ongeval/tips

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

ongeval/tips

Bericht door speedi007 »

Vandaag een ongeval gehad, enkel met moto schade.
We (vrouw mee achterop) waren op weg naar de baai van de Somme toen we stilstonden achter een bestelwagen die plots uit paniek reactie volle vaart achteruit reed op ons. Er stond namelijk een vrachtwagen voor hem deed ook plots achteruit reed... Het was een ferme smak maar gelukkig zijn we niet gekwetst.
Mijn vraag aan jullie, zijn er mensen die mss zo iets dergelijks hebben tegengekomen.
Heb nl. een omnium maar weet voorlopig nog niet wat de expert zijn vonnis zal zijn, 'perte total' of herstelling.
Iemand ervaring die mij aanbevelingen kan geven met wat mijn eisen of zo kunnen zijn?
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

ongeval/tips

Bericht door st1100 »

Bummer maar geen lichamelijke schade dat is het belangrijkste.

Maar als jullie stil stonden en de camionette reed achteruit tegen jullie , heb je geen omnium nodig want je bent in je recht…..

Niet met motor , maar met auto heb ik ervaring. Achteraan aangereden bij stilstaan voor orde verkeerslicht. Total loss.

Een voertuig is total loss als de herstellingskosten hoger zijn dan z’n waarde. Een tip : zoek alvast zoekertjes bij mekaar van vergelijkbare motoren , dan heb je toch al een idee van een realistische waarde (vooral bij iets oudere voertuigen) Indien mogelijk laat jouw garagist bij de expertise aanwezig zijn , ga indien mogelijk zelf ook.

Herstelling : bij erkende garage hoef je zelf niks voor te schieten , de factuur gaat rechtstreeks naar de verzekering.

Total loss : Ook al is het duidelijk en ben je volledig in je recht. Hoeveel en wanneer je geld ziet kan nogal tegenvallen. Goede verzekeringsagent doet wonderen…… Ik ben bij een andere nu ;-)

Veel succes met de afhandeling! En hopelijk is er van die vakantie toch nog iets in huis gekomen (vervangvoertuig?)

Hou ons zeker op de hoogte van de afwikkeling.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: ongeval/tips

Bericht door aantzeetje »

nee, geen ervaring mee.
Gelukkig zijn jullie ok. Dat is het bijzonderste.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
janeman
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 mar 2013, 18:15
Woonplaats: Herk de stad

Re: ongeval/tips

Bericht door janeman »

De discussie zal zijn wie wie heeft aangereden,
Als hij toegeeft achteruit gereden te hebben is er geen probleem,
Als er geen getuigen zijn en hij verteld dat jij op hem gereden bent is de trein vertrokken,
Als je omnium hebt is er ook geen probleem, wel de vrijstelling die mss ter uwe lasten is natuurlijk
Succes
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

Re: ongeval/tips

Bericht door speedi007 »

hier wat verduidelijking:
Tegenpartij aangegeven op aanrijdingsformulier dat hij achteruit reed en wij stilstonden, dus hier geen probleem denken we. Ook nog een koppel die mee was staat erop als getuige van het ongeval.

Gezien we omnium hebben zal deze ons uitbetalen indien total loss ofwel de herstellingskosten betalen. Die onkosten zal onze omnium dan aanrekenen aan de verzekering van de aanrijder. Althans dit is hoe ik denk dat het verloop zal zijn.

Wat expertise betreft weet ik niet wat te verwachten, indien total loss krijg ik dan de som van de resterende waarde van de omnium? Ttz: verzekerde waarde bij begin contract min de %-afschrijving van de ouderdom, of zou het de waarde zijn van de moto op de tweedehandse markt?
Indien de expertise herstelling voorstelt kan ik dit bv weigeren gezien we er geen vertrouwen in die moto zullen hebben (mss nog verborgen gebreken zoals versnellingsbak of zo).

Dus we zitten toch nog met wat bedenkingen. Mss heeft er iemand onder jullie zo gelijk tegengekomen en er door slimmer is geworden, dan hoor ik graag de tips.

Alvast bedankt voor de al gegeven reacties, nu is het nog wat afwachten en ferm klote :pukeright: da'k momenteel met de vierwieler de hele tijd mag rond tuffen
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: ongeval/tips

Bericht door Relax »

Ik heb in 2009 ook een ongeval met een TL gehad.

De verzekering gaat een expert aanstellen die eerst je motor gaat bekijken. Is die te repareren, dan betaalt je verzekering die kosten. Is die TL, dan zal de expert je een bedrag aanbieden dat de verzekering krijgt bij verkoop op een specifieke website voor opkopers (handelaars). Ik kreeg een redelijk bedrag, maar ging op tweedehandssite op zoek naar een gelijkaardig model in héél goede staat, en de waarde lag een stukje hoger. Ik heb me niet akkoord verklaard, werd gecontacteerd door de expert die vroeg naar reden en prijsduiding en hij ging hiermee akkoord. De motor (R1150RT van 2003 was toen dus 6 jaar, met 150.000 km op de teller) Ik kreeg er €750 meer voor. Kleine moeite, fijne surplus.

En niet minder belangrijk: ik ben, voor de expert langs was geweest, een aantal zaken van de motor gaan afhalen, bij de dealer: hoger scherm, Wunderlichzadel, koffers, mechanische cruise-control, tanktas,... en heb die apart verkocht.

Uiteindelijk was het ongeval voor mij een goede zaak, behalve dat ik drie dagen niet kon stappen omwille van spierpijn 8-)
I respect your opinion. But I don't give shit.
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: ongeval/tips

Bericht door Bob »

Nuttig om weten: als de expert een schadebedrag heeft vastgesteld dan durven verzekeringsmaatschappijen al eens beweren dat je de BTW bovenop dat bedrag enkel uitbetaald krijgt als je ook een factuur van de herstelling voorlegt (en mocht die per toeval goedkoper uitvallen, dan willen ze het volledige bedrag van de expertise niet uitbetalen). Dat recht hebben ze echter niet. Je mag verlangen dat het schadebestek plus BTW op je rekening gestort wordt. Daarna kan jij gaan shoppen bij herstellers of overnemers van motowrakken, misschien hou je er dan nog een centje aan over.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

Re: ongeval/tips

Bericht door speedi007 »

Dank voor de bijkomende tips/opmerkingen, indien nog iemand ervaringen voel je vrij deze hier te delen.
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
janeman
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 mar 2013, 18:15
Woonplaats: Herk de stad

Re: ongeval/tips

Bericht door janeman »

de btw zogezegd niet terug krijgen is al lang voorbij, heb 2 x een klein ongevalletje gehad 1x met de moto 1x met de auto en ik had direct het bedrag inclusief btw toegezegd door de expert op mijn rekening. het zal dus wel meevallen, aangezien je een omnium hebt is het waarschijnlijk ook nog een recente motor. succes alleszins.
ludo V E
Berichten: 313
Lid geworden op: 31 mar 2005, 20:31
Woonplaats: 2490 BALEN
Locatie: ANTWERPEN BALEN (kempen)

Re: ongeval/tips

Bericht door ludo V E »

Vroeger was het zo : als de verzekering tot een accoord was gekomen met u over het bedrag , dan moesten zij dat bedrag aan u uit betalen of u het voertuig liet herstellen of niet dat speelde geen rol , die keuze was aan u . Ik weet niet of dat nu ook nog zo is , beste is om dat aan uw verzekerings agent te vragen .
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: ongeval/tips

Bericht door GSrijder »

ludo V E schreef: 25 jul 2021, 22:38 Vroeger was het zo : als de verzekering tot een accoord was gekomen met u over het bedrag , dan moesten zij dat bedrag aan u uit betalen of u het voertuig liet herstellen of niet dat speelde geen rol , die keuze was aan u . Ik weet niet of dat nu ook nog zo is , beste is om dat aan uw verzekerings agent te vragen .
Is inderdaad nog zo. gewoon tegen je makelaar zeggen dat je wil vergoed worden voor geleden schade. Jij beslist of je de schade al dan niet laat herstellen.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: ongeval/tips

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Vooreerst kijken wat je polis voorziet bij T.L: vergoeding aangenomen waarde (dan weinig discussie) of werkelijke waarde (autonome schatting door expert, die eerder te laag dan correct zal inschatten)
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

Re: ongeval/tips

Bericht door speedi007 »

MaartenGS-R-RT schreef: 26 jul 2021, 19:24 Vooreerst kijken wat je polis voorziet bij T.L: vergoeding aangenomen waarde (dan weinig discussie) of werkelijke waarde (autonome schatting door expert, die eerder te laag dan correct zal inschatten)
Moto verzekerd onder 'aangenomen waarde', maw na 6 maanden gaat er 1% per maand af van de verzekerde waarde. Nu nog te zien of de herstelkosten en wrakprijs het toelaten voor total loss. Indien niet dan is het blijkbaar enkel nog herstelling, weet niet of je daar iets kan aan veranderen dmv bv de rechtsbijstand in te schakelen.
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: ongeval/tips

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Afhankelijk dus van hoe oud je motor is en hoeveel die nieuw kostte:
- als de motor technisch perte totale wordt verklaard zal daar niet echt over gepalaberd (kunnen) worden
- als het herstelbedrag ruim onder de verzekerde waarde ligt zal ook daar niet echt over gediscussieerd worden, helaas onafhankelijk van of je de motor verder nog vertrouwt of niet. Je zal een bedrag uitgekeerd krijgen op basis van het bestek van je hersteller, incl. BTW, en daar kan je dan mee doen wat je wil, herstellen met nieuwe stukken, herstellen met 2dehands stukken, niet herstellen............
- het is enkel als het herstelbedrag in de buurt komt van wat beschouwd wordt als een economische perte totale dat het toch wat ingewikkeld kan worden, en dat je met deskundige bijstand de balans in jouw voordeel kan laten overhellen.

Ik hoop dat je ondertussen een bestek hebt zodat je voor jezelf alvast kan uitmaken in welke van de drie bovenvermelde situaties je helaas, doch gelukkig zonder letsel, bent beland.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: ongeval/tips

Bericht door alfa »

Tip :Bij economische totaal verlies kan bij het voorgestelde bedrag 300 euro bijvragen of u wilt een tegen expertise.
Dat zal altijd meer kosten dan de 300 euro die u vraagd.
Verzekeringen zijn ook maar bedrijven met onderlingende foefjes, ze zullen liever die 300 euro bijpassen.
BMW R1100R zonder KFR
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: ongeval/tips

Bericht door alfa »

Tip :Bij economische totaal verlies kan je bij het voorgestelde bedrag 300 euro bijvragen of u wilt een tegen expertise waar je recht op hebt als je in uw recht bent.
Dat zal altijd meer kosten dan de 300 euro die u vraagd.
Verzekeringen zijn ook maar bedrijven met onderlingende foefjes, ze zullen liever die 300 euro bijpassen.
BMW R1100R zonder KFR
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

Re: ongeval/tips

Bericht door speedi007 »

Het verloop die ik ervaren heb.
Expert is langsgekomen waarbij ik aanwezig was (= zeker raadzaam). Heb het ongeval kunnen uitleggen en mijn mening meegedeeld, nl. dat ik niet echt zag zitten om met een herstelde schademoto de baan op zou moeten.
Expert stelde dan voor om de moto aan te bieden bij opkopers en afwachten wat de biedingen zouden zijn, intussen zou hij een schadebestek opmaken. Is efkes wachten tot dat men daarvan resultaat krijgt.
Gelukkig voor mij is er een goed bod binnengekomen waardoor de moto als total loss kan worden aanvaard.
Ik krijg dus de aangenomen waarde uitbetaald, nu nog wat bijleggen en een nieuwe bestellen, al wacht ik mss best tot eind 2021. Er is nu een levertijd van 2 maand, we zijn dan al oktober, bijna winter. Veel kilometers ga ik dan niet meer rijden, het zal wel op mijn tanden bijten zijn want mis nu al het toeren
:-|
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
janeman
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 mar 2013, 18:15
Woonplaats: Herk de stad

Re: ongeval/tips

Bericht door janeman »

Eind goed alles goed 👍👍👍
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: ongeval/tips

Bericht door Relax »

Blij dat het goed afloopt.

Het is dus net zoals ik zei. Daarom had een beetje tegenstribbelen je wel nog enkele 100'en €'s kunnen opleveren, afhankelijk van leeftijd en staat van de motor, maar als je je goed voelt bij deze regeling, zoveel te beter.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Mathy
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mei 2011, 21:57
Woonplaats: Hooglede (De Geite)
Locatie: Hooglede, West-Vlaanderen

Re: ongeval/tips

Bericht door Mathy »

Staat er bij de dealers geen moto die u zou aanstaan? Kwestie van niet te moeten wachten...
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: ongeval/tips

Bericht door aantzeetje »

Belangrijkste geen letsel en redelijke goede prijs voor de motor gekregen zijn dus aangevinkt.
Rest de vraag wat wil je als vervanger en wat heeft de dealer staan? Of voer er eentje in vanuit Duitsland? Liefst een vorführmotorrad. Altijd full option.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

Re: ongeval/tips

Bericht door speedi007 »

Mathy schreef: 09 aug 2021, 15:42 Staat er bij de dealers geen moto die u zou aanstaan? Kwestie van niet te moeten wachten...
Goh, ook aan gedacht maar enkel om die zes maanden te overbruggen is het geen 'win' situatie. Moet dan die terug verkopen ...
Ga wat geduld moeten hebben en wat kwijlen als ik jullie zie genieten bij het mooie weer die er aankomt
:roll:
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

Re: ongeval/tips

Bericht door speedi007 »

aantzeetje schreef: 10 aug 2021, 09:29 Belangrijkste geen letsel en redelijke goede prijs voor de motor gekregen zijn dus aangevinkt.
Rest de vraag wat wil je als vervanger en wat heeft de dealer staan? Of voer er eentje in vanuit Duitsland? Liefst een vorführmotorrad. Altijd full option.
Dealer had geen GS Triple black staan, ook niet in aantocht...
Geen ervaring met de duitse markt, jij wel?
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
stefr100
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 okt 2008, 20:33
Woonplaats: Hooglede

Re: ongeval/tips

Bericht door stefr100 »

[/quote]

Dealer had geen GS Triple black staan, ook niet in aantocht...
Geen ervaring met de duitse markt, jij wel?

[/quote]

Paar jaar terug ook een Vorfürmotorrad (R1200RT) gekocht in Duitsland. Had 600km op de teller. Gaat prima.
Wat er te koop staat, vind je op https://gebrauchtfahrzeuge.bmw-motorrad.de
R100RT '82 - R1100RT '96 - R1200RT '05 - R1200RT LC '15 - R1250RT ‘21
R100S '76 + R90S ‘74 + R75/5 ‘72 + R71 ‘38
"Four wheels move the body, two wheels move the soul"
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: ongeval/tips

Bericht door aantzeetje »

Er staan 42 nieuwe te koop en 23 tweedehandse in 2021 ingeschreven. Op de eerste pagina bijna 10 Vorfürfahrzeug. Rekening mee houden als het voor export is dat je nog zeker 1500€ van die prijs afkrijgt.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... =Motorbike
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Plaats reactie