R 90/6 uit 1976

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over classic, vintage en oldtimer motorfietsen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
guts_spiller
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2018, 03:31
Woonplaats: borgerhout

R 90/6 uit 1976

Bericht door guts_spiller »

Beste forumleden,

Ik ben Tom en ik ben nieuw hier en ik heb tot nu toe alleen nog maar met BMW auto's gereden. Meestal met veel plezier :-P
Ik rijd echter sinds november 2017 met een Skyteam 125cc'tje en zoals iedereen voorspelde, werd dit algauw saai en frustrerend traag.
Door een samenloop van omstandigheden heb ik nu de kans om een mooie R90/6 te kopen met 30.000 km en onderhoudsgeschiedenis in "mint condition" aan 5000 euro.
Ik las ook afgelopen dagen ergens op het internet dat men een R90/6 in goede staat ook als een investering kan zien; en dat met name goede voorbeelden toch een marktwaarde van rond de 5800 euro hebben op vandaag, en dat dit binnen vijf jaar 8500 zou zijn , enz... Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om de motor te kopen en weg te zetten onder een doek, ik ga er echt wel mee rijden !!! Maar het is mooi meegenomen als je iets kan kopen waaraan je plezier beleefd en waarvan de waarde enkel nog zal toenemen in de toekomst, hoe denken jullie hierover?
Ik weet, het is natuurlijk geen R90s, ik heb al het nodige opzoekwerk gedaan en weet dat die oranje exemplaren veel exclusiever zijn. Anyway...

Zijn er technische zaken waarbij ik zeker goed moet letten bij de eventuele aankoop, tips gevraagd aub !! Alvast bedankt...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: R 90/6 uit 1976

Bericht door Droozy »

Kent U de verkoper? 30.000 km is dat zeker de werkelijke stand? Testrit is een must (voldoende ver en alle soorten trajecten proberen).
Deze heeft slechts één remschijf, remmen zal niet echt super zijn.
5000 is niet niks mss toch beter een kenner meenemen, want als ik het goed begrijp hebt u nooit op een "zware" motor gereden?
R100RS/R100R Mystic
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: R 90/6 uit 1976

Bericht door Jo De Paepe »

lijkt me toch vrij prijzig
Wat de prijsstijging binnen enkele jaren gaat zijn hebben we het raden naar . Wie weet mogen we er nog mee op de baan wegens de Lage emissiezones.
Verwacht niks van de remmen :) je 125 gaat beter remmen dan deze.
Hopelijk ben je wat technisch ingesteld , er is altijd wel een akkefietje te doen aan deze oudjes zeker als ze wat op leeftijd komen.
er zijn een paar dingen die me direct opvallen.
het zadel met het opgedrukte logo is niet origineel , controleer of de onderkant van het zadel metaal is of plastic .Plastic is een goedkoop aftermarket.
De bekabeling van het klokje en de voltmeter is niet origineel is normaal een zwarte kabelboom zoals al de rest.
Ik zie precies ook herstellingen met tape aan de kabelboom?
De uitlaten moeten achteraan een BMW logo hebben met een serie nummer

HEEL BELANGRIJK : HET KADERNUMMER OP HET PLAATJE AAN HET BALHOOFD MOET HETZELFDE ZIJN ALS HET NUMMER OP DE MOTOR
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: R 90/6 uit 1976

Bericht door Jo De Paepe »

nog iets ,
zijn de lijntjes handgeschilderd bovenop de zwarte lak of zijn het klevers onder vernislaag.
zijn de originele stickers nog aanwezig op het achterspatbord onder het zadel (bandendruk en kleursticker)
zwarte sticker op het balhoofd boven het typeplaatje ?
Voor deze stevige prijs moet hij wel110% origineel zijn vindt ik.
Anders gaat hij op termijn niet renderen en in waarde minderen;
Komt hij van een bekende of van een handelaar ?
Is er al een restauratie aan gebeurd? of is hij nog volledig in originele toestand ?
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Re: R 90/6 uit 1976

Bericht door animal »

Ik las ook afgelopen dagen ergens op het internet dat men een R90/6 in goede staat ook als een investering kan zien; en dat met name goede voorbeelden toch een marktwaarde van rond de 5800 euro hebben op vandaag, en dat dit binnen vijf jaar 8500 zou zijn , enz... Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om de motor te kopen en weg te zetten onder een doek, ik ga er echt wel mee rijden !!! Maar het is mooi meegenomen als je iets kan kopen waaraan je plezier beleefd en waarvan de waarde enkel nog zal toenemen in de toekomst, hoe denken jullie hierover?
Ik las ooit dat je met aandelen van Fortis niks verkeerd kon doen. :lol:
Zoals Jo al vermelde, veel hangt af van de wetgeving.....en in hoeverre die gunstig blijft voor oldtimers. Momenteel is die uiterst gunstig, eigenlijk mag je alles met een oldtimer (behalve naar 't werk rijden.....alhoewel ik er nogal wat ken die ook dat ermee doen). Blijft dat zo of niet ?? Glazen bol kijken kan ik niet.

Ander puntje is het rijbewijs. Iedereen van mijn generatie mag met de moto rijden, maar de jonge gasten waar ik les aan geef (18 jaar) daar zijn er maar weinig die een motorijbewijs hebben (weet je wat dat kost ??) ...... geen rijbewijs= geen moto....... dus wat geldig is voor oldtimer auto's is niet altijd geldig voor oldtimer moto's.....

Dus vergeet een beetje wat je op internet leest en ziet: 5000 € is geen koopje, zelfs een perfecte 90/6 zal je niet vlug kwijt geraken aan die prijs........ ook al zie je op 't internet soms andere prijzen. De laatste beurs van Wieze heeft ons 1 ding geleerd: onze oldtimers zijn minder waard dan we denken.......want het is niet de verkoper die de prijs bepaald, maar de koper.
Droozy
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:47
Locatie: Caprice (EEKLO)

Re: R 90/6 uit 1976

Bericht door Droozy »

Ik ben het met de geleverde info volledig eens (zeker de comment qua Wieze :pirat: ), maar wat denkt de poster daar nu van?
R100RS/R100R Mystic
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: R 90/6 uit 1976

Bericht door Jo De Paepe »

Wreed stil aan de overkant :-(
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Flat Twin Power

Re: R 90/6 uit 1976

Bericht door Flat Twin Power »

Topic starter is er eentje zoals er zoveel zijn de laatste tijd. Registreert zich, stelt een vraag en als het antwoord hem niet aanstaat zijn ze spoorloos. Zoals onlangs Tine in de topic van duur onderhoud.
Ik heb onlangs gereageerd op iemand die kledij zocht in kindermaten. Ik deed de moeite om het van mijn zolder te halen, de maat na te kijken, de lengte van de pijpen te meten en stuurde dat allemaal door naar de vraagsteller. Het bleef ook stil. Misschien was de maat niet correct maar heb dan toch de elementaire beleefdheid om te zeggen dat je het niet moet hebben. Het is triestig gesteld tegenwoordig.
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R 90/6 uit 1976

Bericht door Dirk Pauwels »

er zijn mensen die een vraag stellen maar eigenlijk vooral een bevestiging willen zien.... mss vond hij het antwoord niet bevestigend genoeg :grin:
[bompa mode on]
als je realistisch bent is het onwaarschijnlijk dat een motor van 40 jaar oud maar 30k heeft. wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn, maar het is geen garantie voor een probleemloze mechaniek als ze meer stil gestaan hebben dan gereden.
ik ben geen kenner, maar ik zie toch veel originele 2v's waar dat hand geschilderd lijntje aant vervagen is.
Dus als ik eentje zie waar dat niet het geval is moet die zo goed als zeker herspoten zijn....
mss zijn we muggezifters maar aan die prijs moet alles kloppen.....
vergeet ook niet dat je met dergelijke motor ofwel zelf moet kunnen sleutelen of een betrouwbaar adresje moet hebben. bij de bmw dealer kan je met dergelijke moto niet meer terecht..
verder lijkt je beweeg reden me wat raar, je bent duidelijk nog een jonge kerel, zoekt een zwaardere motor en dus lijkt een 40 jaar oude 2klepper van 5000€ je wel wat... voor 5000€ zijn er hele leuke moderne motoren die 100 keer beter rijden (voor een beginner) dan deze 90/6. En zon buitenkansje is deze motor nu ook weer niet, dus ik zou er nog maar eens over nadenken...
[bompa mode off] :grin:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Flat Twin Power

Re: R 90/6 uit 1976

Bericht door Flat Twin Power »

Als ik 5000 euro veil zou hebben voor een "oude motor" zou ik die dan liever in een nieuwe oude Enfield Bullet steken. Veel betrouwbaarder dan zo'n oude BMW.
Misschien denk T/S dat zijn oude tweeklepper binnen 10 jaar een astronomisch bedrag zal waard zijn en denkt hij een zaakje te kunnen ruiken maar dan moet je veel geluk hebben en moet het dingetje volledig origineel staan, wat hier al blijkbaar niet het geval is.
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: R 90/6 uit 1976

Bericht door Jo De Paepe »

dat van die Enfield en betrouwbaarheid zullen we maar met een korrel zout nemen :mrgreen:
maar je hebt gelijk er zijn veel nieuwe retro modellen die 2 hands ongeveer hetzelfde kosten en veel probleemlozer rijden.
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Plaats reactie