verzekering - beroepsgebruik

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
FrankV
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 okt 2012, 16:14

verzekering - beroepsgebruik

Bericht door FrankV »

Dag collega's,

Ik ben boekhouder - fiscalist en heb iets voor mbt verzekering van mijn klant. Ik ben voor mijn moto ook bij AXA verzekerd en heb vandaag vastgesteld dat ik hetzelfde probleem heb dat ik hieronder beschrijf.

Deze morgen heb ik moeten vaststellen dat mijn klant de voorbije 12 jaar niet correct verzekerd was. Hij is sinds 10 jaar verzekerd bij AXA voor zijn GS1200 van 2007. Zijn moto en en auto staan beide op naam van zijn vennootschap waarin ze verzekerd zijn.

Vorige maand heeft de klant zich een nieuwe 1250GS gekocht en zijn verzekeraar gemeld dat hij voorlopig de oude moto niet weg doet (off-road rijden,...). Zijn verzekeraar vroeg me of die moto beroepsmatig ging gebruiken. Dit doet hij al 12 jaar was mijn antwoord. Oei, dan moeten we u de volledig premie aanrekenen en die bedraagt 771 EUR bij AXA meneer... Na een 10tal minuten zat ik terug op mijn stoel en vroeg hoe dat komt. Zijn vorige verzekering bedroeg +/- 150 eur.

AXA haalt volgende redenen aan :

- zodra er beroepsgebruik is kan er geen vermindering gegeven worden als dat beroepsgebruik "regelmatig" is. Zodra je meer dan 5000 km rijdt en aangeeft dat je ook beroepsmatig rijdt ( woon werk verkeer - klanten bezoeken, ....) moet je de volledige premie betalen. Ter info, voor zijn bmw 5 reeks betaalt hij 650 eur per jaar (geen omnium).
- betaal je die premie niet en zeg je dat uw moto maar bijzaak is ( minder dan 5000 km en sporadisch woon werk verkeer) kan je de vermindering genieten tot +/- 150 eur ( 85% korting).
- Doordat je een auto en een moto samen verzekerd krijg je die korting maar de het gebruik van de moto moet beperkt blijven tot 5000 km en er mag slechts "sporadisch" gebruik gemaakt worden van de moto voor beroepsgebrui.

De klant rijdt +/- 10.000 km per jaar met de moto waarvan 5000 beroepsverplaatsingen en 5000 privé en heeft bijgevolg geen recht op de verminderde premie.
Nu kan je op zijn Belgisch gaan foefelen maar ik heb aangeraden om daar toch 2x over na te denken. Bij een zwaar ongeval zal de verzekering een "buurtonderzoek" doen en nagaan of de verzekering correct is toegepast. Wanneer wordt vastgesteld dat het verzekeringscontract niet correct is toegepast zal de verzekeringsmaatschappij maatregelen (tot uitsluiting (met alle gevolgen vandien) kunnen nemen om zich te onttrekken aan de verzekeringsverplichting. Je kan de km van de moto niet terugdraaien dus kan de verzekeringsmaatschappij makkelijk aantonen dat je meer dan 5000km rijdt

Mijn vraag :
- zijn er mensen die in dezelfde situatie zitten en dit al bekeken hebben? of me info kunnen geven van andere maatschappijen die dit anders aanpakken?
- ik heb een aantal verzekeraars aangeschreven om dit te bespreken want ik vermoed dat er wel een reëel risico bestaat voor mensen die zich onbewust verzekeren en denken met alles in orde te zijn terwijl ze bij een serieus probleem nog grotere problemen mogen verwachten.
- ik denk dan vooral aan de woon - werk verkeer rijders op dit forum. Hebben jullie dit goed bekeken bij het afsluiten van een verzekering? zo ja, wat zijn de suggesties?
bedankt op voorhand.
MaartenGS-R-RT
Berichten: 192
Lid geworden op: 31 mei 2013, 15:41
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: verzekering - beroepsgebruik

Bericht door MaartenGS-R-RT »

Woon-werkverkeer wordt door de meeste (niet alle) verzekeringsmaatschappijen aanzien als privé: https://www.verzekeringen.be/hoe-wordt- ... g-berekend" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat betreft het beroepsmatig gebruik : momenteel ben ik verzekerd bij Baloise, en daar is het zo dat op de voorafgaande vragenlijst, die ik diende in te vullen vooraleer de polis werd afgesloten, er specifiek voor personenwagens en lichte vrachtwagens wél gevraagd wordt naar het gebruik van het voertuig (privé, (beperkt)beroepsgebruik) maar dat die vraag niet wordt gesteld voor motorfietsen, en déze verzekeraar dus alvast - voor motorfietsen - géén andere premie hanteert indien de motorfiets al dan niet wordt aangewend voor beroepsgebruik.
Interessant topic wel.
FrankV
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 okt 2012, 16:14

Re: verzekering - beroepsgebruik

Bericht door FrankV »

Bedankt Maarten,

Heb je uw polis nagekeken op wat vermeld staat ivm het gebruik van de motorfiets? Het is niet omdat ze de vraag niet stellen dat ze erna geen beperking in de polis zetten. Ik vermoed dat de verzekeraars er principieel vanuit gaan dat een moto voor het plezier gebruikt wordt. Ze sluiten in de polis het beroepsmatig gebruik uit om mistoestanden te vermijden. Lees dus best eens je polis grondig door.
Dank voor de verwijzing naar de interpretatie van woon werk verkeer. Deze interpretatie is afgeleid van de fiscaliteit waar het woon werk verkeer ook een privé verplaatsing is. Die verplaatsing is wel specifiek aftrekbaar voor motorijders. (verschillend van autorijders) Dit is een misvatting die door velen gemaakt wordt maar dit is het topic niet. Ik zal dit eens toelichten bij de sectie fiscaliteit op dit forum. Wanneer je uw moto op de vennootschap inschrijft heeft dit altijd een beroepsmatig karakter. Ook als je voor uw werkgever (als bediende) verplaatsingen doet tijdens de werkuren zijn dit beroepsmatige verplaatsingen die meestal door de werkgever vergoed worden onder een km vergoeding. De verzekeringsmaatschappijen weten ook dat het moeilijk is aan te tonen dat je voor beroep of privé rijdt en ze lassen daarom die 5000 km of de notie "sporadisch in verkeer gebracht in" om mensen die veel met de moto rijden te kunnen uitsluiten bij zware aansprakelijkheid. Ik heb geen weet van gevallen waar dit gebeurd is, maar op basis van de bepalingen in de polis van AXA kom ik tot het besluit dat 10Kkm rijden per jaar met een moto in de vennootschap een serieus risico is een zwaar ongeval waar je in fout bent.
Ik check momenteel de meest gekende verzekeringsmaatschappijen en laat nog iets weten wanneer ik rond ben.
mvg
FrankV
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 okt 2012, 16:14

Re: verzekering - beroepsgebruik

Bericht door FrankV »

MaartenGS-R-RT schreef:Woon-werkverkeer wordt door de meeste (niet alle) verzekeringsmaatschappijen aanzien als privé: https://www.verzekeringen.be/hoe-wordt- ... g-berekend" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat betreft het beroepsmatig gebruik : momenteel ben ik verzekerd bij Baloise, en daar is het zo dat op de voorafgaande vragenlijst, die ik diende in te vullen vooraleer de polis werd afgesloten, er specifiek voor personenwagens en lichte vrachtwagens wél gevraagd wordt naar het gebruik van het voertuig (privé, (beperkt)beroepsgebruik) maar dat die vraag niet wordt gesteld voor motorfietsen, en déze verzekeraar dus alvast - voor motorfietsen - géén andere premie hanteert indien de motorfiets al dan niet wordt aangewend voor beroepsgebruik.
Interessant topic wel.

Dag Maarten , ik heb ondertussen een polis van Baloise kunnen nakijken en er wordt geen onderscheid gemaakt tussen beroep en privé rijden. Ik heb een medewerker van Baloise gevraagd om dit na te kijken en mij te bevestigen. Het lijkt dat Baloise een beter alternatief is dan AXA in mijn geval. De polis kost +/- 250 eur wat iets hoger is dan AXA maar voor het verschil tussen 190 eur en 733 eur met risico dekking heb ik dit er graag voor over.

groeten & goed weeekend.
Plaats reactie