Microsoft Mappoint 2010

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Microsoft Mappoint 2010

Bericht door WimLT »

Onderstaande post/uitleg vond ik op het Toerbuffel-forum geschreven door Jopet. Waarom post ik dat hier ? Wel, voor mensen die nog altijd met TomTom rijden, maar nog steeds niet echt een goede manier van coverteren hebben gevonden om de Garmin clubroutes om te zetten, is dit toch ook een mooi alternatief. Mapppoint is in oorsprong de opvolger van het vroegere Microsoft AutoRoute Express. Het heeft intussen zelf ook alweer enkele nieuwe features gekregen waardoor uitwisseling van routes naar verschillende bestandsvormen veel makkelijker wordt. Hier volgt dus de uitleg van Jopet voor alle duidelijkheid uiteraard met zijn goedvinden trouwens:

De nieuwe Mappoint 2010 is uit, de reden waarom ik dit hier toch vermeld is omdat er 1 belangrijke functie voor ons is bijgekomen namelijk de mogelijkheid om GPX bestanden te importeren en omgekeerd ook een gemaakte route of Waypoints als GPX bestand te exporteren en zo compatibel is met o.a. Mapsource, Tyre enz...

Hieronder een voorbeeld van een route die ik deze zomer gereden heb, ik heb de track opgeslagen als GPX file en dan geïmporteerd in Mappoint, het resultaat is perfect, alles klopt zoals op de originele route in Mapsource, ook waar ik efkes afgeweken was van de route om iets te bekijken kun je perfect zien.

GPX file importeren:


Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet komen de routes perfect overeen:

Afbeelding

Omgekeerd werkt het dus ook, een route gemaakt in Mappoint 2010 geëxporteerd als GPX file en dan in Mapsource geopend, doch hier was het opletten omdat er voldoende pushpins (waypoints) moeten gezet worden in Mappoint om de route te laten overeenkomen in Mapsource, of anders moet je die nadien bijwerken in Mapsource zoals ook soms moet gebeuren wanneer je een route omzet vanuit een TomTom file.

Exporteren als GPX file:

Afbeelding

Importeren in Mapsource

Afbeelding

en route opnieuw laten berekenen

Afbeelding

Ook ex- en importeren naar en uit Tyre werkt goed.

Exporteren naar Ty
re:

Afbeelding

Afbeelding

Importeren van Tyre

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Welke verschillen zijn er nog ten opzichte van de 2009 versie:

De nieuwe MapPoint Europe 2010 wordt geleverd met street-level kaart gegevens van 43 Europese landen tegenover 36 in de 2009 versie.

Gedetailleerde street-level maps en adres vind capaciteit zijn er voor Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Portugal, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.

Iets minder gedetailleerd zijn de mappen op street-level voor Albanië, Andorra, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Kroatië, Tsjechische Republiek, Estland, Gibraltar, Guernsey, Hongarije, Ierland, Jersey, Letland, Litouwen, Liechtenstein, Macedonië, Isle of Man, Monaco, Montenegro, Polen, Roemenië, Rusland, Servië, Slowakije, Slovenië, San Marino en Vaticaanstad.

Het pushpin beheer (waypoints) is ook verbeterd, het is gemakkelijker om te switchen tussen het zichtbaar maken en verbergen van pushpins, en om informatie in de pushpins aan of uit te schakelen.

MapPoint 2010 maakt het mogelijk om gegevens te delen tussen andere mapping software, online kaarten, of draagbare GPS-toestellen door de invoering van de mogelijkheid om Gpx-bestanden te importeren en exporteren.

De 10.000 adressen importeren grens is verwijderd.
In eerdere versies van MapPoint was het maar toegestaan tot 10.000 adressen in 1 X in te voeren. Deze limiet is verwijderd in de nieuwe 2010 versies van de software.


Voila, doe er uw voordeel mee. Het programma is wel aan te kopen. Eerstdaags krijg ik het programma in de bus en kan ik het zelf gaan testen :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Plaats reactie