Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Bertiebertie1
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:47

Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door Bertiebertie1 »

Hallo,

Ik kreeg zonet een brief van de belastingscontroleur in m'n bus waarin ze de afschrijvingsduur van m'n motor voor woon- werkverkeer betwisten. Ik schrijfdie namelijk af op 5 jaar en doe jaarlijks zo'n 10.000 km. Dit was het eerste jaar dat ik die nu inbracht. Dat vinden ze blijkbaar niet redelijk en stellen voor de motor op 8 jaar af te schrijven. Kan dat zo maar? 8 jaar lijkt me wel erg veel vanwege de volgende reden. Neem nu dat ik in het tweede en derde jaar veel meer prive kilometers begin te rijden en daardoor de motor op 8 jaar tijd meer dan 80.000 km zou hebben? Wat dan????? Dan klopt hun veronderstelling toch niet meer he? Wat is redelijk he?

En dat nog wel op m'n verjaardag! Schone kado!

M'n kledij, GPS, handschoenen had ik ook op een jaar afgeschreven, niet met de bedoeling om elk jaar een nieuwe motorjas te kopen natuurlijk. Blijkbaar moet dat op een termijn van 3 jaar te gebeuren. Daar heb ik geen probleem mee natuurlijk.

Kan er iemand mij wat advies geven hoe ik die 8 jaar afschrijvingstermijn kan tegenargumenteren?

Groeten,
Bert
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door Harald »

Heb dat ook voor gehad.
Niets aan te doen :cry:

Ik heb de brief gekregen, daags voor ik een nieuwe moto ging bestellen.
Ge moogt natuurlijk altijd contact nemen met uw belastingscontroleur, die mens om uitleg vragen enz.
Ge kunt uw afschrijving proberen te motiveren.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door Koppel!! »

YOO

Tja, de cowboy- en indiandentijd is blijkbaar voorbij, de soms duizenden €'s die ze moeten terugbetalen zullen ze waarschijnlijk willen beperken tot een minimum.

Nu ja, 10K km per jaar is niet weinig, maar ook niet veel. Ik breng jaarlijks zo'n 18K km voor woon-werkverkeer in, 't zou mij serieus verwonderen mocht men mij ook zo'n voorstel aanbieden. Temeer daar ik een tweedehandsmoto afschrijf.
Ik maak mij dus geen zorgen, maar 't is wel iets om eens bij stil te staan indien ik een nieuwe zou kopen.

Trouwens, ik vraag me af wat de afschrijfpercentages zijn bij een termijn van 8j?

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door J-P »

Ik vind dat 8 jaar nog lang is, de mijne was na 3 jaar al afgeschreven... technisch dan :lol:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Bertiebertie1
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:47

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door Bertiebertie1 »

Inderdaad, ze hebben blijkbaar geld nodig. Dat valt zerker op! Ik ga het hier zeker niet bij laten. Denk dat ik eens een goede fiscalist onder de arm ga pakken en advies ga vragen. Die kosten moogt ge toch ook inbrengen.

Het ergste derbij nog is dat ik een boete krijg hiervoor voor een of andere wet (artikel 444, WIB 92) waarbij ze mij 10% belastingverhoging gaan geven vanwege een foute belastingsaangifte. Dat vind ik er heel erg over en werkelijk schandalig!!!!

Zowiezo neem ik ook terug contact op met die inspecteur die mijn dosier ginder behandelt.

In wat voor land leven wij in feite? Ge maakt een kleine fout, niet opzettelijk, en omdat de regering z'n werk niet goed doet gaan ze wat geld gaan halen bij de gewone man. Een dief, crimineel, etc kan in België maar z'n gang gaan. Zelf de politie mag stelen en wordt zelf niet ontslagen! Maar amai, als ge een fout durft maken met uw belastingsbrief dan pakken ze u!!!! SCHANDALIG!!!!!
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door Harald »

Er zijn inderdaad bepaalde regels en wetten mbt de belastingsaangifte.
Maar wat zeer niet bij zeggen is dat elke belastingscontroleur
ergens een bepaald "eigen recht heeft".
Ik verklaar me nader.
Elke controleur kan een dossier uitspitten en ten gronde onderzoeken.
Hij of zij kan dan bepalen wat kan en niet kan.
Hij of zij kan bepalen of uw moto versleten is of niet.


heb het ook voor gehad, ik weet hoe het aanvoelt.
Mijn moto had na 4 jaar 50.000Km en volgens mijn controleur is een BMWdan pas op z'n best.
Dus blijf er maar me rijden ...

Ik bracht mijn moto in op 4 jaar, zoals iedereen trouwens.
Een maand voor het eind van die 4 jaar kreeg ik ook zo'n brief.
Met als gevolg dat ik nog steeds met mijn moto moet rijden.


Ik heb weet van motorrijders die 10 jaar moeten doen op
een afschrijving.
Niet te snappen, ik weet het.
En zeggen dat er mannen zijn die bijna niet buiten komen met hun beest en dan
afschrijven op 3 jaar.
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
annebeer
Berichten: 71
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:11

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door annebeer »

moeten moeten ... nikske moeten.

Ik (JH.) had een controle over het jaar 2007. Enige discutie was het afschrijven van een helm op 1 jaar.
Toen vroeg ik vriendelijk aan mevrouw waarom dit niet kon?

Haar antwoord was: "Omdat de meesten dit over twee jaar doen, en dat in feite de gewoonte was van zo af te schrijven".

Ik antwoorde dat ik het toch niet proper vind om 40000km met dezelfde helm te rijden, en mijn volgende helm 500 euro zou kosten in plaats van 175 euro. Zodoende kon ik het volgende jaar meer aftrekken voor de helm.
Ze was akkoord om hem op één jaar te aanvaarden, mits ik de aankoopbewijzen kon voorleggen van de voorbije drie jaar een helm gekocht te hebben ... . Jammer voor haar, maar ik had die aankoopbewijzen effectief.

Ik schrijf mijn motoren af op vier jaar, en tot op heden geen gezever hiermee. Kilometers woon-werkverkeer (bewezen!) zijn gemiddeld een 16000km.
Madam JH
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door Koppel!! »

YOO

Simpel vraagske, er kan u toch niemand verbieden uwe moto te verkopen, en uwe nieuwe vanaf nul degressief in te brengen? Aangezien ge als particulier uw verkoopwaarde niet moet inbrengen kunt ge zo toch nog altijd een deel profijt doen, zelfs al moet ge 'm eigenlijk 8j afschrijven.

Of ben ik verkeerd?

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
annebeer
Berichten: 71
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:11

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door annebeer »

Goeie redenering, maar toch een ferm verschil van bedragen in vier jaar of acht jaar!

Bijvoobeeld:

10000euro over vier jaar (lineair) is jaarlijks 2500 euro afschrijfwaarde
10000euro over acht jaar (lineair) is jaarlijks 1250 euro afschrijfwaarde

Voorstel in de situatie voor de topicstarter is inderdaad een degressieve afschrijving, waarbij in de eerste vier jaar ongeveer 80% van de afschrijfwaarde ingebracht is.
Madam JH
GS1995
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 apr 2007, 18:54
Woonplaats: Oost-Vlaanderen
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door GS1995 »

.
Laatst gewijzigd door GS1995 op 08 mar 2010, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
de klei'n
Berichten: 196
Lid geworden op: 23 okt 2008, 21:39
Locatie: Mannekensvere

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door de klei'n »

Ergens kan ik die man begrijpen, er is zoveel misbruik dat ze er nu metde grove borstel zullen doorgaan. Bij aankoop van een nieuwe moto vermelden ze de overnameprijs van de vorige niet en kan er dus opnieuw een hoog bedrag ingebracht worden.Wanneer zij dan vragen om 8jaar te rijden, heb je meer dan 40 000km en krijg je bij overname vrij weinig, BMW is inderdaad op z'n best vanaf 40 000km maar de trend op de tweedhandsmarkt is nu eenmaal lager dan 40 000km. Dus zo wordt de bedrieger volgens mij terug bedrogen. Het is nu aan ons om nieuwe achterpoortjes te vinden :lol:
grt
de klei'n
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door hla »

Blijkbaar zijn er nog vele mensen die de basisprincypes nog niet door hebben :!:
Dat merk je aan dit topic en aan de reacties erin.

Ik ga enkele zaken even rechtzetten, ter info van iedereen.

Wat is afschrijving :?:
De meeste mensen kennen deze term niet, of passen hem verkeerd toe.
En het is niet omdat er fouten in de wet of in de gebruikelijke werkmethode zitten van de belastingsdienst, waar we gebruik van maken, dat we dit als een verworven recht kunnen opeisen.

Een toestel, dus ook een moto, moet afgeschreven worden op de vermoedelijke levensduur.
Dat wil zeggen dat je de jaren moet schatten in het begin, die de moto vermoedelijk zal werken, tot op het ogenblik dat hij niets meer waard is op zijn schrootwaarde na :!:
Begrijp je :?:
D'as dus 50 jaar geleden wel degelijk 5 jaar geweest voor de meeste moto's, maar op vandaag is het effectief naar 10 jaar verschoven.
Kijk maar wat er gebeurt met moto's van mensen die geluk hebben en hem op 5 jaar hebben kunnen afschrijven.
Wat doen ze dan? Verkopen!
En de koper zal er vervolgens ook 3 jaar mee rijden en afschrijven.
En wat doet die dan? Weer verkopen!
En de nieuwe eigenaar zal er volgens de verkoper ook nog gerust 5 jaar mee kunnen rijden.
Wat was dan de vermoedelijke afschrijfperiode :?: 5 + 3 + 5 = 13 jaar.
De eerste eigenaar had dus op 13 jaar moeten afschrijven, de tweede op 8 jaar en de derde op 5 jaar.
En de eerste twee verkopen hem gewoon nog voor het einde van de afschrijfperiode, wat wettelijk toegelaten is.
En dan gebruiken ze weer een gat in de wet die zegt dat meerwaarde of zelfs verkoopswaarde niet belastbaar is.
Uiteindelijk doen ze eigenlijk allemaal goede zaken, alleen misschien minder dan ze gehoopt hadden.

Een tweede zaak die goed moet begrepen worden is dat degressief afschrijven niet zo veel verschil gaat uitmaken.
Indien je op 8 jaar moet afschrijven, dan ga je van 12.5% naar 25%, het tweede jaar is dat bijna 19% enz. Uiteindelijk ga je één (1) jaar vroeger klaar zijn, dus op 7 ipv 8 jaar.
't is beter dan niets natuurlijk, maar zo enorm is het nu ook weer niet!

Het voorstel van de belastingsdienst is daarom nog niet definitief.
Je moet die tenslotte eerst aanvaarden.
Doe je dat niet, dan kunnen ze kiezen: ofwel passen ze het aan zoals ze zelf voorgesteld hebben, ofwel laten ze het zoals het was.
Wanneer je dan de uitslag krijgt, dan kun je dus bezwaar aantekenen, en de zaak opnieuw proberen uit te leggen.

Een boete krijgen :?: Ik weet niet wat ze U gezegt hebben, maar dat kan zomaar niet.
Indien ze fraude kunnen bewijzen, dan heb je het zitten.
Maar de aangifte op 5 jaar doen is GEEN fraude. Dat is de normaalste zaak van de wereld. Dat kunnen ze na overleg wel aanpassen, maar er U voor een boete geven is niet wettelijk. Dus, indien dit de reden is: niet aanvaarden maar protesteren.

Hoop dat dit wat duidelijk is voor iedereen.
U aanstaan zal het wel niet, mij ook niet.
Maar het is de wet, en daar iets aan aanpassen zal eerder in ons nadeel zijn dan in ons voordeel :-(
Laatst gewijzigd door hla op 30 jan 2010, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Bertiebertie1
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:47

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door Bertiebertie1 »

Aan iedereen bedankt voor de info, behalve aan die ene die wel zegt alles te weten maar niet zegt. Flauw, maar ja.

Ik laat wel weten hoe het afloopt.

Groeten,
Bert
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door hla »

Koppel!! schreef: Trouwens, ik vraag me af wat de afschrijfpercentages zijn bij een termijn van 8j?

Grtz, Philip!
100/8 = 12.5% jaarlijks toe te passen.
op 7 jaar is dat 100/7 = 14.3%
op 6 jaar is dat 100/7 = 16.7%
Duidelijk :?:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Bertiebertie1
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:47

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door Bertiebertie1 »

Hallo HLA,

Ik ga volledig akkoord met uw uitleg. Maar er zou inderdaad wat meer duidelijkheid in die wetgeving moeten komen. Nu is het totaal willkeur en hangt het af met welke inspecteur je te maken krijgt.

Die boete die ze willen geven en verwijzing naar die wet Artikel 444, WIB 92 staat er effectief zo op.

Ik ben zeker tegen foefelen en vul steeds m'n aangifes correct in. Van die drie afschrijven van een jas, etc wist ik niet en kan ik natuurlijk mee leven.

Ik vraag wel een onderhoud met de desbetreffende inspecteur te Gent en hopelijk zijn ze ook voor rede vatbaar.

Tot later!

Groeten
Bert
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door hla »

Bertiebertie1 schreef: Het ergste derbij nog is dat ik een boete krijg hiervoor voor een of andere wet (artikel 444, WIB 92) waarbij ze mij 10% belastingverhoging gaan geven vanwege een foute belastingsaangifte. Dat vind ik er heel erg over en werkelijk schandalig!!!!
Art. 444. WIB onvolledige of onjuiste aangifte, worden de op het niet aangegeven inkomstengedeelte verschuldigde belastingen vermeerderd met een belastingverhoging die wordt bepaald naar gelang van de aard en de ernst van de overtreding, volgens een schaal waarvan de trappen door de Koning worden vastgesteld en gaande van 10 pct. tot 200 pct. van de op het niet aangegeven inkomstengedeelte verschuldigde belastingen.
Bij ontstentenis van kwade trouw kan worden afgezien van het minimum van 10 pct. belastingverhoging.
Het totaal van de op het niet aangegeven inkomstengedeelte verschuldigde belastingen en de belastingverhogingen mag niet hoger zijn dan het bedrag van de niet aangegeven inkomsten.
De verhoging wordt slechts toegepast wanneer de niet aangegeven inkomsten (620 EUR) bereiken. <KB 2000-07-20/64, art. 1, 078; Inwerkingtreding : 01-01-2002>

Ik zou dus hiertegen zeker protesteren :!: :-x
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door hla »

Koppel!! schreef:YOO

Simpel vraagske, er kan u toch niemand verbieden uwe moto te verkopen, en uwe nieuwe vanaf nul degressief in te brengen? Aangezien ge als particulier uw verkoopwaarde niet moet inbrengen kunt ge zo toch nog altijd een deel profijt doen, zelfs al moet ge 'm eigenlijk 8j afschrijven.

Of ben ik verkeerd?

Grtz, Philip!
Je mag Uw moto altijd verkopen, daar is niemand tegen.
Alleen, als je bezig bent met Uw afschrijving, dan heb je Uw moto al.
En als je die wil verkopen, dan mag je hem dat jaar niet meer afschrijven!
Je kunt dus beter onderhandelen om alsnog degressief te werken, indien het je eerste aanslagjaar is.
Maar theoretisch is het daar al te laat voor omdat je de aanvraag MOET indienen samen met Uw eerste aangifte.

Je moto verkopen of niet veranderd echter helemaal niets aan die 8 jaar die ze willen opleggen.
En het jaar daarna met de nieuwe, zullen ze dus ook weer 8 jaar vragen.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door hla »

annebeer schreef: Voorstel in de situatie voor de topicstarter is inderdaad een degressieve afschrijving, waarbij in de eerste vier jaar ongeveer 80% van de afschrijfwaarde ingebracht is.
Opgelet: Vlug gerekend : 8 jaar degressief afschrijven geeft een totaal van 68.38% op 4 jaar, geen 80% :!:
Het is telkens 100/8=12.5%*2=25% op de restwaarde van het vorige jaar.
Als je dat opteld zit je dus aan bijna 70%
Lineair zit je in dat geval op 50%. Degressief is dus inderdaad beter.

Maar je moet het aanvragen en ze moeten het aanvaarden.
Je moet het dus normaal gezien kunnen verantwoorden :!:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
MichelP
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 dec 2009, 14:20
Locatie: Turnhout

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door MichelP »

Denk dat het echt van gemeente tot gemeente afhangt en van de uitleg die je er aangeeft.

Heb zelf al twee nieuwe moto's afgeschreven op TWEE jaar 100%!(doe bijna geen privé kilometers, wel woon-werk)
Doe dan ook wel +/- 40000km per jaar, breng ook al mijn andere kosten in , kledij en helm per jaar.
Heb nu weer een nieuwe in bestelling staan en zal die ook weer op twee jaar afschrijven als de wet niet wijzigt.
Afbeelding
Yeh Man
No Problem
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door hla »

Bertiebertie1 schreef:Hallo HLA,

Ik ga volledig akkoord met uw uitleg. Maar er zou inderdaad wat meer duidelijkheid in die wetgeving moeten komen. Nu is het totaal willkeur en hangt het af met welke inspecteur je te maken krijgt.
Weet echter dat duidelijkheid in de wet geen oplossing zal zijn.
Alles zal dan duidelijk beredeneerd zijn, berekend, geevalueerd, en het resultaat zal zijn dat de fouten uit te wet verdwijnen.
Maar het zijn juist die "fouten", die "gaten" in de wet waar we allemaal het meeste gebruik van maken.

We doen het dus allemaal, zolang het nog duurd :wink:
Laatst gewijzigd door hla op 30 jan 2010, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door hla »

Eedeeke schreef:Denk dat het echt van gemeente tot gemeente afhangt en van de uitleg die je er aangeeft.

Heb zelf al twee nieuwe moto's afgeschreven op TWEE jaar 100%!(doe bijna geen privé kilometers, wel woon-werk)
Doe dan ook wel +/- 40000km per jaar, breng ook al mijn andere kosten in , kledij en helm per jaar.
Heb nu weer een nieuwe in bestelling staan en zal die ook weer op twee jaar afschrijven als de wet niet wijzigt.
Een moto op 8 jaar aan 10 per jaar is 80.000 Km op het einde van zijn cariere. D'as dus zoveel km en ook 8 jaar slijtage aan andere onderdelen.
Een moto op 2 jaar aan 40 per jaar is 80.000 Km op het einde van zijn cariere.
Je doet dus bijna identiek hetzelfde. Evenveel km maar slechts 2 jaar slijtage aan andere onderdelen. (kwaliteit van het scherm, van de inox, van de verf, enz.)

Als je controleur vind dat 80 correct is voor een dergelijk toestel, dan zijn jullie beide gelijk bezig.

Het klopt natuurlijk volledig dat in elke stad een andere controleur zit, die op andere manieren hiernaar kijkt.
Voor de een is het 80, voor de ander tellen eigenlijk eerder de jaren en niet de km, voor de andere is het een combinatie van beide: mogelijkheden zat :!:
Met de een kun je spreken, met de ander niet :!: En die willekeur stuut tegen de borst van vele mensen, logisch volgens mij.
Maar wat doe je eraan :?: :?:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Phaedrus
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 mar 2007, 09:32
Locatie: Kortrijk

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door Phaedrus »

Ik ben het in het algemeen met hla eens.

Meer nog, ik vind het niet correct als je het normaal vindt dat je het volledige bedrag van een moto wilt afschrijven op 4 jaar om hem daarna nog voor een serieus bedrag te verkopen.
Want op dat moment begin je eigenlijk winst te maken en dat is voor een deel ook op mijn kap.

En inderdaad, op 80.000 km zal je motor veel minder waard zijn (maar nog steeds niet 0 euro) dus is de belastingcontroleur zijn motivatie en redenering correct.
Trouwens, de mijne heeft er 120.000 en die ben ik nu voor het laatste jaar aan het afschrijven.
Tweedehands gekocht, de afschrijving op 3 of 4 jaar en inderdaad het afschrijvingsbedrag doordat het een tweedehands is is ook veel minder.
En hier zullen de heren controleurs geen problemen mee hebben (net zoals Koppel zegt).

M.a.w. Bertiebertie, ik vind dat je geen poot hebt om op te staan!
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door Relax »

:bsstupid:

Ik schrijf de mijne ook af op 5 jaar, maar zal er dan rond de 150.000 km hebben opzitten. En opgezeten.
I respect your opinion. But I don't give shit.
LucB
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 apr 2007, 12:38
Locatie: Stekene

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door LucB »

ik heb mijn motor afgeschreven op 3 jaar. Deze was reeds 4 jaar op het moment dat ik hem aankocht en had 13.000 km gebold.
Jaarlijks rij ik zo een 35.000 km waarvan meer dan 90% voor woon-werkverkeer.
Geen discussie gehad met de controleur, moest wel uiteraard facturen ed voorleggen en de motor meebrengen ter controle van de kilometerstand.
Het derde jaar is nu gepasseerd en dus zou ik om fiscale reden een andere moeten kopen
Maar je moet natuurlijk wel eerst een flinke investering doen en dat blijft toch steeds een financiële pijnlijke aangelegenheid :-(
Nick Murof
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 aug 2009, 11:28

Re: Afschrijvingsduur GSA 1200 => 8 jaar????

Bericht door Nick Murof »

Bertiebertie1 schreef: In wat voor land leven wij in feite? Ge maakt een kleine fout, niet opzettelijk, en omdat de regering z'n werk niet goed doet gaan ze wat geld gaan halen bij de gewone man. Een dief, crimineel, etc kan in België maar z'n gang gaan. Zelf de politie mag stelen en wordt zelf niet ontslagen! Maar amai, als ge een fout durft maken met uw belastingsbrief dan pakken ze u!!!! SCHANDALIG!!!!!

ik zou het liefst in een land wonen waar de staat geen geld van anderen afperst om subsidies te uit de delen aan mensen die ver van hun werk wonen en zulke absurde cadeautjes als een geboorterecht beschouwen.

dan zou dat land de belastingen voor iedereen kunnen verminderen, bijvoorbeeld.
Plaats reactie