Tom Tom 450

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

PaulM
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:42
Woonplaats: Stekene
Locatie: Stekene

Tom Tom 450

Bericht door PaulM »

Zijn er hier personen die de 450 reeds gebruiken? Ben aan het twijfelen om over te schakelen daar base camp echt mijn ding niet is. ( gelukkig al geholpen door forumlid) Heb nu een 660 maar momenteel loopt er een ‘ooie Promotie bij Waypoint op de Tom Tom. Wel geen mp3 op de TomTom mogelijk.
Wat zijn jullie bevindingen?

Gr Paul
Your heart is free, have the courage to follow it!

Highlandbrother 2005
Scotland rider 2006
Italy 2007
Provence 2008
Zwarte Woud 2009
Ierland 2010
Nergens 2011 + 2012
R1100RT,R1150GS,R1200GSA
jantje beton
Berichten: 355
Lid geworden op: 27 okt 2007, 06:52
Locatie: HOESELT

Re: Tom Tom 450

Bericht door jantje beton »

Only Garmin voor mij :D :D
BEN WEER EENS ONLINE
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Tom Tom 450

Bericht door adventurer »

Ook getwijfeld om over te stappen naar TomTom, maar blij dat ik bij Garmin ben gebleven. (395 in bezit)
Met de tips van mrsgps en een beetje wilskracht is Basecamp lang zo moeilijk niet als je denkt.


Keuze Garmin vs TomTom is volgens mij niet eens zo moeilijk.

- Wil je offroad rijden --> Garmin
- Is muziek belangrijk? --> Garmin
- Maak je zelf niet graag routes en wil je gebruik maken van "spannende routes" van TomTom, of "bochtige wegen" van Garmin --> TomTom



Mijn idee?
Iemand die zelf graag achter de PC zit en routes maakt lijkt mij Garmin uitgebreider dan TomTom.
Iemand die liefst zelf zo weinig mogelijk werk steekt in het maken van routes en gebruik wil maken van de mogelijkheden van z'n toestel of gewoon bestaande routes wil narijden zonder al te veel instellingen en moeilijkheden... die is beter af met een TomTom.
Spannende routes van TomTom werkt beter dan die bochtige wegen van Garmin...

TomTom is plug and play, Garmin... tja... daar heb je wel wat werk mee.. maar eens je ermee weg bent... :thumbleft:
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Tom Tom 450

Bericht door st1100 »

Voor mij direct geen Garmin meer.

Ikzelf had een 660 en nu heb ik een rider 410 (software is dezelfde , scherm niet. Bediening met waterdichte winterhandschoen is een minpunt op de 410 , dus dat zou beter moeten zijn bij de 450)

Trouwens je zou gewoon myrouteapp ofzo kunnen gebruiken , en dan een track als .gpx in de 660 zetten en dat zal ook werken. Basecamp heeft geen voordelen in combinatie met de 660 (heeft geen harde viapunten) dus waarom niet mapsource gebruiken.

En ze mogen zeggen wat ze willen , ik hen onlangs 'groepstrips' gedaan , daar waren tomtom en garmins en dat liep perfect gelijk. We hadden de trips als .gpx routes en .gdb routes gekregen.

Pro tomtom : lifetime wereldkaart , flitsers en live service (verkeer , wegenwerken ....) inbegrepen . Updates en software werken ook na een update , de ontwikkelaar zitten op verschillende fora waar mogelijk wordt er geluisterd naar de gebruikers , zo is de 4xx al 100 keer gebruiksvriendelijker dan bij z'n lancering.

Contra tomtom : geen muziek (maar alle recente bluetooth oortjes kunnen gelijktijdig 2 verbindingen aan , dus speel je muziek toch gewoon van de smartphone) en geen off-road.
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Tom Tom 450

Bericht door Bob »

Ik ben héél tevreden van mijn TomTom 410. Onlinefilmpjes van Mr GPS geven heel goed de mogelijkheden weer. Voor samenstellen en/of converteren van routes gebruik ik Tyre. De reiswegen die ik zo al gemaakt heb in gpx-formaat geven uitstekende en gelijklopende resultaten op TomTom 410 en de oude Garmin Zumo 550 van mijn vaste reiscompagnon. Alleen heeft die laatste vaak connectieproblemen in de bergen, kan aan de ouderdom van het toestel liggen natuurlijk, maar ik zie/hoor hem toch veel vloeken wanneer de Garmin weer eens tilt slaat of veel te laat reageert. Op zeeniveau schijnt dat geen probleem te vormen, vraag me niet waarom.

Maar om op je vraag te antwoorden: ik ben al meerdere jaren TomTom-gebruiker en de 410 is echt wel een toptoestel. De 450 zal dat dus zeker zijn. Ik moet er wel bijvertellen dat ik enkel op het werk stemmen in mijn helm wil horen, voor privéritten wil ik enkel windgeruis en motorgebrul :mrgreen: . Dat gebrek aan MP3 is voor mij dus geen probleem.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Tom Tom 450

Bericht door aantzeetje »

op zich geen slecht toestel doch heeft enkele beperkingen waardoor ik er nooit eentje zal kopen: kan het herberekenen niet uitzetten en heb internet nodig om een route te maken (MyRouteApp of andere). Deze route wordt dan altijd berekent met snellere tijd.

"BC niet echt mijn ding": Gaat voor zowat alles op, investeer wat tijd in BC. Persoonlijk speel ik daar mee en heb er geen enkel probleem mee omdat ik er sinds de eerste beta versie al mee bezig ben. En dat ze nog gdb routes doorsturen snap ik niet echt daar zowel MS als BC perfect met gpx bestanden overweg kunnen.

@st1100: dat Garmin en TT routes gelijk lopen en iedereen dezelfde route rijdt, hangt van de maker van de route af. Diegene die ik maak lopen altijd gelijk.

@adventurer: klopt dat de "kronkel/spannende wegen functie" bij Garmin een lachertje is. Hiervoor gebruik ik de kronkelwegenfunctie in MyRouteApp die ik dan exporteer en in BC verder bewerk (gemakkelijker om track te maken en die als basis in de gps te gebruiken)

Een vriend die verstokte Garmin gebruiker is/was, heeft zich vorig jaar laten verleiden tot de aanschaf van een 450 omdat BC ook zijn ding niet is. Beklaagt het hem nu nog. Dixit hem "had beter wat meer tijd gestoken in het leren kennen van BC. Heb te lang gewacht"

TT timmert echter goed aan de weg maar blijft voor mij nog steeds het beste toestel om van A naar B te rijden (ik bereid al mijn routes voor dus de beter werkende kronkelwegenfunctie in de gps zelf valt al af als voordeel voor mij. En geloof me vrij dat TT er in bepaalde delen van het land ook een zooitje van kan maken). Grootste plus punt voor de 4xx serie is dat deze nu eindelijk ook overweg kunnen met tracks zodat de te rijden route +/- dezelfde is. Met MRA is er echter een grote stap gezet in ook het uitzetten en doorsturen van routes en tracks. Maar zoals gezegd, daar heb je internet voor nodig en ik wil zelfstandig kunnen werken dus valt hij voor mij al automatisch uit de boot.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Danny
Berichten: 6456
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Tom Tom 450

Bericht door Danny »

Allebei voordelen/nadelen dat beseft Paul ook wel...
Wat routeprogrammas aangaat myrouteapp heeft één leuk voordeel en dat ist gebruik van Michelin kaarten.

Gebruik gewoon je Garmin verder en maak routes in myrouteapp...zo gefikst
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Tom Tom 450

Bericht door st1100 »

aantzeetje schreef:op zich geen slecht toestel doch heeft enkele beperkingen waardoor ik er nooit eentje zal kopen: kan het herberekenen niet uitzetten en heb internet nodig om een route te maken (MyRouteApp of andere). Deze route wordt dan altijd berekent met snellere .......
Een gps op uw dashboard hebben staan en dan 'zelf' de weg moeten zoeken , want herberekennen uit , dat is garmin logica. En bij een garmin kan je niet anders want na herberekennen is de route om zeep. Echter Tomtom laat de rest van de route intact! Waarom zou je dan ook herberekennen afzetten ???!!! Gewoon in de juiste richting vertrekken en tt volgt wel met de rest van de route. Maar dat kunnen de verstokte garminners niet hebben. Hun speelgoed is dubbel van prijs en kan dat niet.

Dat herberekennen bij import is dus ook dikke zever , je zet een track als gpx in de tt 4xx en dat wordt vergeleken met de kaart en de meest 'overeenstemmende' wegen worden genomen. Dat is niet herberekennen! En zoals je zelf aangeeft doe je dat goed dan loopt dat perfect.

En de makkelijkste manier om een track enz op het toestel te krijgen , is via mydrive. Je maakt of laadt een track of een poi of nieuwe bestemming in mydrive , je hebt je toestel niet nodig. De volgende keer dat je hem aanzet wordt alles automatisch geladen. Superhandig. Maar het kan ook gewoon old-school met de kabel of via bluetooth!
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Tom Tom 450

Bericht door st1100 »

Sorry dubbel
Laatst gewijzigd door st1100 op 24 okt 2017, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Tom Tom 450

Bericht door Polleke G »

En water dicht blijkt de nieuwe rider ook al niet te zijn,heel veel klachten van,
lees hier maar even https://www.facebook.com/groups/867973223292005/
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Tom Tom 450

Bericht door st1100 »

De mijne is waterdicht , zelf getest Afbeelding Maar heb ook al paar foto's gezien van toestellen met een condensvlek. Terug mee naar de verkoper , zal wel opgelost worden onder garantie. Maar om daardoor nu te stellen dat ze niet waterdicht zijn ;-) dat is erover.
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Tom Tom 450

Bericht door Polleke G »

Vind van niet want het zijn er honderden die niet waterdicht zijn zowel 410 en 450, zelfs splinter nieuwe die na vervangen onder garantie zijn vervangen die dezelfde condens plek krijgen.
Dus mijn conclusie is ,niet kopen wegens niet water dicht
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Kater
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 sep 2017, 15:32
Woonplaats: Wachtebeke

Re: Tom Tom 450

Bericht door Kater »

Na Garmin, Mio en andere schermen, ben ik sinds eind april 17 in het bezit van een TT450.

Ervaring:
Hij heeft in de gietende regen de autosnelweg en files meegemaakt, nog geen problemen.
Werking met handschoenen: gevoeligheid is instelbaar. Werkt bij mij perfect met doorwaai-, zomer-, leder- en gewatteerde winterhandschoenen.
Beeldreflectie / zon in het scherm: nóg een pak betere zichtbaarheid dan bij de TT410.

Reactietijd scherm: Herberekenen bij afwijken van een route ervaar ik als "te lang durend", ik denk een 10-tal seconden. Dit is persoonlijk...
Bij het verticaal draaien van het scherm duurt het even voor hij omschakelt, maar eens in werking kan je toch een bocht meer vooruitkijken.

De kronkelroute-optie is subliem, van de 2 keuzemogelijkheden heb ik ervaren dat de "kronkelendste" optie soms meer voor offroaders geschikt is.

Van routeyou regelmatig een routeke gedownload, nog met geen enkel formaat problemen gehad.
Ik stippel op een jaar misschien 3 eigen routes in detail uit. BaseCamp is me daarvoor wat te ingewikkeld om een vlotte planning te maken.

Kortom, ik vind het persoonlijk een goed toestel in verhouding betaalbaarheid-kwaliteit. Het enige scherm waar ik in volle zon nog iets op zie. De bediening is eenvoudig en voor wie snel een speelse route wenst te plannen is dit in een handomdraai gebeurd. Vlot compatibel met andere routeformaten doch jammer genoeg geen radio- of mp3-functie.

Zou ik er na 6 maand terug voor kiezen: ja
Er zijn er die gevallen zijn en deze die nog moeten vallen...
Honda VFR (1987) / Kawasaki 454 Ltd (1987) / Kawasaki KZ1000 Ltd (1982-USA CHiPs import) / Honda ST1100 Pan European (1997) / Honda NT700 Deauville (2008) / BMW r1200rt dohc (2010)
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Tom Tom 450

Bericht door aantzeetje »

Een gps op uw dashboard hebben staan en dan 'zelf' de weg moeten zoeken , want herberekennen uit , dat is garmin logica. En bij een garmin kan je niet anders want na herberekennen is de route om zeep. Echter Tomtom laat de rest van de route intact! Waarom zou je dan ook herberekennen afzetten ???!!! Gewoon in de juiste richting vertrekken en tt volgt wel met de rest van de route. Maar dat kunnen de verstokte garminners niet hebben. Hun speelgoed is dubbel van prijs en kan dat niet.
Al mijn routes worden met snelste tijd en kortste afstand berekend waardoor ik gerust herberekenen mag laten aanstaan. Wijk ik om een of andere reden van mijn route af, wordt deze herberekend in de gps naar het eerst volgende via punt, vanwaar deze de originele route terug opneemt onafhankelijk of me gps nu op kortste afstand of snelste tijd staat. Dus de route is helemaal niet om zeep. Als je op basis van een track rijdt heb je wel gelijk daar Garmin dan slechts een begin en einde kent. Hier gaat TT veel verstandiger met herberekenen om.

En ja ik wil niet afhankelijk zijn van het internet of cloud om noch een route te kunnen maken, noch om ze in te laden en daardoor blijft Garmin en BC mijn voorkeur genieten.

@ PaulM. Gebruik gewoon Mapsource of MyRouteApp Web Gold om je routes te maken als BC je te ingewikkeld is. Schakel je over naar een TT moet je toch bv MyRouteApp gebruiken om een route te maken. Onnodige kosten dus.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Tom Tom 450

Bericht door st1100 »

Ik denk dat we aan een tussenpunt zijn aangekomen : sla rechtsaf en daarnaa aankomst bij tussenpunt , binnen 2 km aankomst bij tussenpunt , binnen 200 meter aankomst bij tussenpunt , aankomst bij tussenpunt vervolgens .....

Hoeveel (harde) punten steek je dan in een (dag)route 10 , 15 ? Dat zijn dan 40 à 60 overbodige gps meldingen. En dan werkt het nog enkel goed , in de veronderstelling dat zowel basecamp als uw gpstoestel dezelfde route maken met gelijke instellingen , en daar heb ik m'n twijfels over.

Ps je kan de tomtom gewoon met basecamp gebruiken. (Je blijft dan wel.met de bospadenkeuze van basecamp zitten. In de myrouteapp kan je ineens de michelin kaart raadplegen , dat is toch een grove plus zowel voor garmin als tt gebruikers)
En nog eens , een route naar de Tt overzetten kan ook met de kabel en verkenner.en ook via een sd kaartje. Daar heb je helemaal geen internet voor nodig. Dat is enkel heel handig , zeker nu de roamingkosten weg zijn in Eu.
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Tom Tom 450

Bericht door aantzeetje »

wil hier geen polemiek starten maar als st100 een 660 had en nog niet weet hoe je een route maakt in MS of BC zonder dat dat ding elke km in je oor ligt te bleiten dan versta ik zijn overstap naar TT. Maar om daarom Garmin af te breken? Lees mijn post nog eens goed door. Ik breek niemand af, geef enkel voor- en nadelen die voor mij belangrijk zijn en waar misschien de topic starter iets aan heeft om zijn keuze te maken: zijn 660 houden en verder werken met MS of een gold account op MRA nemen als route programma (heeft de HERE kaarten nodig), of zijn kennis met BC uitbreiden ondanks dat het zijn ding niet is.

En nog even ter info, ik gebruik sedert 12 jaar zowat elk gangbaar routeprogramma dat er tegenwoordig ter beschikking is (vroeger, tot men grote ergernis, ook Tyre wat gelukkig met de komst van MRA stande pede in de prullenmand gevlogen is) om routes uit te zetten. Geloof me vrij, ik heb ook bugs uit MRA gehaald na dagen zoeken.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Tom Tom 450

Bericht door st1100 »

Ok , Spelen we tegenwoordig op de man ?

Wel als jij denigrerende opmerkingen maakt , moet je ze maar hard maken ook : Als jij een z660 onderweg kan laten herberekennen en niet recht naar het eindpunt gaan (maw het grootste deel van de rest van de route moet intact blijven) en dat zonder dat hij onderweg 'aankomst bij tussenpunt' zegt krijg je van mij een bak Duvel. Ik zal die bak volgende keer meebrengen van de supermarkt , dan kom ik binnen paar weken wel naar de stand van zaken vragen.

Je geeft alleen telkens terug opnieuw een 'voor jou' onterecht nadeel aan , alsof routes alleen via internet zouden kunnen geladen worden. En dat is niet zo.

Ps ivm de myrouteapp en de 660 zou mijn eerste post ook eens moeten lezen
MrGPS
Berichten: 451
Lid geworden op: 05 feb 2014, 14:57
Woonplaats: 7642nd

Re: Tom Tom 450

Bericht door MrGPS »

Ik denk dat we langzaam maar zeker software en toestel 'uit elkaar moeten trekken'.

Er van uitgaand dat we met z'n alleen steeds meer met de track gaan werken maakt het namelijk weinig meer uit: Voor de TT kun je ook routes in basecamp maken (even OSM installeren), voor de Garmin kun je ook routes in MRA of zelfs TT Mydrive maken.

Kijken naar software is het voordeel van Basecamp dat het ook offline te gebruiken is. Nadeel van Basecamp is dat je veel makkelijker fouten maakt (viapunten naast de weg etc).
Voor MyDrive en MRA heb je inderdaad internetverbinding nodig. Maar dat is tegenwoordig nog slechts zelden een probleem. In combinatie met de Rider levert het zelfs een extra voordeel op: je kunt routes laden via de cloud; komt geen snoertje aan te pas. En dat betekent weer dat je zelfs routes kunt plannen op je tablet.

Bovendien zijn MyDrive en MRA (Gold) in staat automatisch een mooie route te berekenen. Basecamp pretenteert dat ook maar is in de praktijk echt bagger. Werkt in Basecamp alleen als je ook de onroute motorkaart (waarvan ik de geestelijk vader ben) hebt, maar die kost je wel even 100 a 150 euro extra.

Om te bepalen welk toestel het meest geschikt is heb ik op https://www.mrgps.nl/garmin-of-tomtom/" onclick="window.open(this.href);return false; een tooltje (met toelichting) staan. Dat kan helpen.

N.a.v. bovenstaande: wat ik een misvatting vind is dat je niet voor de Rider zou moeten kiezen omdat je herberekenen niet kunt uitschakelen. De reden dat je dat met de Garmin wilt kunnen is omdat dat herberekenen bij garmin vaak ongewenste effecten heeft. Dat uitschakelen is dus 'uit zwakte geboren'. De Rider kent die zwakte echter niet en gaat prima om met dat herberekenen (is ook beter met bijv het halverwege activeren van een route etc). Bij de Rider is dat uitschakelen dan ook helemaal niet nodig...

Qua waterdichtheid: is inderdaad een dingetje dat ik regelmatig tegenkom, vooral bij de eerste serie rider 400's. Wordt onder garantie verholpen/vervangen, zelfs als het toestel inmiddels buiten garantie is (ofschoon je daarvoor soms wat extra moet 'zeuren'). Bij de 450 komt het slechts sporadisch voor en, opmerkelijk genoeg, zonder dat er mee in de regen gereden is. Heb de indruk dat het in die geval meer met luchtvochtigheid te maken heeft.

Tot slot nog twee wellicht relevante dingetjes:
Er is deze week nieuwe firmware voor de Rider uitgekomen waardoor je in een track-route nu toch ook via's (zoals lunch) kunt opnemen. Zie https://www.mrgps.nl/belangrijke-update ... rsie-17-3/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mocht je aanschaf van een Rider overwegen dan is het goed te weten dat sprake is van een jaarsactie; die maakt vooral het toestel in combinatie met autosteun erg voordelig. Onderschat die autosteun niet: de verkeersinfo van TT is echt heel erg goed (bij de zumo3xx is verkeersinfo überhaupt niet mogelijk, bij de zumo 59x wel, maar veel minder goed). Vooral met de donkere maanden die naderen kan dat een hoop tijd en ergernis besparen. Zie ook https://www.mrgps.nl/tomtom-rider-450-najaarsactie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bigfoot
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 feb 2016, 17:45
Woonplaats: Zelzate

Re: Tom Tom 450

Bericht door Bigfoot »

Tomtom of wat ... ? Is er nog iets anders? moet ik dan terug met dat verschrikkelijke programma Basecamp aan de slag? Ik heb de tekst op mijn EDGE gewijzigd, niet meer " gelieve terug te bezorgen aan ..." maar "als ge dit onding in de gracht ziet liggen dan moet ge hem houden".

Aan een PC gaan zitten om een route uit te stippelen? Het is maar wat je zoekt. Tablet bovenhalen het einddoel van de rit opzoeken, bvb een hotel, enkel leuke tussenpunten zoeken en verder je laten verassen door de tomtom logaritmes = de controle afgeven eek moeilijk? Nee hoor. Route naar toestel versturen en van zodra de smartphone de TT ziet dan staat de route klaar. Kan je zo drie weken op reis? Ja dat lukt zeer goed. De weerman/app geeft de voorspelling, booking.com helpt je aan een bed en TT heeft je mooie wegen.

TT in polen wil zeggen dat je GS eigenlijk zandwegen zal zien.
Flat Twin Power

Re: Tom Tom 450

Bericht door Flat Twin Power »

Het is maar wat je graag doet natuurlijk. Ik heb er bijvoorbeeld veel plezier in om eerst een Michelinkaart te gaan kopen, met een fluo stift de leuke baantjes aan te duiden en vervolgens Basecamp erbij te nemen om een route uit te stippelen. En dan hotels gaan opzoeken, kijken of ze in de buurt van de route liggen en deze dan aan te passen. Maar ik kan me voorstellen dat mensen die in de haast je repje stress stress ik moet nog zo veel doen maatschappij leven een hekel hebben aan dergelijk ouderwets en tijdrovend gedoe. Ik vind het zalig.
Trouwens een TT past niet in de sleuf van mijn GT.
Danny
Berichten: 6456
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Tom Tom 450

Bericht door Danny »

Ik heb er bijvoorbeeld veel plezier in om eerst een Michelinkaart te gaan kopen, met een fluo stift de leuke baantjes aan te duiden en vervolgens Basecamp erbij te nemen om een route uit te stippelen
ik gebruik wel mijn geheugen ipv de stift maar dat is wat ik tenminste ""overzichtelijk"" vind, neem daarnaast de Michelin kaart in MRA en dan is het pas superhandig... :mrgreen: ik ben dan ook een ouwe zak :mrgreen:
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Tom Tom 450

Bericht door alfa »

Flat Twin Power schreef:Het is maar wat je graag doet natuurlijk. Ik heb er bijvoorbeeld veel plezier in om eerst een Michelinkaart te gaan kopen, met een fluo stift de leuke baantjes aan te duiden en vervolgens Basecamp erbij te nemen om een route uit te stippelen. En dan hotels gaan opzoeken, kijken of ze in de buurt van de route liggen en deze dan aan te passen. Maar ik kan me voorstellen dat mensen die in de haast je repje stress stress ik moet nog zo veel doen maatschappij leven een hekel hebben aan dergelijk ouderwets en tijdrovend gedoe. Ik vind het zalig.
Trouwens een TT past niet in de sleuf van mijn GT.
Je kunt kaarten toch samen afwisselend gebruiken terwijl je uw route maakt in BC , zelfs hotelletjes bekijken en gewoon verder gaan met het maken van route.
Wanneer je een een ander taakblad (vb. google Maps) opent en je gaat terug naar BC pik je gewoon terug in op het maken van de route.
BMW R1100R zonder KFR
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Tom Tom 450

Bericht door Bob »

Ik lees over problemen van waterdichtheid bij de TomTom Rider 4x0. Een condensvlek ben ik bij mijn 410 nog niet tegengekomen, nochtans hebben we samen al wat regen gezien. Voorbije maand september, tijdens de heenrit van mijn jaarlijkse bergenweek, zelfs véél meer dan me lief was.

De eerlijkheid gebiedt me om daar aan toe te voegen dat ik een ànder regenprobleem meemaakte: bij échte stortregen begon het scherm te veranderen alsof elke (dikke) druppel een vingertik vertegenwoordigde. Touchscreen sloeg tilt, en ik heb door - of als je er de positieve noot van wil inzien "dankzij" - die regen items in het menu leren kennen waarvan ik het bestaan niet kon vermoeden :mrgreen: . Maar wel erg lastig als je wil dat de TomTom je de weg toont in een vreemde omgeving.

Waar het verschijnsel aan te wijten is weet ik niet. Vorig jaar, op mijn R1150GSA, heb ik het niet meegemaakt (jammer genoeg wél de regen :-? ). Dit jaar op de S1000XR wel. Misschien omdat ik na levering van die S1000XR in zeven haasten met een RAM-mount de Rider provisoir op het stuur gemonteerd heb, écht wel pal in de regen en nauwelijks verborgen achter het windschermpje. Maar daar staat hij op een naked bike toch ook? Mijn toestel is voorzien van zo'n screenprotector-folie, maar of dat er iets mee te maken heeft ????

Voor het overige ben ik heel erg tevreden over het toestel. Nochtans ben ik ook van dat type dat voorafgaand aan de reis enorm veel uren plezier beleeft aan het uitstippelen van een reisweg op Michelinkaarten (die ik ook altijd meeneem als back-up, je weet tenslotte nooit wanneer de techniek het zou begeven). De uiteindelijke digitale route maak ik steeds in Tyre, naar grote tevredenheid maar mét internetverbinding.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Tom Tom 450

Bericht door adventurer »

st1100 schreef: Als jij een z660 onderweg kan laten herberekennen en niet recht naar het eindpunt gaan (maw het grootste deel van de rest van de route moet intact blijven) en dat zonder dat hij onderweg 'aankomst bij tussenpunt' zegt krijg je van mij een bak Duvel. Ik zal die bak volgende keer meebrengen van de supermarkt , dan kom ik binnen paar weken wel naar de stand van zaken vragen.

Met een 660 heb ik geen ervaring, reed vroeger met een 60CSX en mapsource. Nu met een 395 en basecamp en wat jij hier beschrijft is echt zo moeilijk niet hoor...

Onderweg herberekenen en onmiddellijk naar het eindpunt gaan wil zeggen dat je maar twee viapunten hebt staan. Als je je GPS van een spoor een route laat maken heb je dit voor. ik weet dat deze manier van werken wel eens aangeraden wordt, maar ik ben er geen fan van om op die manier te werken.
Dit is goed voor georganiseerde ritten, die verkend zijn en waarvan men zeker is dat er geen wegomleidingen op de route voorkomen. Als je een hele reis op deze manier wil gaan rijden maak je je hetzelf alleen maar ingewikkeld.

Daarom... ik maak een route in BC, maak zo goed als alle viapunten zacht, dus je krijgt die meldigen niet waar je het over hebt, en laat het herberekenen gewoon aan staan. De GPS zal je naar het volgende viapunt willen wijzen, sla je een zacht viapunt over is geen enkel probleem.
Een punt dat ik zeker wil doen geeft ik een naam en laat ik wel een melding toe... op een hele dagrit zijn er dat misschien 2 of 3.

Als de route klaar is laat ik er in BC ook nog een spoor van maken.

Zowel de route als het spoor laad ik in m'n GPS, spoor projecteer ik op mijn GPS, en rij vervolgens de route. Als ik dan om één of andere reden toch van m'n route af moet wegens werken of eender wat, laat ik de GPS gewoon herberekenen. Ik kom vanzelf wel weer op de originele route terecht. Het spoor dat zichtbaar blijft kan in sommige gevallen als leidraad werken.


Je moet gewoon een beetje WILLEN leren werken met BC, het is allemaal zo moeilijk niet als ze zeggen.


st1100 schreef:Een gps op uw dashboard hebben staan en dan 'zelf' de weg moeten zoeken , want herberekennen uit , dat is garmin logica.
Ik kan het herberekenen gewoon laten staan... het is de manier waarop je met je toestel werkt. :wink:
En wat die weg zoeken betreft... dat heb je bij de voorbereidingen toch al gedaan, niet? Voor mij is die GPS niet meer dan een geheugen dat mij de weg wijst over de wegen die ik heb aangeduid.



Voor mij blijft Garmin het interessantst... maar ben er me van bewust dat TomTom zeker z'n voordelen heeft. Heb m'n vader ook een TomTom aangeraden. Die man wil gewoon van A naar B rijden en de GPS de route laten bepalen over spannende wegen. Hier is TomTom gewoon beter, geen twijfel...
Flat Twin Power

Re: Tom Tom 450

Bericht door Flat Twin Power »

Ik werk ook op die manier.
Plaats reactie