Stuurspiegels Napoleon APT104 bar end

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Kater
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 sep 2017, 15:32
Woonplaats: Wachtebeke

Stuurspiegels Napoleon APT104 bar end

Bericht door Kater »

Gemonteerd op R1200RT DOHC 2010
Na lang te ergeren aan de beperkte zichtbaarheid in de standaard spiegels, dé goede stuurspiegels voor mijn R1200RT gevonden.
De meesten verwijzen naar de Napoleon bar-end AP104, doch het recentere model APT104 komt beter uit. Je hoeft er niet aan te verbouwen, slijpen of zagen en de stuurbout zit beter weggestopt.

Twee stuks besteld in UK bij Iron Horse voor 59 pond samen, na vier dagen reeds geleverd.
De originele M10 bouten waren sowieso tekort, vervangen door 2x M8 van 60mm, 4 rubbertjes van de waterleiding (stabieler en beter dempen), 2 plastic rondellen om de M8 in het gat van de M10 op zijn plaats te houden en klaar... 2 euro extra en 10 minuten werk, getest, quasi geen trilling en met passagier zie ik nu tenminste iets achter mijn topcase zonder een verrekking op te lopen
:cheers:

materiaal
Afbeelding
gemonteerd
Afbeelding
Afbeelding
Er zijn er die gevallen zijn en deze die nog moeten vallen...
Honda VFR (1987) / Kawasaki 454 Ltd (1987) / Kawasaki KZ1000 Ltd (1982-USA CHiPs import) / Honda ST1100 Pan European (1997) / Honda NT700 Deauville (2008) / BMW r1200rt dohc (2010)
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: Stuurspiegels Napoleon APT104 bar end

Bericht door Polleke G »

Hoe kan je M10 vervangen door M8? dan is je schroefdraad toch 2mm kleiner
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Kater
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 sep 2017, 15:32
Woonplaats: Wachtebeke

Re: Stuurspiegels Napoleon APT104 bar end

Bericht door Kater »

De manier waarop ik het geschreven heb laat inderdaad wat twijfel. :thumbright:
De bouten voor de stuurgewichten van de r1200rt zijn M8
De origineel meegeleverde bouten voor de bar-end spiegels zijn M10 lengte 30mm

Ik wou eerst proberen zonder uitboren, geen nieuwe schroefdraad steken en de bmw-stuurgewichten behouden, dus

- twee rubberringen = een grote (tussen gewicht en spiegel) + kleine (in het buitenste gat van de spiegel) beide om kantelen tegen te gaan als je door een putje of over een oneffen weg rijdt

- het boutgat M10 van de spiegel verkleind naar M8, mits een rondel (sluitring van inox of plastic) voor de kleine rubber ring in het spiegelgat te plaatsen

- de gebruikte bout om uiteindelijk de spiegel met stuurgewicht te bevestigen = inox M8 lengte 60mm met als kop een 6-kant om met een inbussleutel stevig vast te schroeven, te vinden in de meeste doe-het-zelf

Ondertussen tourkes gereden, een paar keer over kasseien/kinderkopjes
- de spiegels zakken niet
- zitten niet in de weg om te remmen of onverwacht het stuur te grijpen
- als ik het stuur volledig draai is er nog een 10cm ruimte met het windscherm
- bij 120km/uur geen trilling of andere hinder op het stuur

Kleur spiegels is zelfde als bmw-remhendels en glas vervormt het zicht niet ten opzichte van de originele bmw-spiegels (2de foto ter vergelijk). De spiegels kunnen 360° gedraaid worden, er zijn nog twee extra schroefpunten op de spiegelarm zodat je ze eventueel meer naar binnen of buiten kan draaien.
Er zijn er die gevallen zijn en deze die nog moeten vallen...
Honda VFR (1987) / Kawasaki 454 Ltd (1987) / Kawasaki KZ1000 Ltd (1982-USA CHiPs import) / Honda ST1100 Pan European (1997) / Honda NT700 Deauville (2008) / BMW r1200rt dohc (2010)
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Stuurspiegels Napoleon APT104 bar end

Bericht door Harald »

Als ik deze zeer bizarre opstelling zie, stel ik me de vraag of je uw stuur nog volledig kan uitslaan.
Komen die steunen niet tegen uw originele spiegels?

Waarom monteer je niet gewoon een extra spiegel op de voorziene gaten op het stuur.
zie je vaak bij RT"s die de wielerwedstrijden begeleiden.

Persoonlijk heb ik geen probleem met de spiegels van de RT, voor mij staan die perfect.
Wat scheelt er eigenlijk aan de originele, krijg je ze niet afgesteld?
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Kater
Berichten: 71
Lid geworden op: 21 sep 2017, 15:32
Woonplaats: Wachtebeke

Re: Stuurspiegels Napoleon APT104 bar end

Bericht door Kater »

Zo bizar en uitzonderlijk is de opstelling niet hoor. Als je googelt op r1200rt en napoleon kom je er behoorlijk wat tegen.

De steunen komen niet tegen de originele spiegels, ruimte zat :)
De stuurgewichten blijven nodig, anders is het stuur trillingsgevoeliger en waziger.

Ik heb stuurverhogers om mijn rug wat te sparen, ik zie meer mijn handen, koffers en madam in de spiegels dan iets anders. Ik kan ze afstellen op de linker en rechterrijstroken van de autosnelweg, doch dan zie ik op de rijstrook achter mij niets.
Ook de nieuwe LC heeft voor sommigen dat probleem.
Wat ouder wordend is dat voortdurend achterom kijken nog steeds een must, maar niet altijd even evident.

Op het oudere model 2005-2009 die bij de dealer stond heb ik spiegels van de GS geprobeerd = montage in de gaten aan de vloeistofbakjes op het stuur. Je ziet deze regelmatig, maar ik vond het geen echte verbetering - deze komen dan ook nog eens in je zichtveld naar de originele spiegels (zie voorbeeld hieronder op model 2010-2013).
Afbeelding

Elk zijn meug hé, na lang zoeken naar een oplossing ben ik er tevreden mee :pirat: :thumbright:
Er zijn er die gevallen zijn en deze die nog moeten vallen...
Honda VFR (1987) / Kawasaki 454 Ltd (1987) / Kawasaki KZ1000 Ltd (1982-USA CHiPs import) / Honda ST1100 Pan European (1997) / Honda NT700 Deauville (2008) / BMW r1200rt dohc (2010)
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Stuurspiegels Napoleon APT104 bar end

Bericht door Harald »

Kater schreef:..............
Elk zijn meug hé, na lang zoeken naar een oplossing ben ik er tevreden mee :pirat: :thumbright:
Dat is tenslotte wel de bedoeling, tevreden zijn ;-)
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Plaats reactie