Georganiseerde motortoeren.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
janneman
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 jan 2006, 10:50
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Georganiseerde motortoeren.

Bericht door janneman »

Moet mij toch even van het hart.

Gisteren nog eens meegedaan aan een georganiseerde motortoer voor het goede doel. Op zich niks mis mee, absoluut niet zelfs.
Was goed georganiseerd, mooie toer en op de koop toe nog eens goed weer.

Dus bij gevolg veel opkomst, oorspronkelijk tegen de 200 motoren ingeschreven, uiteindelijk de dag afgesloten met 520 motoren.

De organisator is een goede vriend van mij en door omstandigheden kon ik de meeste vorige jaren niet deelnemen.
Ook wel omdat ik niet echt van zo een groepsgebeuren hou.

En dat werd gisteren maar terug eens bewezen. Spijtig genoeg.

Motoren die aan alles, maar dan ook aan alles hun laars lappen. Door bebouwde kommen, over kleine gezellige wegen scheuren alsof ze op een circuit rijden. Het is zondag en als er 520 motoren aan je deur passeren, waartussen verschillende 'retards', kan het niet anders of dat zo'n evenementen in een slecht daglicht komen te staan. Spijtig.

Zij die denken dat ze zich moeten bewijzen tegen over anderen, kunnen alleen maar mannen met complexen zijn lijkt mij (gefrustreerd, aambeien, klein pietje, schimmelinfectie tussen hun benen met enorme jeuk als gevolg, noem maar op...).

Ik was meer dan een half uur getuige van zulke toestanden.

Ik rij zelf ook graag eens snel, maar doe dat dan waar het kan, maar niet op kleine baantjes in de Vlaamse Ardennen met honderden andere motoren, wandelaars en fietsers.

Een clubje blijkbaar (want ze zijn dan ook nog zo lomp om hun namen op hun vesten te zetten met tipp ex, volgende keer misschien ook gewoon jullie telefoonnummer opzetten zodat we jullie er direct kunnen uithalen). Een clubje van een 10-tal die het nodig vonden om het voor veel mensen te verzuren.

Ik heb hen letterlijk mensen van hun fietsen zien rijden! Echt! Bochten nemen met totaal geen overzicht op de linkerbaanvakken... Constant inhalen en dan weer wachten op de zijkant van de weg achter andere bendeleden, om dan enkele minuten erna terug voorbij te scheuren met dezelfde stomme driversskills. Diezelfde leden vonden het ook telkens nodig om op drukkere kruispunten het verkeer tegen te houden !?! Motoren gewoon te midden op de hoofdwegen zetten en alles tegenhouden tot wanneer hun retard-leden het kruispunt gepasseerd waren ?!? Waar zijn jullie met bezig zeg?

Op een gegeven ogenblik stonden ze aan de zijkant met een lokale mevrouw op een scooter die de kant ingereden was. Ik mag hiervan niemand betichten, aangezien ik er niet bij was, maar het feit dat net heel die bende 'tipp ex' losers erbij stond ... Moto's te midden op de weg en weer 'verkeer regelen', op een baantje net voor de Koppenberg. Op een weg met de breedte van met moeite één auto, valt er niet te veel te regelen hé kalf. Tenzij dat jullie willen verdoezelen, uit een soort schuldgevoel, wat jullie net aangericht hadden.

Tenzij ... want ik was er niet bij?!?

Toen ben ik gestopt voor de voeten van enen van die waaghalzen, diegene die ik een vrouw van haar fiets zag rijden (echt waar), zijn bochten zag afsnijden op het linkerrijvak op hoeken van 90 graden met zicht nihil ... En telkens met moeite zijn machine onder controle houdend.

Ik stopte recht voor zijn voeten, hij was het verkeer aan het regelen op dat baantje ?!? Ik sprak hem aan, 'Dat hij op de manier dat hij reed en zijn bochten nam, niet lang zal rondrijden en zich al heel den tijd schandelijk gedroeg'.

Toen ik hem aansprak en aan zijn dwaze blik te zien in zijn véél te kleine helm werd mij ineens veel duidelijk. Hij leed waarschijnlijk aan acuut zuurstof tekort.
'Met de helm geboren' en daardoor al reeds een 25-tal jaar te kort aan zuurstof geleden, dat was wel duidelijk. Daardoor zullen zijn hersenen niet voorbij het volume van een zevenjarige ontwikkeld zijn.

Net over de Koppenberg reed hij mij terug voorbij en miste zijn scherpe bocht naar rechts, net voor mijn wielen en deed een ander motorrijder ook in de kant belanden. Hij had geluk dat er een uitwijkstrook in kort gras was. Kalf! Groot kalf! Om mij dan een kleine tijd terug erna terug voorbij te vliegen om weer het verkeer ergens stil te leggen op het volgende kruispunt waarschijnlijk.

Spijtig dat zulke lompe kalvers den boel verzieken voor iedereen. Voor iedereen hé!
Voor de andere mensen die de motortocht ondernemen, voor de bewoners langs het parcours, voor de fietsers en wandelaars. En voor de autobestuurders én andere motorrijders die toevallig dit parcours kruisen en tegen gehouden worden door een bende kalvers die denken dat zij alle rechten verworven hebben.

Zonder een bendenaam te noemen van die sukkels, er zat ook nog een moto tussen met een klein meisje op zijn rug 'geplakt', wij zagen dat kind rondlopen tijdens een tussenstop. Ze was geen 10-jaar en dan zulke waaghalzerij.

Spijtig, spijtig, spijtig.

Voor de goede orde, dit is geen stigmatisering naar benderijders hé of andere mannen met clubnamen op hun kunstlederen vestje gezet. Al dan niet met 'tipp ex'.
Ik heb er ook andere gezien.
Gelukkig.

PS. en dan zwijg ik nog over de voorrang van rechts invalswegen.
Laatst gewijzigd door janneman op 10 sep 2018, 14:20, 5 keer totaal gewijzigd.
K75 / GS1100 / GS1200 / GSA1200 • ROOD / GSA1200 • TRIPLE BLACK / GSA1200 LC • WIT (model 2017)
Hou in gedachten wat je ziet en zie wat je in je gedachten houdt
https://www.instagram.com/janmarchandphotography/
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Georganiseerde motortoeren.

Bericht door Lukas »

Never underestimate the power of stupid people in large groups.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Re: Georganiseerde motortoeren.

Bericht door Freddie »

Ik zie dit gedrag van alles aan hun laars lappen ook bij wielrenners in groepjes.
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
Man in Black
Berichten: 1586
Lid geworden op: 25 apr 2013, 20:28
Woonplaats: Opitter
Locatie: Limburg

Re: Georganiseerde motortoeren.

Bericht door Man in Black »

Exact mijn reden waarom ik ook niet met zulke evenementen meedoe.
Tegen beter weten in, in Maart toch meegereden met de georganiseerde rit bij de seizoensstart in Borgloon.
Dat was de laatste keer, zeker weten...
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: Georganiseerde motortoeren.

Bericht door alfa »

Gisteren mee gereden in Schoten en was top en zeer goed georganiseerd .
Er reden in België gisteren paar duizend motoren , dan is het logisch dat er 10 zotten tussen zitten net als met fiets en auto.
Moet lukken dat u dit nu juist ondervind, onkruid zal nooit vergaan.
In vervolg filmen en op YouTube :idea: zetten.
BMW R1100R zonder KFR
aantzeetje
Berichten: 1161
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: Georganiseerde motortoeren.

Bericht door aantzeetje »

Eén van de redenen waarom ik een aantal motortreffens (o.a. Hartrijders, hoppetreffen enz..) bewust niet meer mee rij. Alhoewel ik ook behoorlijk gas geef buiten de bebouwde kom als ik alleen of met een kleine groep op stap ben met toch steeds "liever blode Jan, dan dode Jan" in gedachten, rijden er veel te veel gekken mee die enkel met zichzelf rekening houden. En ja, als het rechtdoor gaat is gas geven geen enkele kunst maar bij de eerste bocht zie je al welk vlees je in de kuip hebt. Dan denk ik ook van man, man, man leer eerst rijden voor je op het gas gaat. Dus Janneman, ik versta je frustratie maar al te goed.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
vandamme
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 sep 2018, 08:30
Woonplaats: Ieper

Re: Georganiseerde motortoeren.

Bericht door vandamme »

Alles dat georganiseerd in bende gebeurd, veroorzaakt meestal meer wantoestanden en overlast dan wie het op zijn eigen of in beperkte groep doet.

Vandaag ook weer, een bende van zeker 40 oude van dagen van den Okra.. 4 "begeleiders" met geel jekkertje aan.
Geen volg wagen
Oude van dagen fietsten over de volledige breedte van het rijvak
niet echt stabiele fietsers om te beginnen, en dan in bende met 4 begeleiders die ook al oud en van dagen waren.
Door groen begonnen, door oranje blijven oversteken, staart begon met oversteken door rood


Ik ben ooit op een auto forum afgebrand omdat ik durfte suggereren, dat auto's in rondritten met al hun open uitlaatjes niet noodzakelijk plezant zijn, zeker niet als je op een plek woont waar alle rondritten langs gaan.
je weet wel
de Oldtimer club
de vespa club
de westevlaamse motorenclub
de porsche club
de MG club
De Kever club
De Chipploni club (ja die maken ook veel laweit , EEIHUH MARCEL, JA LUDO )
De Harley club

Van lente tot herst passeren die hier ...
Woonwijk, moogt 50, blinde bocht, huizen aan beide kanten.

Zeker de sportwagens pakken hun bochtjes hier met gierende banden..
optrekken is plezant hé.
om 8h30 op zondag.. Als ik eens wil uitslapen.

maar nee, mocht ik niet zeggen, als eigenaar van zoeen sport wagen was ik volgens anderen een hypocriet als ik dan durfde suggereren, dat men ook wat rekening moest houden met de omgeving.
Zeker als je in grote bende bent
"Nee, das bullshit, wij veranderenpetrol in muziek, en als de mensen buiten staan geven we gaas bij."

Dus ik, die ook wel sport wagen heb, en ja die 'kan' iets meer lawaai maken.
mag niet de suggestie maken dat je bv ook wel eens je gas kan lossen als je langs een huis gaat
of dat je eens een vitesse hogere kan in lagere toeren rijden als je door een woonwijk gaat.


Het punt is wel, dat we in Belgie dichter dan ooit bevolkt zijn.
Want iedereen wil een huis zonder gebuurs, met een uitzicht op een patattenveld achter ons huis.
Dus lint bebouwing, nergens nog open ruimte.

In Duitsland waar ze die openruimte wel nog hebben, zijn ze ondertussen ook al zo ver dat geluids overlast van motos en oto's via reglementering wordt aangepakt, en met handhaving.

Als de liefhebbers van auto's en moto's er niet in slagen om een beetje met manieren rond te rijden.
Dan gaan we hier ook die kant uit. En je weet van te voren als de Belgische regering iets van maatregelen neemt
het weer slecht geregeld en ingrijpend zal zijn.

Dus ik herhaal mijn pleidooi, Hou rekening met je omgeving.
En al helemaal als je in bende rondrijdt (doe ik jamais de la vie),
als organisator is het cruciaal dat je de teugels op dat vlak strak houdt en je je deelnemers duidelijk maakt wat kan , en wat niet kan. En dat je ook het lef hebt om mensen die het niet kunnen of willen snappen, er uit te halen.

Niet doen = binnen de 10 jaar gedaan met die zever.
Het is 5 minuten werk om rond ritten via wetgeving helemaal kapot te reglementeren.

Vergunnings en meldings plicht als je met meer dan 10 voertuigen iets wil doen.
verplicht volg auto voor en na de kolonne, met signalisatie
maximale snelheden en verplicht in kolonne rijden
verplicht deelnemers een bepaalde sticker

ik kan nog tal van idiote dingen opnoemen, en je kan er zeker van zijn ze gaan idiote dingen verzinnen als de wetgever het in zijn kop krijgt dat er iets moet gedaan worden aan de overlast.

Mooi voorbeeld is in bepaalde gemeentes waar men een limiet heeft moeten invoeren op een jaagpad omdat peleton wannabe coureurs iedereen van hun sokkel reden... nu ist daar ook gedaan, en moeten ze het opbreken in groepjes van 5 of zo.

Waar de overlast blijft duren, komt er vroeg of laat een correctie.
Die zal altijd erger zijn dan wat je met preventie en zelf regulering had "kunnen" doen.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Georganiseerde motortoeren.

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik heb de opmerking van janneman ook op het gs forum gelezen en daar ook op gereageerd. Bepaalde clubs die ritten organiseren zouden dit beter niet meer doen en beter een pensenkermis of optredens of bikeshow organiseren. Veel minder hinder, veel minder risico. Ik heb die bewuste rit ook meegereden en ondanks de ongetwijfeld goeie bedoelingen was er door de organisatie met niets rekening gehouden. Rit ging door een wielerwedstrijd, een loopwedstrijd, mtb rit etc... Dat is om problemen vragen. Ook een hoop gasten die niet kunnen rijden behalve aan de toog zoals gewoonlijk. Die losers vind je op elk treffen... Verder prima baantjes en goed verzorgd evenement.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
S.
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 aug 2005, 17:34
Woonplaats: Waasmunster
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Georganiseerde motortoeren.

Bericht door S. »

Nog een dikke maand en we kunnen over De Herfstrit klappen :grin: :grin: Nooit de leukste rit van het jaar maar ik vergelijk het altijd met kerstavond bij de schoonouders. Tradities zijn er nu eenmaal om gerespecteerd te worden. :santa:
Plaats reactie