GARMIN UPDATE

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Joseph v
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2020, 19:05
Woonplaats: Geel

GARMIN UPDATE

Bericht door Joseph v »

Hallo allemaal,

Even een vraagje : deze week heb ik een kaartupdate oor mijn BMW-Motorrad VI gedownload op de GPS en op mijn PC.
Het probleem is het volgende : alles correct geïnstalleerd op de GPS, maar op de PC is en blijft de gedownloade kaart vergrendeld.
De nieuwe kaart is 2022.10.
Heeft iemand soms een oplossing ?
Hartelijk dank.
Joseph
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: GARMIN UPDATE

Bericht door aantzeetje »

Met dank aan MGent
- start het programma Basecamp op
- bij de melding "vergrendelde kaarten gevonden" klik je op de knop "kaarten ontgrendelen"
- klik in het volgende schermpje bovenaan op de tab "ontgrendelbare regio's" : je krijgt nu een leeg scherm te zien
- klik op de knop "toevoegen"
- vul in het eerste invulveldje het woordje DEMO in en klik op OK. Plots zullen al je ontgrendelcodes tevoorschijn komen in het schermpje met de "ontgrendelbare regio's".
Van zodra je het bovenstaande gedaan hebt, zou al je kaartmateriaal ontgrendeld moeten zijn. Maar 't is nog niet gedaan, nu moeten we die DEMO-code terug verwijderen.
- in de lijst met ontgrendelcodes ga je op zoek naar de lijn met de ontgrendelcode DEMO.
- klik één keer met de linkermuisknop op de DEMO-lijn, en klik dan rechts op de knop "verwijderen"
- sluit alle schermpjes af, en klaar !
Mogelijks moet je nog één ding doen, namelijk het programma Basecamp afsluiten en terug opstarten. Zo "forceer" je het programma om de opnieuw geactiveerde ontgrendelcodes in te lezen.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
jos.gs
Berichten: 68
Lid geworden op: 21 feb 2010, 11:55
Locatie: lummen

Re: GARMIN UPDATE

Bericht door jos.gs »

aantzeetje schreef: 17 jun 2021, 09:52 Met dank aan MGent
- start het programma Basecamp op
- bij de melding "vergrendelde kaarten gevonden" klik je op de knop "kaarten ontgrendelen"
- klik in het volgende schermpje bovenaan op de tab "ontgrendelbare regio's" : je krijgt nu een leeg scherm te zien
- klik op de knop "toevoegen"
- vul in het eerste invulveldje het woordje DEMO in en klik op OK. Plots zullen al je ontgrendelcodes tevoorschijn komen in het schermpje met de "ontgrendelbare regio's".

------HIER MIS IK ERGENS EEN UITVOERING-------

Van zodra je het bovenstaande gedaan hebt, zou al je kaartmateriaal ontgrendeld moeten zijn. Maar 't is nog niet gedaan, nu moeten we die DEMO-code terug verwijderen.
- in de lijst met ontgrendelcodes ga je op zoek naar de lijn met de ontgrendelcode DEMO.
- klik één keer met de linkermuisknop op de DEMO-lijn, en klik dan rechts op de knop "verwijderen"
- sluit alle schermpjes af, en klaar !
Mogelijks moet je nog één ding doen, namelijk het programma Basecamp afsluiten en terug opstarten. Zo "forceer" je het programma om de opnieuw geactiveerde ontgrendelcodes in te lezen.

jos.gs
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: GARMIN UPDATE

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Hier zelfde probleem bij Garmin 395 en 345: beide updates staan op toestellen, maar kaart op pc (windows 10) blijft vergrendeld.
Oplossing aantzeetje werkt helaas niet: als ik ontgrendelbare regio's aanklik krijg ik geen blanco scherm, maar een tiental codes, waarvoor dan nog telkens een andere ontgrendelcode moet ingebracht worden.
Ook al bestandje van Garmin helpdesk gekregen (wel vriendelijk en snel), maar werkt ook niet.
Probleem zou evtl kunnen zijn (niet bij mij evenwel) dat harde schijf pc vol is.
Mijn noodoplossing: heb alles teruggezet naar 2021.3.
Moest er waarschijnlijk toch ooit eens van komen na meer dan 10 jaar min of meer probleemloos Garmingebruik.
janeman
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 mar 2013, 18:15
Woonplaats: Herk de stad

Re: GARMIN UPDATE

Bericht door janeman »

Kan je dat bestandje doorsturen?
Heb ook al enkele mailtjes verstuurd maar krijg geen antwoord, t zal druk zijn zeker. 😠
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: GARMIN UPDATE

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Gelukt, met dank aan Garmin helpdesk.
Het lukt wel degelijk met het bestandje dat werd doorgestuurd, alleen niet helemaal volgens de begeleidende tekst die ik in de mail kreeg, dus het blijft wel wat zoeken en proberen.
Als je via pb je mailadres overmaakt stuur ik de mail door, idem uiteraard voor topicstarter.
janeman
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 mar 2013, 18:15
Woonplaats: Herk de stad

Re: GARMIN UPDATE

Bericht door janeman »

ook mij is het gelukt dank, bedankt Martin voor het bestandje
jos.gs
Berichten: 68
Lid geworden op: 21 feb 2010, 11:55
Locatie: lummen

Re: GARMIN UPDATE

Bericht door jos.gs »

Hier hetzelfde probleem gehad met de kaartupdate (NTU 2022.1) die niet in Basecamp openen.
Door volgende handeling de nieuwe kaarten wel open gekregen in Basecamp.
Vorige versie Garmin express ( 7.4.1.0) terug geïnstalleerd op de Pc
- GPS toestel aansluiten,
-bij aansluiten opent Garmin Express met de melding dat er een nieuwe versie (Express 7.5.0.0) beschikbaar is , deze zeker NIET INSTALLEREN,
-kaartdetails,
-Kaartopties,
-installeer op computer, (NTU 2022.1 is bij mij al geïnstalleerd op GPS toestel bij eerdere update poging)
OF
-installeer op toestel en computer,
-Basecamp evt. afsluiten en opnieuw starten,

Is de Express 7.5.0.0 al geïnstalleerd op de Pc , deze eerst verwijderen alvorens de oudere versie te downloaden.
Link oudere versies : https://garmin-express.en.uptodown.com/windows/versions

Jos.gs
ludo V E
Berichten: 313
Lid geworden op: 31 mar 2005, 20:31
Woonplaats: 2490 BALEN
Locatie: ANTWERPEN BALEN (kempen)

Re: GARMIN UPDATE

Bericht door ludo V E »

Op mijn pc staat vanaf begin Juni garmin express versie 7.6.0.0. Ik weet niet of er hier ook problemen mee zijn , ik ken er veel te weinig van .op mijn GPS staat kaart versie 20.22.10 en op mijn pc staat kaart versie NTU 2021.3
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
MaartenGS-R-RT
Berichten: 189
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: GARMIN UPDATE

Bericht door MaartenGS-R-RT »

En er leiden blijkbaar verschillende wegen naar Rome: https://www.mywaypoint.nl/page/faq/artikel/367
jos.gs
Berichten: 68
Lid geworden op: 21 feb 2010, 11:55
Locatie: lummen

Re: GARMIN UPDATE

Bericht door jos.gs »

Mogelijks is dit het probleem:
Bij Garmin Express 7.5.0 ,bij instellingen -- proxy -- proxy instellingen (staat op UIT)-- automatisch selecteren (dit lukt niet op mijn Pc, komt steeds terug op selectie UIT ).
Bij Garmin Express 7.4.1.0 , is de selectie "automatisch" al op voorhand aangevinkt.
Wat deze proxy instellingen precies doen weet ik niet, maar indien ze op UIT staan doen ze in ieder geval niets.
Door de versie 7.4.1.0 terug te installeren en de NTU 2022.1 kaarten opnieuw te downloaden is het probleem van de vergrendelde kaarten in BC opgelost op mijn Pc.


jos.gs
ludo V E
Berichten: 313
Lid geworden op: 31 mar 2005, 20:31
Woonplaats: 2490 BALEN
Locatie: ANTWERPEN BALEN (kempen)

Re: GARMIN UPDATE

Bericht door ludo V E »

Bij mijn vorige bericht staat dat er op mijn PC garmin express 7.6.00 staat deze is nu veranderd in versie 7.7.1.0 , deze is veranderd op 12/07/21 , ik snap niet waarom jullie praten over versie 7.4 .20 of 7.5.00 , is er dan een verschil in Garmin Express of heb ik telkens een nieuwere versie , of loopt mijn PC voor op de feiten .
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
janeman
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 mar 2013, 18:15
Woonplaats: Herk de stad

Re: GARMIN UPDATE

Bericht door janeman »

Ter info Met de laatste Updates is het opgelost volgens mij
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: GARMIN UPDATE

Bericht door aantzeetje »

zit hier ook nog met versie 7.4 op de pc. GE staat bij mij volledig uit en controleert dus niet op updates van het programma zelf. Gezien de perikelen heb ik deze ook niet geupdate en de NTU kaarten op gps en pc gezet zonder problemen.

@ludo: je moet GE nog eens draaien en in de geavanceerde optie kiezen voor installeren enkel op pc (kaart staat al op je gps) of ze downloaden van de waypoint web site (link staat hierboven ergens)
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Sven 12RT
Berichten: 310
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:39

Re: GARMIN UPDATE

Bericht door Sven 12RT »

M'n pa had ook problemen met niet-gevonden code.
Vanmorgen deze procedure gevolgd en 't is opgelost.

De geblokkerde NTU 2022.1 gewist (Windows Instellingen, Apps, daar 2022.1 gewist).
Garmin Express laten updaten, is nu 7.7.1.0
PC herstart.
Garmin Express, met aangeloten gps, lanceren.
Kaarten op pc (her)installeren.

Dan werd het vreemd.
Blijkbaar stonden de kaarten nog ergens in een cache op de pc, wat reeds na enkele minuten wist m'n pa te vertellen dat de kaarten er opnieuw opstonden.
Maar alles werkt.
R1200RT, again :-)


Afbeelding
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: GARMIN UPDATE

Bericht door aantzeetje »

Vreemd is het niet want de kaarten staan inderdaad in de cache van een verborgen Garmin bestand. Zou dat bestand terug eens moeten opzoeken. In principe kan je die inhoud verwijderen daar deze meer dan het dubbele geheugen inneemt dan de kaart zelf. Mocht je meer dan 1 gps moeten updaten, dan verwijder je deze uiteraard pas nadat alle updates gedaan zijn.

Edit:
Er zijn er dus 2 die je kan opkuisen:
c:\program data\package cache
c:\program data\\Garmin\CoreService\Downloads\Map

Vroeger kon je dit in mapupdater uitvinken en werden die installatie bestanden na installatie verwijderd. Express heeft deze mogelijkheid niet.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Plaats reactie