Ik ga een elektroniche ontsteking plaatsen op mijn 60/7 '77.
De module (van silent hektik) kan geplaatst worden met de originele 6volt bobines.
Tijdens het zoeken naar een elektroniche ontsteking, zag ik telkens de optie om een dubbele bobine bij te kopen.
Deze zou een straffere vonk geven ...
Nu heb ik van mijn R80 nog zo'n dubbele bobine in reserve liggen.
Heeft iemand ervaring met het ombouwen van 2 (6 volt) bobines naar 1 dubbele (12volt) bobine ?
Kan dit wel ??
Kan iemand me de juiste werkwijze meegeven ?
En het elektrisch schema van de her-bekabeling ?
bedankt !
ombouw van 2 bobine naar 1 dubbel bobine
Moderator: GVN
ombouw van 2 bobine naar 1 dubbel bobine
R1200RT - R60/7 - F650GS- ST50 (in een te kleine garage )
Re: ombouw van 2 bobine naar 1 dubbel bobine
Als ik de elektrische schema's van een model met 2* 6V en een model met dubbele bobine naast elkaar leg,
dan denk ik dat je gewoon de 1 op de 1 en 15 op 15 hoeft over te pluggen....
Maar ik durf dit niet te doen omdat ik geen kennis genoeg heb van elektronica.
Zijn er mensen met kennis van zaken die mijn theorie kunnen bevestigen ??
dan denk ik dat je gewoon de 1 op de 1 en 15 op 15 hoeft over te pluggen....
Maar ik durf dit niet te doen omdat ik geen kennis genoeg heb van elektronica.
Zijn er mensen met kennis van zaken die mijn theorie kunnen bevestigen ??
R1200RT - R60/7 - F650GS- ST50 (in een te kleine garage )
Re: ombouw van 2 bobine naar 1 dubbel bobine
Dat gaat enkel werken als je motorfiets van 12v voorzien is
,de batterij van jou motor is dat 6 of 12 volt?
als dat 6 volt is ga je niets kunnen doen met een 12v bobine want dan heb je te weinig spanning en en veel te zwakke vonk.
als dat 12volt is ,dan zouden die in serie moeten staan of moet daar een weerstand tussen zitten ,om die bobines van 6 volt te voorzien.en die moet je dan verwijderen om de 12 v bobine van spanning te voorzien,deze weerstand kan in een kabel verwerkt zitten dus die zie je niet altijd,of er moet ergens een losse weerstand tussen zitten,daar zal je een schema voor moeten hebben .(maar denk niet dat dit het geval is want normaal gaan ze dan naar 9 volt)
en dan kan je de 1 op de contactpunten(halssensor bij elektronische ontsteking) aansluiten ,en de 15 op spanning na contact (dus je moet 12v meten op de 15)
,de batterij van jou motor is dat 6 of 12 volt?
als dat 6 volt is ga je niets kunnen doen met een 12v bobine want dan heb je te weinig spanning en en veel te zwakke vonk.
als dat 12volt is ,dan zouden die in serie moeten staan of moet daar een weerstand tussen zitten ,om die bobines van 6 volt te voorzien.en die moet je dan verwijderen om de 12 v bobine van spanning te voorzien,deze weerstand kan in een kabel verwerkt zitten dus die zie je niet altijd,of er moet ergens een losse weerstand tussen zitten,daar zal je een schema voor moeten hebben .(maar denk niet dat dit het geval is want normaal gaan ze dan naar 9 volt)
en dan kan je de 1 op de contactpunten(halssensor bij elektronische ontsteking) aansluiten ,en de 15 op spanning na contact (dus je moet 12v meten op de 15)
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Re: ombouw van 2 bobine naar 1 dubbel bobine
Teneinde alle misverstand te voorkomen ,laat toch maar duidelijk zijn dat 2 bat.van 6V in serie 12V geven en 2 bat.van 12V er 24 V geven.Polleke G schreef:Dat gaat enkel werken als je motorfiets van 12v voorzien is
,de batterij van jou motor is dat 6 of 12 volt?
als dat 6 volt is ga je niets kunnen doen met een 12v bobine want dan heb je te weinig spanning en en veel te zwakke vonk.
als dat 12volt is ,dan zouden die in serie moeten staan of moet daar een weerstand tussen zitten ,om die bobines van 6 volt te voorzien.en die moet je dan verwijderen om de 12 v bobine van spanning te voorzien,deze weerstand kan in een kabel verwerkt zitten dus die zie je niet altijd,of er moet ergens een losse weerstand tussen zitten,daar zal je een schema voor moeten hebben .(maar denk niet dat dit het geval is want normaal gaan ze dan naar 9 volt)
en dan kan je de 1 op de contactpunten(halssensor bij elektronische ontsteking) aansluiten ,en de 15 op spanning na contact (dus je moet 12v meten op de 15)
Re: ombouw van 2 bobine naar 1 dubbel bobine
het gaat niet over batterijen maar over bobine's .
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Re: ombouw van 2 bobine naar 1 dubbel bobine
ik heb de vraag ook gesteld aan "een Duitse firma" waar ik de elektronische ontsteking heb gekocht.
Antwoord was : NEIN , die dubbele bobine van r80rt '87 kan niet in de plaats van de 2 *6V bobines op 60/7 '77 ...
Ik heb (zal wel hun bedoeling geweest zijn) dan maar nieuwe bobine mee besteld bij hun ....
pertankst ! , als ik de 2 electr. schema's bezie zou ik denken van wel, maar durf toch het risico niet te nemen.
Antwoord was : NEIN , die dubbele bobine van r80rt '87 kan niet in de plaats van de 2 *6V bobines op 60/7 '77 ...
Ik heb (zal wel hun bedoeling geweest zijn) dan maar nieuwe bobine mee besteld bij hun ....
pertankst ! , als ik de 2 electr. schema's bezie zou ik denken van wel, maar durf toch het risico niet te nemen.
R1200RT - R60/7 - F650GS- ST50 (in een te kleine garage )
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: ombouw van 2 bobine naar 1 dubbel bobine
sorry voor de late reactie.
je kan de oude 6v bobines inderdaad niet gebruiken .
laat staan verdubbelen/
De stuurstroom die door de Hall gever van de electronische ontsteking gaat , wordt te hoog.
Die gaat onvermijdelijk doorbranden.
je kan de oude 6v bobines inderdaad niet gebruiken .
laat staan verdubbelen/
De stuurstroom die door de Hall gever van de electronische ontsteking gaat , wordt te hoog.
Die gaat onvermijdelijk doorbranden.
Re: ombouw van 2 bobine naar 1 dubbel bobine
Update
ik heb vandaag de elektronische ontsteking geplaatst.
De motor draait en rijdt als nooit tevoren.
Betreft de bobine, ik heb de meegeleverde (niet de Bosch van BMW) dubbele bobine gebruikt.
dit werk (tot nu ) perfect.
ik heb vandaag de elektronische ontsteking geplaatst.
De motor draait en rijdt als nooit tevoren.
Betreft de bobine, ik heb de meegeleverde (niet de Bosch van BMW) dubbele bobine gebruikt.
dit werk (tot nu ) perfect.
R1200RT - R60/7 - F650GS- ST50 (in een te kleine garage )