inhalen achterstallig onderhoud

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
dieterfmd
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2021, 20:59
Woonplaats: KOEKELBERG

inhalen achterstallig onderhoud

Bericht door dieterfmd »

Ik heb recent een R1150RT gekocht uit 2004 met 64500 km. Na de aankoop heb ik tot mijn spijt moeten vaststellen dat er al even geen onderhoud meer aan de motor gedaan werd. Nu zijn de volgende punten reeds aangepakt:
* nieuwe bobines met vervanging van de bougies
* voorste en achterste remblokken zijn vervangen ( schijfremmen zijn nog goed)
* alle oliën werden vervangen en spoeling van ABS-module. Dit was al even niet meer uitgevoerd aan de kleur van de oliën te zien :$
* bijstellen van de kleppen. Dit was eveneens hoogdringend nodig.

De motor rijdt na de onderhoudsbeurt werkelijk uitmuntend maar ik zou graag een fiets hebben die volledig in orde is en blijft. Vooral aangezien ik de motor dagelijks ga gebruiken voor woon-werkverkeer en vrijetijdskilometers wil ik graag een betrouwbare machine.
Ik heb hierbij het voorgeschreven onderhoudsschema van BMW eens bekeken.
https://www.motorenwebshop.nl/webshop/k ... bmw-r1150/

Mijn idee is om na de zomer, na ongeveer 5000-7000 km, een kleine beurt te laten uitvoeren (luchtfilter, benzinefilter en dynamoriem te laten vervangen). Lijkt dit volgens jullie een opportune vervanging?

De garagist heeft mij aangeraden om 20W50 mineraal te gebruiken dus dat gaan we doen _004
Ik heb 3 x 1 liter Motul minderale olie gekocht om de volgende tijd te kunnen bijvullen. Deze staat momenteel nog in promotie bij RAD (goedkoper dan bij Louis)

Bedankt voor jullie reacties
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: inhalen achterstallig onderhoud

Bericht door Pol »

0475771514 ex dealer BMW Carl grens Groot-Bijgaarden/St. Agatha-Berchem Afrit 11 ring E19
hey Dieter .Je bent van Koekelberg. Misschien een tip voor je onderhoud. Naast je deur. Is in de Petrus Bayenssrtaat.
groeten uit Vorst :thumbright: pol
bert111bel
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
Woonplaats: 8860
Locatie: west vlaanderen

Re: inhalen achterstallig onderhoud

Bericht door bert111bel »

is dit " Carl " die vroeger in Sint-Pieters -Leeuw zat ? dan zit je goed bij hem :thumbleft:
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
dieterfmd
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2021, 20:59
Woonplaats: KOEKELBERG

Re: inhalen achterstallig onderhoud

Bericht door dieterfmd »

Bedankt voor het adresje. Dat is effectief vlakbij de deur!
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: inhalen achterstallig onderhoud

Bericht door Pol »

bert111bel schreef: 28 jan 2021, 07:21 is dit " Carl " die vroeger in Sint-Pieters -Leeuw zat ? dan zit je goed bij hem :thumbleft:
yep , dat is :thumbleft: hem .
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: inhalen achterstallig onderhoud

Bericht door Pol »

dieterfmd schreef: 28 jan 2021, 09:39 Bedankt voor het adresje. Dat is effectief vlakbij de deur!
graag gedaan ! succes met uw machien ! :thumbleft:
DieterS
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 jul 2017, 20:13
Woonplaats: Vichte

Re: inhalen achterstallig onderhoud

Bericht door DieterS »

hoi, benzine- en luchtfilter zit normaal bij het groot onderhoud of elke 20000km. (tenzij je veel in 't stof rijdt)
Remmen en abs ook soigneren... Olie is bij mij 15w50 full synthetisch. Maar gezien alles nu gebeurd is zou ik gewoon wachten tot einde van 't jaar, tot na 10000km of volgend jaar deze tijd.
dieterfmd
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2021, 20:59
Woonplaats: KOEKELBERG

Re: inhalen achterstallig onderhoud

Bericht door dieterfmd »

Bedankt voor de reactie. Ik ga in de loop van de lente, zomer en herfst een hoop plezierkilometers proberen maken. Als er geen verdere problemen opduiken bekijk ik dan tegen de herfst wat er nog dient te gebeuren. Als het een gezonde 1150RT blijkt zal ik misschien nog wel een tijdje doorrijden. Indien de onderhoudskosten oplopen dan zal het een recenter model worden
dieterfmd
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 jan 2021, 20:59
Woonplaats: KOEKELBERG

Re: inhalen achterstallig onderhoud

Bericht door dieterfmd »

Ondertussen zijn we 2000 km verder sinds de grote onderhoudsbeurt. Buiten de week van sneeuw en enorme koude heb ik elke dag in het zadel gezeten. Wat een plezier om een boxer te rijden. Ik heb eindelijk de juiste schakeltechniek gevonden om op te schakelen zonder dat de bak die luide klakbeweging maakt. Het is een beetje aanvoelen en met de voet een klein beetje druk zetten op de versnellingspook voor het ontkoppelen. Een japanner schakelt wel iets lichter en directer. Zoveel is zeker. Maar het heeft allemaal wel zijn charme. Verder heb ik de afgelopen dagen enkele lange ritten gemaakt en het verbruikt zakt dan naar 6.10 liter/ 100 km. Geruststellend want ik was nog niet onder de 7 liter geraakt. Natuurlijk heb ik daarvoor enkel gereden bij temperaturen tussen -5 en 7 graden en erg wat wind.....en dat nog in combinatie met redelijk wat stadsverkeer. Zoals ik al op het forum gelezen heb is het verbruik van de 1150 erg gevoelig voor wisselende omstandigheden en dat lijkt zich wel te bevestigen. Verder draait de motor zeer rustig en heb ik op 2000 km een kwart litertje motorolie bijgevuld. Dus maar een klein verbruik als ik sommige verhalen lees. De laatste dagen piept de koppelingshendel een beetje. Klinkt precies alsof er een beetje WD40 nodig is. Binnen 3000 km zit ik op de 70K en dan laat ik preventief de dynanoriem vervangen aangezien ik geen enkel idee heb wanneer deze vervangen werd. Tot nu toe zeer tevreden en hopelijk een fijne zomer met de 1150 :mrgreen:
Plaats reactie