nav 5 en routes ingeven

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
bert111bel
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
Woonplaats: 8860
Locatie: west vlaanderen

nav 5 en routes ingeven

Bericht door bert111bel »

Ik heb een r1200rt lc met een nav 5 en een k1200gt met zumo 350

Ik heb al jaren gps op de motor en nooit mij bezig gehouden met routes ingeven , ik reed altijd van A naar B
soms ging ik naar treffens met ter plaatse een roadbook op gps , gaf dan mijn ( in die tijd ) zumo 350 af en de route werd dan door hun ingegeven .

nu ben ik op een punt gekomen dat ik graag routes zou rijden die anderen maken of gereden hebben .
op face de book kom ik regelmatig routes tegen in mijn regio ( kortrijk - waregem enz ) die er heel tof uit zien maar met de beste wil van de wereld weet niet hoe ik dat op mijn 2 GPSen moet opkrijgen
is er iemand die mij dat kan uitleggen in gewoon nederlands ? :grin:
dank
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: nav 5 en routes ingeven

Bericht door aantzeetje »

hoe bekend ben je met Basecamp? Indien leek raad ik je eerst aan om je daarin wat te verdiepen via youtube (cursus van MR.GPS oa) of ergens een cursus te gaa volgen of iemand in de buurt vinden die je het een en ander wil uitleggen. Waarom eerst die cursus of youtube filmpjes bekijken denk je nu. Wel ik wil je heel wat ergeris besparen omdat een en ander anders voor heel wat frustratie gaat zorgen.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: nav 5 en routes ingeven

Bericht door Relax »

Koop de dvd's van Mr GPS en je bent al een heel eind verder. De rest is via tutorials, infosessies en praktijk.
I respect your opinion. But I don't give shit.
bert111bel
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
Woonplaats: 8860
Locatie: west vlaanderen

Re: nav 5 en routes ingeven

Bericht door bert111bel »

aantzeetje schreef:hoe bekend ben je met Basecamp? Indien leek raad ik je eerst aan om je daarin wat te verdiepen via youtube (cursus van MR.GPS oa) of ergens een cursus te gaa volgen of iemand in de buurt vinden die je het een en ander wil uitleggen. Waarom eerst die cursus of youtube filmpjes bekijken denk je nu. Wel ik wil je heel wat ergeris besparen omdat een en ander anders voor heel wat frustratie gaat zorgen.
heb ik basecamp nodig om een route van iemand anders op mijn gps te zetten ?
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: nav 5 en routes ingeven

Bericht door MaartenGS-R-RT »

bert111bel schreef:heb ik basecamp nodig om een route van iemand anders op mijn gps te zetten ?
Strikt genomen niet. Het kan dan bvb via de manier uit deze link: http://www.mtc-tet.nl/index.php/55-dive ... ijn-garmin" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar het is een feit dat er nogal wat kan misgaan tussen het moment waarop je een route naar je pc downloadt en het terrasje op het einde van je rit.
Zo kan de route gemaakt zijn met ander kaartmateriaal; de instellingen van je toestel zijn anders etc etc etc etc etc.etc.etc.etc.etc.etc……….
Het is dus echt aan te raden te investeren in studie.
Hoe minder je afweet van de logica waarmee zo'n toestel werkt, hoe meer kans dat je het toestel gaat verketteren als er iets fout gaat.
Hoe meer je van die logica snapt, hoe meer kans dat je als het misloopt vooral op jezelf, en niet op het toestel (of de route-ontwerper) gaat foeteren.
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: nav 5 en routes ingeven

Bericht door aantzeetje »

persoonlijk plaats ik nooit een route of track (of het moet van een treffen zijn en enkel ter plaatse verkrijgbaar) zomaar zonder die eerst na te kijken in Basecamp inmijn gps. Route: vanwege de harde- en zachte viapunten (waypoints en shaping points). Track: ondanks dat deze kaartonafhankelijk is kan het toch naargelang de omstandigheden behoorlijk mis gaan. Ik denk hierbij bv aan NL met zijn vele parallelwegen.
Een Garmin route kan ook maar 29 waypoints bevatten met daartussen 129 shaping points. Met oudere routes hier op de download zone die nog in Mapsource gemaakt zijn kom je dan al in de problemen. Tijd investeren in Basecamp is dus echt nodig.

Een makkelijker programma om routes te maken is bv Kurviger.com (je kan de taal in het NL zetten mocht je dat willen door op het vlaggetje links bovenaan te klikken). De track kan je dan exporteren en in je nav of zumo zetten en deze daar een route van laten berekenen. Zet wel je herberekenen op UIT zodat je route niet herberekent mocht je er van afwijken. Zet dan ook de track op de achtergrond zichtbaar (ik gebruik de witte kleur)
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
bert111bel
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
Woonplaats: 8860
Locatie: west vlaanderen

Re: nav 5 en routes ingeven

Bericht door bert111bel »

aantzeetje schreef:persoonlijk plaats ik nooit een route of track (of het moet van een treffen zijn en enkel ter plaatse verkrijgbaar) Route: )
Daar is het dat ik het voor zou willen , op feest boek West -Vlaanderen komen regelmatig routes langs , en daar zou ik soms misschien eens eentje willen rijden als ik hem op mijn spel krijg en rij ik la eens verfkeerd , ppff who cares :grin:
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: nav 5 en routes ingeven

Bericht door aantzeetje »

Er worden bijna nooit als downloads routes gebruikt (uitzondering is onze download zone). De meeste zijn tracks (sporen) omdat deze kaart onafhankelijk zijn. Die kan je in principe gewoon downloaden ergens in een map op je pc.
Je nav 5 en je zumo staan waarschijnlijk ook nog in MTP. Deze moet je eerst in USB modus zetten wil je de harde schijf van je zumo/nav rechtstreeks bereiken (naar trip scherm gaan en blijven drukken midden op de halfronde tot deze overschakelt naar een gesloten gedeelte op de gps. Daar kan je de MTP in USB mode zetten). Pas op, want vanaf nu moet je als je de gps van de computer haalt voor veilig verwijderen kiezen. Dus niet zomaar dat kabeltje uittrekken nu (in MTP mode is dit niet nodig en heb je geen andere optie). Voor alle veiligheid ga je nu eerst naar de web site van JaVaWa, kies je Device Manager en maak je een back up van beide gps'en (In MTP kan je dat niet omdat de harde schijf niet zichtbaar/bereikbaar is).
Nu ziet ook verkenner de harde schijf van je gps en kan je bv met de hulp van verkenner je track in de map gps:/Garmin/GPX zetten. Let hierbij goed op wat je doet he zodat je gps niet in de soep draait.
Vind je dit hierboven allemaal wat hocus pocus. Dan kan je in Basecamp eerst via bestand importeren de track in BC importeren en deze daar ofwel met verslepen naar je gps (dient uiteraard op je pc aangesloten te zijn. Kan wat duren eerst je pc hem ziet en dan gaat BC ook nog eens de kaarten e.d. inlezen) ofwel met de icoontjes in je taakbalk werken. Belangrijk in BC is at je meteen begint een goede mappen- en lijststructuur. In jouw specifiek geval zou dat kunnen zijn map België, hierin een map W-VL en dan steeds een nieuwe lijstnaam gebruiken voor je gedownloade tracks.

Mocht BC nog niet op je pc staan dan kan je die downloaden via de Garmin site en daarna Garmin Express opstarten en in de opties kiezen voor enkel pc zodat deze de kaarten op je pc zet. Kan een uur of 2 duren.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Plaats reactie