Benzine
Moderator: GVN
Benzine
Voor mijn R1200RT LC van 2014 tank ik altijd 98 bij een Essostation in de buurt. Ik vind dat er grote prijsschommelingen zijn naargelang het merk. Vroeger werd er al eens gezegd dat die goedkopere benzine van slechte kwaliteit is. Is dat nu nog zo en zijn deze tankstations te vermijden?
Re: Benzine
Door BMW wordt aangegeven om 95 te tanken toch? of vergis ik me?
-
- Berichten: 1161
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: Benzine
Ik tank altijd 98 (R1200RT 2009). Motor loopt merkbaar beter dan op 95. Het prijsverschil is niet alleen per merk verschillend maar ook per regio schommelt deze nogal. Had zaterdag getankt aan 1.40 en onderweg prijzen tegen gekomen van 1.397 tot 1.54.
Voor de andere brandstoffen of het nu benzine of diesel is is het ook zo.
Dat "witte producten" goedkoper zijn ligt vnl. aan de additieven die ze bij de benzine doen. Bv anti schuimen.
Voor de andere brandstoffen of het nu benzine of diesel is is het ook zo.
Dat "witte producten" goedkoper zijn ligt vnl. aan de additieven die ze bij de benzine doen. Bv anti schuimen.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Re: Benzine
Het verschil tussen euro 95 en 98
Euro 95 en 98 bestaan allebei uit een mix van octaan en heptaan. Euro 95 bevat 95 procent octaan – vandaar dus de naam – en 5 procent heptaan. Tank je euro 98, dan draait je motor op een mengsel van 98 procent octaan en 2 procent hectaan.
Zelfontbrandingsmechanisme
Of je nu het best euro 95 of 98 tankt, hangt af van het punt waarop het zelfontbrandingsmechanisme van je motor in actie hoort te treden. Euro 98 ontvlamt namelijk onder een aanzienlijk hogere temperatuur en druk dan euro 95. Als de benzine in je motor te vroeg of te laat reageert met de lucht, ontstaat er een vonk, en dat kan de motor vervuilen en zelfs beschadigen.
Duurder is niet altijd beter
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties. Geeft de tankdop niet weer welk type benzine je moet tanken? Informeer je dan zeker bij de verkoper of fabrikant.
puur mijn mening:
Volg wat in je boek staat!
En soms kan de kwaliteit van 98 slechter zijn dan 95....dus de kwaliteit heeft niets te maken met 95/98.
Sterker nog, er zijn landen waar één moeder product ligt in de tank...maar twee pompjes met verschillende prijzen voor 95/98 .
Euro 95 en 98 bestaan allebei uit een mix van octaan en heptaan. Euro 95 bevat 95 procent octaan – vandaar dus de naam – en 5 procent heptaan. Tank je euro 98, dan draait je motor op een mengsel van 98 procent octaan en 2 procent hectaan.
Zelfontbrandingsmechanisme
Of je nu het best euro 95 of 98 tankt, hangt af van het punt waarop het zelfontbrandingsmechanisme van je motor in actie hoort te treden. Euro 98 ontvlamt namelijk onder een aanzienlijk hogere temperatuur en druk dan euro 95. Als de benzine in je motor te vroeg of te laat reageert met de lucht, ontstaat er een vonk, en dat kan de motor vervuilen en zelfs beschadigen.
Duurder is niet altijd beter
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties. Geeft de tankdop niet weer welk type benzine je moet tanken? Informeer je dan zeker bij de verkoper of fabrikant.
puur mijn mening:
Volg wat in je boek staat!
En soms kan de kwaliteit van 98 slechter zijn dan 95....dus de kwaliteit heeft niets te maken met 95/98.
Sterker nog, er zijn landen waar één moeder product ligt in de tank...maar twee pompjes met verschillende prijzen voor 95/98 .
Laatst gewijzigd door Areg op 23 feb 2021, 12:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Benzine
P.S. Vanwaar dan het prijsverschil?
Het duurdere prijskaartje van euro 98 is gewoonweg te wijten aan het productieproces. Hoe hoger het gewenste octaangehalte, hoe meer de brandstof moet worden bewerkt. Zo eenvoudig is het!
Het duurdere prijskaartje van euro 98 is gewoonweg te wijten aan het productieproces. Hoe hoger het gewenste octaangehalte, hoe meer de brandstof moet worden bewerkt. Zo eenvoudig is het!
Re: Benzine
Eigenlijk ging mijn vraag niet over het prijsverschil tussen 95 en 98, maar over het prijsverschil tussen de verschillende merken op benzine van hetzelfde octaan gehalte. Vroeger werd er gezegd van bepaalde merken niet te tanken wegens oa het hogere verbruik of schadelijker voor de motor. Maar bestaat dat nog wel, "slechtere" benzine.
Re: Benzine
Als ik me niet vergis dan beschikken alle "moderne" motoren over een "klopsensor" die,Areg schreef: ↑23 feb 2021, 12:03 Zelfontbrandingsmechanisme
Of je nu het best euro 95 of 98 tankt, hangt af van het punt waarop het zelfontbrandingsmechanisme van je motor in actie hoort te treden. Euro 98 ontvlamt namelijk onder een aanzienlijk hogere temperatuur en druk dan euro 95. Als de benzine in je motor te vroeg of te laat reageert met de lucht, ontstaat er een vonk, en dat kan de motor vervuilen en zelfs beschadigen.
indien hij detonatie detecteert, het ontstekingstijdstip aanpast om dat te vermijden.
De timing van de ontsteking is maw dynamisch.
Vanaf het ogenblik dat je benzine tankt die niet minder klopvast is dan de fabrikant als
ondergens opgeeft zal er zich geen detonatie voordoen.
Zelf tank ik altijd super 98. Er zit minder ethanol in en de meerkost wordt (zo goed als)
gecompenseerd door een lager verbruik.
Re: Benzine
Klopt niet helemaal. 95/98 is niet het octaangehalte, maar octaangetal.Areg schreef: ↑23 feb 2021, 12:03 Het verschil tussen euro 95 en 98
Euro 95 en 98 bestaan allebei uit een mix van octaan en heptaan. Euro 95 bevat 95 procent octaan – vandaar dus de naam – en 5 procent heptaan. Tank je euro 98, dan draait je motor op een mengsel van 98 procent octaan en 2 procent hectaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal
R100RT '82 - R1100RT '96 - R1200RT '05 - R1200RT LC '15 - R1250RT ‘21
R100S '76 + R90S ‘74 + R75/5 ‘72 + R71 ‘38
"Four wheels move the body, two wheels move the soul"
R100S '76 + R90S ‘74 + R75/5 ‘72 + R71 ‘38
"Four wheels move the body, two wheels move the soul"
Re: Benzine
Ik denk dat iedereen wel begrepen heeft wat er bedoeld werd.stefr100 schreef: ↑23 feb 2021, 22:00Klopt niet helemaal. 95/98 is niet het octaangehalte, maar octaangetal.Areg schreef: ↑23 feb 2021, 12:03 Het verschil tussen euro 95 en 98
Euro 95 en 98 bestaan allebei uit een mix van octaan en heptaan. Euro 95 bevat 95 procent octaan – vandaar dus de naam – en 5 procent heptaan. Tank je euro 98, dan draait je motor op een mengsel van 98 procent octaan en 2 procent hectaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal
-
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
- Woonplaats: 8860
- Locatie: west vlaanderen
Re: Benzine
op mijn tankdop staat " gebruik enkel 98 ron " zowel de r1200rt ( 2008 ) als op de k1200gt ( 2007 )
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
Re: Benzine
Dat staat op de dop van mijn R1200RT van 2009 ook.
Ik vrees dat die boodschap (een beetje?) kort door de bocht is.
In de handleding staat de volledige versie:
Aanbevolen brandstofsoorten Superplus loodvrij 98 ROZ
Bruikbare brandsrofsoorten met beperkt vermogen en gewijzigd verbruik Normaal loodvrij 91 ROZ
Je mag maw met benzine rijden vanaf 91 ROZ.
Ik vrees dat die boodschap (een beetje?) kort door de bocht is.
In de handleding staat de volledige versie:
Aanbevolen brandstofsoorten Superplus loodvrij 98 ROZ
Bruikbare brandsrofsoorten met beperkt vermogen en gewijzigd verbruik Normaal loodvrij 91 ROZ
Je mag maw met benzine rijden vanaf 91 ROZ.