ABS - Doetiehet of doetiehetniet?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
BromBert
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2018, 16:00
Woonplaats: MOL
Locatie: de stille Kempen

ABS - Doetiehet of doetiehetniet?

Bericht door BromBert »

Overlaatst eens wat te enthousiast met de achterrem geweest en mijn achterwiel ging zowaar in de slip. Gelukkig direct die rem gelost en al het zware werk aan de voorrem gegeven.
Bij het thuiskomen toch eens geprobeerd hoe dat nu zit met die ABS en aan lage snelheid vol op de achterrem gegaan. Dan krijg ik een hoop herrie aan de achterkant en het achterwiel begint te springen.
Ik had eigenlijk verwacht dat ABS werkt zoals bij een wagen en dat je dan trillingen in het rempedaal voelt en de rem heel snel in- en uitgeschakeld wordt...
Iemand?
Vespa - Yamaha RD 250 - Yamaha RD 350 - Moto Guzzi V7 Sport - BMW R1200RT
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: ABS - Doetiehet of doetiehetniet?

Bericht door st1100 »

Abs op een motor werkt idd zoals bij een wagen.

Als het ‘aan‘ gaat voel je trillingen in de hendel of pedaal. Als je achterwiel in slip gaat werkt het zeker niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
BromBert
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2018, 16:00
Woonplaats: MOL
Locatie: de stille Kempen

Re: ABS - Doetiehet of doetiehetniet?

Bericht door BromBert »

Oei. Mijn portemonee wordt ongerust...
Vespa - Yamaha RD 250 - Yamaha RD 350 - Moto Guzzi V7 Sport - BMW R1200RT
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: ABS - Doetiehet of doetiehetniet?

Bericht door Danny »

Als er geen foutmeldingen zijn dan zal hij wel werken.
Laat er eens iemand mee rijden of probeer eens op een zandweg
BromBert
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2018, 16:00
Woonplaats: MOL
Locatie: de stille Kempen

Re: ABS - Doetiehet of doetiehetniet?

Bericht door BromBert »

@Danny: kan ik bij jou eens langskomen? Zandhoven is niet ver.
Vespa - Yamaha RD 250 - Yamaha RD 350 - Moto Guzzi V7 Sport - BMW R1200RT
BromBert
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2018, 16:00
Woonplaats: MOL
Locatie: de stille Kempen

Re: ABS - Doetiehet of doetiehetniet?

Bericht door BromBert »

Effe een boswandelingetje gemaakt. De ABS lijkt idd te werken, maar niet zoals ik verwacht had. Om te beginnen is de remwerking achteraan nogal belabberd. Ik trap het rempedaal helemaal in - dan zou je toch verwachten dat de boel nagenoeg onmiddellijk gaat blokkeren. Niet dus.
Vooraan is de remwerking gelukkig uitstekend.
Als de ABS in gang schiet is er geen geluid of trillingen. Het achterwiel blokkeert heel eventjes (amper te zien op de video, maar wel te horen) en draait dan weer verder terwijl het rempedaal toch helemaal ingetrapt is.
Filmpje: https://drive.google.com/file/d/16X5RKD ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
Rem wordt ingetrapt op 0:44, 0:55, 1:13, 1:22 en 1:30. In het filmpje gebruik ik enkel de achterrem.
Ik heb de motor ongeveer een jaar geleden gekocht. Laatste onderhoud was kort voordien en er staat niks van remmen op de factuur. Geen idee wanneer het remsysteem de laatste keer doorgespoeld geweest is. Misschien moet ik eerst maar eens alle remvloeistof vervangen?
Vespa - Yamaha RD 250 - Yamaha RD 350 - Moto Guzzi V7 Sport - BMW R1200RT
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: ABS - Doetiehet of doetiehetniet?

Bericht door stefke2 »

BromBert schreef:Effe een boswandelingetje gemaakt. De ABS lijkt idd te werken, maar niet zoals ik verwacht had. Om te beginnen is de remwerking achteraan nogal belabberd. Ik trap het rempedaal helemaal in - dan zou je toch verwachten dat de boel nagenoeg onmiddellijk gaat blokkeren. Niet dus.
Vooraan is de remwerking gelukkig uitstekend.
Als de ABS in gang schiet is er geen geluid of trillingen. Het achterwiel blokkeert heel eventjes (amper te zien op de video, maar wel te horen) en draait dan weer verder terwijl het rempedaal toch helemaal ingetrapt is.
Filmpje: https://drive.google.com/file/d/16X5RKD ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
Rem wordt ingetrapt op 0:44, 0:55, 1:13, 1:22 en 1:30. In het filmpje gebruik ik enkel de achterrem.
Ik heb de motor ongeveer een jaar geleden gekocht. Laatste onderhoud was kort voordien en er staat niks van remmen op de factuur. Geen idee wanneer het remsysteem de laatste keer doorgespoeld geweest is. Misschien moet ik eerst maar eens alle remvloeistof vervangen?
Ik zie niks abnormaal. Logisch dat het wiel toch weer draait ondanks een volledig ingetrapte achterrem. Anders zou het geen ABS zijn natuurlijk... 8-)
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: ABS - Doetiehet of doetiehetniet?

Bericht door Danny »

Wipt maar is binnen
BromBert
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2018, 16:00
Woonplaats: MOL
Locatie: de stille Kempen

Re: ABS - Doetiehet of doetiehetniet?

Bericht door BromBert »

Wat bedoel je met "... maar is binnen" ?
Uiteraard verwacht ik dat het wiel weer gaat draaien, maar ik had verwacht dat de pomp werking (dwz het afwisselen van blokkeren en draaien) van de ABS veel sneller zou zijn.
Vespa - Yamaha RD 250 - Yamaha RD 350 - Moto Guzzi V7 Sport - BMW R1200RT
bmwfreakske
Berichten: 1292
Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
Woonplaats: Bonheiden
Locatie: Antwerpen

Re: ABS - Doetiehet of doetiehetniet?

Bericht door bmwfreakske »

BromBert schreef:Wat bedoel je met "... maar is binnen" ?
Uiteraard verwacht ik dat het wiel weer gaat draaien, maar ik had verwacht dat de pomp werking (dwz het afwisselen van blokkeren en draaien) van de ABS veel sneller zou zijn.
Ik denk dat Danny bedoeld dat je welkom bij hem bent.
Andalousie 09/2018
BromBert
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2018, 16:00
Woonplaats: MOL
Locatie: de stille Kempen

Re: ABS - Doetiehet of doetiehetniet?

Bericht door BromBert »

Ach, ja natuurlijk :mrgreen:
Vespa - Yamaha RD 250 - Yamaha RD 350 - Moto Guzzi V7 Sport - BMW R1200RT
BromBert
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2018, 16:00
Woonplaats: MOL
Locatie: de stille Kempen

Re: ABS - Doetiehet of doetiehetniet?

Bericht door BromBert »

Ondertussen het remsysteem ontlucht en volledig doorgespoeld met nieuwe remvloeistof.
ABS werkt dus niet zoals bij een auto, maar gewoon veel trager. Het achterwiel gaat afwisselend blokkeren en lossen aan een kadans van ca 0.5 seconden. Geen trillingen of iets dergelijks in het rempedaal.
ABS uitlokken op de voorrem heb ik niet geriskeerd. Ben geen grote durf-al. Zal wel werken (hoop ik).
Case closed wat mij betreft.
Vespa - Yamaha RD 250 - Yamaha RD 350 - Moto Guzzi V7 Sport - BMW R1200RT
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: ABS - Doetiehet of doetiehetniet?

Bericht door Pol »

BromBert schreef:Ondertussen het remsysteem ontlucht en volledig doorgespoeld met nieuwe remvloeistof.
ABS werkt dus niet zoals bij een auto, maar gewoon veel trager. Het achterwiel gaat afwisselend blokkeren en lossen aan een kadans van ca 0.5 seconden. Geen trillingen of iets dergelijks in het rempedaal.
ABS uitlokken op de voorrem heb ik niet geriskeerd. Ben geen grote durf-al. Zal wel werken (hoop ik).
Case closed wat mij betreft.
Lijkt mij eigenaardig dat je geen trillingen hebt waargenomen ? Heb je wel kordaat alles dichtgegooid ? Echt zoals het bij een noodstop hoort ? Welke moto is dat ?
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: ABS - Doetiehet of doetiehetniet?

Bericht door Danny »

ABS van 2005 zou toch al deftig moeten werken...de éérste waren zo rond de halve seconde (lees 1990) trap je echt goed door?

Het zal niet reutelend aanvoelen als bij een auto
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: ABS - Doetiehet of doetiehetniet?

Bericht door stefke2 »

BromBert schreef: ABS werkt dus niet zoals bij een auto, maar gewoon veel trager. Het achterwiel gaat afwisselend blokkeren en lossen aan een kadans van ca 0.5 seconden. Geen trillingen of iets dergelijks in het rempedaal.
ABS uitlokken op de voorrem heb ik niet geriskeerd. Ben geen grote durf-al. Zal wel werken (hoop ik).
Case closed wat mij betreft.
Bof ik vind je best wel een durf-al. De baan op gaan met iets waarvan je niet eens weet hoe het reageert als je eens echt zal moeten remmen. :roll: Niet eens proberen om eens te hard te remmen zodat hij in ABS schiet. Dat kan zelfs gewoon tegen pakweg 10km/u. Niet eens ondervinden wat een ernstig nadeel van ABS kan zijn... Maar je bent helaas niet de enige die zo de baan op gaat. :roll:
Verder werkt zo'n ABS net hetzelfde als bij een een auto, eenmaal het systeem een zeker percentage slip van een band waarneemt zal het in werking treden door pulserend te remmen. In principe perfect voelbaar in remhendel en/of rempedaal. En ook wel hoorbaar. Tenzij je in paniek de rem lost, wat echt niet de bedoeling is.
BromBert
Berichten: 47
Lid geworden op: 02 dec 2018, 16:00
Woonplaats: MOL
Locatie: de stille Kempen

Re: ABS - Doetiehet of doetiehetniet?

Bericht door BromBert »

Heb het intussen uitgeprobeerd (zie Filmpje: https://drive.google.com/file/d/16X5RKD" onclick="window.open(this.href);return false; ... sp=sharing).
Zoals Danny al aangaf pulseert de ABS aan een ritme van ca. 2x per seconde. En er zijn geen trillingen merkbaar in het rempedaal. Maar het werkt dus wel.
Als jouw achterwiel gaat blokkeren voor ca.1/2 seconde alvorens de ABS ingrijpt en je bent een beetje bij de pinken dan kan het dus best dat je de remmen wat lost alvorens de ABS kans krijgt om zijn werk te doen. Vandaar mijn eerste indruk dat er wat mis was met de ABS. Bij een moderne auto pulseert de ABS veel sneller.
Vespa - Yamaha RD 250 - Yamaha RD 350 - Moto Guzzi V7 Sport - BMW R1200RT
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

ABS - Doetiehet of doetiehetniet?

Bericht door st1100 »

2 keer pulseren per seconde , lijkt mij heel weinig. Als je zelf sneller bent om de rem te lossen wat is dan het nut van de abs?

Ik heb klein 20 jaar met een honda pan-european st1100 abs/tcs gereden . Moto was van 1993 en die pulseerde echt wel meer dan 2 keer per seconde.....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: ABS - Doetiehet of doetiehetniet?

Bericht door Danny »

Als je zelf sneller bent om de rem te lossen wat is dan het nut van de abs
Het is een natte droom van mensen die kunnen motorrijden van zelf twee keer per seconde hun remdruk te kunnen aanpassen....
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: ABS - Doetiehet of doetiehetniet?

Bericht door Pol »

Bij de Ténéré pulst het ABS unit zodanig snel en hard dat je "botten uit elkaar vallen" van 't schudden :lol:
Mits het overbruggen van een eindeloopfiche hoef je nog alleen de procedure (stilstaande moto) te volgen om het ABS te spoelen.
Beurtelings pulst dan handrem ,voetrem en teug handrem. Kan je verzekeren dat da veel meer dan 2*/sec is.
Plaats reactie