Wordt je Zumo ineens niet meer door windows herkend?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Wordt je Zumo ineens niet meer door windows herkend?

Bericht door MrGPS »

Ik zie de afgelopen dagen vele berichten van mensen die hun Zumo resp. computer tegen de muur willen gooien:

Wil je met dit mooie weer net even een mooie tocht gaan rijden: ziet dat F****** Basecamp het toestel ineens niet meer! Sterker: ook in verkenner is het toestel niet meer zichtbaar. De computer bliept wel dat er een apparaat aangesloten wordt, maar daar blijft het dan ook bij. Errug frustrerend.

Oorzaak zit ditmaal niet bij Garmin, maar bij Windows: bij een recente update is er een bugje ingeslopen. Is eenvoudig op te lossen door handmatig te zoeken naar nieuwe updates en de meest recente te installeren.

Voor nadere uitleg zie https://www.mrgps.nl/wordt-toestel-inee ... r-herkend/" onclick="window.open(this.href);return false;
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wordt je Zumo ineens niet meer door windows herkend?

Bericht door Werner Von C. »

Ik had enkele weken als fenomeen dat noch mijn laptop, noch mijn desktop mijn splinternieuwe Nav 5 herkende, opladen deed ie echter wel via de USB-poort...sinds aanschaf had ik hiermee geen enkel probleem op beide pc's en ik ben niet echt een PC-leek te noemen...

Ben beginnen zoeken op het www doch géén gelijkaardig fenomeen gevonden...ben dan terechtgekomen in een verborgen instelling op de Nav 5 en heb daar de USB-mode gevonden, deze stond op "auto-detect", deze veranderd naar manueel en probleem was opgelost...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
pat__
Berichten: 94
Lid geworden op: 01 sep 2010, 14:37
Woonplaats: 1ste terril links
Locatie: Genk R1200GSLC

Re: Wordt je Zumo ineens niet meer door windows herkend?

Bericht door pat__ »

Windows zegt steeds dat mijn 390 moet hersteld worden vooraleer te gebruiken. Sinds ik pertinent nee aanklik gaat alles veel vlotter. :roll:
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Wordt je Zumo ineens niet meer door windows herkend?

Bericht door MrGPS »

Senseozuiper schreef:ben dan terechtgekomen in een verborgen instelling op de Nav 5 en heb daar de USB-mode gevonden, deze stond op "auto-detect", deze veranderd naar manueel en probleem was opgelost...
De optie 'manueel' bestaat niet; wel mass storage. En dan gebruikt de zumo dus geen MTP (en hierboven gaat het om een probleem met MTP). Enfin, het staat allemaal in het verhaal achter de link.

Mass storage is overigens helemaal geen bezwaar; lekker houden zo.
pat__ schreef:Windows zegt steeds dat mijn 390 moet hersteld worden vooraleer te gebruiken. Sinds ik pertinent nee aanklik gaat alles veel vlotter. :roll:
Die melding komt door 'onveilig verwijderen' van usb apparaten. Repareren is zelden echt nodig; gewoon negeren kan. Maar sneller zal hij er niet door worden; da's eerder gevoel dan feit.
luc gs
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 sep 2004, 17:21
Locatie: lierde

Re: Wordt je Zumo ineens niet meer door windows herkend?

Bericht door luc gs »

Ook ik heb nu mijn Zumo 590 aangepast,dank zij de fantastische uitleg van MrGPS !!!
Nu bezit ik ook nog een sporthorloge Garmin Vivoactive HR,dat ook niet meer herkend wordt door windows,maar of dit aan te passen is ???
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Wordt je Zumo ineens niet meer door windows herkend?

Bericht door MrGPS »

Om het probleem op te lossen kon je met de zumo twee dingen doen:
- de instellingen van de zumo aanpassen zodta hij geen MTP gebruikt
- handmatig een windowsupdate uitvoeren zodta MTP weer herkend wordt

Je hebt het eerste gedaaan en daarmee het probleem voor de Zumo opgelost.

Bij de vivoactive kan dat eerste niet en zul je dus het tweede moeten doen. Kan niet garanderen dat het werkt, maar zou het zeker even proberen.
poestexas
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: Wordt je Zumo ineens niet meer door windows herkend?

Bericht door poestexas »

mijn Zumo 660 wordt ook niet meer herkend door de Pc. Iemand enig idee?
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Wordt je Zumo ineens niet meer door windows herkend?

Bericht door Lukas »

Mijn 390 wordt plots niet meer herkend door Windows 10.
De bovenstaande tips heb ik gevolgd: gecontroleerd op updates en op mass storage gezet.
Geen resultaat.

Nog tips?
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Wordt je Zumo ineens niet meer door windows herkend?

Bericht door Lukas »

Opgelost.
Het probleem lag bij de usb-kabel.
Kabels om lichtjes van de Decathlon op te laden zijn dus niet geschikt... :roll:
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Plaats reactie