geen achterrem meer

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
carlo030201
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jun 2011, 19:18
Woonplaats: As

geen achterrem meer

Bericht door carlo030201 »

Helemaal geen remdruk bij de achterrem. Kan de voetrem tot onder duwen en helemaal geen remkracht.
Remblokken nagekeken en deze zijn nog niet afgesleten. Vloeistofreservoir is ook op niveau.
Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Het gaat hier om een GSA Lc bwj 2015.

thanks
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: geen achterrem meer

Bericht door aantzeetje »

kan zijn dat het asje vastgeroest zit doordat er water onder het beschermrubber zit/zat.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
carlo030201
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jun 2011, 19:18
Woonplaats: As

Re: geen achterrem meer

Bericht door carlo030201 »

heb de remklauw los gehad, deze zat los en had niet de indruk dat hij vastzat.
Als je deze as tenminste bedoelt?
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: geen achterrem meer

Bericht door Relax »

Dat is een vaak voorkomend probleem bij de GS(A). Je dealer gaat er evenmin iets kunnen aan doen, op ontluchten na. Dat kost je centen en brengt je geen meter verder aangezien het zich na een zekere tijd opnieuw voordoet.
Je kan zelf de remdruk laten toenemen door er een nacht een flink gewicht aan de rempedaal te hangen of een keer of 40, 50 je rempedaal in te drukken. Maar het is ook maar tijdelijk.
I respect your opinion. But I don't give shit.
jotul
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 mar 2006, 11:40
Locatie: DEINZE

Re: geen achterrem meer

Bericht door jotul »

Had vandaag hetzelfde voor. Na 80 km snelweg opeens rood lichtje op dashbord. Iets verder afrit genomen en achterrem tot helemaal beneden gedrukt, géén enkel resultaat. Enkele keren gepompt met de voetrem zonder reactie. Dan maar voorzichtig verder gereden. Ongeveer 50 km verder bij het verlaten van de snelweg terug normale achterrem. Even contact afgezet en terug vertrokken. Verwittiging op dashbord bleef achterwege. Thuis de remvloeistof nagekeken = OK. Remblokken bleken ver versleten, doch zeker niet volledig op. Ga eerstdaag nieuwe plaatsen en alles testen.....
carlo030201
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 jun 2011, 19:18
Woonplaats: As

Re: geen achterrem meer

Bericht door carlo030201 »

Hey Relax, rempedaal een 40 tal keren ingedrukt en inderdaad terug remkacht.
Je schreef dat dit maar tijdelijk een oplossing is. Wat kan ik veranderen voor dit probleem te herstellen?

grtjs
jos.gs
Berichten: 68
Lid geworden op: 21 feb 2010, 11:55
Locatie: lummen

Re: geen achterrem meer

Bericht door jos.gs »

Zelfde probleem bij mijn vorige GS Bj. 2017 en de huidige GSA Bj.2019, enkel ontluchten is een tijdelijke oplossing,de lucht komt er maar mondjesmaat bij en als het rempedaal weer eens te ver doordrukt dan ontlucht ik de achterrem even, bij het ontluchten is duidelijk zichtbaar dat er lucht in de leiding aanwezig is.Hoe die lucht daar komt is een raadsel, Bmw is op de hoogte van het probleem maar er gebeurd niks mee.
De ABS unit (huidige part Nm 345 19 444 398 voor +-€1250)is al aan zijn tweede update, de vorige units zijn niet meer als nieuw beschikbaar,en mogelijk is dat het probleem.

Jos.GS
jos.gs
Berichten: 68
Lid geworden op: 21 feb 2010, 11:55
Locatie: lummen

Re: geen achterrem meer

Bericht door jos.gs »

Bezitters van de nieuwe GS1250 ook dit probleem ?

Jos.gs
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: geen achterrem meer

Bericht door aantzeetje »

In 2007 hadden meerdere merken (BMW en Moto Guzzi) hier last van. Bleek luchtbel aan de ABS klep te zijn van de Bosch ABS. Toen ik dat toendertijd opzocht bleek er zelfs een proces te lopen tegen Bosch hierover. Als ik me goed herinner diende er een bepaalde procedure doorlopen te worden om de ABS te ontluchten bij het doorspoelen. Misschien kan Danny hier meer info over verschaffen als hij dit hier leest?
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: geen achterrem meer

Bericht door Relax »

carlo030201 schreef: 19 apr 2021, 11:23 Hey Relax, rempedaal een 40 tal keren ingedrukt en inderdaad terug remkacht.
Je schreef dat dit maar tijdelijk een oplossing is. Wat kan ik veranderen voor dit probleem te herstellen?

grtjs
Ik vrees ervoor. Als BMW niet met een oplossing komt (en dat zit er niet aan te komen), ga je deze moeten blijven gebruiken. Achterrem gebruiken bij maneuvers en bijna stilstand (lichten, kruispunt,...) verlengt de werking ook een beetje.
I respect your opinion. But I don't give shit.
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: geen achterrem meer

Bericht door aantzeetje »

Ben dus maar wat gaan opzoeken op het net en kwam deze tegen:
https://advrider.com/f/threads/bmw-r120 ... 12/page-13

Na zowat alle paginas gelezen te hebben zou de oplossing zijn:
Master cilinder achterrem (Nissin) vervangen door een Brembo en Motul 660 remolie gebruiken (zelfde DOT maar hoger kookpunt)

Geef dit enkel mee als info, so don't shoot at the pianist please.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
jan_s
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 jan 2009, 13:17

Re: geen achterrem meer

Bericht door jan_s »

Seg mannen, wa gaan jullie tegen pakweg de ouders van een kind zeggen dat je ongewild in het ziekenhuis (of erger) doet belanden....omdat "mijn achterrem het niet doet" ? En ja, ik weet het, BMW weet het....maar er gebeurt niets. En recente motoren blijkbaar.
Voor alle duidelijkheid: zelf een gsa en rt gehad. Dan 3 schouderoperaties en nu AT dct.
Gegroet, Jan
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: geen achterrem meer

Bericht door Pol »

Ik heb het draadje hier gevolgd. Een familielid en buurman hebben beide een Rallye (+/- 22.800 € ) Bij de gs van buurman duurt het geen 3 weken of pedaal zit opnieuw pratisch einde koers. Zelf vastgesteld :shock: . Familielid na toerke Dolomieten idem. Loop efkes binnen en we ontluchten dat wel even !! :roll:
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: geen achterrem meer

Bericht door Chris Wils »

Hallo
Ik vraag mij af, waarom doet BMW er zelf niks aan, met een terugroepactie bijvoorbeeld ?
Een motor van meer dan 20.000€,en ze doen er niks aan. Je zal de Stelvio maar afkomen, en dan
opeens geen achterrem meer hebben. :shock: :shock:
Salu.
Chris.
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: geen achterrem meer

Bericht door Relax »

Voor alle duidelijkheid: het gebeurt niet 'opeens', of toch niet bij mijn beide vorige R1200GSA's. De R1250GSA is nog te recent.
Het gebeurt gaandeweg, na enkele 1000 km's. Je merkt dat je stilaan wat verder kan trappen, tot je na een tijdje aan het einde komt.

En over dat remmen met achterrem: je gebruikt 'm wel voor maneuvers, haarspelden en gelijksoortig, maar het is toch niet je voornaamste rem, dus zo'n vaart zal het wel niet lopen dat je er mensen gaat door omver rijden?
I respect your opinion. But I don't give shit.
jan_s
Berichten: 77
Lid geworden op: 13 jan 2009, 13:17

Re: geen achterrem meer

Bericht door jan_s »

Dat klopt uiteraard...maar een topmerk kan dat toch niet maken?
Voorbeeld Honda service: na de garantie blijft de dct bak soms hangen in een versnelling, manueel kan je dan nog wel schakelen.
Uitgebreid testen + software reset/update: gratis!
Gegroet, Jan
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: geen achterrem meer

Bericht door Relax »

Inderdaad, maar dat topmerk gaan geen terugroepactie doen die hen handenvol geld gaat kosten (alleen al aan uren) als het niet om levensbedreigende problemen gaat.
Ik vind trouwens dat er over 'topmerk' flink gediscussieerd kan worden.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: geen achterrem meer

Bericht door Danny »

Voorbeeld Honda service: na de garantie blijft de dct bak soms hangen in een versnelling, manueel kan je dan nog wel schakelen.
Uitgebreid testen + software reset/update: gratis

Ik wil wel eens een klapke doen over dat service gedoe van Honda en vooral hun probleemloze motoren.... :roll:
Eén; je moet al een competente dealer vinden (spreek uit ondervinding) snie makkelijk.
Twee; het is opgelost meneer en 10 km verder, ... grrrr :oops: :mrgreen:
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

geen achterrem meer

Bericht door st1100 »

Ik heb anders ook al zo’n probleemloze Honda gehad. St1100 pan european.

Verbruikte bv met 250.000 km op de teller een tiende van de olie van een k1300 met 30.000 km.

En ja cardan nog origineel , abs werkte nog , motor nog niet open geweest…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: geen achterrem meer

Bericht door Danny »

ik heb ook BMW's gehad met meer dan twee ton zonder problemen...
Problemen zijn er echter om opgelost te worden en laat daar nu het schoentje wringen in enkele Jap garage's, het vraagteken op hun voorhoofd was groter dan 't mijne.
Heb hem na 4 maanden weer overgegeven hopende op een andere. Eentje die niet door een Honda werknemer gebouwd was die als zelfstandige in bijberoep mee aan 't zwembad van de Olympische spelen werkte om tegeltjes te zetten... en daarom aan den band zijn spleetogen helemaal niet meer kon open houden.
Honda second chance... wait and see.

Qua service en structuur kunnen ze echt nog iets leren van de Fritsen
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: geen achterrem meer

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik had dat probleem op de voorrem, eerste +/-2 jaar geen probleem, dan lucht op de voorrem, neep de hendel tot tegen het handvat. Remde nog wel, maar niet handig als je met 2 vingers remt....
Paar keer binnen geweest, ontlucht, weer even beter maar probleem kwam steeds sneller terug. Uiteindelijk heeft Ludwig motors de rempomp op het stuur vervangen onder garantie en nu al een jaar ok. Achterrem doet niet veel, gebruik ik zelden, meestal bij trage maneuvers... zie het ook aan de remblokken. 18k en nog altijd origineel achteraan, weinig slijt op. Vooraan ook oem maar daar zit de normale slijtage op.
Probleem achterrem is constructie abs/circuit denk ik, speciale procedure nodig, met hulp van diagnose software om fatsoenlijk te ontluchten, dan weet je het wel.....ze leren het nooit....
Ik begin aan een tiger te denken..... :-(
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: geen achterrem meer

Bericht door aantzeetje »

Probleem achterrem is constructie abs/circuit denk ik
Voor zover ik het heb kunnen achterhalen op diverse fora ligt het aan de Master cilinder achterrem (Nissin). Vervangen door een Brembo en Motul 660 remolie gebruiken (zelfde DOT maar hoger kookpunt) Geef dit enkel mee als info, so don't shoot at the pianist please.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Plaats reactie