Vraagje aan de scooter rijders

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW C-serie scooters.

Moderator: GVN

Plaats reactie
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Vraagje aan de scooter rijders

Bericht door GSMax »

Kunnen jullie me, jullie ervaring met de BMW scooters, ne keer opgeven. Pro's / cons ?
Heb vorig jaar al eens met een C600 sport gereden, en was daar serieus door gecharmeerd, maar ervaring was te kort om echt een mening te vormen, vandaar.
Zou quasi enkel voor woon-werkverkeer dienen, en een occasioneel ritje naar de kust of de Ardennen...
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
jeanlenomade
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 aug 2014, 19:12
Woonplaats: 9820

Re: Vraagje aan de scooter rijders

Bericht door jeanlenomade »

Van horen zeggen toen ik meeging met een maat naar een dealer om een tweedehands te bekijken: het groot onderhoud schijnt nogal kostelijk te zijn toen ik hiernaar vroeg... er moet nogal wat gedemonteerd worden (werkuren). De dealer verschoot er zelf van.
Petrolhead without redemption
GSA 1200 LC Rallye - Honda XLS250 '78
the riding man
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:21
Woonplaats: aant zeetje
Locatie: West vlaanderen

Re: Vraagje aan de scooter rijders

Bericht door the riding man »

Wanneer hij uit garantie is zou je misschien kunnen overwegen om naar een kymco dealer te gaan. Die hanteert lagere loonuren en het is tenslotte een Kymco(motor). Zal een een slok op de borrel schelen.
- R1200rt 2015 voor de toerritjes, daguitstappen en vakantie's
edargpu
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
Woonplaats: Deinze
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Vraagje aan de scooter rijders

Bericht door edargpu »

Heb hem pas. Binnen paar weken kan ik u daar antwoord op geven
Edargpu :wink:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: Vraagje aan de scooter rijders

Bericht door motorijder »

ik heb zowel de GT als de Sport gehad. beiden maar een korte tijd. Rijden doen ze goed zowel op binnen wegen als op de snelweg en zelfs met twee erop. Die van na half 2014 rijd beter want die heeft een ander koppeling en betere mapping. Ik had deze info verkregen bij een bezoek in Koln. Ik kon het verschil goed merken eens ik de sport had van 2015. De vering is heel hard en er zijn er hier al die een andere schokdemper hebben gestoken. De sport zit beter dan de GT, omdat het zadel iets langer is en het stuur iets lager staat. Het is juist bij mijn dealer kost een onderhoud van 20.000 Km rond de 1000 euro (ik had daarover geïnformeerd bij mijn aankoop. Wat een groot nadeel is, omdat de scooter heel veel van zijn waarde verliest (mensen hier op het forum die hem ook hebben verkocht zullen dat beamen). mijn Gt heeft 2.5 jaar te koop gestaan bij mijn dealer en ook hij is ook met zijn prijs moeten zakken. Mijn sport (wat de enige in belgie was / is staat nu ook nog altijd te koop bij mijn dealer, want men kan ze niet snel verkocht krijgen. Ook de banden verslijten sneller dan bij een andere moto (wat normaal is want de wielen zijn kleiner) Wat voor ons ook een nadeel was is het feit dat een scooter niet wordt aanzien als een volwaardige moto en je hoort nergens meer bij. wat belachelijk is, maar het is wel zo. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de nieuwe F800R en ben daar heel tevreden van meer dan van de scooter. En zeker als je vraagt wat de prijs van het onderhoud gaat kosten. Ik denk toch als iemand zo iets koopt om er dagelijks mee naar het werk te rijden het toch voordeliger moet zijn dan met de auto rijden. als je kijkt op 2dehands dan zie je er al veel te koop staan en meestal met weinig km en dat zegt genoeg. Kort als je altijd met een echte moto hebt gereden dan ben je de scooter heel snel beu. Maar ik blijf er bij wie hem kan gebruiken of door omstandigheden niet meer met een normale moto kan rijden is dit een goed "maar" duur alternatief. mij heeft de scooter geholpen tijdens mijn meest moeilijke maanden omdat ik mijn been niet meer over mijn zadel kreeg.
als ik door omstandigheden toch gedwongen zou zijn van weer scooter te moeten rijden dan ging ik eerst eens informeren bij andere merken zeker om te weten wat het onderhoud kost.
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Vraagje aan de scooter rijders

Bericht door GSMax »

Hmmm, dat is duidelijk. Bedankt !!
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
the riding man
Berichten: 224
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:21
Woonplaats: aant zeetje
Locatie: West vlaanderen

Re: Vraagje aan de scooter rijders

Bericht door the riding man »

Ik heb de c600 testgereden toen die nog niet lang op de markt was, vergeleken met een testrit op de t-max (toen nog bij Dletteren sport maar naar het schijnt is dat nu al niet meer mogelijk), en een honda Integra 700. De laatste kwam er prijs/kwaliteit met grote voorsprong als winnaar uit voor mij. Toen op die moment nog niks gekocht, even later kwam de Integra met een 750 blok uit, aangepaste mapping, andere achterbrug en nog enkele kleine verschillen. Toen niet meer verder vergeleken en die genomen. Ik weet dat het hier een bmw forum is, maar ik wil toch even zo brutaal zijn om te zeggen dat de bmw scooter echt wel duur is en er veel betere alternatieven verkrijgbaar zijn die evengoed, of zelfs nog beter rijden voor minder aankoopprijs en lagere onderhoudskosten. De dct van Honda werkt trouwens subliem goed, nog steeds een beetje het gevoel van schakelen, je kan zelf hoger of lager schakelen, of hem alles automatisch laten doen. Maar hij schakelt dus nog wel degelijk, zoals bij een automatic in de auto en dus niet zoals een conventionele scooter. Geweldig!!! Maar zelfs dan nog bleef ik een gewone moto missen, want hoe goed dat genre scooter wel niet is, het blijft een scooter.
- R1200rt 2015 voor de toerritjes, daguitstappen en vakantie's
motorijder
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 jan 2013, 16:57
Locatie: Belsele

Re: Vraagje aan de scooter rijders

Bericht door motorijder »

altifosi schreef:Van horen zeggen toen ik meeging met een maat naar een dealer om een tweedehands te bekijken: het groot onderhoud schijnt nogal kostelijk te zijn toen ik hiernaar vroeg... er moet nogal wat gedemonteerd worden (werkuren). De dealer verschoot er zelf van.
Ik heb dit uiteindelijk op factuur gezien en het was net geen 1000 euro bij 20.000km. De man die dat factuur heeft betaald rijd er ook al niet meer mee. Van als mijn been wat beter was (te wijten aan mijn rug) zei mijn dokter begin nu maar terug moto te rijden. ik heb direct mijn C600 sport Uniek exemplaar. Eerste Special Edition in België over gelaten aan mijn dealer. ik ga niet schrijven hoeveel ik er MAAR voor gekregen heb en dat voor een nieuwe met maar 315 km gereden. Ik had geen keuze, want andere merken wilde hem zelf niet overnemen (of ik moest heb bij wijze van spreken weggeven) en ik was mij bewust als ik langer zou wachten het verlies nog erger ging zijn. uiteindelijk is er gecompenseerd met kortingen en tegemoetkomingen bij aankoop van mij F800 zodat de pijn werd verlicht en mijn vrouw weer tegen mij sprak.
het is simpel wie zo iets koopt moet echt de intentie hebben om er mee te rijden tot hij versleten is en dan nog best iemand die er zelf kan aan sleutelen zodat hij het onderhoud zelf kan doen.
ik heb door omstandigheden twee keer zo een aankoop gedaan, maar wees maar zeker nooit geen derde keer. ik zal gaan kijken bij de concurrentie als ik nog op een scooter "moet rijden".
Ook met een scooter rijdt men nog motor :-) huidige motor F800R
edargpu
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
Woonplaats: Deinze
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Vraagje aan de scooter rijders

Bericht door edargpu »

Als ik dit hier allemaal lees heb ik er precies goed aan gedaan een scooter te kopen :roll: Gelukkige heeft em nu zijn complete onderhoud gekregen en rijd ik tegen dat het volgende onderhoud moet gedaan worden misschien wel met iets anders :mrgreen:
Edargpu :wink:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
guy5712
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jan 2018, 18:48
Woonplaats: 3980

Re: Vraagje aan de scooter rijders

Bericht door guy5712 »

Hallo iedereen,

Ik heb pas een C 650 Gt aangeschaft, en heb enkele vragen
Banden spanning: in het boekje vind ik terug 2.5 bar voorkant & 2.9 bar achterkant,
Is dat niet erg veel voor een enkel rijder,

wat zijn jullie onder vindingen hiervan?

en dan nog een vraagje: betreft de vering spanning voor enkel rijder, nu staat deze op stand 3 , en kan tot 6 worden gebracht
Wat zijn jullie onder vindingen hiervan, (enkel rijder of duo rijden.)

Graag een antwoord van jullie
, mijn dank
Erik C
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 okt 2017, 22:03
Woonplaats: Vlaams Brabant

Re: Vraagje aan de scooter rijders

Bericht door Erik C »

De prijs van de door iedereen geweten, te hoge onderhoudskosten zouden volgens de BMW dealer aangepast, verlaagt zijn ... kan iemand hier bevestigen ?
Flat Twin Power

Re: Vraagje aan de scooter rijders

Bericht door Flat Twin Power »

Hoe gaan ze dat doen ? De prijs van de onderdelen verlagen ? Of de prijs van het uurloon verlagen maar dat zou me kras lijken.
Johny
Berichten: 188
Lid geworden op: 05 okt 2005, 16:44
Locatie: Hasselt

Re: Vraagje aan de scooter rijders

Bericht door Johny »

Hallo,
Ik heb reeds de tweede 650gt met de eerste 22000km en nu met de face lift 6000km ik voel weinig verschil!
De achtervering heb ik vervangen door een pomp waarvan de in en uitgaande demping regelbaar is echter door de bouw van de achterbrug blijft een scooter
harder dan een gewone motor.
Wat betreft de bandenspanning is 2.4 voor en 2.9 achter prima.
De scooters worden zwaar onderschat wat betreft hun kunnen.
Groeten
Johny
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: Vraagje aan de scooter rijders

Bericht door WILBIKE »

Vind er niks aan ...
Bekijk dit maar eens

http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... 0GT-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lid BMW MC Vlaanderen...
arthur.her
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jan 2020, 19:55
Woonplaats: Brecht

Re: Vraagje aan de scooter rijders

Bericht door arthur.her »

the riding man schreef:Wanneer hij uit garantie is zou je misschien kunnen overwegen om naar een kymco dealer te gaan. Die hanteert lagere loonuren en het is tenslotte een Kymco(motor). Zal een een slok op de borrel schelen.
BMW laat de motor maken bij Kymco ,maar het zou hun eigen motor zijn en geen Kymco motor , BMW gebruikt enkel de fabriek om een eigen motor te bouwen.
arthur.her
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jan 2020, 19:55
Woonplaats: Brecht

Re: Vraagje aan de scooter rijders

Bericht door arthur.her »

Johny schreef:Hallo,
Ik heb reeds de tweede 650gt met de eerste 22000km en nu met de face lift 6000km ik voel weinig verschil!
De achtervering heb ik vervangen door een pomp waarvan de in en uitgaande demping regelbaar is echter door de bouw van de achterbrug blijft een scooter
harder dan een gewone motor.
Wat betreft de bandenspanning is 2.4 voor en 2.9 achter prima.
De scooters worden zwaar onderschat wat betreft hun kunnen.
Groeten
Johny
Johny waarom eens geen maandelijkse avond plannen waar de scooter rijders bijeen komen ,als je nu een treffer meerijd in de club geven ze je een gevoel dat je er niet bijhoort waarom dan niet onderling afspreken
Frank Rooses
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2020, 15:09
Woonplaats: 2170 Merksem

Re: Vraagje aan de scooter rijders

Bericht door Frank Rooses »

Hallo,

Ongeveer 2 jaar geleden (na 40 j traditionele motor) had ik zelf een tweedehands C650GT full option. Een prachtige motor met quasi totaalbescherming tegen regen, wind én kou (handvatverwarming + zadelverwarming bestuurder én passagier).
Verbruik, indien enkel stedelijke omgeving met vlotte rijstijl, 5,5 à 6 l maximum, best aanvaardbaar.
Enorme opbergruimte onder zadel , plaats voor twee (systeem)helmen.
Trekt vlot op. Remmen zeker voldoende krachtig. Ook bij duo ritten. Zeer comfortabel voor passagier, zeker met rugsteun.
Opmerking over duurder onderhoud klopt omwille van demontage meerdere onderdelen.
Heb motor weggedaan omdat hij voor mij te hoog was, ben slechts 1m74 = steeds tippen aan de grond. Gaf geen comfortabel gevoel.
Moet toegeven dat het gans anders stuurt dan een traditionele motorfiets maar absoluut niet minder comfortabel en zeker niet in een stedelijke omgeving. Gas geven en stoppen tegenover voortdurend op- en afschakelen !
Veel succes, welke beslissing u ook neemt.
fronteradriver
Berichten: 396
Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
Woonplaats: Gentbrugge
Locatie: Gentbrugge

Re: Vraagje aan de scooter rijders

Bericht door fronteradriver »

Ik heb een 125cc Sym Joymax als tweede motor...gekocht voor woonwerkverkeer. En ik moet toegeven dat ik er liever mee rij als met een gewone motor.
WW is voor mij stadsverkeer, met een traject van 10 km aan max 50 km/h.
Maar ik doe er nu heel wat meer mee dan ww..ook boodschappen. Mijn motor komt enkel nog buiten voor vakanties of grote toerritten.
Voor een onderhoud van 20.000 km (groot incl kleppen stellen) betaal ik 130 euro. KLein onderhoud/remmen/riem doe ik zelf...
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
Fox30
Berichten: 831
Lid geworden op: 09 mar 2005, 19:45
Locatie: Brasschaat (5-sterrengemeente sinds FataMorgana)

Re: Vraagje aan de scooter rijders

Bericht door Fox30 »

Ik heb ook een C600 of C400 willen aanschaffen. Beide erg mooi. De aankoopprijs was erg hoog ten opzichte van een Vespa 300 GTS Touring.
Er is zeker verschil tussen beide.
Maar de Vespa brengt mij vlot tussen de files door van en naar het werk, terwijl de F800 GS Adventure me in het weekend plezier verschaft.
Ook die laatste kreeg recent een factuur voor onderhoud van net geen 1000 euro bij minder dan 35 000 km. :-(
Bij de Vespa spreken we over een paar 100 euro voor een nazicht.
Ik geef ook toe dat bij mooi weer ik regelmatig de Vespa verkies voor kleine verplaatsingen boven de firmawagen en de F800.
Qua vermogen zijn de C400 en de Vespa 300 best vergelijkbaar. Ze gaan allebei vlot naar 120, voor vb een inhaalmaneuver.
Conclusie: mijn beste keuze is om zowel een scooter te hebben als een GS.
arthur.her
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jan 2020, 19:55
Woonplaats: Brecht

Re: Vraagje aan de scooter rijders

Bericht door arthur.her »

Zelf koop ik een scooter C 650 GT als hobby ,voor op verlof zet ik hem even op een aanhangwagen en doe ginder rondritten , aan gezellige ritte op een jaar wat doe je dan 5.000 Km, na 4 jaar 20.000 Km onderhoud 1.000 euro is 250 euro per jaar ,als ik dat te veel vind of niet kan betalen stop ik met deze hobby en ga ik liever wandelen dat kost maar 1 paar schoenen op 4 jaar.
Plaats reactie