spoor omzetten naar route gaat fout

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door Petrik »

Ik heb sporen van routes overgezet van de pc naar de Navigator V en als ik deze omzet naar een reis dan wordt een route van 450 km er telkens één van een paar duizend km.
Wat gaat er fout? Ook als ik de route als reis importeren loopt het fout. Nochtans is de route op de pc correct. Ik gebruik CN 2020.30
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door Polleke G »

Van waar heb je die sporen en met welk programma zijn die gemaakt en met welk kaartmateriaal ?

want dat kan alleen gebeuren als het spoor niet goed over een komt met de wegen,,dus als die te ver van de weg ligt,dan gaat de GPS die proberen juist te leggen,maar als het spoor te ver van de weg op de kaart in het toestel ligt gaat hij zoeken naar de dichtstbijzijnde mogelijkheid en dan kan een route wel eens serieus vertekend worden.

Bij een route kan dit gebeuren als de route gemaakt is met ander kaartmateriaal dan dat in je toestel zit,en dan gaat die herberekenen en veranderd de route ook,en als die in het profiel "motorfiets" gemaakt is kan dat ook wijzigingen in het berekenen geven,het beste is altijd de routes te maken in het profiel "rijden"zeker als je de routes wil delen,MR GPS heeft daar een filmpje van

als de viapoints te ver van de weg liggen heb je dat ook,je moet die viapoints echt heel goed op de weg zetten.

plaats de route anders eens op het forum,dan kunnen we eens kijken wat er eventueel mis mee zou kunnen zijn.
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door st1100 »

Ik wil dat allemaal wel geloven (van die tracks) , maar de praktijk leert me toch iets anders. Een track bevat ongelooflijk veel punten , en de kans dat het overeenkomt met een andere weg is echt wel klein. Na +5 jaar Tomtom met tracks , van overal ook basecamp , heb ik nog nooit een sterk afwijkende route gehad. Nog nooit 500 km extra. Een track is dus de beste manier om tussen verschillende kaartversies en gps merken toch een juiste route te krijgen.

Wat gebeurt wel eens af en toe , met een track , in een bergachtig streek waar de banen dus dicht op mekaar liggen : dat er een ‘tepeltje’ op de route komt , even een zijweg om dan terug te keren. Dat zie ik meestal van ver aankomen gewoon negeren en opgelost.

Ook kan het gebeuren dat de route links rond een plein loopt ipv rechts. En af en toe kan een parallel-weg ook eens moeilijk doen. Maar that’s it!

Nee , vermoedelijk heeft het hiermee te maken : https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=11 ... 0&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

De zoveelste garmin bug dus ;-) :-) Wat komt er op het scherm een mooie route of rechte lijnen......


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door Polleke G »

Die link waar je naar toe verwijst heeft niks met het toestel te maken,maar met de nieuwe update van de kaart 2020.3 in een mac computer,het probleem doet zich niet voor in een windows pc of op eender welk toestel
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door st1100 »

Ja vooral op mac .... maar er staan ook mensen tussen die er last mee hebben op windows.
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door Petrik »

iK gebruik geen Mac en de kaarten CN 2020.30 komen overeen met pc en het toestel. Ik werk met BaseCamp. Op de pc heb ik zowel correcte routes als sporen. Indien ik de routes overzet van pc naar toestel loopt het mis. Ik krijg dan routes die slechts gedeeltelijk gemaakt zijn en dan een rechte lijn vormen naar het einde. Bij andere routes wordt het eindpunt halverwege gelegd en krijg ik maar een halve route. En bij nog andere routes krijg ik een wirwar van rechte lijnen. Ik heb zelfs routes op de pc gemaakt en ze dan omgezet naar een spoor en dan dat spoor overgezet naar het toestel dat ik dan weer converteer naar een reis. Ook dat helpt niet.
Laatst gewijzigd door Petrik op 09 mar 2020, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door Petrik »

Misschien toch maar terug gaan naar een oudere kaartversie? Maar hoe doe je dat?
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door Polleke G »

Die wirwar van rechte lijnen krijg je als je routepunten niet op de weg liggen,zet de schaal eens op 20 meter en controleer eens hoe de viapunten staan,als je een spoor maakt neemt hij die fouten mee over en dan krijg je van die toestanden,zet die route hier eens neer zodat we kunnen kijken
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door Man in Black »

zou die halve routes kunnen liggen dat je mogelijk te veel (harde) routepunten hebt gemaakt?
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door Polleke G »

Nee ,dan krijg je daar een melding van op het toestel.
Wat wel zou kunnen dat er nog andere kaarten aan staan op het toestel,onroute of een osm kaart.
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door st1100 »

Polleke G schreef:Die wirwar van rechte lijnen krijg je als je routepunten niet op de weg liggen........,als je een spoor maakt neemt hij die fouten mee over en dan krijg je van die toestanden......
Nee , net het tegenovergestelde. Een track is net de manier om die fouten te vermijden. Een kruimelspoor wordt vergeleken met de kaart op het toestel. Meestal (lees altijd) zal het spoor niet perfect overeenkomen met de banen op de kaart en dat HOEFT ook NIET. Waarom? :(omdat er betere programma’s zijn dan basecamp , myrouteapp of kurvinger om er maar 2 te noemen en die gebruiken een ander merk van kaarten , omdat de kaart(versie) anders is , omdat een punt niet exact op de weg ligt enz enz enz. (Zat er 10 jaar geleden al geen ‘magneet’ in basecamp die een punt nabij een weg automatisch op de weg plaatste??? Of werkt dat alleen bij poi’s omdat hij graag nog eens aankomst bij tussenpunt zegt :-) ) Na het omzetten van track naar route maakt dat allemaal niet meer uit;-) ( op de paar puntjes van de post hierboven na.) Hier is dus meer aan de hand ;-)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Laatst gewijzigd door st1100 op 10 mar 2020, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door Petrik »

OPGELOST: Ik heb de kaarten CN 2020.30 opnieuw geïnstalleerd op zowel de pc als het toestel. Dan de bestaande routes gedupliceerd op de pc en deze laten herberekenen. De oorspronkelijke routes verwijderd en de gedupliceerde herberekende overgezet naar het toestel. En nu was alles wel in orde. Dank aan allen om mee te denken en te zoeken naar een oplossing.
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door Polleke G »

st11000
als je in basecamp een route maakt en de viapunten liggen niet op de weg,en je maakt van die route een spoor in basecamp heb je die punten die langs de weg staan in het spoor zitten
heb hier een voorbeeld gemaakt
hier het punt bewust langs de weg gelegd
Route.jpg

hier is het spoor dat er van gemaakt is ,en als je dat in je toestel zet zal die niet op de weg gelegd worden,en als je dan door het toestel er een route van laat maken ga je rare toestanden tegen komen
spoor.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door st1100 »

Tuurlijk wel, als je dat spoor in uw toestel omzet naar reis. Krijg je gewoon de de gemaakte route zonder problemen. Anders is het hoog tijd voor een tomtom.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Laatst gewijzigd door st1100 op 15 mar 2020, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door Polleke G »

Nee in het beste geval ga je hier naar rechts krijgen en dan sta je daar voor de pikdraad terwijl hij gewoon rechtdoor moet,dit is te ver af voor een correctie op de weg,en nee nooit van mijn leven een tomtom.want dan heb je pas een probleem op zulke situaties ,want dan heeft hij een punt gemist en begint dan te herberekenen.
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door st1100 »

Een tomtom met een track-based route heeft geen punten om over te slaan :arrow: . Het probleem v/d topicstarter is al opgelost , ik ga er geen verdere woorden aan vuil maken , je hebt gelijk. :roll:
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door Man in Black »

st1100 schreef:Een tomtom met een track-based route heeft geen punten om over te slaan :arrow: . Het probleem v/d topicstarter is al opgelost , ik ga er geen verdere woorden aan vuil maken , je hebt gelijk. :roll:
Ik heb twee jaar terug een TT550 aangeschaft om eens te proberen, werkt heel dikwijls prima, soms ook niet wat je verwacht.
Toch ook al de nodige problemen gehad onderweg met een route (vanuit een track), zelfs al 2x de route gewoon moeten stoppen omdat het van geen kanten meer klopte, zelfs na opnieuw opstarten van de route.
Het is overal wat, in de TT-groep op FB ook niks als klachten van TT, de kerk zal wel ergens in het midden liggen zeker?
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door aantzeetje »

Petrik schreef:Ik heb sporen van routes overgezet van de pc naar de Navigator V
Ondanks wat hier allemaal terecht en onterecht al geschreven is snap ik dit dus niet. Als je al een route hebt, waarom laat je de gps daar dan een route van maken? Rij gewoon je route en zet de track op de achtergrond. En als je je route goed gemaakt hebt mag je zelfs het herberekenen laten aanstaan.
Een track is goed om "routes" uit te wisselen en afhankelijk van de kennis van de gebruiker zal deze daar in BC een route van maken, van die route een track die past bij zijn kaarten en de originele track, vanwaar die ook vandaan komt, verwijderen. Gewoon klakkeloos in je gps stoppen en hopen dat het goed gaat is een beetje dom. Ik noem deze methode de luiwannes methode want je hebt geen idee wat je aan het doen bent en waar je gaat uitkomen. Een track wordt op de kaart geprojecteerd en de gps tracht daar een zinnige route van te maken. Wel in NL met zijn vele parallelwegen kan dit dus goed fout gaan.
Garmin is de enige die een track 1 op 1 overzet,. Gaat die door het water, wel dan jij ook, daar waar TT je zal omleiden. Dus ST1100 heeft volkomen gelijk dat glitches 1 op 1 worden overgenomen.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door st1100 »

Zwembroek niet vergeten hé :-) :-) :-)

PS in theorie kan zal dat natuurlijk allemaal wel waar zijn. Maar na meerdere jaren gebruik oa tijdens groeps en gewone reizen. (Samen met garmin toestellen) Heb ik toch weinig last ondervonden van dat het niet 1 op 1 is. Ik ben liever lui dan moe ;-) En in Nederland daar probeer ik weg te blijven.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door Polleke G »

aantzeetje schreef:
Petrik schreef:Ik heb sporen van routes overgezet van de pc naar de Navigator V
Dus ST1100 heeft volkomen gelijk dat glitches 1 op 1 worden overgenomen.
Hij zegt juist van niet ,hij beweert dat glitches(punten naast de weg) op de weg gelegd worden.
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door st1100 »

Ik was niet van plan om nog terug over te beginnen maar omdat Waldorf en Statler maar blijven poken .... en ik nu toch wat tijd heb , skireis geannuleerd en groot deel van m'n werk ook.

In basecamp een route met punt (niet toevallig) naast de weg. (Een paar posts terug had ik het over een tepeltje aan een route die je van ver ziet aankomen en dan rij je gewoon rechtdoor , opgelost. Voor mij geen probleem maar blijkbaar gaan er dan mensen aan een prikkeldraad staan)

Afbeelding

omzetten naar spoor in basecamp nog steeds tepeltje :

Afbeelding

Dan track saven als .gpx en overzetten naar mydrive , nog steeds punt naast de weg :

Afbeelding

Tenslotte na draadloos overzetten naar Tomtom 550 gps (werkt op dezelfde manier bij een garmin toestel):

Afbeelding

Tada , geen punt meer naast de weg. Omdat de track vergeleken wordt met de wegen op de kaart...
Laatst gewijzigd door st1100 op 13 mar 2020, 18:38, 4 keer totaal gewijzigd.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door st1100 »

Man in Black schreef:Ik heb twee jaar terug een TT550 aangeschaft om eens te proberen, werkt heel dikwijls prima, soms ook niet wat je verwacht.
Toch ook al de nodige problemen gehad onderweg met een route (vanuit een track), zelfs al 2x de route gewoon moeten stoppen omdat het van geen kanten meer klopte, zelfs na opnieuw opstarten van de route.
Het is overal wat, in de TT-groep op FB ook niks als klachten van TT, de kerk zal wel ergens in het midden liggen zeker?
De enige manier waarop dit kan voorvallen is als de gemaakte track over wegen loopt die op de Tomtom kaart niet bestaan bv. Dan zal hij gaan over bekende wegen en de track zo goed mogelijk benaderen. De vraag is natuurlijk of dat het type wegen zijn die je in uw route wil hebben.

Persoonlijk vind ik de door mij gemaakte routes beter qua weg type , sinds ik geen basecamp meer gebruik. (nu MRA met michelin overlay) Voorheen kwam het nogal eens voor , dat een baantje ok leek op de kaart , maar in praktijk zelfs niet altijd verhard was.
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door Relax »

Dat laatste overkomt mij ook wel eens. Ik schakel nu tussen street view en BC en dat gaat prima.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door Polleke G »

Het gaat wel niet over een tomtom,maar een navigator v (garmin) en die neemt de track 1 op 1 over dus met lusje
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

spoor omzetten naar route gaat fout

Bericht door st1100 »

1- 0 voor Tomtom dan he. Ik heb geen garmin (meer). En daar ben ik blij om. Dus dat kan ik niet testen.

Maar volgens mr gps , als een track in de buurt van een weg ligt (wat in de praktijk wel degelijk het geval is , welke routeplanner je ook gebruikt) gaat de zumo , de route wel degelijk op de weg leggen. Als je track echt 'den bos' in gaat niet. Op 8 minuten.... https://www.youtube.com/watch?v=AtS3UV5moCg" onclick="window.open(this.href);return false;


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Plaats reactie