Route herberekent

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Highlander
Berichten: 291
Lid geworden op: 05 okt 2004, 08:46
Locatie: sint-niklaas

Route herberekent

Bericht door Highlander »

Dit WE een ritje met vrienden, rit die ik al meermaals gereden heb, in BC duplicaat en herberekent naar de laatste versie 2018.3(zowel toestel als pc)
via punten soft gemaakt.
Had ook de route doorgegeven aan een vriend met een nav5 en een andere vriend met een 660 zelf heb ik en 590.
Op de startlocatie waar we willen vertrekken zegt de vriend met nav5 dat zijn route herberekent en de rit niet klopt, de 660 alles normaal.
We vertrekken dan maar, en ik merk op dat mijn route ook herberekent, alhoewel herbereken uitstaat , zegt mij dat er tolwegen in voorkomen, wat helemaal niet kan.
Ik stop mijn route, en start opnieuw op en alles is normaal.
op de middagstop start ik de nav5 opnieuw op en alles werkt ook weer normaal.
Hoe kan dit? (vertrekpunt was aan een benzinestation, en misschien stond ik een paar meter van mijn startpunt)
voor alle duidelijkheid ik werk reeds lange tijd met BC, en dacht dat ik dit onder de knie had, maar kom toch soms rare dingen tegen.
Stel nu dat ik geen voorkennis van de rit had, dan ga je hier wel helemaal de mist in.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Route herberekent

Bericht door alfa »

In het begin met onze groep ook regelmatig tegen gekomen. Alles werkt perfect met zelfde software ,instellingen en zelfde kaarten.
Een route die je 3 jaar gelden hebt gemaakt zal zich aanpassen aan nieuwe kaart in GPS en mogelijk hier en daar anders lopen.(vb wijziging enkel richtingen)
Ik maak altijd de routes en zet die op alle GPS toestellen van de groep met een duidelijke controle(*), zelfs een bestaande rit overschrijf ik eerst.
Hou hout vast maar heden werkt het uitstekend.
* laat van elke gps de route in kleur staan zodat mogelijke bugs zichtbaar zijn.
BMW R1100R zonder KFR
Highlander
Berichten: 291
Lid geworden op: 05 okt 2004, 08:46
Locatie: sint-niklaas

Re: Route herberekent

Bericht door Highlander »

Thankx Alfa,

Zijn inderdaad ritten die ik reeds lange tijd heb.
herbereken ze altijd en pas aan waar nodig, en toch loopt het niet zoals het hoort.
Ze volledig overschrijven doe ik niet (dat zou ik nog kunnen proberen)
Blijf het raar vinden dat ik na een paar honderd meter de rit stop en dan opnieuw start, dan doet ze het wel correct.
Ben steeds een Garmin gebruiker geweest, maar nu begin ik toch te twijfelen.
Komend weekend naar de Vogezen, hoop dat daar alles werkt, als kopman neem je toch wat verantwoordelijkheid, en als de boel dan niet werkt.....
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Route herberekent

Bericht door adventurer »

Highlander schreef: Hoe kan dit? (vertrekpunt was aan een benzinestation, en misschien stond ik een paar meter van mijn startpunt)

Wanneer je daar, op die startlocatie, de route startte, vroeg de GPS dan ook het eerstvolgende viapunt te selecteren? Zo ja, welk viapunt heb je dan gekozen?

Als je dan het eerste punt, het startpunt, kiest dan wil de GPS zowieso dat punt gehad hebben omdat het een hard viapunt is. Wanneer je dus niet juist op dat startpunt staat en de route vertrekt zonder dat juiste punt te doen... dan heb je idd. problemen.

Ik kies in dit geval steeds het tweede viapunt en sla dat eerste punt gewoon over.


Het eerste punt kies ik alleen als ik een heel eind van het begin van de route verwijdert ben en me dus door de GPS ook naar het startpunt wil laten begeleiden.
Jan en Greet
Berichten: 468
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:23
Woonplaats: Antwerpen Borgerhout
Locatie: 't Stad

Re: Route herberekent

Bericht door Jan en Greet »

Ik kies in dit geval steeds het tweede viapunt en sla dat eerste punt gewoon over.


Het eerste punt kies ik alleen als ik een heel eind van het begin van de route verwijdert ben en me dus door de GPS ook naar het startpunt wil laten begeleiden.
:thumbleft: :hello1:
Zundapp KS50 - Suz GT380 - Suz GT750 - Kawa Z1000 - Yam RD500 - Yam Majesty 250 - Suz Bandit 1200S - Bmw R1150Rt - Bmw R1200 GSA - Bmw C650GT - Vespa 125LX
DomDom RiderI & II
Zümo 550
Lid,natuurlijk !
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Route herberekent

Bericht door alfa »

Ik rij nooit op vraag van GPS naar startpunt van route, zet zelf een punt op kaart en "ga naar" en op paar 100 m van aankomst zet in route op dan zie je op hoogte van (uitzoomen)300 m het vertrekpunt liggen . Is wat orthodox maar werkt prima.
BMW R1100R zonder KFR
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Route herberekent

Bericht door adventurer »

alfa schreef:Ik rij nooit op vraag van GPS naar startpunt van route, zet zelf een punt op kaart en "ga naar" en op paar 100 m van aankomst zet in route op dan zie je op hoogte van (uitzoomen)300 m het vertrekpunt liggen . Is wat orthodox maar werkt prima.

Met welke GPS rij jij?

De Zumo 220 (en wellicht dus ook de 550 en 660) vraagt idd of de GPS naar het startpunt van de route moet navigeren.


Mijn 395 vraagt gewoon welk het volgende viapunt op de route is dat als eerstvolgende moet gedaan worden.



Als ik op reis ga met de motor zijn het eind- en beginpunt steeds het adres van ons verblijf. Aankomen is niets, dan zie je het verblijf toch liggen. Maar als de garage net in het zijstraatje ligt en je 's morgens het eerste viapunt selecteerd kom je wel eens bedrogen uit. Al doende leert men. :mrgreen:
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Route herberekent

Bericht door alfa »

Zumo 220 (samengestelde update OSM kaart ) en dat werkt uitstekend .
BMW R1100R zonder KFR
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Route herberekent

Bericht door aantzeetje »

als het oude mapsource routes zijn is enkel herberekenen niet genoeg (routes van MS bevatten nog vector informatie en die krijg je er met enkel te herberekenen niet uit). Track van route maken, route verwijderen en nieuwe maken ahv track. track verwijderen en nieuwe track maken zodat deze dan ook mooi op de wegen ligt. Dupliceren is uit de tijd van MS en onnodig tenzij je de route wil omkeren en houdt het risico in dat als je eens verkeerd klikt om welke reden ook dat je niks meer van de originele route overhoudt.
Kan zijn dat er toch een aantal via punten niet echt goed op de weg lagen. Het importeren van de route duurt dan ook langer. De 660 gaat daar minder last van hebben. De nieuwere wel. En als je ook nog eens vergeten bent om in de opties van BC alle vinkjes weg te halen in de toesteloverdracht opties ben je zeker de pineut want dan herberekent hij altijd.
Denk dat het 20m is of zo dat je van het startpunt mag staan opdat de nav/zumo dit al zou herkennen. Dus als er geen harde viapunten of waypoints in je route zitten steeds voor het einde kiezen. Heb in Spanje wel een paar keer voorgehad dat ondanks ik op het startpunt stond en ik voor einde koos, de 590 toch melding gaf bovenaan in het scherm: ga naar .... Hij herkende dus bij opstarten het startpunt niet (je krijgt dan ook geen gesproken meldingen meer). Dus maar de skip gebruikt (pas hiermee op, want je route wordt herberekend met de instellingen van je gps. Gebruik die dus nooit als je niet met snelste tijd en kortste afstand je route in BC gemaakt hebt. Start de route opnieuw op en kies voor einde of het eerst volgend harde viapunt op je weg)

Van het start/stop/eindpunt maak ik altijd een waypoint wat opgenomen is in de route. Start de route thuis op en laat de gps me naar het startpunt brengen, Is nog nooit fout gegaan.

vanaf de zumo 550 kan je in de gps zelf de track laten omzetten naar een route (aanrader, wegens kaart onafhankeleijk. De track wordt dan op de kaart geprojecteerd en de gps maakt er een logische route van). De nav V/VI en zumo 3xx,5xx kunnen de track naast de route weergeven op de kaart. Zo zie je onmiddellijk als het fout gaat

Heb eergisteren nog een leuk experimentje gedaan. Routes die in BC met snelste tijd en kortste afstand (her)berekend werden en dus in principe waterdicht zijn ongeacht hoe je gps ingesteld staat, eens in MS ingeladen en daar met de instellingen (streepje 3de van links) ook eens laten herberekenen met snelste tijd en kortste afstand (te vermijden waren dezelfde als in BC). Met kortste afstand traden er wel nog verschillen op. Route uit MS opgeslagen en ingeladen in de 590, track zichtbaar gemaakt en routes laten herberekenen. Wijkten geen meter af van de track. Reden van de afwijking is dat MS met andere algorithmes berekent dan BC. Als je dan weet dat je gps ook nog eens andere rekenalgorithmes gebruikt kan het dus zijn dan afhankelijk hoe je gps is ingesteld de route toch kan afwijken. Dus zelfs al heb je met snelste en kortste in BC je route gemaakt, zet je gps toch op snelste tijd als je een route van iemand anders krijgt !!!
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Route herberekent

Bericht door Lukas »

Aantzeetje, ooit schreef ik een mooi stappenplan om routes uit basecamp in m'n gps te laden op basis van jou uitleg. Met omzetten naar track, viapunten soft maken, instellingen hier en daar,... .
Papierke is kwijt.

Misschien moet je dat hier eens overdoen en moeten de mod's dat sticky maken.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Route herberekent

Bericht door aantzeetje »

lukas, stond dat op een papiertje of op de zijkant van de doos met je gps artikelen in?
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Highlander
Berichten: 291
Lid geworden op: 05 okt 2004, 08:46
Locatie: sint-niklaas

Re: Route herberekent

Bericht door Highlander »

Track maken van de route op pc en dan de rit opnieuw maken op pcals ik het goed begrijp?
Ik weet datje van de rit een track kan maken deze naar de 590 sturen en daar van de track een rit maken.
Maar dan loopt de rit ook niet voor 100%
Wat betreft dat de routes destijds in ms gemaakt zijn daar heb je zeker gelijk.
Had via de dvd cursus begrepen dat ik nog steeds moest dupliceren en herberekenen.
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Route herberekent

Bericht door Lukas »

aantzeetje schreef:lukas, stond dat op een papiertje of op de zijkant van de doos met je gps artikelen in?
Op een stuk kartonnen doos...
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Route herberekent

Bericht door aantzeetje »

highlander. Nooit met een oude track werken. Alhoewel deze op je kaart geprojecteerd wordt in de gps en deze er een "aannemelijke" route van maakt kan er toch nog te veel fout gaan. Dus van oude track in BC een route maken (overtekenen of andere) en van die route terug een track maken en de oorspronkelijk gebruikte track verwijderen. Als je die nieuwe track dan in je gps zet en je gps daar een route van laat maken is die 100% juist (behalve in NL natuurlijk met hun vele parallel wegen waar al eens de verkeerde gekozen wordt). Zet je track zichtbaar en voor je de route rijdt kijk dan even op de kaart om te kijken of er verschillen zijn met de track
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Route herberekent

Bericht door alfa »

Ik vind het zonde dat alles met GPS voor velen nogal ingewikkeld word en zeker dat de nieuwere toestellen nog meer kunnen en ook meer in de knoop geraken.
Is altijd lachen geblazen wanneer er bij een meeting een rit word opgeslagen , van de 5 er gemiddeld 2 terug moeten laden of rijden gewoon iets anders.
Ik durf zeggen dat ik mijn plan kan trekken maar is een beetje als een goal maken , trippelen of één tweetje als die er maar in zit.
Schrijf gewoon altijd route over in uw eigen kaarten ( 5min werk) en als je die op iemand anders zijn gps wilt zetten komt zijn kaart tijdelijk toch ook in uw BC staan, zet die route erop en kijk of die hetzelfde loopt.
BMW R1100R zonder KFR
Highlander
Berichten: 291
Lid geworden op: 05 okt 2004, 08:46
Locatie: sint-niklaas

Re: Route herberekent

Bericht door Highlander »

[color=#FF0000]Zet je track zichtbaar en voor je de route rijdt kijk dan even op de kaart om te kijken of er verschillen zijn met de track[/color] (deze begrijp ik niet goed)
Heb van de oude route een track gemaakt, dan deze overschreven nieuwe route dus, oude track verwijderd, van nieuwe rit track gemaakt punten soft gezet buiten begin en einde.
track naar toestel gestuurd, en in toestel hier een rit van gemaakt. Klopt dit?
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Route herberekent

Bericht door aantzeetje »

yeap
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Route herberekent

Bericht door adventurer »

Highlander schreef:
Heb van de oude route een track gemaakt, dan deze overschreven nieuwe route dus, oude track verwijderd,
van nieuwe rit track gemaakt punten soft gezet buiten begin en einde.
track naar toestel gestuurd, en in toestel hier een rit van gemaakt. Klopt dit?

Dit begrijp ik dan weer niet zo goed.

Als je van de nieuwe rit een track/spoor maakt.... dan kan je toch geen punten soft zetten... dit gaat enkel bij een route/reis



Enkel een track of spoor laden naar je GPS om er dan een route of reis van te laten maken kan allemaal wel, maar ik werk zo niet. Dan heb je echt maar twee punten, het begin en eindpunt.
Gaat er dan onderweg iets mis, of moet je een omleiding op moet het herberekenen al uit staan en moet je je plan zien te trekken om terug op je route te geraken.


Ik laad een route in, met een heel beperkt aantal vaste viapunten. Soms geen buiten het start en eindpunt.
Van die route laad ik ook de track/spoor naar de GPS en die zet ik zichtbaar op de kaart.
Het herberekenen blijft gewoon aan bij mij.

Gaat het mis, moet ik van de originele route af.... dan laat ik de GPS gewoon herberekenen. Ik kom dan vanzelf wel terug op het eerstvolgende haalbare viapunt, zacht of hard.
Ik krijg in dit geval twee lijnen op mijn scherm, mijn herberekende route en de originele track. Zeker zo handig.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Route herberekent

Bericht door alfa »

adventurer schreef:................
Het herberekenen blijft gewoon aan bij mij. ......
Nooit op laten staan!of enkel op vraag die je moet bevestigen, is goed om van punt A naar B te rijden maar niet om een uitgestippelde route te rijden.
Als je herberekenen laat opstaan en je rijdt per ongeluk een verkeerde straat is , is het koekenbak.
BMW R1100R zonder KFR
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Route herberekent

Bericht door adventurer »

alfa schreef:
adventurer schreef:................
Het herberekenen blijft gewoon aan bij mij. ......
Nooit op laten staan!of enkel op vraag die je moet bevestigen, is goed om van punt A naar B te rijden maar niet om een uitgestippelde route te rijden.
Als je herberekenen laat opstaan en je rijdt per ongeluk een verkeerde straat is , is het koekenbak.

Van die "koekenbak" heb ik geen last hoor...


Laat mijn herberekenen ALTIJD gewoon opstaan. Als je route goed in mekaar steekt vormt dat geen enkel probleem. Dan is he zelfs handiger om terug op je route te geraken. :wink:
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Route herberekent

Bericht door alfa »

Is zoals ik zei hoe je een goal maakt speelt geen rol, als die er maar in zit.
Zumo 660 met herberekening op route geeft bij velen problemen en zeker als hun instelling niet juist staan.
Ervaring/ dikke problemen genoeg mee gehad. ( van route recht omhoog op een helling omdat daar de route korter lag.
NEEN aan iedereen herberekening af bij route volgen en zeker bij minder ervaring en volg gewoon eerste ervaren gps rijder.
Bij omleiding volg gewoon omleiding tot je terug op route komt.
Bij herberekening zou je daar al in problemen kunnen komen en aanpikken op een lus van uw route.
BMW R1100R zonder KFR
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: Route herberekent

Bericht door adventurer »

alfa schreef: Is zoals ik zei hoe je een goal maakt speelt geen rol, als die er maar in zit.
Daar kan ik inkomen, maar standaard aan iedereen verkondigen dat die herberekening uit moet staan lijkt mij toch een brug te ver...
alfa schreef:NEEN aan iedereen herberekening af bij route volgen en zeker bij minder ervaring en volg gewoon eerste ervaren gps rijder.

Rij jij altijd in groep, en heb je altijd de mogelijkheid om meer ervaren GPS rijders te volgen dan?


Ipv aan te raden om het herberekenen uit te laten staan en te rekenen op de meer ervaren motorrijders waar je mee op pad bent... leer dat ding een beetje beter kennen.
Het is niet omdat jij er niet 100% mee overweg kan dat anderen dat ook niet kunnen he.

Geloof me, dat herberekenen mag gerust op blijven staan, en nog veel meer zogezegde problemen verdwijnenen als sneeuw voor de zon eens je ermee leert werken.
Het is echt allemaal zo moeilijk niet hoor.. :wink:
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Route herberekent

Bericht door aantzeetje »

Het principe is al jaren zo en blijft ook zo. Rij je een route of een route van een track in de gps gemaakt, herberekenen op UIT.

Waarom? 90% van de gps gebruikers weten niet wat ze doen en wat hun gps kan. Je moet ze dus beschermen tegen hun "onkunde" (sorry hoor mensen maar het is nu eenmaal zo. Als ik op het gps forum de vragen zie dan val ik soms nu nog letterlijk achterover. Een mens is nu eenmaal van nature uit lui en liever een vraag stellen dan eens deftig de handleiding, youtube filmpjes van Mr.GPS, wat te experimenteren enz...). In een andere motor club waar ik ook lid ben vragen de zumo 550 gebruikers, die dat gps'ken toch al een jaar of 10 hebben nu nog naar de gdb file want met een gpx kunnen ze niks doen zeggen ze. Maar ja, wat baten kaars en bril als de uil niet ziene wil (of in dit geval horen wil). Waren daar nochtans meer dan 10 jaar geleden goed gestart met enkel de tracks door te sturen. Ander bestuur, andere regels, en het verval...lol

Maar ik moet ook Adventurer gelijk geven. De ERVAREN route maker die weet wat hij doet mag gerust zijn herberkenen op aan laten staan (bij mij staat het ook veel aan, maar dan eerder uit verstrooidheid, tevens omdat ik meestal op route rij met de track onderliggend zichtbaar en ik de gps veel in de wagen gebruik voor A naar B en het herbereken daar altijd aan staat). Zijn route zal slechts afwijken tot het eerst volgende via punt (of ergens 100m in een stad, dorpje omdat je gps met andere algorithmes rekent dan BC. Met de gps op snelste tijd gaat de herberekende route zelfs uiterst minimaal afwijken mits ze in BC gemaakt is met korste afstand en herberekend en aangepast is met snelste tijd of omgekeerd wat Jan Modaal dus niet doet omdat deze BC niet onder de knie heeft en die al content is dat hij na veel zweten de route in de gps gekregen heeft). En hoe ruraler je rijdt, hoe minder wegen in de omgeving en hoe juister de route zal zijn tot dat eerste via punt.

Een tip die ik aan iedere route maker meegeef om groepsritten e.d. die individueel gereden worden, zo vlot mogelijk te laten verlopen zonder te veel moeilijkheden. Maak een account aan op TomTomMyDrive (is gratis), laad daar je track in en kijk of er wegenwerkzaamheden op je route zijn en pas je, nog door te sturen of in de ledenzone te downloaden route aan indien dit het geval is voor je ze door stuurt. De onervaren gps rijder maak je er enkel gelukkig mee.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Route herberekent

Bericht door Man in Black »

:bsstupid:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Route herberekent

Bericht door alfa »

@ aantzeetje
Tip over TomTomMyDrive :thumbleft:
BMW R1100R zonder KFR
Plaats reactie