r1150rt tills+3.5bar drukregelaar

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
stryker
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 sep 2018, 12:36
Woonplaats: Diepenbeek
Locatie: Limburg
Contacteer:

r1150rt tills+3.5bar drukregelaar

Bericht door stryker »

Ik ben van plan om wat verbeteringswerken uit te voeren aan mijn r1150rt single spark.
Ik heb weinig last kfr maar zit er toch aan te denken om volgende zaken te veranderen om een nog iets beter lopende motor te bekomen.
-r1200 multipoint injectoren van tills (https://www.tills.de/product-14.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
-3.5 bar brandstofdrukregelaar van de r1200
-john gemi chip (geen idee welke stage met deze setup)

verder zitten er al irridium bougies en een k&n luchtfilter in.

heeft er iemand ervaring met deze setup of is het helemaal niet de moeite om deze veranderingen te doen?
Of heeft er nog iemand anders ideetjes? Ik wil geen andere uitlaat zetten om problemen met de politie in het buitenland te voorkomen.
Prendre soin de sa sante www.viagrasansordonnancefr.com sans danger pour la sante
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: r1150rt tills+3.5bar drukregelaar

Bericht door alfa »

Steek eens een gewone standaard bougie wel met zelfde warmtegraad en zet elektrode op 0,6mm.
Is al een wereld van verschil in soepele powerband .
Afstelling is meer aan orde dan motor opvoeren naar een rijk mengsel dat niet zo soepel meer is en verbruik de hoogte injaagt.
Mijn r1100r vragen sommige met een 1200 of ik die heb laten opvoeren.
Neen dus , rijdt zonder code stekker en op standaard bougie 0,6mm electrode plus zeer goed afgesteld.
Reageerd bliksemsnel en zonder dip loopt die soepel tot aan het rood.
De standaard bougie op 0,6mm laat motor toe in zeer lage toeren te rijden en kan volgen tot aan het rood daar bredere electrode soms eens te laat komt en motorloop rauwer word of motor laat uitvallen in afdraaien op lage toeren.

De code stekkers werken verschillend (ofwel rijk mengsel in begin en arm in hogere toeren ofwel arm mengsel in begin en rijk in hogere toeren)
Codestekkers is voor milieu en mogen er gerust uit , dan staat motor full en kan die geregeld worden door CO pot afstelling of automatisch door katalysator.
Motor met open loop (zonder code stekker) loopt zoals die moet lopen en waarvoor die gemaakt is. soepel van in het begin tot aan het rood.
Nogmaals probeer dan een standaard bougie met zelfde warmtegraad en elektrode op 0.6 mm , laat het dan maar eens weten hier.
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: r1150rt tills+3.5bar drukregelaar

Bericht door Dirk Pauwels »

probleem bij de 1150rt is dat je de cat niet zo eenvoudig kan verwijderen zondr slijp en laswerk.
Als je een goedgekeurde uitlaat met db killer steekt ga je geen problemen krijgen in het buitenland en je bent vd cat vanaf. 1200 inj is prima, maar verschil is niet zo groot dan bij 1100. 3,5 bar zou ik zeker doen.
Chip is niet noodzakelijk maar als je het toch wil dan gewoon de huidige setup aan john doorgeven en je krijgt een gepaste chip. Verder loopt de 1150rt eigenlijk standaard al prima, als geen kfr hebt is er weinig te verbeteren. Codeplug verwijderen of vervangen door een andere combinatie kan maar heeft zijn invloed op verbruik.
Setup op mijn 1150gs:
K&n
Rs inlaatbuizen
Irridium
3,5 bar
1200inj
Standaard codeplug gs
Cat verwijderd
Oem uitlaat demper
Oem chip
Tijdje geleden ook voorontsteking verzet, pakte beter op, maar gevoelig voor pingelen bij gebruik van 95. Met het oog op de trip naar zweden 14 juli terug standaard gezet. 98 is daar enkel langs autostrade verkrijgbaar.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
stryker
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 sep 2018, 12:36
Woonplaats: Diepenbeek
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: r1150rt tills+3.5bar drukregelaar

Bericht door stryker »

Gaat het verbruik met de 1200injectoren samen de 3.5bar drukregelaar eigenlijk fel omhoog?
Want als je het totaalplaatje bekijkt is het geen goedkope setup. (Rond de 300€)
Ik vraag me ook af of de motor echt zoveel beter gaat rijden want hij rijdt nu al zo fijn.
Kleppen en synchroniseren zijn heel goed gedaan.
Prendre soin de sa sante www.viagrasansordonnancefr.com sans danger pour la sante
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: r1150rt tills+3.5bar drukregelaar

Bericht door alfa »

Dirk Pauwels schreef:.......Codeplug verwijderen of vervangen door een andere combinatie kan maar heeft zijn invloed op verbruik.
......
Klopt 100% , er mag nog zoveel veranderd worden met codeplug motor zal het nooit halen tegenover zonder codeplug en goed afgesteld.
Power over heel de lijn met natuurlijk iets meer eten . (kleine liter meer)
Maar dan heb je fun vanaf de éérste mm aan gaskraan zonder dip tot aan het rood.
BMW R1100R zonder KFR
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: r1150rt tills+3.5bar drukregelaar

Bericht door alfa »

stryker schreef:Gaat het verbruik met de 1200injectoren samen de 3.5bar drukregelaar eigenlijk fel omhoog?
Want als je het totaalplaatje bekijkt is het geen goedkope setup. (Rond de 300€)
Ik vraag me ook af of de motor echt zoveel beter gaat rijden want hij rijdt nu al zo fijn.
Kleppen en synchroniseren zijn heel goed gedaan.
Standaard bougie op 0,6mm heeft een sterkere ontsteking dan één met grotere zwakkere ontsteking die regelmatig te laat komt of geen ontbranding geeft omdat benzine ze uitpist.
Hoe kleiner de plasmavonk hoe heter de temperatuur ervan om de ontbranding te geven.
Is door codeplugs ( emissienormen) dat KFR is ontstaan en werden de bougies een probleem bij R1100 en R1150
Heb al genoeg geëxperimenteerd met mijn R1100R om te weten hoe die het beste werkt, en één punt verander ik nooit meer bougies op 0,6 mm .
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: r1150rt tills+3.5bar drukregelaar

Bericht door Dirk Pauwels »

stryker schreef:Gaat het verbruik met de 1200injectoren samen de 3.5bar drukregelaar eigenlijk fel omhoog?
Want als je het totaalplaatje bekijkt is het geen goedkope setup. (Rond de 300€)
Ik vraag me ook af of de motor echt zoveel beter gaat rijden want hij rijdt nu al zo fijn.
Kleppen en synchroniseren zijn heel goed gedaan.
Nee, niet noemenswaardig meer verbruik. Zoals ik al eerder zei, het verschil is groter met de 1100, dat is een pisstraaltje, de 1150 verneveld al in kegelvorm. Met de 1200inj nog tikje beter. Maar als ie goed rijdt waarom extra kosten doen, een race kanon ga je er niet van maken....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
stryker
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 sep 2018, 12:36
Woonplaats: Diepenbeek
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: r1150rt tills+3.5bar drukregelaar

Bericht door stryker »

alfa schreef:
stryker schreef:Gaat het verbruik met de 1200injectoren samen de 3.5bar drukregelaar eigenlijk fel omhoog?
Want als je het totaalplaatje bekijkt is het geen goedkope setup. (Rond de 300€)
Ik vraag me ook af of de motor echt zoveel beter gaat rijden want hij rijdt nu al zo fijn.
Kleppen en synchroniseren zijn heel goed gedaan.
Standaard bougie op 0,6mm heeft een sterkere ontsteking dan één met grotere zwakkere ontsteking die regelmatig te laat komt of geen ontbranding geeft omdat benzine ze uitpist.
Hoe kleiner de plasmavonk hoe heter de temperatuur ervan om de ontbranding te geven.
Is door codeplugs ( emissienormen) dat KFR is ontstaan en werden de bougies een probleem bij R1100 en R1150
Heb al genoeg geëxperimenteerd met mijn R1100R om te weten hoe die het beste werkt, en één punt verander ik nooit meer bougies op 0,6 mm .
heb je geen schrik dat je vooronsteking dan te vroeg gaat komen en zo een gat in de cilinder gaat branden?
Prendre soin de sa sante www.viagrasansordonnancefr.com sans danger pour la sante
stryker
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 sep 2018, 12:36
Woonplaats: Diepenbeek
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: r1150rt tills+3.5bar drukregelaar

Bericht door stryker »

Dirk Pauwels schreef:
stryker schreef:Gaat het verbruik met de 1200injectoren samen de 3.5bar drukregelaar eigenlijk fel omhoog?
Want als je het totaalplaatje bekijkt is het geen goedkope setup. (Rond de 300€)
Ik vraag me ook af of de motor echt zoveel beter gaat rijden want hij rijdt nu al zo fijn.
Kleppen en synchroniseren zijn heel goed gedaan.
Nee, niet noemenswaardig meer verbruik. Zoals ik al eerder zei, het verschil is groter met de 1100, dat is een pisstraaltje, de 1150 verneveld al in kegelvorm. Met de 1200inj nog tikje beter. Maar als ie goed rijdt waarom extra kosten doen, een race kanon ga je er niet van maken....
ik heb juist eens gekeken naar die codeplug (is ook het eerste wat ik ervan hoor) ik heb er rose/rode inzitten.
Hoeveel soorten zijn er en moet er altijd eentje inzitten? als de synchonisatie goed is met codeplug zal het ook nog goed zijn zonder
Hij rijdt goed met de plug. nu ben ik benieuwd of ie nog beter gaat rijden zonder dat extra gewicht of dat het nu rampzalig gaat zijn.
dus als ik het goed begrijp en de 1200 injectoren en de 3.5bar drukregelaar zet samen met de john gemi chip dan moet ik alles afstellen zonder de plug anders gaat het niet zoveel uitmaken?
Prendre soin de sa sante www.viagrasansordonnancefr.com sans danger pour la sante
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: r1150rt tills+3.5bar drukregelaar

Bericht door alfa »

stryker schreef:heb je geen schrik dat je vooronsteking dan te vroeg gaat komen en zo een gat in de cilinder gaat branden?
Het vertrekken van ontstekingstijdstip blijft hetzelfde, plasmavlam is heviger en sneller op 0,6 mm dan op 0,8 mm namelijk 20%.
Ik kan rijden in 3de versnelling op ralenti , daar die vroeger sputtert en uitviel omdat plasmavlam te zwak was en met codestekker op te arm mengsel stond.
Geloof mij , update je motor door codestekker er uit te zwieren en TPS zeer juist(*) te zetten synchroniseer en steek een standaard bougie met zelfde warmtewaarde.
* beïnvloed verbruik sterk
Nadien zullen wij nog een klappen.
gr
A
BMW R1100R zonder KFR
stryker
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 sep 2018, 12:36
Woonplaats: Diepenbeek
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: r1150rt tills+3.5bar drukregelaar

Bericht door stryker »

alfa schreef:
stryker schreef:heb je geen schrik dat je vooronsteking dan te vroeg gaat komen en zo een gat in de cilinder gaat branden?
Het vertrekken van ontstekingstijdstip blijft hetzelfde, plasmavlam is heviger en sneller op 0,6 mm dan op 0,8 mm namelijk 20%.
Ik kan rijden in 3de versnelling op ralenti , daar die vroeger sputtert en uitviel omdat plasmavlam te zwak was en met codestekker op te arm mengsel stond.
Geloof mij , update je motor door codestekker er uit te zwieren en TPS zeer juist(*) te zetten synchroniseer en steek een standaard bougie met zelfde warmtewaarde.
* beïnvloed verbruik sterk
Nadien zullen wij nog een klappen.
gr
A
ik heb juist gekeken naar de tps deze staat op 17° en zou tussen de 16°en de 20°moeten staan. dus dat is al heel goed (weet niet of het nog beter kan als het tussen die waardes moet liggen.
heb ook eens gekeken welke mapping hij heeft met de rose plug dat is R1150RT ECE/US Kat/T

ga ook eens kijken welke variant het wordt zonder plug. (heb een gs911 thuis)
edit: zonder plug wordt het R1150 R/GS ECE Kat
ga straks of morgen zo eens rondrijden
Prendre soin de sa sante www.viagrasansordonnancefr.com sans danger pour la sante
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: r1150rt tills+3.5bar drukregelaar

Bericht door alfa »

Niet vergeten uw gashendel nadien in te lezen met een reset !
BMW R1100R zonder KFR
stryker
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 sep 2018, 12:36
Woonplaats: Diepenbeek
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: r1150rt tills+3.5bar drukregelaar

Bericht door stryker »

ik heb juist een klein ritje gemaakt. was wel veel te warm maar ik was veel te nieuwsgierig. :grin:
Eerst ben ik vertrokken zonder die plug. motor reed zeer fijn, verder had ik de indruk dat ie iets minder last had van backfire als ik de gas dichtdraai. ging zeer vlot in de toeren.
halfverwege terug de plug erin gezet en de motor ging eveneens fijn in de toeren. misschien iets meer backfire maar ben er niet zeker van omdat ik door dit warme weer mijn lage ruit had terug gezet om wat meer wind in mijn smoel te krijgen. nu weet ik niet wat ik moet doen met of zonder plug rijden? qua verbruik zou ik het niet weten of ie meer of minder zou verbruiken.
Prendre soin de sa sante www.viagrasansordonnancefr.com sans danger pour la sante
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: r1150rt tills+3.5bar drukregelaar

Bericht door alfa »

Backfire is weg met bougie op 0,6mm en rijdt die nog beter.
Code plug weg ermee,op een halve liter meer gaan we toch niet zien als die vlotter gaat.
Ook in lagere toeren zal die beter rijden.
Succes.
BMW R1100R zonder KFR
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: r1150rt tills+3.5bar drukregelaar

Bericht door Danny »

Sommige aanpassingen ga je bij een goedrijdende 1150 niks van merken. Veel zit er tussen de oren, vooral de codepluggen. Die verschillen zijn echt zo minimaal dat je hem op een testbank moet zetten om tussen sommige kleuren verschil te merken.

De rest is placebo, je wil iets voelen.

De drukregelaar met injecteurs gaat zeker helpen maar weerom een goedrijdende 1150 wordt geen 1200...

Zoals Dirk zegt de resultaten bij een 1100 zijn "voelbaar".

Bij de 1150 moet je constant je testbank grafieken mee rondzeulen om jezelf wijs te maken dat de 300 euro goed besteed was want de resultaten zijn minimaal.

Let wel ik spreek over een goedlopende 1150. Daar genoot ik van ipv eraan te prutsen... just my two cents
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: r1150rt tills+3.5bar drukregelaar

Bericht door Dirk Pauwels »

stryker schreef: dus als ik het goed begrijp en de 1200 injectoren en de 3.5bar drukregelaar zet samen met de john gemi chip dan moet ik alles afstellen zonder de plug anders gaat het niet zoveel uitmaken?
Bij de chip van john kan de codeplug blijven zitten.
Als je ze verwijderd kan je best de motronic even resetten, zekering 5 eruit voor 20-30 sec, terug erin, contact op en 2 keer gas vol open (niet met draaiende motor). Na montage injectors best even synchen.
Begrijp niet goed wat je bedoeld met tps op 17graden, ik meet altijd mv en die moet tussen 340 en 385 zijn, ik zet ze meestal op 375. Als je meet met de gs911 dan zover mogelijk naar rechts in het groene gedeelte.
Injectoren en drukregelaar zijn mechanische aanpassingen, motronic setting blijft gelijk dus codeplug mag blijven zitten. Heb je kfr dan kan je de codeplug verwijderen om hem net een tikje rijker te krijgen, maar ik probeer de boel goed te krijgen met codeplug. De rose is correct voor jouw motor.
Maar nog eens, if it ain't broken, don't fix it.... Als ie goed loopt niet te veel aan beginnen knoeien.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: r1150rt tills+3.5bar drukregelaar

Bericht door alfa »

Code plug er in of er uit je mag altijd is meerijden met mij dag en nacht verschil. Wel klein litertje meer.
Heb de beide codeplugs uitgetest.
Nu rij ik op open loop en op geregelde co pot.
Wanneer ik wil vlammen trek ik stekker uit van co pot en dat is vlammen tegen 6,5 liter
BMW R1100R zonder KFR
Plaats reactie