beste motor woon-werkverkeer

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Ratte
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 apr 2013, 10:33
Woonplaats: 1652

beste motor woon-werkverkeer

Bericht door Ratte »

hi guys,

Ik begin volgende week aan een nieuwe job als projectleider in het brussels gewest en ben wat op zoek naar een vooral betrouwbare en praktische motor.
ik heb uitdrukkelijk gevraagd om geen bedrijfswagen, ik zie dat niet zitten in Brussel met al die files etc. Dus ik MAG met de motor rijden :D toch tof aangezien het een buitenjob is.

Ik heb een Africa Twin, maar deze is omwille van de staat niet betrouwbaar genoeg om elke dag mee op de baan te gaan.
Wat ik nodig heb:
-iets goedkoop/ouder liefst: hij moet buiten mogen staan op straat, ook 's nachts.
-hij moet toch betrouwbaar genoeg zijn, dus gewoon degelijke staat.
-hij moet praktisch zijn: minstens een grote topkoffer (laptop + helm etc)
-ik moet kunnen filefilteren! absoluut een must
-voldoende regen en windprotectie (kuip? maar dan filefilteren? :/)

budget: ? tussen de 1000 en 2500 euro?
Aan wat denken jullie? ik dacht persoonlijk aan een K75!
Aan de eigenaars hiervan: wat is jullie mening over mijn hierbovenvermelde eisen? haalbaar?





Aan welke motor denken jullie?
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
Dirk Pauwels
Berichten: 4699
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: beste motor woon-werkverkeer

Bericht door Dirk Pauwels »

1ste keuze: Zonder enige twijfel honda deauville. Superbetrouwbaar. Mss niet om met 2+bagage op reis te gaan, maar als woon-werk fiets heel geschikt.
Klopt wat mij betreft elke BMW.
Onderhoud is vrij goedkoop, enig nadeel: officieel moet die elke 6k een onderhoud krijgen, maar als je genoeg kms doet is elke 10k zeker geen probleem.
Als je die wat te bompa vindt, de transalp variant is even betrouwbaar,(zelfde blok), net iets minder bescherming en de topkoffer moet je er bij kopen....
2de keuze (omdat het natuurlijk nog altijd een BMW forum is en omdat ik ze gelijk mijnen broekzak ken...): De 1100RT. Vind je makkelijk binnen je budget, wel heel goed uitkijken, er zijn er veel die opgereden zijn en eens de kosten komen is het einde zoek, kan je zomaar op een motor van bv 2500€ nog eens zoveel aan kosten hebben als je tegenslag hebt en wat belangrijker is, je moet tijdens de herstellingstijd je vervoermiddel missen.
3de keuze: K75(S of RT) eveneens betrouwbaar, zeer degelijk spul, stuurt wat zwaar, maar wel stabiel. Kunnen heel veel kms aan, weinig onderhoud nodig, maar als je kosten hebt, heb je wel een kundig hersteller nodig. Wat eigenzinnige techniek die soms wat onnodig ingewikkeld in elkaar zit. Met een goeie rij je tot het einde vd wereld en terug....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: beste motor woon-werkverkeer

Bericht door Lukas »

Ik rij al jaren K75.
Ik reis ermee naar de Alpen, de Pyreneeën, Schotland,...
Ik werk ermee in de stad (thuisverpleging).
Ik 'knal' ermee over de autostrade.
Ik vind het een alleskunner.
Keerzijde, hij blinkt dus ook nergens echt in uit.

Onderhoud doe ik niet zelf omdat ik geen materiaal heb dat past in mijn 2 linkerhanden. Maar het onderhoud valt goed mee.
Er gaat niets echt stuk. Het is een oude motor dus moet er wel af en toe iets vervangen worden. Het laatste was bvb. nieuwe remleidingen.
Op mijn eerste is er een elektrisch probleem geweest. Dat was vervelend. Opgelost door nieuwe koolborstels in de starter. Allemaal niet onoverkomelijk maar als je hiermee naar de dealer trekt....
Ik ga nooit naar een bmw-dealer. Die jonge gasten kennen dat model niet meer. Ofwel moet je het zelf willen leren ofwel leer je iemand kennen die het kan.

Mijn motor is een basic model. Dus gewoon met dat groot plexi windscherm en een coole ronde koplamp. Dat scherm is er af gezwierd omdat het te veel turbulentie gaf. Ook met een opzetruitje. Als je veel of hoofdzakelijk autostrade rijdt, is dat iets om te testen.
Voor de winter heb ik handvatverwarming gemonteerd en handkappen (van een R80GS, denk ik).
Op een naakt model zit je vol in de wind. Een gekuipte versie lijkt me geen belemmering om te filefilteren.

In tegenstelling tot de Deauville, kunnen de koffers er af. Ik steek m'n laptop steeds in m'n tanktas omdat ik denk dat dat minder trilt.

Verbruik op autostrade ligt rond de 5 liter. In de stad kom ik niet onder de 6,5.

Er wordt gezegd dat ie onverslijtbaar is.

En nu alles wat oud is weer hip wordt, ben je helemaal mee met de laatste trend.
Dat kan je van een Deauville niet zeggen. 8-)
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: beste motor woon-werkverkeer

Bericht door stefke2 »

Dirk Pauwels schreef: Met een goeie rij je tot het einde vd wereld en terug....
Jamaar is dat niet met gelijk welke motor zo?? :mrgreen:
Ik heb dan alleen maar goeie gehad, de minst goeie is dan nog wel mijnen BMW 1150GS... 8-)

Ik denk ook aan:
De Honda deauville is dan nog net iets "minder" dan zijn blote voorganger, de gewone NTV650. Beresterke fiets, cardan, goedkoop en onderhoudjes kunnen ook wel om de 15000km als je wat doorfietst.
Een ander werkpaard is de Yamaha XJ900 diversion, hondslelijk, nogal taai sturen, simpel en zeer betrouwbaar.
En als' echt in hartje Brussel te doen is zou ik voor een Transalp of een BMW 650GS gaan.
Zelf al dikwijls met een Honda CBF500 woonwerk gedaan. Vooral snelwegkilometers en dan moet zo'n blokske wel zijn best doen... 8-)
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: beste motor woon-werkverkeer

Bericht door tweecilinderke »

Ik volg de Lucas, goedkoop , betrouwbaar, niet gewillig voor diefstal (ook belangrijk) als je voor den rt gaat heb je nog een degelijke windbescherming er bovenop.
En je komt toe met 2500 euro incl. een groot onderhoud als je het zelf doet :wink: Je vind er al vanaf 1000 euro als je een beetje rondsurft!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: beste motor woon-werkverkeer

Bericht door Koppel!! »

Deauville, hands down. Trekt op niks, heeft de charme van een verstorven plant, maar als 't puur en alleen om woon-werk te doen is, de te kloppen motor.
Tweede zou ik de RT durven plaatsen, comfortabel, veilig, en mits je voor een 1200 kiest zelfs een nog heel leuk sturende loebas.
FJR zou ook ik dit rijtje mogen staan, alsook de Pan European, maar dat wordt op den duur persoonlijke smaken.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: beste motor woon-werkverkeer

Bericht door Lukas »

Voor de prijs die topicstarter wil betalen, heb je het dan over een ST 1100.
Ik kijk daar ook stiekem naar. Wel lelijk. Maar als je erop zit, zie je dat niet natuurlijk.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: beste motor woon-werkverkeer

Bericht door Danny »

ST1100...300kg, flink topzwaar.
Voor die prijs enkel met eeeel veel km en ooj 22 a 23 jaar oud...
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

beste motor woon-werkverkeer

Bericht door st1100 »

Ola , de complimentjes vliegen hier in de ronde voor de honda st1100. Ten eerste , we spreken over begin jaren 90. De styling was toen toch redelijk revolutionair. Andere merken hadden toen vierkante lelijke kuipen. Ondanks dat het kuipwerk niet te breed was kon er langs elke kant een helm in de koffer. En een simpel rekkertje zorgde ervoor dat niet alles uit de koffers viel als je iets nodig had.

Verder heeft een V-motorblok , net zoals een boxer , alle zware componenten onderaan in het midden. Zwaar ja zeker , maar topzwaar dacht het niet. Ik reed platte kanten aan m'n voetsteunen, schoenen , de valbaren en de uitlaat. Dus met het stuurgedrag boven de 30 km/h zat/zit het wel snor.

En over een hoge kilometerstand zou ik me niet te veel zorgen maken. Ik ben er bijna 20 jaar lang dagelijks mee naar het werk mee gereden. Uiteindelijk verkocht met 286.000km op de teller. Motorblok was nog niet open geweest , geen olieverbruik. Ik heb nooit olie moeten meenemen op reis ofzo tot ik een bmw kocht en die was nieuw en dat was 3 decennia later.
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: beste motor woon-werkverkeer

Bericht door Danny »

De pan is degelijk dat klopt, schreef ook niks anders... :mrgreen:
Rond of vierkant dat boeit niet BMW had aero kuipen jaren 70 :mrgreen:
Je voelt idd het gewicht enkel als t traag gaat maar als die gaat...hij is niet licht te noemen.
En zoals ik zei voor dat bedrag ene van 22 jaar met flink veel km... niet dat dat een probleem is maar wel dat je dan ook rekening moet houden met slijtagedelen.

Nu ben ik toch braaf geweest he :wink:
st1100
Berichten: 930
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

beste motor woon-werkverkeer

Bericht door st1100 »

Yup , heel braaf. Sorry het was het woord TOPzwaar dat het em deed ;-)

Ps bij ons op t werk staat er dagelijks vanalles... Meerdere gs'en een paar rt's , pan 1300 , triumph speed triple , honda africa twin en een paar honda 600 in allerlei uitvoeringen , gsx-r , een paar bandits ook .... Veel scooters en zelfs meerdere elektrische moto's... Woon werk kan eigenlijk met vanalles , alleen met een naked moet je 5°C sneller een winterbroek aandoen.
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: beste motor woon-werkverkeer

Bericht door stefke2 »

st1100 schreef:Ola , de complimentjes vliegen hier in de ronde voor de honda st1100.
Baja, een dijk van een fiets voor zijn tijd, zonder twijfel. Maar naar mijn mening toch ook echt topzwaar. En een kuip waar weinig plaats is voor wat langere benen. En voor topicstrater toch wat minder geschikt voor wat stadsverkeer in en rond Brussel. Graag mee gereden maar na 74000km was ik 'm toch beu. Te zwaar, te veel plastiek, te weinig grondspeling... 8-)
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: beste motor woon-werkverkeer

Bericht door GStephen »

de voorbije 6 jaar heb ik een Deauville 700 als woon-werk brommer gebruikt.
Nooit problemen mee gehad. Om de 12000 km zijn onderhoud laten doen en net voor ik hem verkocht heb de vorkdichtingen laten vervangen.
Nu bolt ie ergens in Frankrijk rond.

Ooit eens in hartje Brugge de ganse dag geparkeerd gestaan met de sleutel in het contact.
Geen hond die geïnteresseerd was :mrgreen:

Nu vervangen door een R1200RT.
Waarom? Ik heb es het hart doen spreken in plaats van het koppeke.
Ik weet nu al da'k binnen 3 jaar, wanneer ie afgeschreven is, veel meer moeite ga hebben om van deze afscheid te nemen...
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Gerver
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 jul 2011, 14:31
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: beste motor woon-werkverkeer

Bericht door Gerver »

Rij al een 10-tal jaar woon-werk naar Brussel.
Begonnen met een Yamaha X-max 125 aangezien ik toen nog geen motorrijbewijs had.
Overgestapt naar een Honda Deauville 700, was zeker heel goed voor woon-werk.
Maar aangezien ik ook wat tripjes wou maken met 2 naar het buitenland dan naar BMW R1200 RT overgegaan, en deze is sinds vorig jaar vervangen door een GS.
Wat mij betreft en rij bijna het ganse jaar door woon-werk, is een motorscooter ideal voor woon-werk.
Beste bescherming tegen regen en wind en heel wendbaar in het verkeer. Al kan het met een motor zeker ook, doe het zo al jaren.
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: beste motor woon-werkverkeer

Bericht door K1200GT »

K75RT... (of een R80RT??) of om het even wat met een cardan
ST1100 lijkt me over de top, en Deauville is not done :lol:
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
P-man
Berichten: 493
Lid geworden op: 27 dec 2004, 23:54
Locatie: Herent

Re: beste motor woon-werkverkeer

Bericht door P-man »

Hey Ratte,

indien interesse in een K75RT - Ultima (laatste editie dus), geef gerust een seintje.
Ik had er ooit eentje, die nadien door een kameraad is overgekocht. En omdat hij nu is overgestapt op een 1150RT staat de Ultima te koop.

grts
Pieter
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: beste motor woon-werkverkeer

Bericht door John »

Da's nog eens een machien sé! Ne K75RT. En als em nog uitgerust is met een elektr. ruit helemaal!
Ik denk dat je niet verder moet zoeken en contacteer P-man. :wink:
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: beste motor woon-werkverkeer

Bericht door alfa »

Rij naar werk met R1100R zaligheid tegenover vroeger met chopper.
Onderhoud doe ik zelf en tweedehands onderdelen zijn nog jaren beschikbaar, ben echt verkocht aan die motor.
En niet onbelangrijk is de enigste die KFR vrij is :grin:(dat kon ik niet laten liggen)
BMW R1100R zonder KFR
YOwan
Berichten: 471
Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:20
Woonplaats: Sint-Joris-Weert
Locatie: Sint-Joris-Weert (Vl.Brabant)

Re: beste motor woon-werkverkeer

Bericht door YOwan »

alfa schreef:En niet onbelangrijk is de enigste die KFR vrij is :grin:(dat kon ik niet laten liggen)
De motor is KFR-vrij, nu de eigenaar nog (LOL) ! :lol:
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: beste motor woon-werkverkeer

Bericht door alfa »

YOwan schreef:
alfa schreef:En niet onbelangrijk is de enigste die KFR vrij is (dat kon ik niet laten liggen)
De motor is KFR-vrij, nu de eigenaar nog (LOL) !
:lol: ----------- :lol: :lol: --------- :lol: --------- :lol: :lol: :lol: ---------- :lol: -------------- :lol: :lol: daar moet inderdaad nog aan gewerkt worden.
BMW R1100R zonder KFR
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: beste motor woon-werkverkeer

Bericht door Lukas »

Redelijk veel K'tjes op 2dehands.
Bvb.: https://www.2dehands.be/motoren/motoren ... 28478.html" onclick="window.open(this.href);return false;
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
fronteradriver
Berichten: 396
Lid geworden op: 30 apr 2006, 17:32
Woonplaats: Gentbrugge
Locatie: Gentbrugge

Re: beste motor woon-werkverkeer

Bericht door fronteradriver »

Ik doe al 2.5 jaar woonwerk met een scooter. Eerst een 250cc SYM; daarna 500cc Kymco; nu een 125cc SYM Joymax.

De 125cc geniet mijn voorkeur: laag verbruik (3l/100km); geen rijtaks; lage onderhoudskosten.
BMW K100LT (1987)
Sym Joymax 125i (2015)
BMW R12OOGS Adventure (2006) (verkocht)
BMW R1100R (1995) (verkocht)
W124 200D(1988)
Ratte
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 apr 2013, 10:33
Woonplaats: 1652

Re: beste motor woon-werkverkeer

Bericht door Ratte »

ha jongens,

heb de laatste berichtjes niet meer gevolgd...

uiteindelijk rij ik nog steeds rond op m'n Africa twin. Hij zal het nog een wintertje moeten uithouden want ik ben van plan er eentje te restoreren.
(Honda Camino ^^ -) Honda CB125B6 - Honda CB450K5 - BMW R75/6 - Africa Twin 650
Plaats reactie