Zekering plaatsen zinvol?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Zekering plaatsen zinvol?

Bericht door willy »

Ik sta op het punt om een GPS basis te plaatsen op mijn R1200RT.
Zoals meestal zit er een "vliegende" zekering in de plus van de voeding.
Maar is dat eigenlijk wel zinvol (als principe) op een fiets waar alle verbruik op
"elektronische" manier, zonder zekeringen dus, bewaakt wordt?
Ik weet weliswaar niet hoeveel stroom de vrije stekker aan de voorvork kan leveren.
Als dat teveel is voor de bedrading van de GPS basis dan moet er hoedanook een zekering tussen.
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Zekering plaatsen zinvol?

Bericht door aantzeetje »

zwevende zekering mag je gerust laten zitten. Maak je ooit een kortsluiting aan de contactpennetjes van de houder dan gaat deze zijn werk doen.
accessoire stekker beneden aan het balhoofd levert genoeg stroom voor de gps. Enkel oppassen dat de canbus de gps houder daadwerkelijk afsluit. De meeste gps houders nu zijn actieve houders en blijven dus stroom trekken.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Zekering plaatsen zinvol?

Bericht door willy »

Dat de zekering mag blijven zitten, daar twijfel ik niet aan.
De vraag is of ze een meerwaarde heeft aangezien de stroom bewaakt wordt door de elektronica van de motorfiets.
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Zekering plaatsen zinvol?

Bericht door aantzeetje »

dan moet je de afschakeltijd bij kortsluiting onder de loep nemen. Denk dat de smeltzekering het wint van de electronica.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Zekering plaatsen zinvol?

Bericht door willy »

Ik vermoed eigenlijk dat de elektronica sneller is of kan zijn dan een zekering.
De smeltcurve van een zekering kan je vinden, maar hoe snel mr.BMW een kring
bij overbelasting of kortsluiting afsluit weet ik niet. Het blijft dus een vermoeden.
Wat zou er, in acht genomen dat het wellicht in beide gevallen om een erg korte tijd
gaat, meer fout gaan indien de elektronica er wat langer over doet dan de zekering?
Plaats reactie