Trillingen tijdens remmen

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Roadrunner NL
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 nov 2005, 18:52
Locatie: Regio Deventer

Trillingen tijdens remmen

Bericht door Roadrunner NL »

Sinds enkele dagen trilt mijn motor bij het afremmen vanaf hogere snelheid. Bij rustig remmen vanaf lagere snelheid voelt het de laatste meters aan alsof de rem niet gelijkmatig werkt. Mijn eerste gedachte is een kromme remschijf. Ik heb dit geprobeerd te controleren door een schroevendraaier dicht tegen de schijven te houden en dan het wiel te draaien. Met het blote oog is dan eigenlijk geen slingering te zien en als die er al is dan is deze zeker niet groter dan 0,1 of 0,2 millimeter. Kan een dergelijke kleine slag inderdaad tot trillingen leiden?

Ik heb de remblokken en schijven geinspecteerd en schoon gemaakt en zie hier verder niets bijzonders aan.

Graag jullie advies.

Groet,

Tom.
BMW R1150RT 2001 Dark blue
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Trillingen tijdens remmen

Bericht door moh_fan »

Roadrunner NL schreef:Met het blote oog is dan eigenlijk geen slingering te zien en als die er al is dan is deze zeker niet groter dan 0,1 of 0,2 millimeter.
Mijn 12RT had ook last van schokkend tot stilstand komen, vooral merkbaar de laatste meters.
Er zat geen slinger in de achterremschijf (deze was de boosdoener), dus werd een aluminium bus ( daar waar het achterwiel op draait (?)) vervangen.
Echter zonder resultaat. Achterremschijf werd alsnog vervangen... en wat bleek? Er was een verschil in dikte over het verloop van de schijf.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Roadrunner NL
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 nov 2005, 18:52
Locatie: Regio Deventer

Re: Trillingen tijdens remmen

Bericht door Roadrunner NL »

Ik neem aan dat het in jouw geval om een nieuwe motor gaat/ging. Mijn fiets heeft dit probleem sinds kort en het lijkt me niet waarschijnlijk dat er tijdens het gebruik een dikteverschil kan ontstaan.

Groet,

Tom.
BMW R1150RT 2001 Dark blue
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Trillingen tijdens remmen

Bericht door John »

Dikteverschil niet direct maar wel frictieverschil op de schijven. Door bvb bij vochtig weer de motor voor enkele dagen te stallen kan er oxidatie onstaan waar de remblok de schijf raakt. Kijk je schijven eens na op sporen.
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Trillingen tijdens remmen

Bericht door moh_fan »

Roadrunner NL schreef:Ik neem aan dat het in jouw geval om een nieuwe motor gaat/ging.
Het ontstond nadat de motor zo'n 8000km 'oud' was.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Roadrunner NL
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 nov 2005, 18:52
Locatie: Regio Deventer

Re: Trillingen tijdens remmen

Bericht door Roadrunner NL »

John schreef:Dikteverschil niet direct maar wel frictieverschil op de schijven. Door bvb bij vochtig weer de motor voor enkele dagen te stallen kan er oxidatie onstaan waar de remblok de schijf raakt. Kijk je schijven eens na op sporen.
John,

De schijven zien er optisch prima uit. De motor wordt meerder dagen per week gebruikt. Heb de blokken gedemonteerd en licht opgeschuurd en de schijven ontvet, maar zonder positief resultaat.

Groet,

Tom.
BMW R1150RT 2001 Dark blue
Roadrunner NL
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 nov 2005, 18:52
Locatie: Regio Deventer

Re: Trillingen tijdens remmen

Bericht door Roadrunner NL »

moh_fan schreef:
Roadrunner NL schreef:Ik neem aan dat het in jouw geval om een nieuwe motor gaat/ging.
Het ontstond nadat de motor zo'n 8000km 'oud' was.
In dat geval moet het toch gaan om een productiefout lijkt me. Mijn schijven hebben zonder problemen ruim 60.000 km afgelegd, maar beginnen nu toch mogelijk op te spelen.

Groet,

Tom.
BMW R1150RT 2001 Dark blue
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Trillingen tijdens remmen

Bericht door moh_fan »

Roadrunner NL schreef:In dat geval moet het toch gaan om een productiefout lijkt me.
Dat leek mij ook... vervangen onder garantie.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Bart Bever
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 apr 2006, 17:49

Re: Trillingen tijdens remmen

Bericht door Bart Bever »

Gaat toch wel de schijf(-ven) zijn hoor, daar mag je gerust van vertrekken.

greetz!
poestexas
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: Trillingen tijdens remmen

Bericht door poestexas »

Jongens, bij mij heeft de dealer reeds 2 paar schijven met dezelfde verschijnselen vervangen. Het laatste paar heeft het slechts 3.000km uitgehouden en 't is weer al van dat. Eerlijkheidsgetrouw moet ik er wel bij vertellen dat Bmw het probleem erkent en deze steeds ten laste heeft genomen.
De laatste keer dat de dealer ze vervangen heeft, wist hij mij te vertellen dat het nog steeds dezelfde schijven zijn die ze nu steken. Het probleem is dus nog steeds niet opgelost. Een stuk met problemen vervangen door een stuk met dezelfde problemen, heet dat dan.
Ik heb er weinig verstand van maar volgens mij is er iets anders dat de oorzaak is. Maar wat? De laatste schijven heb ik trouwens bijna niet meer durven te gebruiken.
Volgens de dealer is het een vaak voorkomend probleem bij deze modellen maar het is wel de eerste keer dat ze zo dikwijls vervangen dienen te worden. :alien:
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Trillingen tijdens remmen

Bericht door moh_fan »

poestexas schreef:Jongens, bij mij heeft de dealer reeds 2 paar schijven met dezelfde verschijnselen vervangen. Het laatste paar heeft het slechts 3.000km uitgehouden en 't is weer al van dat. Eerlijkheidsgetrouw moet ik er wel bij vertellen dat Bmw het probleem erkent en deze steeds ten laste heeft genomen.
Waar u over spreekt is een specifiek R1200's probleem.
TS rijdt op een 1150RT.
poestexas schreef:Het probleem is dus nog steeds niet opgelost.
De latere modellen (ik dacht laat 2008) hebben semi-zwevende voorremschijven gekregen, waarmee de problemen van kromtrekkende schijven was verholpen.
poestexas schreef:De laatste schijven heb ik trouwens bijna niet meer durven te gebruiken.
Hoe rem je dan?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
poestexas
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: Trillingen tijdens remmen

Bericht door poestexas »

moh_fan schreef:
poestexas schreef:
poestexas schreef:Het probleem is dus nog steeds niet opgelost.
De latere modellen (ik dacht laat 2008) hebben semi-zwevende voorremschijven gekregen, waarmee de problemen van kromtrekkende schijven was verholpen.
poestexas schreef:De laatste schijven heb ik trouwens bijna niet meer durven te gebruiken.
Hoe rem je dan?
Zouden die semi-zwevende voorremschijven ook te monteren vallen op een Rt '05?
Om te remmen heb ik ook nog een achterrem! :wink:
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Trillingen tijdens remmen

Bericht door moh_fan »

poestexas schreef:Zouden die semi-zwevende voorremschijven ook te monteren vallen op een Rt '05?
Dat zou je eens bij de dealer moeten vragen.
Er zijn ook volledig zwevende exemplaren op de markt...
Afbeelding
Link
poestexas schreef:Om te remmen heb ik ook nog een achterrem! :wink:
Jôh...! :shock:
Mochten wij elkaar eens tijdens een ritje treffen, dan mag u voorop. Goed?

Tip! Vraag eens een expert hoe te remmen met een motorfiets.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Roadrunner NL
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 nov 2005, 18:52
Locatie: Regio Deventer

Re: Trillingen tijdens remmen

Bericht door Roadrunner NL »

Ik heb een nieuwe Braking remschijf voor het voorwiel gekocht (140 euro incl verzenden) en de schijf rechtsvoor hiermee vervangen. Probleem opgelost :grin: Alhoewel er optisch geen afwijking aan de schijf te zien is, is dit toch de boosdoener geweest.

Groet,

Tom.
BMW R1150RT 2001 Dark blue
vacaro
Berichten: 274
Lid geworden op: 03 okt 2007, 11:52
Woonplaats: Berendrecht
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Trillingen tijdens remmen

Bericht door vacaro »

Schijven kunnen ook kromtrekken, door na herhaaldelijk hevig remmen en de blokken en schijven warm zijn, dan aan een kruispunt of file even stil te staan met de rem ingedrukt, men krijgt dan op plaats waar blokken raken een warmte verschil met de plaats waar deze niet raken en dan kan schijf ook krom trekken.
Dit ter inlichtig alhoewel dat hier niet mee speelt.
Motorrijden is geen hobby, het is een levenswijze!
Ik verdwaal nooit, ik verken enkel nieuwe wegen!
Genietend op een R1200RT LC.
poestexas
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: Trillingen tijdens remmen

Bericht door poestexas »

[quote="Roadrunner NL"]Ik heb een nieuwe Braking remschijf voor het voorwiel gekocht (140 euro incl verzenden) en de schijf rechtsvoor hiermee vervangen. Probleem opgelost :grin: Alhoewel er optisch geen afwijking aan de schijf te zien is, is dit toch de boosdoener geweest.

Ondanks het feit dat er geen afwijking te zien was, hoe kon jij dan bepalen welke schijf de boosdoener was?
Hoeveel km's heb je reeds met de nieuwe schijf? Want telkens de dealer de 2 schijven verandert is het probleem ook opgelost. Enkel is het maar tijdelijk want na enkele duizende km's begint het weer!
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Roadrunner NL
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 nov 2005, 18:52
Locatie: Regio Deventer

Re: Trillingen tijdens remmen

Bericht door Roadrunner NL »

poestexas schreef:
Roadrunner NL schreef:Ik heb een nieuwe Braking remschijf voor het voorwiel gekocht (140 euro incl verzenden) en de schijf rechtsvoor hiermee vervangen. Probleem opgelost :grin: Alhoewel er optisch geen afwijking aan de schijf te zien is, is dit toch de boosdoener geweest.

Ondanks het feit dat er geen afwijking te zien was, hoe kon jij dan bepalen welke schijf de boosdoener was?
Hoeveel km's heb je reeds met de nieuwe schijf? Want telkens de dealer de 2 schijven verandert is het probleem ook opgelost. Enkel is het maar tijdelijk want na enkele duizende km's begint het weer!
Ik heb goed gegokt. Op dit moment nog maar 600 km met de nieuwe schijf gereden. Probleem tot op heden opgelost.

Tom.
BMW R1150RT 2001 Dark blue
andrevh
Berichten: 184
Lid geworden op: 07 nov 2005, 23:34
Locatie: RAVELS-EEL

Re: Trillingen tijdens remmen

Bericht door andrevh »

pas terug van zweden en noorwegen, 6000 km gebold :cheers:
bij terug thuis ook problemen met de remmen :-(
bij traag rijden remt hij onregelmatig precies ABS maar dan 100 keer vertraagd
waarschijnlijk de remschijven krom
nu wil ik ze opmeten met een micrometer
weet iemand de max.slingering voor de schijven zowel voor als achter ?

groeten

andré
R 1200 GS '2011 TRIPLE BLACK
K 100 basic '84
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: Trillingen tijdens remmen

Bericht door CeesBmw »

Micrometer heeft niet zoveel zin.
Beter is een zwenktaster te gebruiken.
Bijv. http://zuil.ez-base.nl/catalogi/Mitutoy ... penpage=19
en dan pagina 220. Dan kun je pas de mate van slingeren meten van de schijf.

Ik las laatst in de BMW handleiding, remmen alleen toegestaan in noodgevallen, anders trekt de schijf krom.
poestexas
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: Trillingen tijdens remmen

Bericht door poestexas »

andrevh schreef:pas terug van zweden en noorwegen, 6000 km gebold :cheers:
bij terug thuis ook problemen met de remmen :-(
bij traag rijden remt hij onregelmatig precies ABS maar dan 100 keer vertraagd
waarschijnlijk de remschijven krom
nu wil ik ze opmeten met een micrometer
weet iemand de max.slingering voor de schijven zowel voor als achter ?

groeten

andré
Best bij de dealer het probleem aankaarten. Gezien het een algemeen probleem is, de dealer vragen om ten laste name door Bmw. Normaal is de ten laste name geen probleem, ondanks het feit dat de garantie misschien al verstreken is. Hangt misschien ook af van de dealer zelf...
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Trillingen tijdens remmen

Bericht door Toedel »

Hierbij een draadje over kromgetrokken schijven op de R12, en de oplossing by BMW.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... en#p258981
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: Trillingen tijdens remmen

Bericht door CeesBmw »

Klaarblijkelijk is het probleem het plaatselijk opwarmen van de schijf waardoor deze krom trekt.

Met als gevolg dat het remmen niet egaal gebeurt. Oplossing dient dan gezocht te worden in:
betere ophanging van de schijf,
axiale speling toelaten op de remklauw waardoor deze de schijf volgt..

Het eerste kost geld omdat dan het wiel vervangen moet worden en de schijf, zwevende ophanging.
Het twede kost ook geld omdat er dan een andere remklauw cq vorkpoot gemaakt moete worden....


Kortom.. BMW doe het eerst technisch goed en dan pas esthetisch....
Plaats reactie