rijschool instructeur

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

noppenrijder
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2005, 09:36
Locatie: Waregem

rijschool instructeur

Bericht door noppenrijder »

Ik overweeg dergelijke opleiding te volgen, maar weet hoegenaamd niet wat ik daarvoor moet doen, waar ik terecht kan, hoelang het duurt, hoeveel het kost, ... . Wie kan mij wegwijs maken in deze materie? ik veronderstel dat het te uitgebreid is om hier allemaal neer te pennen; de bereidwillige persoon mag steeds bij mij thuis komen, of ik verpaats mij tot bij hem of één of andere af te spreken plaats (waar hij op mijn kosten zijn dorst kan laven ... :-) ). Ikzelf woon in regio Waregem.
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
annebeer
Berichten: 71
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:11

Re: rijschool instructeur

Bericht door annebeer »

Vele rijscholen kunnen u helpen.
Kies er bij voorkeur eentje die opleidingscheques aanvaardt!
Zo verminder je de kostprijs toch naar aangenamere proporties.

Wat is je bedoeling?

Leren rijden van nul, opfrissen, kijken hoever je zelf staat en wat een prof ervan vindt, de juiste technieken leren?

Afhankelijk van bovenstaande antwoorden kunnen de opties nogal wat verschillen natuurlijk.
Madam JH
Smullie
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 feb 2007, 06:14
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: rijschool instructeur

Bericht door Smullie »

Ik denk dat hij rijschoolinstructeur wil worden.

Ik heb meer info gevonden op volgende website: http://www.federdrive.be/

Meer info over hoe je rijschoollesgever kunt worden is te vinden in de pdf-file: http://www.federdrive.be/documents/Info ... cevora.pdf

Ik hoop dat je hier toch al een beeld mee kan vormen van wat je moet doen of waar je extra uitleg hieromtrent kan vinden...
GS staat voor geil speelgoed
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: rijschool instructeur

Bericht door mecapuet »

-Fred- is de man die daar wel iets van zal van weten, heeft pas zo een opleiding achter de rug... :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
xantingo
Berichten: 604
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:37
Woonplaats: Wechelderzande
Locatie: Antwerpen / Wechelderzande
Contacteer:

Re: rijschool instructeur

Bericht door xantingo »

Kijk anders hier eens een keer...
Afbeelding ...R1200RT... Afbeelding Afbeelding.....
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Re: rijschool instructeur

Bericht door -Fred- »

Hoi Firmin,

Indien je na de opleiding, in elk examen, stage, inclusief de modelrijles kan slagen ... ben je na + - één jaar rijinstructeur.

Mijn motorbrevetje is binnen, examens voor het autobrevet zijn ok, ben mijn stage voor de auto bezig, en dan nog de modelrijles.
Ben er al 16maanden mee bezig, en had maar één onvoldoende !

Is best haalbaar, maar je moet er veel tijd insteken.
Indien je dat niet zinnens bent, laat maar (zonde vd tijd en het geld)
Wij zijn met 64 personen gestart (57auto, 7 moto, ik beiden) en er zijn er nu ongeveer 15 van overgebleven. Waarvan er weinig van de eerste keer geslaagd zijn. En ik als éérste vd motorinstructeurs.

Voor het geld moet je het zeker niet doen, 13 à 15 euro / uur afhankelijk vd rijschool.
Echter, ik heb gekozen van mijn hobby de job te maken en in mijn kopke geeft me dat veel meer voldoening dan de centjes ... that's life.

Wat betreft de prijs : Hou rekening met + - 500 euro theorie opleiding (auto + moto)
Als motorinstructeur, een verplichte 4 - daagse motorstage (+ 500 euro)
Hou er ook rekening bij dat je met één brevet (moto) nergens in Belgie een 38 uren week kan maken.
Ze kunnen je dan maar 7 à 8 maanden werk garanderen.
Daarom heb ik het autobrevet erbij gedaan.
Indien je graag de leerstof eens wil inkijken, koffie staat klaar.

Hier nog een flinke boterham info, en euh succes :

Hoe word ik rijschoollesgever?

Waarom een opleidingscursus?
Om te mogen lesgeven aan een door de Staat erkende rijschool, moeten zowel de lesgever theorie, als de lesgever praktijk houder zijn van bepaalde brevetten van beroepsbekwaamheid, die maar kunnen behaald worden na geslaagd te zijn voor een reeks examens, ingericht door het de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer (Ministerie).
Op vraag van erkende rijscholen uit Vlaanderen richtten wij een opleidingscursus in om de kandidaat-lesgevers op deze (moeilijke) examens voor te bereiden. De docenten hebben een jarenlange ervaring in de rijschoolsector en staan garant voor een échte beroepsopleiding.

In deze cursus wordt niet enkel de eigenlijke 'stof' behandeld, er wordt ook geleerd hoe les te geven. De deontologie van de rijschoollesgever wordt er in behandeld, de houding tegenover de leerling, de relatie tegenover examinator en examencentrum, kortom een echte en volledige beroepsopleiding.
Wij zijn een instelling die erkend is door FOD Mobiliteit en Vervoer .Hierdoor dient een cursist 75 % minder stage te lopen dan een cursist die bij een andere instelling les volgt (slechts 75 uur stage in plaats van 300 uur stage). Bovendien zijn wij een erkend opleidingsverstrekker waardoor je gebruik kan maken van opleidingscheques en aanspraak kan maken op educatief verlof.



Toegang tot het beroep (Voorwaarden)
leeftijd bij indiensttreding: minimum vier jaar houder zijn van een geldig rijbewijs van de categorie van voertuig waarmee onderricht gegeven wordt (theorielesgever: minimum 3 jaar).
van goed gedrag en zeden zijn (getuigschrift model 2)
theorielesgever: houder zijn van een diploma dat toegang verleent tot de niveau's A, B of C van de Rijksbesturen.
niet vervallen zijn of geweest zijn van het recht om een motorvoertuig te besturen (behalve bij uitwissing van de veroordeling of bij herstel in eer en rechten)
geen veroordelingen opgelopen hebben
houder zijn van een attest van rijgeschiktheid (medische schifting)
niet verenigbaar met de functie van tolk bij het theorie-examen en met de functie in een technische controle van motorvoertuigen
in voorkomend geval (ambtenaren, politiediensten, ..): toelating van de hiërarchische overste om les te geven in een erkende rijschool
houder zijn van een brevet van beroepsbekwaamheid van lesgever in een autorijschool

Soorten brevetten
Brevet I: directeur
Brevet II: praktijklesgever cat. B
Brevet III: theorielesgever
Brevet IV: praktijklesgever cat. A en A3
Brevet V: praktijklesgever cat. B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D en D+E
lesgever praktijk rijbewijs B

Lesprogramma voor brevet II
De opleidingscursus loopt van ...............................................en is opgesplitst in verschillende modules:

Module 1: Verkeersreglementering : 80 lesuren
Module 2: Automechaniek: 32 lesuren
Module 3: Methodieken: 36 lesuren

Deze 3 modules dienen gevolgd te worden om aanspraak te maken op de vermindering van de stage van 300 uur naar 75 uur.

Inschrijvingsgeld:
Praktijklesgever brevet II (module 1, 2 en 3): € 500

In dit inschrijvingsgeld is alles inbegrepen: lesboeken, brochures, documentatie, inschrijvingsrecht 1 examenzittijd en administratie.

Je kunt ook betalen met opleidingscheques voor werknemers (maximaal voor 250 EUR per jaar). Voor een pakket van € 250 opleidingscheques betaal je slechts de helft waardoor je een besparing geniet van € 125).
Info : http://www.vdab.be/opleidingscheques" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze cursus komt eveneens in aanmerking voor het bekomen van educatief verlof.

Examens
Schriftelijk en mondeling examen over de wettelijke en reglementaire bepalingen betreffende de politie van het wegverkeer (minimum slagingspercentage: 60 %)
Schriftelijk en mondeling examen over automechaniek, -techniek & -elektriciteit (minimum slagingspercentage: 50 %)
Na de stage: modelrijles (op privaat terrein en openbare weg) en ondervraging over de bij die les toegepaste onderwijsmethode (minimum slagingspercentage: 60 %)
Minimum slagingspercentage voor het geheel van de vakken: 60 %)
De examens worden ingericht door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.
Stage
Na welslagen voor het schriftelijk en mondeling examen ontvangt de kandidaat een stagetoelating van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer waarmee een stage kan aangevat worden bij een erkende rijschool naar keuze. De minimum stageduur voor een praktijklesgever bedraagt 300 uur. Een cursist die bij ons een opleidingscursus volgt dient slechts 25 % stage te lopen (75 uur stage in plaats van 300 uur).

Na het volbrengen van deze stage bekomt de kandidaat een stageattest waarna de modelles afgelegd wordt. Het stageattest verliest zijn waarde na twee jaar, te rekenen vanaf het slagen voor het schriftelijk en mondeling examen of na drie mislukkingen voor de modelles.

LESGEVER MOTO

Lesprogramma voor brevet IV
De opleidingscursus loopt van midden januari 2009 tot einde juni 2009 en is opgesplitst in verschillende modules:

Module 1: Verkeersreglementering : 80 lesuren
Module 2: Motormechaniek: 32 lesuren
Module 3: Methodieken: 36 lesuren

Deze 3 modules dienen gevolgd te worden om aanspraak te maken op de vermindering van de stage van 180 uur naar 45 uur.

Deze modules worden, voor wat de gemeenschappelijke leerstof betreft, samen gevolgd met de cursisten die de opleiding volgen voor het brevet II (praktijklesgever cat. B). De specifieke leerstof voor het brevet IV (gedeelte motormechaniek en methodiek) wordt gegeven tijdens de vierdaagse motortraining

De cursisten dienen, vóór zij zich kunnen inschrijven voor het brevettenexamen, een specifieke vierdaagse motortraining te volgen. Deze trainingen worden gegeven te Brugge en Antwerpen.

Inschrijvingsgeld:
Praktijklesgever motorfiets brevet IV (module 1, 2 en 3): € 500
In dit inschrijvingsgeld is alles inbegrepen: lesboeken, brochures, documentatie, inschrijvingsrecht 1 examenzittijd en administratie.

De vierdaagse motorstage bedraagt € 500 (met eigen motorfiets).

Je kunt ook betalen met opleidingscheques voor werknemers (maximaal voor 250 EUR per jaar). Voor een pakket van € 250 opleidingscheques betaal je slechts de helft waardoor je een besparing geniet van € 125.
Info : http://www.vdab.be/opleidingscheques" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze cursus komt eveneens in aanmerking voor het bekomen van educatief verlof.


Examens
Schriftelijk en mondeling examen over de wettelijke en reglementaire bepalingen betreffende de politie van het wegverkeer (minimum slagingspercentage: 60 %)
Schriftelijk en mondeling examen over motormechaniek, -techniek & -elektriciteit (minimum slagingspercentage: 50 %)
Na de stage: behendigheidsproef en modelrijles (op privaat terrein en openbare weg) en ondervraging over de bij die les toegepaste onderwijsmethode (minimum slagingspercentage: 60 %)
Minimum slagingspercentage voor het geheel van de vakken: 60 %)
De examens worden ingericht door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.
Stage
Na welslagen voor het schriftelijk en mondeling examen ontvangt de kandidaat een stagetoelating van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer waarmee een stage kan aangevat worden bij een erkende rijschool naar keuze. De minimum stageduur voor een praktijklesgever motorfiets bedraagt minimum 180 uur. Een cursist die bij ons een opleidingscursus volgt dient slechts 25 % stage te lopen (45 uur stage in plaats van 180 uur).

Na het volbrengen van deze stage bekomt de kandidaat een stageattest waarna de modelles afgelegd wordt. Het stageattest verliest zijn waarde na twee jaar, te rekenen vanaf het slagen voor het schriftelijk en mondeling examen of na drie mislukkingen voor de modelles.

Inschrijving brevetexamens
De brevettenexamens worden ingericht door de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer.

Ieder jaar worden 3 examenzittijden georganiseerd:

1e zittijd: examens ingericht tussen januari en maart (inschrijven vóór 31/12)
2e zittijd: examens ingericht tussen april en mei (inschrijven vóór 31/03)
3e zittijd: examens ingericht tussen september en december (inschrijven vóór 31/08)

Wie les volgt bij Syntra wordt tijdens de lopende cursus automatisch ingeschreven voor de brevettenexamens die onmiddellijk aansluiten op de lessenreeks (tweede examenzittijd met examens in april en mei). De retributie voor 1 examenreeks van € 25 is inbegrepen in het lessenpakket. Wens je voor een andere examenzittijd in te schrijven (of voor een herexamen) dan dien je dit doen via onderstaande formulieren:

Inschrijvingsformulier schriftelijk en mondeling examen(RS006-1)

Inschrijvingsformulier modelles (RS006-2)

Deze documenten kan je terug vinden op http://www.mobilit.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Het inschrijvingsformulier dien je tijdig op te zenden naar:
FOD Mobiliteit en Vervoer
Mobiliteit en Verkeersveiligheid
Directie Rijbewijs - Sectie rijscholen
Vooruitgangstraat 56 - 1210 Brussel
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: rijschool instructeur

Bericht door J-P »

dat heb je aardig samengevat, Fred :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Re: rijschool instructeur

Bericht door -Fred- »

Ach, nu de meeste weer kalkoenen en ander ongedierte aan't verteren (lees vreten) zijn moeten we de boel toch draaiend houden.
Met ons salaris kunnen we nog net het internet betalen :lol:

Ps: Heb ooit een aanbod gehad ... komt wel via mail.
Wil heel graag wat ervaring opdoen :idea:
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: rijschool instructeur

Bericht door J-P »

Dan zal je toch moeten wachten tot ik weer kan lopen, ik verwacht in maart weer te mogen werken... :cry:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
noppenrijder
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2005, 09:36
Locatie: Waregem

Re: rijschool instructeur

Bericht door noppenrijder »

Vooreerst aan allen - en speciaal aan Fred - hartelijke dank voor de uitleg.
Iets meer info: ben 42 j, rijd al +/- 20 met de motorfiets ( denk een 150dkm), en heb al een 5-tal rijvaardigheidsopleidingen gevolgd. ik wil daarmee zeker niet zeggen dat ik al een aardig stukje kan motorrijden, maar ik denk dat ik toch al van een zekere 'basis' mag spreken. Waarom zou ik het doen?
ten eerste: zoals van zoveel mensen is het een droom om van een hobby je beroep te kunnen maken, maar voor mijzelf zie ik het niet als een vervanging van mijn huidige job, maar eerder om in mijn vrije tijd les te kunnen geven in bijberoep; dus een kleine bijverdienste (in bijberoep) , waarbij het niet direct gaat om de centen die het oplevert, maar om het plezier van in mijn vrije tijd met iets bezig te zijn dat ik graag doe, terwijl het contact met collega motorrijders daarbij voor mij ook een belangrijk aspect is.
mijn tweede beweegreden volgt daar automatisch uit: mij zo ver mogelijk bekwamen in de kunst van het besturen van een motorfiets, in al zijn facetten ...
Na het doornemen van alle nodige opleidingen - examens - tijd , stel ik mij natuurlijk sterk de vraag of het voor mijn bedoeling wel de moeite loont ?
Ik vraag mij dan ook direct af of er een tekort is aan instructeurs? Stel dat ik na 1 of 1.5 j slaag, zal ik dan gemakkelijk aan de bak komen ? En waar verloopt dat dan het gemakkelijkst: bij rijscholen waar je dan één ( of twee?) cursist(en) begeleidt, of bij organisaties genre Aktief, waar je een groep van geïnteresseerden voor bepaalde opleiding onderricht ?
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
Smullie
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 feb 2007, 06:14
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: rijschool instructeur

Bericht door Smullie »

Firmin -den boXer- schreef:Vooreerst aan allen - en speciaal aan Fred - hartelijke dank voor de uitleg.
Iets meer info: ben 42 j, rijd al +/- 20 met de motorfiets ( denk een 150dkm), en heb al een 5-tal rijvaardigheidsopleidingen gevolgd. ik wil daarmee zeker niet zeggen dat ik al een aardig stukje kan motorrijden, maar ik denk dat ik toch al van een zekere 'basis' mag spreken. Waarom zou ik het doen?
ten eerste: zoals van zoveel mensen is het een droom om van een hobby je beroep te kunnen maken, maar voor mijzelf zie ik het niet als een vervanging van mijn huidige job, maar eerder om in mijn vrije tijd les te kunnen geven in bijberoep; dus een kleine bijverdienste (in bijberoep) , waarbij het niet direct gaat om de centen die het oplevert, maar om het plezier van in mijn vrije tijd met iets bezig te zijn dat ik graag doe, terwijl het contact met collega motorrijders daarbij voor mij ook een belangrijk aspect is.
mijn tweede beweegreden volgt daar automatisch uit: mij zo ver mogelijk bekwamen in de kunst van het besturen van een motorfiets, in al zijn facetten ...
Na het doornemen van alle nodige opleidingen - examens - tijd , stel ik mij natuurlijk sterk de vraag of het voor mijn bedoeling wel de moeite loont ?
Ik vraag mij dan ook direct af of er een tekort is aan instructeurs? Stel dat ik na 1 of 1.5 j slaag, zal ik dan gemakkelijk aan de bak komen ? En waar verloopt dat dan het gemakkelijkst: bij rijscholen waar je dan één ( of twee?) cursist(en) begeleidt, of bij organisaties genre Aktief, waar je een groep van geïnteresseerden voor bepaalde opleiding onderricht ?
Ik denk niet dat ge u zorgen moet maken?
http://www.gva.be/gidsen/auto-moto/alge ... ken-2.aspx
GS staat voor geil speelgoed
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: rijschool instructeur

Bericht door J-P »

Werk is er voldoende en dat is maar goed ook want je zal flink wat uren moeten kloppen om aan een fatsoenlijke boterham te komen (of doen zoals ik, een vrouw hebben die kostwinner is :wink: ) maar als het je roeping is en/of je wil van je hobby je beroep maken dan is het best goed te doen maar vooral geweldig leuk.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Re: rijschool instructeur

Bericht door -Fred- »

Met een 150 000km ervaring heb je al een ' beetje' ervaring, dat komt wel goed.
Zelf had ik een ' beetje ' meer (700 000km) gereden eer ik eraan begon, ... ik leer nog elke dag bij en ik zal nooit een perfect motorrijder worden. Persoonlijk ken ik eigenlijk niemand die perfect is, alhoewel ik sommige wel 99,9 % zou geven :wink:

De wegcode kost je (mij althans) veel tijd, het is alléén gelijk het in het reglement staat en niks anders.
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art2" onclick="window.open(this.href);return false;
Moet je van A tot Z kennen, en best nog andersom ook.

Op het begin vd cursus krijg je de vraag, of ze je gegevens kenbaar mogen maken na het slagen in de examens.
Kan je verzekeren dat er een groot tekort is aan lesgevers, en ik al een massa mails heb gehad.
Het voordeel vd 2 brevetten kan je dan uitspelen bij een arbeidsovereenkomst.
Het hoogst mogelijke loon proberen te vangen inclusief een motor / auto mee thuis.

Tijdens mijn opleiding waren er verschillende mensen die het als bijberoep wilden uitvoeren.
Wat betreft je keuze 's voor de lessen.
Er is natuurlijk een groot verschil tussen iemand examen klaar maken, en een doorgedreven meerdaagse motorstage.
Zelf ben ik benaderd voor in de weekends bijkomende doorgedreven lessen te geven.
Vanaf april ga ik zondags in opleiding om me daarin te specialiseren.
Lijkt me op langere termijn een goede keuze, indien je wat afwisseling in het lesgeven (verschillende niveau's) hebt.
Zelfs het autobrevet (waar ik niet voor te vinden was) valt id praktijk best mee.

Ik ken J-P persoonlijk, en onze 2 forum vrienden die hun Brussels computer jobke vaarwel zeggen om les te geven. Wel het zijn mensen die op de juiste plaats zitten, heb hun in al hun overgave al bezig gezien.
Zelf zal ik ook tot dat ras behoren, en dan is de vergoeding eigenlijk bijkomende zaak.
Ok, je moet leven ... maar je mag elke dag motorrijden en krijgt er nog wat centjes voor.
Je zal de keuze voor jezelf moeten maken, indien je wat olie in je bloed hebt stromen ... gewoon doen !

En nog even over het loon, je kan de lonen opzoeken ...
Zelf ga ik voor een 30uren week, heb ik nog wat tijd voor mezelf (om te rijden :wink: )
Voor een 38 uren week, vang je + - 1400 netto en een auto / motor mee naar huis.
Moet je voor jezelf uitmaken indien dit al / niet voldoende is.
Een bedrijfsvoertuig, kort bij de deur werken en iets wat je heel graag doet is me veel meer waard dan de vergoeding !

Grt,
Fred.
stefke
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:41
Locatie: belgie

Re: rijschool instructeur

Bericht door stefke »

-Fred- schreef:en onze 2 forum vrienden die hun Brussels computer jobke vaarwel zeggen om les te geven.

de derde zit hier ook ergens... :-P :mrgreen:
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Re: rijschool instructeur

Bericht door -Fred- »

Sorry Stef, je bent ook een krak in je vak !
Heb trouwens een leerzame 4 daagse van je gehad :wink:
Indien het anders was, zou ik het ook melden en de mensen erop wijzen een ander opleidingscentrum te kiezen.
Echter heb ik nog geen namen van instellingen, noch van andere centra's laten vallen.
Daar laat ik de mensen vrij in.

Grt,
Fred.
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: rijschool instructeur

Bericht door Harald »

Moto instructeur is ook altijd een stille droom geweest.
Net zoals vrijwilliger bij de brandweer.
Maar mijn werkgever wil me niet lossen
omdat onze job onverenigbaar is :twisted:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Benner
Berichten: 152
Lid geworden op: 28 dec 2005, 22:53
Locatie: Wevelgem

Re: rijschool instructeur

Bericht door Benner »

Hey,

Een 8 tal jaren terug had ik ook die roeping ...
Ik heb dan alle nodige examens en opleidingen gevolgd , alles betaald (Auto en Moto) door de rijschool waar ik destijds werkte in bijberoep.
Als je alles zelf moet betalen zou ik er toch wel eerst even 2 maal over nadenken...

Groetje
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Re: rijschool instructeur

Bericht door -Fred- »

Ter aanvulling :

Indien je na de opleiding, examens, stage, modelrijles met de rijschool gaat werken waar je alles hebt gevolgd krijg je na x - aantal uren het voledige bedrag van je opleiding terug :idea:
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: rijschool instructeur

Bericht door JohanDB »

Harald schreef:Moto instructeur is ook altijd een stille droom geweest.
Net zoals vrijwilliger bij de brandweer.
Maar mijn werkgever wil me niet lossen
omdat onze job onverenigbaar is :twisted:
't Is te zien hoe gewillig uw baas is hé :wink:

De onverenigbaarheid in de functie van rij-instructeur voor het rijbewijs zit 'm volgens de juristen ( :roll: ) in het feit dat je op de baan komt met een student die onvermijdelijk verkeersovertredingen begaat. Als je voortgezette rijopleidingen geeft op een afgesloten privé-terrein kan er volgens mij geen sprake zijn van die onverenigbaarheid (en volgens mijn baas en de politieraad ook niet :wink: :grin: ).
Blijft dan enkel nog de vraag over het nut van een praktisch luik op de weg dat je dan normaal gezien niet mag doen uiteraard....
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: rijschool instructeur

Bericht door Harald »

Klopt volledig Johan.

Mijne maat is instructeur bij Pol Bru.
Moest dus de volledige cursus volgen en het struikelblok was de
praktijklessen op de openbare weg.
De Pol. raad heeft hem dan een soort van uitzonderlijke toestemming gegeven :roll:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: rijschool instructeur

Bericht door adventurer »

Even een "oud" topic omhooghalen.

Ik heb mezelf ingeschreven voor een curus bij Syntra om het brevet cat IV te behalen.
Omdat er geen specifieke cursus voor cat. IV bestaat heb ik me ingeschreven voor de cursus "praktijklesgever cat II"


Ik zal dus nog apart een 4 daagse motoropleiding volgen om mij te kunnen inschrijven voor de theoretische en mondelinge examens

Op de site van Federdrive vind ik slechts 2 locaties waar ik deze motorstage kan volgen. Heeft er iemand een idee of deze stage ook in Limburg gevolgd kan worden? :?:

In de cursus die ik ga volgen ga ik enkel automekaniek krijgen, motormekaniek is (voorlopig) nog nergens ingepland... of het zou moeten zijn dat dit bij de 4 daagse motorstage hoort?
Geert_GS
Berichten: 407
Lid geworden op: 07 apr 2009, 20:40
Locatie: tegen het Mechelse stadje

Re: rijschool instructeur

Bericht door Geert_GS »

adventurer schreef:Even een "oud" topic omhooghalen.

Ik heb mezelf ingeschreven voor een curus bij Syntra om het brevet cat IV te behalen.
Omdat er geen specifieke cursus voor cat. IV bestaat heb ik me ingeschreven voor de cursus "praktijklesgever cat II"


Ik zal dus nog apart een 4 daagse motoropleiding volgen om mij te kunnen inschrijven voor de theoretische en mondelinge examens

Op de site van Federdrive vind ik slechts 2 locaties waar ik deze motorstage kan volgen. Heeft er iemand een idee of deze stage ook in Limburg gevolgd kan worden? :?:

In de cursus die ik ga volgen ga ik enkel automekaniek krijgen, motormekaniek is (voorlopig) nog nergens ingepland... of het zou moeten zijn dat dit bij de 4 daagse motorstage hoort?
Hallo adventurer,

Klopt betreft geen specifieke cursus Brevet IV.
De specifieke cursus "wegcode" en "mechanica" is niet verplicht.
Je kan dit zelf studeren.
Hou er dan rekening mee,indien je voor Uw eerste brevet gaat, 300 uren stage zal moeten doen i.p.v. 225 uren.

Bij Syntra Mechelen of Leuven?
Dan krijg je deze cursus van de heer Rudi De Wever.
Fijne persoon die deze cursus al lang geeft,hij was trouwens mijn mentor Brevet II.

Wat betreft motorstages te Limburg?
Geen enkel idee.

De extra motormechanica wordt mede met de vierdaagse motorstage aangeboden.
Deze gaat wel door op andere dagen.

Ik heb de motorstage bij Stef en Jurgen gevolgd.
Klopt dat je ook eerst Uw vierdaagse motorstage moet gedaan hebben vooraleer je Uw eerste schriftelijke examens mag doen.

Ondertussen ben ik auto-instructeur (Brevet II) alsook motor-instructeur (Brevet IV).
Voor de andere info kan je nog eens terug de info raadplegen die Fred hier ook al heeft gegeven.

Onderschat dit allemaal niet.
Zoals Fred heeft aangegeven.
Wij zijn met 50 personen aan de cursus begonnen en er zijn maar 6 geslaagden die één of meerdere brevetten hebben behaald.

Desondanks veel succes gewenst :thumbright:

Grtz,Geert
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: rijschool instructeur

Bericht door adventurer »

Geert_GS schreef: Wij zijn met 50 personen aan de cursus begonnen en er zijn maar 6 geslaagden die één of meerdere brevetten hebben behaald.

Desondanks veel succes gewenst :thumbright:

Thx... ik ga het nodig hebben precies. :grin:
Gisteren vroeg iemand tijdens de infosessie naar de slaagkansen en de docent draaide maar wat rond de pot. :mrgreen:


Soit, ik heb er goesting in... we zien wel. Het is zowieso de bedoeling om dit in bijberoep te gaan uitoefenen...

Dus tijdens die 4 daagse motorstage komt het deel 'motormekaniek' aan bod... da's al een meevaller.
Ik denk ook wel dat het deel 'automekaniek' dat ik zal krijgen tijdens mijn cursus ook wel gedeeltelijk kan helpen?

Ik ga er ook vanuit dat ik slechts 225u stage zal moeten doen, gezien mijn deelname aan de cursus van Syntra. (Hasselt in mijn geval)
adventurer
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 jul 2017, 10:58
Woonplaats: Limburg

Re: rijschool instructeur

Bericht door adventurer »

Eind december zat het deel "verkeerswetgeving" en "verkeersreglement" erop.
Het proefexamen dat we kregen is goed meegevallen.


Vanaf vandaag zijn we gestart met het deel "mechaniek", auto weliswaar want specifiek motor geven ze niet bij Syntra. Dit krijg ik tijdens mijn 4-daagse motorstage.



In hoeverre moeten we de materie kennen voor het examen? Onze (nieuwe) leraar weet het volgens mij niet zo goed.
Het kan toch niet zijn dat wij alle onderdelen afzonderlijk moeten kennen en benoemen? Dit lijkt mij meer iets voor iemand die mechanieker wil worden, toch geen rijschoolinstructeur?? :shock:

Vandaag zagen we bv. de aandrijving, de koppeling en het differentieel. Nu lijkt het mij toch voldoende als je de werking ervan kan uitleggen?
Niet dat je bij een differentieel al die verschillende onderdelen apart moet kunnen benoemen?? Denk dan aan "kroonwiel" of "zonnewielen"?
Laatst gewijzigd door adventurer op 11 jan 2018, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: rijschool instructeur

Bericht door Danny »

Dat onderdeel heb ik ook nooit goed begrepen want wat gaan ze verwachten met de complexe hybride's en electrische wagens....
Plaats reactie