat is bij zeer traag rijden of vertrekken uit stilstand met iemand achterop het beetje onstabiliteit gevoel, maar daar wen je aan en na veel rijden is dat geen hinder meer.
Na de onze rit op de snelweg zijn wij Gent gaan bezoeken en in een stad rijden is zeker geen enkel probleem. Waarna je rustig kan gaan wandelen met je spullen goed opgeborgen onder het zadel. Oef geen koffers meer 
Kortom deze scooter maakt echt wel dat de oudere motorrijder langer motor zal kunnen rijden maar dan op een andere manier maar zeker niet met minder fun. Wij zijn zeker dat we nu meer gaan rijden dan voorheen omdat wij hem nu ook voor korte afstanden zullen gebruiken. Vooral omdat men zich anders kleedt. En dan bedoel ik niet zonder motorvest of in korte broek. Gisteren waren wij onderweg in een jeans met goede stap schoenen eronder en onze leren vest.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: mijn 1ste rijervaring met de C650GT

Bericht door Man in Black »

Ene kameraad rijd al jaren met een scooter (Suzuki Burgman) om gezondheidsredenen. Hij heeft een probleem met de lies en kan niet op een zadel blijven zitten met de benen uit elkaar.
Hij klaagt wel over de kleine wielen en korte veerweg en was op zoek naar iets anders, heeft test gereden met Honda NC700 Integra die rijgedrag heeft van een motorfiets.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: mijn 1ste rijervaring met de C650GT

Bericht door motorijder »

Het was me snel duidelijk een scooter is niet echt gemaakt om te vervoeren op een aanhanger! Maar wij willen die in de toekomst meenemen naar het zuiden, dus zal het op een aanhanger moeten.
Zie hier hoe ik het heb gedaan en alle tips om het beter te doen zijn welkom. Zelf denk ik nog aan zo een band die men kan aanspannen op het achterwiel. Kan wel al zeggen dat het stuur niet veel moet hebben om het te zien bewegen, dus aanspannen met een ratel is niet aangewezen en ik zal het in de toekomst niet doen. vooraan in de kuip kan je werken met een lus of rechtstreeks met een lint. De steun voor het voorwiel is er ene waar een wiel van 15" in klemd dus daar moet je op letten als je er zo nog ene moet kopen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Re: mijn 1ste rijervaring met de C650GT

Bericht door Freddie »

Heb zo een scooter ook eens meegekregen .......en dat wil inderdaad ook wel vooruit.
Ben er alleen bijna mee op mijn bek gegaan bij het nogal stevig optrekken vanuit een haakse bocht. Het achterwiel verloor zijn grip, en ik werd bijna gelanceerd :roll:
Tja , dat krijg je ervan als je een rijstijl van een K1600 gebruikt op zo een machine zonder tractioncontrol :wink:
Heb daarna maar wat rustiger gedaan, want ik wou het ding toch maar heel terug brengen naar de dealer.
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: mijn 1ste rijervaring met de C650GT

Bericht door motorijder »

ik heb die slechte ervaring nog niet meegemaakt en ik reed tot voor enkele weken nog met een k1300S en op de scooter staat een antie slip op vandaar dat je er ook niet heel snel mee kan vertrekken uit stilstand. Zou bedacht zijn door bmw om veiling in de regen of glad wegdek te vertrekken. maar ja het rijd anders maar niet met minder fun eens je hem door hebt.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: mijn 1ste rijervaring met de C650GT

Bericht door roadster »

vraagske: hoe zit het met de kogeldruk bij die opstelling? Bij zo'n scooter zit het grootste gewicht achteraan dus achter de as van de kar. Qua gewichtsverdeling niet OK.
Ik heb onlangs mijn GS op een gelijkaardige kar vervoerd en ik had een negatieve kogeldruk, maw de kar trok de auto omhoog ipv op de trekhaak te duwen... Dat gaf een zeer onveilig gevoel onderweg.
Een paar zakken cement vooraan in de kar heeft dat kunnen oplossen. :mrgreen:
Daarna reed dat als een trein.

Afbeelding

Mijn kar is eigenlijk te klein om de motor makkelijk op mee te nemen, laadruimte is maar 2m lang, ik zou er eigenlijk eentje van 2.5m moeten hebben.

In jouw geval kan je evt ook de scooter er achterwaarts opzetten.
R1200GS LC
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: mijn 1ste rijervaring met de C650GT

Bericht door Den Dirk »

roadster schreef:vraagske: hoe zit het met de kogeldruk bij die opstelling? Bij zo'n scooter zit het grootste gewicht achteraan dus achter de as van de kar. Qua gewichtsverdeling niet OK.
Ik heb onlangs mijn GS op een gelijkaardige kar vervoerd en ik had een negatieve kogeldruk, maw de kar trok de auto omhoog ipv op de trekhaak te duwen... Dat gaf een zeer onveilig gevoel onderweg.
Een paar zakken cement vooraan in de kar heeft dat kunnen oplossen. :mrgreen:
Daarna reed dat als een trein.

Afbeelding

Mijn kar is eigenlijk te klein om de motor makkelijk op mee te nemen, laadruimte is maar 2m lang, ik zou er eigenlijk eentje van 2.5m moeten hebben.

In jouw geval kan je evt ook de scooter er achterwaarts opzetten.

Ik zou op zo'n karreke id ni graag ne GS opzetten... :-(
I like my bike!!
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: mijn 1ste rijervaring met de C650GT

Bericht door motorijder »

Ik moet maar 75 kg druk hebben op mijn trekhaak. Ik denk in uw geval het te wijten is aan de de kleine aanhanger. Mijn scooter er achterwaarts opzetten zou niet weten hoe dat gedaan dat ding weegt meer dan een RT. Door de automaat kan je hem in de hand er rustig zelf op laten rijden. Op en af de aanwagen doen was het minste, maar hem vastleggen was studie werk, want daar is hij niet op voorzien. mijn bak aanhangwagen is gemaakt op een onderstel waar men motoaanhangers van maakt dus vrij laag bij de grond. en wat velen vergeten is de juiste bandendruk van aanhanger wat een groot verschil maakt in het rijden. ten tijden van mijn Rt heb ik verschillende aanhangers gekocht en verkocht zelfs zo ene die tegen de grond kon liggen. ik ben tot de bevinding gekomen dat een goede aanhanger breed en met een v dissel moet zijn en minstens 250 lang.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: mijn 1ste rijervaring met de C650GT

Bericht door motorijder »

ik heb gisteren mijn scooter weer weg gedaan en een R1200RT in de plaats gekocht. Dit is gekomen na een testrit en ik vaststelde dat het voor mijn rug beter was. Ja na mijn operatie is het zoeken voor het juiste te vinden, maar echt goed zal het nooit meer zijn. maar buiten de zithouding waar je vast in zit waren er nog andere redenen waarom wij terug een andere motor wilden als mijn rug het zou toelaten. Ik en mijn echtgenote miste het echte motorrijden en ook bij de motorrijders horen, want wij hebben het zelf mogen ondervinden een scooter rijder is in andere motorrijders hun ogen geen motorrijder. wat ik natuurlijk volledig tegenspreek. Ik wil hier afsluiten met te zeggen als je zo een scooter wil kopen twijfel niet het rijd heel goed en heeft tal van voordelen wat een andere motor niet heeft en wij zijn er heel tevreden van geweest en hebben niks negatief te melden. ik wens iedereen veel plezier met zijn scooter en als ik uw tegenkom zal ik zeker groeten.
Laatst gewijzigd door motorijder op 15 apr 2014, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
vacaro
Berichten: 274
Lid geworden op: 03 okt 2007, 11:52
Woonplaats: Berendrecht
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: mijn 1ste rijervaring met de C650GT

Bericht door vacaro »

roadster schreef:vraagske: hoe zit het met de kogeldruk bij die opstelling? Bij zo'n scooter zit het grootste gewicht achteraan dus achter de as van de kar. Qua gewichtsverdeling niet OK.
Ik heb onlangs mijn GS op een gelijkaardige kar vervoerd en ik had een negatieve kogeldruk, maw de kar trok de auto omhoog ipv op de trekhaak te duwen... Dat gaf een zeer onveilig gevoel onderweg.
Een paar zakken cement vooraan in de kar heeft dat kunnen oplossen. :mrgreen:
Daarna reed dat als een trein.

Afbeelding

Mijn kar is eigenlijk te klein om de motor makkelijk op mee te nemen, laadruimte is maar 2m lang, ik zou er eigenlijk eentje van 2.5m moeten hebben.

In jouw geval kan je evt ook de scooter er achterwaarts opzetten.
Als je beetje met slijpschijf en laspost overweg kunt, of iemand kent die dat is, kun je aanhanger makkelijk aanpassen.
Als je voorste schot eruit slijpt, en dan in spie opnieuw opzet. Bedoel van linker hoek naar neuswiel toe en rechterkant zelfde, dan kun je motor toch een halve meter naar voor zetten, en das waarschijnlijk juist genoeg om een positieve kogeldruk te krijgen!
Motorrijden is geen hobby, het is een levenswijze!
Ik verdwaal nooit, ik verken enkel nieuwe wegen!
Genietend op een R1200RT LC.
JoB
Berichten: 108
Lid geworden op: 24 okt 2008, 20:03
Woonplaats: Leuven
Locatie: Leuven

Re: mijn 1ste rijervaring met de C650GT

Bericht door JoB »

er kan ook gespeeld worden met verplaatsen of bijplaatsen van gewicht

afgelopen jaar met een gehuurde aanhangwagen, konden 3 motoren maar op één manier op de aanhangwagen en was de kogeldruk ongeveer 0

topkoffer demonteren, vol proppen, omwikkelen met beschermend materiaal en vooraan tegen het voorpaneel, op de dissel of in aanhangwagen, bevestigen, indien onvoldoende kogeldruk evt met reservewiel wagen of zo spelen.
2008 R1200 RT Black Line - 2011 R1200RT Thundergrey -2016 R1200GS Adventure
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: mijn 1ste rijervaring met de C650GT

Bericht door WILBIKE »

Hey motorijder,
motorijder schreef:ik heb gisteren mijn scooter weer weg gedaan en een R1200R in de plaats gekocht. Dit is gekomen na een testrit en ik vaststelde dat het voor mijn rug beter was. Ja na mijn operatie is het zoeken voor het juiste te vinden, maar echt goed zal het nooit meer zijn. maar buiten de zithouding waar je vast in zit waren er nog andere redenen waarom wij terug een andere motor wilden als mijn rug het zou toelaten. Ik en mijn echtgenote miste het echte motorrijden en ook bij de motorrijders horen, want wij hebben het zelf mogen ondervinden een scooter rijder is in andere motorrijders hun ogen geen motorrijder. wat ik natuurlijk volledig tegenspreek. Ik wil hier afsluiten met te zeggen als je zo een scooter wil kopen twijfel niet het rijd heel goed en heeft tal van voordelen wat een andere motor niet heeft en wij zijn er heel tevreden van geweest en hebben niks negatief te melden. ik wens iedereen veel plezier met zijn scooter en als ik uw tegenkom zal ik zeker groeten.
Blij om te lezen dat het scooteravontuur je beviel maar omwille van je rug toch beter af bent met een motorfiets.

Ik heb een gelijkend probleem maar kan voorlopig niet terug naar een motor. Ik stapte 2 jaar geleden ook gedwongen over op een motorscooter en bemerkte net zoals jij dat je deze veel meer ‘eens eventjes’ gebruikt. Meer dan mijn motoren grijp ik naar de tweewieler voor korte afstand in en rond de stad.

Ondertussen maakte ik al wat kilometers door enkele toerritjes, een buitenlandse reis en het dagelijkse woon-/werkverkeer. Ik ondervindt dagelijks dat ik gewoon door velen, vooral rijders van zwaardere motoren, niet meer aanzien wordt als een ‘gelijke’. Als scooterrijder ben je iets dat er mag zijn maar moet wijken voor de ‘echten’. Elke gemotoriseerde tweewieler meer dan 50 cc groette ik zoals ik de 40 jaar daarvoor deed met mijn 600 tot 1200 cc-machines waar ik mee onderweg was… vandaag 2 jaar na mijn (gedwongen) scooteravontuur groet ik alleen nog door het jarenlange automatisme maar dikwijls laat ik het maar zo, je krijgt toch geen reactie.
Jarenlang mocht ik horen van anderen dat vooral Harley, Goldwing en BMW-rijders zich te ‘hautain’ voelden om mindere goden te groeten, ik wilde dit niet geloven… immers op mijn RT of LT kreeg ik voor 90 % respons en het waren in mijn ogen ‘wilde verhalen’. Vanaf 1979 tot 2012 reed ik ononderbroken met BMW die ik inzette voor woon- /werkverkeer, toerritten en reizen bij BMW Vlaanderen terwijl ik er vandaag als ‘motorrijdende mens’ blijkbaar niet erg meer gewenst ben. Destijds maakte ik meer dan 15 jaar meerdaagse reizen voor anderen waarvan een 10-tal jaren voor de club. Vandaag lees ik dat je alleen maar welkom bent op een BMW die dan best nog geen scooter is…

Al deze alluderende postings raken mij telkens als motorrijder ‘pur sang’ in het hart. Terwijl de voorzitter (in het voorwoord van het clubjournaal) zegt dat alle BMW-minded mensen welkom zijn en blijkt dat verschillende leden het hier niet mee eens zijn. Ik ben nog steeds lid omdat ik de club nog steeds als een thuishaven beschouwde en vele leden persoonlijk ken. Niettegenstaande heb ik nog erg weinig contact met hen en vooral wanneer er geweten is dat ik met een Honda SW-T600 rij gaan de lichten stilletjes uit. De reden voor Honda is erg simpel, toen ik gedwongen diende over te stappen naar een scooter (door rugblessure kan ik niet meer opstappen op een motor) had BMW, niettegenstaande de vele beloftevolle artikels in vele persbladen, nog steeds zijn scooters niet op de markt. Om zomaar een half jaar later terug over te schakelen op een nieuwe BMW met vele kinderziektes had ik ook geen zin, dus ik hield mijn Honda die me tot vandaag meer dan tenvolle bevalt.

Uiteindelijk hoop ik toch nog ooit te kunnen motorrijden maar dan als pure fun. Alléén als het me goed zit, het weer en de bestemming me bevalt. Ik zou dan terug gaan naar mijn eerste liefde, een GS omdat volgens mij de vering en zithouding voor mijn rug het beste compromis geeft. Na de honderdduizenden kilometers (soms tot bijna 50000 km per jaar) die ik in de meer dan 40 jaar bijeenreed blijft het virus toch nog steeds knagen. Maar met al het voorgaande in mijn hoofd weet ik niet of ik nog clubgetrouw zou deelnemen aan ritten en/of reizen. Omdat de Silverwingclub.eu waar ik lid van werd is gestopt leerde ik een andere club, de DBS-vrienden kennen. Ik reed al wel eens een ritje mee en ontdekte dat dit meer een échte vriendenclub is. Nationaliteit, soort scooter of motor maakt helemaal niet uit, alleen de persoon staat centraal. Ongeacht wat men bij ‘onze’ club tracht te bekomen, vriendschappen zijn er altijd tussen enkelen maar toch blijft de naam BMW dé status. Indien je er geen meer bezit is de liefde snel uit en meerijden is al helemaal geen optie meer, getuige bepaalde stellingnames van leden…
Misschien moet ik vragen dat mijn echtgenote met een ‘funduro’ leert rijden en dan mag ik als tweede rijder mee met een ‘vreemde eend’, zoals men het nu tolereert?

Ik ben helemaal niet gefrustreerd door de gang van zaken, dit punt is al lang voorbij. Maar waarom zou het niet mogelijk kunnen zijn dat leden die door externe omstandigheden geen motor, scooter of dergelijke van BMW rijdt maar al wel eventjes lid is op het moment van gedwongen afhaken, mee aan inrichtingen kan deelnemen? En waarom kan deze dan niet als ‘full member’ aanzien worden? Het is niet iedereen gegeven om 100 % gezond te blijven in zijn volledige levensloop. Zoals Marcel en Ozzie zijn er slechts enkelen die tot op latere leeftijd kunnen blijven genieten van ons tweewielerverhaal…

En ‘motorijder’, ik ben blij dat ook jij dit ervoer, want ;
”Ik en mijn echtgenote miste het echte motorrijden en ook bij de motorrijders horen, want wij hebben het zelf mogen ondervinden een scooter rijder is in andere motorrijders hun ogen geen motorrijder”
zegt meer dan je zelf vermoedde over ‘de club’! :-(
Lid BMW MC Vlaanderen...
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: mijn 1ste rijervaring met de C650GT

Bericht door RBee »

:bsstupid:

Maar zoals steeds mag je toch niet veralgemenen, ik merk wel op dat er veel scooter rijders "schrikken" als ik ze groet. :wink:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: mijn 1ste rijervaring met de C650GT

Bericht door Relax »

Net omdat ze nooit gegroet worden...

Niet fijn om zoiets te lezen maar ik voel me niet aangesproken. Ik groet zowat elke tweewieler, maar je moet maar denken dat die houding meer zegt over die ander dan over jou.

Mss moeten we maar gewoon ns ophouden met dat gezwaai, is dat probleem ook van de baan.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Johny
Berichten: 188
Lid geworden op: 05 okt 2005, 16:44
Locatie: Hasselt

Re: mijn 1ste rijervaring met de C650GT

Bericht door Johny »

Hallo motaars en scooter rijders :-?
Ik denk dat mensen die een gemotoriseerde tweewieler gebruiken uitsluitend voor woon- werk verkeer wat meer en meer gebeurt anders reageren dan een moto rijder die dit doet voor zijn hobby.
En denk er aan :!: niet iedereen is even vriendelijk,ook buiten het moto rijden.
Ik heb de openingsrit gereden met een c650gt en een paar opmerkingen gekregen zoals (moet daar ook tweetakt olie in)
daaraan zie je dat een scooter ongewoon is binnen de club.
Groeten
Johny
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: mijn 1ste rijervaring met de C650GT

Bericht door Zeppe »

RBee schreef::bsstupid:

Maar zoals steeds mag je toch niet veralgemenen, ik merk wel op dat er veel scooter rijders "schrikken" als ik ze groet. :wink:

Waarom zou dat komen? :-P
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: mijn 1ste rijervaring met de C650GT

Bericht door RBee »

Wind verplaatsing, uw camouflage pakske :?:
Zelfs ik zie u niet meer. :wink:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: mijn 1ste rijervaring met de C650GT

Bericht door GStephen »

Mooie vergelijking tussen de GT en de Sport:

http://www.dailymotion.com/video/x1edq9 ... s-bmw_auto
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Johny
Berichten: 188
Lid geworden op: 05 okt 2005, 16:44
Locatie: Hasselt

Re: mijn 1ste rijervaring met de C650GT

Bericht door Johny »

Mooi filmke :!:

Vandaag een wilbers achterveerpomp besteld,de originele schokdemper is nogal stug afgeveerd.
Ik zal later verslag uitbrengen of het een verbetering is
Groeten
Johny
Plaats reactie