Rekeningrijden

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

eiRTee
Berichten: 649
Lid geworden op: 26 dec 2005, 09:54
Woonplaats: Aalst
Locatie: nevest Oilsjt

Rekeningrijden

Bericht door eiRTee »

Vandaag verscheen dit artikel http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... eter.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false; in Het Laatste Nieuws.
Wie weet daar meer details over?
Als ik lees dat er enkel tussen 22 en 05 uur gratis kan gereden worden wat dan met het weekend, de zondagse ritten?
Is dat OBU systeem ook voorzien voor motoren?

Grtz

RT
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Rekeningrijden

Bericht door Man in Black »

Is een proefproject he, je hoeft nog niet mee te doen.
Degene die hun auto of moto veel moeten gebruiken voor het werk zijn straks weer de dupe ervan.

Het kereltje thuis van 19j studeerd voor mobiliteitsdeskundige, en hij vind rekeningrijden een schitterend idee.
Ik heb hem al een paar keer slaag gegeven maar dat helpt niet :twisted:
Ik ga die eens km-heffing laten betallen als em de auto weer eens vraagt, zou dat misschien helpen? 8-)
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Rekeningrijden

Bericht door st1100 »

Misschien wel , want die kilometerheffing komt wel in de plaats van de wegenbelasting. Dus als je de WAGEN enkel gebruikt als er geen degelijk alternatief is , maak je zelfs winst. Ge maakt mij niet wijs dat al die mensen die in die rij auto's zitten van brussel tot in rumst elke dag tussen 07 en 09 's morgens hun auto nodig hebben voor hun werk. Waarom gaan die niet met de trein , carpoolen ? Ik zou er niet elke dag willen tussen staan , dan zocht ik ander werk. Misschien is er niet genoeg aanbod ? connecties enz awel dan kunnen ze dat geld daar voor gebruiken en om de wegen beter te maken. Dan sparen de beroepschauffeurs een paar uur per dag uit en is de heffing teruggewonnen.
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Rekeningrijden

Bericht door GSMax »

st1100 schreef:Misschien wel , want die kilometerheffing komt wel in de plaats van de wegenbelasting. Dus als je de WAGEN enkel gebruikt als er geen degelijk alternatief is , maak je zelfs winst. Ge maakt mij niet wijs dat al die mensen die in die rij auto's zitten van brussel tot in rumst elke dag tussen 07 en 09 's morgens hun auto nodig hebben voor hun werk. Waarom gaan die niet met de trein , carpoolen ? Ik zou er niet elke dag willen tussen staan , dan zocht ik ander werk. Misschien is er niet genoeg aanbod ? connecties enz awel dan kunnen ze dat geld daar voor gebruiken en om de wegen beter te maken. Dan sparen de beroepschauffeurs een paar uur per dag uit en is de heffing teruggewonnen.
Wel redelijk kort door den bocht... Niet iedereen kan de trein nemen, en sorry maar carpoolen is voor een kleine minderheid weggelegd. Het gros van de mensen heeft dus inderdaad zijn wagen of motor nodig om te kunnen gaan werken, om geld te verdienen om dan belastingen te kunnen betalen en RSZ te betalen om daar die +200000 werkelozen hun stempelgeld van te kunnen betalen :twisted: Ook redelijk kort door den bocht hé :twisted: :twisted: :twisted:

Nog zoiets, ander werk zoeken... Waar? Dichter bij huis?? Wij leven in 2014, niet in 1950. Probeer maar eens te zoeken als ge in bommerskonte woont, 50+ zijt of zelf nog maar pas universitaire afgestudeerde. Nee, dan gaat naar daar werken, daar waar de jobs zijn, niet?? En dan kan het zijn dat ge uw auto nodig hebt, ja :roll:
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Rekeningrijden

Bericht door Man in Black »

st1100 schreef:... Ge maakt mij niet wijs dat al die mensen die in die rij auto's zitten van brussel tot in rumst elke dag tussen 07 en 09 's morgens hun auto nodig hebben voor hun werk...
Ik geloof ook nooit dat daar mensen tussen staan die voor hun plezier tussen 07 en 09 in die files gaan staan.
Als ik naar een werf moet in Leuven of Brussel of verder, dan is er geen alternatief dan de auto, en ik sta heus niet voor mijn plezier daar.
En probeer eens met openbaar vervoer van Bree naar Brussel te geraken, dan ben je 3+ uur onderweg.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
janl
Berichten: 376
Lid geworden op: 26 apr 2013, 14:15
Woonplaats: Dilsen-Stokkem
Contacteer:

Re: Rekeningrijden

Bericht door janl »

Gaat de rekeningrijden er alleen komen voor auto's, of ook voor moto's?
Bezoek mijn motorblog: http://jeanlemotard.wordpress.com
Like Jean Le Motard op Facebook: https://www.facebook.com/JeanLeMotard.Blog
Flat Twin Power

Re: Rekeningrijden

Bericht door Flat Twin Power »

janl schreef:Gaat de rekeningrijden er alleen komen voor auto's, of ook voor moto's?

Ik vraag me eigenlijk af hoe ze dat technisch allemaal gaan oplossen. Een bakske in uw auto. En wat als je dat bakje er uit zwiert ? Gaan uw auto dan niet meer starten, of onderweg stilvallen ?
En waar gaan ze dat bakje bij een motorfiets dan wel plaatsen ? En krijg je dat gratis of moet je dat kopen ? Veel vragen dus en voor het ogenblik nog geen antwoorden.
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: Rekeningrijden

Bericht door J »

Gaan ze dit voor moto's wel invoeren???
Alles wat je nu aan km doet voor je werk, wat bij mij bijna 100% is met mijn Pan, trek je toch af. Waar is de winst dan.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
PaulM
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:42
Woonplaats: Stekene
Locatie: Stekene

Re: Rekeningrijden

Bericht door PaulM »

Heb ook bedenkingen bij het systeem, komt er op neer wie werkt zal betalen. Wie profiteert krijgt er nog een gratis abonnement bovenop. Bovendien tijdens spits dubbel tarief. Maar stel dat de mensen idd minder de auto gaan nemen en dan een alternatief gebruiken. Wat dan met de mindere inkomsten via accijnzen op de benzine om maar één te noemen. Waar gaan ze dan het geld halen? Juist bij de belasting betaler want die doet dat toch. Met openbaar vervoer 12u onderweg van huis waarvan men 7.36u werkt. Leve sociaal verlof en ziekte verlof. En die wegenbelasting gaat de werkgever ook niet zelf betalen , die rekent hij door aan de klant enzovoort...............
Your heart is free, have the courage to follow it!

Highlandbrother 2005
Scotland rider 2006
Italy 2007
Provence 2008
Zwarte Woud 2009
Ierland 2010
Nergens 2011 + 2012
R1100RT,R1150GS,R1200GSA
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Rekeningrijden

Bericht door willy »

Ik zie het principe op zich wel zitten, de manier waarop ze het invullen is uiteraard nog wat anders...
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Rekeningrijden

Bericht door GSMax »

Als we nu al eens beginnen met al die gepensioneerden uit het verkeer te halen tijdens de spits... :mrgreen: Gaat al een slok op de borrel schelen :wink:
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Mil
Berichten: 631
Lid geworden op: 26 jul 2011, 15:18
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Rekeningrijden

Bericht door Mil »

Ik dacht dat wij toch al wegentaks betaalden onder de vorm van de jaarlijkse voertuigbelasting :-? Om de wegen in goede staat te houden dient het alleszins niet...
Hoe creatief gaan die kl**tzakken blijven om geld uit onze zakken te halen.
Leven is het meervoud van lef...
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Rekeningrijden

Bericht door st1100 »

ik woon in een straat waar er een supermarktje op de hoek is. Als daar langs beide kanten auto's parkeren , kan je de straat amper in of uit.... Die supermarkt heeft een parking 50 meter verderop.....maar toch is de straat bijna altijd geblokkeerd en de parking halfvol..... waarom , omdat de mensen te tam zijn om 50 meter te stappen. En dat iemand anders , er last van heeft , daar vegen ze hun k**ten aan , daarom. Ge moogt al blij zijn dat ze niet uit de parking komen als ge halfweg de rij geparkeerde auto's bent en nog terug achteruit kunt ook.... :twisted:

En al wie z'n auto nodig heeft voor z'n werk zou blij moeten zijn dat ze hier werk van maken , want dan gaan ze eindelijk geen 4 uur per dag verliezen om ergens te geraken , en de kost van het rekeningrijden gaat maar een fractie zijn van de verloren kost aan werkuren.

Niemand zegt dat je niet met uw auto/moto van bachten de kuppen naar een gunstig gelegen station kan rijden om daar dan de trein te nemen....gingen ze geen parkings aanleggen aan de brusselse rand om vandaar met treinen die ook over tramsporen kunnen , het centrum in te duiken...
Flat Twin Power

Re: Rekeningrijden

Bericht door Flat Twin Power »

st1100 schreef:ik woon in een straat waar er een supermarktje op de hoek is. Als daar langs beide kanten auto's parkeren , kan je de straat amper in of uit.... Die supermarkt heeft een parking 50 meter verderop.....maar toch is de straat bijna altijd geblokkeerd en de parking halfvol..... waarom , omdat de mensen te tam zijn om 50 meter te stappen. En dat iemand anders , er last van heeft , daar vegen ze hun k**ten aan , daarom. Ge moogt al blij zijn dat ze niet uit de parking komen als ge halfweg de rij geparkeerde auto's bent en nog terug achteruit kunt ook.... :twisted:

En al wie z'n auto nodig heeft voor z'n werk zou blij moeten zijn dat ze hier werk van maken , want dan gaan ze eindelijk geen 4 uur per dag verliezen om ergens te geraken , en de kost van het rekeningrijden gaat maar een fractie zijn van de verloren kost aan werkuren.

Niemand zegt dat je niet met uw auto/moto van bachten de kuppen naar een gunstig gelegen station kan rijden om daar dan de trein te nemen....gingen ze geen parkings aanleggen aan de brusselse rand om vandaar met treinen die ook over tramsporen kunnen , het centrum in te duiken...
Ik wil het nog wel eens zien of dit gaat helpen. De Belg is verknocht aan zijn auto en zoals je zegt, ze nemen de auto om 50 meter verder naar de bakker te gaan.
Eerlijk gezegd vrees ik er voor dat dit niet veel gaat helpen. De benzine is ondertussen ook reteduur en zie jij een auto minder op straat rijden ? Ik in ieder geval niet.
De Belg eet nog liever elke dag boterhammen met choco van de Aldi dan dat hij zijn auto laat staan.
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Rekeningrijden

Bericht door GSMax »

Dat gaat inderdaad niet helpen, en ondertussen hebben ze er weer een grote melkkoe bij :twisted: En ik wil die fractie nog wel eens zien, die men gaat doorrekenen aan de werkende mens. Parkings aan stations, laat me niet lachen. Dat vergt infrastructuur werken en laat dat nu net iets zijn waar men in België niet in uitblinkt. Gewoon een triest verhaal en ik hoop dat die paljassen in de wetstraat dat héél snel opbergen :-(
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Rekeningrijden

Bericht door p@rick »

En wat met overdegrenslanders ?
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
GSMax
Berichten: 1219
Lid geworden op: 30 apr 2009, 12:41
Woonplaats: Lier
Locatie: Antwerpen

Re: Rekeningrijden

Bericht door GSMax »

p@rick schreef:En wat met overdegrenslanders ?
Iedereen gelijk voor de wet, alhoewel dat weer een utopie zal blijken te zijn...

14 eurocent per gereden km tijdens de spits en 2 eurocent tijdens de daluren. Kan een serieuze rekening worden voor sommige mensen... :shock:
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: Rekeningrijden

Bericht door costerke »

Dan gaan wij onze toerritten tussen 22.00 en 05.00uur moeten organiseren. :lol: :-P

Groetjes Rudy
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
PaulM
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:42
Woonplaats: Stekene
Locatie: Stekene

Re: Rekeningrijden

Bericht door PaulM »

Net in nieuws gehoord, iemand die van ... naar Brussel gaat werken (vermoed tijdens spits) zou een 120€ per maand moeten ophoesten (X 10 mnd/jaar) moet dan wel geen verkeersbelasting van ong 300€/jaar betalen :-P
Your heart is free, have the courage to follow it!

Highlandbrother 2005
Scotland rider 2006
Italy 2007
Provence 2008
Zwarte Woud 2009
Ierland 2010
Nergens 2011 + 2012
R1100RT,R1150GS,R1200GSA
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: Rekeningrijden

Bericht door willy »

Mil schreef:Ik dacht dat wij toch al wegentaks betaalden onder de vorm van de jaarlijkse voertuigbelasting :-? Om de wegen in goede staat te houden dient het alleszins niet...
Hoe creatief gaan die kl**tzakken blijven om geld uit onze zakken te halen.
Zoals hierboven al opgemerkt werd zou het rekeningrijden de verkeersbelasting geheel of gedeeltelijk kunnen vervangen.
Het voordeel is, vind ik, dat degene die de wegen gebruikt meer wordt aangesproken dan degene die weliswaar ook een
voertuig heeft maar het minder gebruikt.
Aan de creativiteit van de zgn kl**tzakken komt voorlopig geen einde vrees ik.
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Re: Rekeningrijden

Bericht door Freddie »

Het rekeningrijden is ook eens in Nederland geprobeerd van de grond te krijgen. Het is toen uiteindelijk afgeblazen.
De brandstofprijzen zijn inmiddels wel behoorlijk gestegen, en de houderschapsbelasting voor voertuigen (ook motoren) zijn de laatste jaren alleen maar gestegen.
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: Rekeningrijden

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 26 jun 2015, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Rekeningrijden

Bericht door Relax »

Die doen dat al. Ik zie er regelmatig en dan zitten ze met twee in de auto. Meestal zit er ééntje achteraan een krant te lezen. Beetje raar gezelschap.
I respect your opinion. But I don't give shit.
GVN
Moderator
Berichten: 765
Lid geworden op: 10 okt 2004, 23:30
Locatie: 't Hageland

Re: Rekeningrijden

Bericht door GVN »

Bedoeling van rekeningrijden is dat de mensen een alternatief zouden gaan zoeken. De trein bijvoorbeeld. Ik neem al de trein en mag elke morgen rechtstaan. Waar gaan al die nieuwbakken treinreizigers dan zitten? Op het dak zoals in India?
En waar gaan ze parkeren? Alle parkings, steegjes en bermen staan nu al vol?
Neen, als treinreiziger vind ik dat ze autorijden gratis mogen maken. Dan ik misschien eens zitten op de trein.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Flat Twin Power

Re: Rekeningrijden

Bericht door Flat Twin Power »

GVN schreef:Bedoeling van rekeningrijden is dat de mensen een alternatief zouden gaan zoeken. De trein bijvoorbeeld. Ik neem al de trein en mag elke morgen rechtstaan. Waar gaan al die nieuwbakken treinreizigers dan zitten? Op het dak zoals in India?
En waar gaan ze parkeren? Alle parkings, steegjes en bermen staan nu al vol?
Neen, als treinreiziger vind ik dat ze autorijden gratis mogen maken. Dan ik misschien eens zitten op de trein.
Het openbaar vervoer trekt hier inderdaad op geen zak. Als je ergens moet geraken met trein, tram of bus moet je heel vroeg opstaan. Mijn kinderen gaan naar school op 12 km van waar wij wonen. Om op school te geraken met de bus doen ze er een uur en 5 minuten over. Compleet belachelijk. Met de auto is het 12 minuten en met de fiets 35 minuten. De keuze tussen auto en bus is dan snel gemaakt.
Plaats reactie