GPS of WAZE

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Frank Rooses
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2020, 15:09
Woonplaats: 2170 Merksem

GPS of WAZE

Bericht door Frank Rooses »

Hallo vrienden motorliefhebbers,

Momenteel twijfel ik tussen de montage van een cradle voor een ZUMO-Garmin (GPS heb ik nog) of een smartphonehouder met het oog op het gebruik van WAZE.

Wellicht zijn er heel wat onder jullie die met beide navigatiemogelijkheden ondervinding hebben. Alle tips zijn welkom.

Ik zou één van beide willen monteren op een F800R - 2018.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: GPS of WAZE

Bericht door WILBIKE »

Indien je doorrijder bent niet twijfelen, Garmin. Kan veeeel beter tegen trillingen en uiteraard natte weersomstandigheden en is beter afleesbaar volgens mij ...
WAZE, niet echt nodig op de motor vind ik, voor 99% kom je toch overal door :grin:
Lid BMW MC Vlaanderen...
aantzeetje
Berichten: 1159
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
Woonplaats: Oostduinkerke
Locatie: W-VL

Re: GPS of WAZE

Bericht door aantzeetje »

probeer je tel eens te bedienen met je motorhandschoenen aan.... is er totaal niet voor gemaakt. Geef mij maar men Garmin
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Danny
Berichten: 6451
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: GPS of WAZE

Bericht door Danny »

Geef mij maar men Garmin
:mrgreen: of een TT
Frank Rooses
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 mar 2020, 15:09
Woonplaats: 2170 Merksem

Re: GPS of WAZE

Bericht door Frank Rooses »

Beste allen,

Lijkt me duidelijk, bedankt voor de feedback.
WILBIKE
Berichten: 251
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:58
Woonplaats: Wommelgem
Locatie: Antwerpen

Re: GPS of WAZE

Bericht door WILBIKE »

Danny schreef:
Geef mij maar men Garmin
:mrgreen: of een TT
Om Danny bij te staan...
Ik ben sinds eind vorig jaar overgestapt op een TT vooral voor het maken van ritten in het buitenland zonder PC, ook het gebruiksgemak is een pluspunt volgens mij. Vroeger steeds een kleine 10" Samsung bij maar nu heb ik deze niet meer nodig. Smartphone en TT 550 geven minder bagage op mijn jaarlijkse uitstappen... Heb sinds jaren 2000 steeds Garmin gebruikt maar stapte over sinds vorig jaar, erg makkelijk en zeker geen spijt maar ik gebruik af en toe bij de clubritten nog de Garmin. Van de XT-versie was toen nog geen sprake... misschien was het anders geweest :thumbright: ?
Lid BMW MC Vlaanderen...
Gixxer21
Berichten: 229
Lid geworden op: 06 nov 2015, 09:58
Woonplaats: Gent

Re: GPS of WAZE

Bericht door Gixxer21 »

Zou niet weten waarom je waze moet bedienen tijdens de rit.
Voor je vertrekt de bestemming in geven en de gsm in de zak en je bent klaar.
Heb een TT voor plezier ritten.
bert111bel
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 dec 2008, 10:26
Woonplaats: 8860
Locatie: west vlaanderen

Re: GPS of WAZE

Bericht door bert111bel »

Danny schreef:
Geef mij maar men Garmin
:mrgreen: of een TT

Ja misschien wel , heb ook altijd garmin gehad maar ben ook aan het overwegen om de volgende een TT aan te schaffen ....
Was K1600 GT 2012 ...Is nu R1200RT LC 2015 - K1200 GT 2007 + zijspan Hannegan
Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: GPS of WAZE

Bericht door Relax »

Als je die TT koopt, wacht dan nog even om je Garmin te verkopen. Ik ken er wel wat waarbij het niet 'klikte'.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Bigfoot
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 feb 2016, 17:45
Woonplaats: Zelzate

Re: GPS of WAZE

Bericht door Bigfoot »

Waze ga je enkel gebruiken voor ritten van A naar B een motor GPS eerder voor ritten alhoewel de A>B rit ook perfect werkt op een GPS.
Polleke G
Berichten: 285
Lid geworden op: 17 nov 2012, 22:11
Locatie: Opglabbeek

Re: GPS of WAZE

Bericht door Polleke G »

WILBIKE schreef:
Om Danny bij te staan...
Ik ben sinds eind vorig jaar overgestapt op een TT vooral voor het maken van ritten in het buitenland zonder PC, ook het gebruiksgemak is een pluspunt volgens mij. Vroeger steeds een kleine 10" Samsung bij maar nu heb ik deze niet meer nodig. Smartphone en TT 550 geven minder bagage op mijn jaarlijkse uitstappen...
Dan kan je toch net zo goed de rit maken op het GPS toestel zelf,of je de rit nu op dat piepklein scherm van een Smartphone maakt of op het scherm van het GPS toestel dat maakt niets uit,
En dat kan je op je Garmin of je Tomtom doen.
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: GPS of WAZE

Bericht door Koppel!! »

Ben nu zelf al geruime tijd beiden aan 't testen, de gsm gebruik ik met Waze en heb ik mits een mount van SP Connect op 't stuur gemonteerd, de gsp staat op de voorziene locatie boven het dashboard.
De volgende dingen zijn me reeds opgevallen.

Bij nacht is het scherm v.d gsm meer dan duidelijk genoeg, maar bij vol zonlicht moet de scherminstelling op volle bak staan, of je ziet niets op 't scherm. Ook moet de gsm zelf echt bijna op een hoek van 90° staan, of je kijk er telkenmale bovenop, ipv er recht op.
Dan, Waze zelf. Ook niet foutloos hoor, ik gebruik 't ook als flitsmelder ipv mijn Coyote waar ik dan weer van het toestel zelf niet tevreden was. En ja, als je 't als flitsmelder wil gebruiken, dan moet je al rijdende dus wel aan je scherm kunnen. Wat dus met de meeste handschoenen niet lukt, en waardoor je dus geen flitser kunt melden wanneer je 'm passeert. Verre van ideaal dus, en het ondermijnt dan ook de werking van de flitsmelder, want die werkt alleen als iedere Waze gebruiker dit doet. Dus niet in de jaszak steken en zelf profijt doen van de meldingen maar tegelijk zelf geen melding doen.
Ook heb ik reeds enkele malen gezien dat Waze niet goed werkt, simpelweg. Ik rij een bijan vast traject voor woon-werk, en gelukkig ken ik de flitspalen en trajectcontroles, want af en toe doet de Waze 't niet. Kijk ik dan op 't scherm zie ik dat hij er soms 200 tot 300m naast zit, en je dus nooit ofte nimmer op tijd een melding van flitser, of een onveilige situatie gaan bezorgen. Ook vraag ik me af wat 't ding gaat doen als je werklijk van A naar B wil rijden met Waze, en hij er constant enkele honderden meter naast zit.

Dan, de gps. Een Garming Navi6 voor BMW. En da's ook geen plezier. Het ding heeft last van ghost buttons, maw, soms zie je plots dat willekeurige buttons worden aangeraakt, terwijl er echt niemand deze aanraakt. Dat, én 't feit dat voor de onderste buttons je halverwege de hoogte van 't scherm moet drukken, én je dus géén buttons bovenaan 't scherm kan indrukken, is eigenlijk de reden dat ik toch de gps een kans wilde geven. Maar deze gps is echt geen optie, dat ding heeft gewoon een "mind of it's own" en daar kan je dus ook geen A naar B mee rijden.

Ik ga naar alle waarschijnlijkheid dus gewoon m'n oudere Garmin 390 (ofzoiets, weetikveel) mits een adapter op de daarvoor voorzien plek boven de tellers zetten, die doet al jaren foutloos dienst op de Super Tenere, en meer heb ik eigenlijk niet nodig.

Gps of gsm, ik hou 't momenteel op gps, maar dan wel eentje die werkt naar behoren.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

Re: GPS of WAZE

Bericht door speedi007 »

[quote="Koppel!!"]*** Een Garming Navi6 voor BMW. En da's ook geen plezier. Het ding heeft last van ghost buttons, maw, soms zie je plots dat willekeurige buttons worden aangeraakt, terwijl er echt niemand deze aanraakt. Dat, én 't feit dat voor de onderste buttons je halverwege de hoogte van 't scherm moet drukken, én je dus géén buttons bovenaan 't scherm kan indrukken, is eigenlijk de reden dat ik toch de gps een kans wilde geven. Maar deze gps is echt geen optie, dat ding heeft gewoon een "mind of it's own" en daar kan je dus ook geen A naar B mee rijden.****

Ter info ivm NAV6 : even langs de dealer gaan, er is een slechte reeks op de markt. Zit de serienr. in de lijst dan krijg je een nieuwe NAV 6.
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: GPS of WAZE

Bericht door Koppel!! »

Dealer weet er reeds van. Ik heb de gps bij de motor kunnen overnemen, maar bij BMW eisen ze natuurlijk een aankoopfactuur of ge moogt naar uwe garantie fluiten. Goed wetende dat bij velen de factuur na een tijdje toch naar de prullenmand verhuist is dat makkelijk gespeeld.
Dus van zomaar een nieuwe krijgen wanneer je serienummer er tussen zit is helaas geen sprake.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
speedi007
Berichten: 287
Lid geworden op: 17 jun 2016, 19:42
Woonplaats: diksmuide
Locatie: West-Vlaanderen

Re: GPS of WAZE

Bericht door speedi007 »

Koppel!! schreef:Dealer weet er reeds van. Ik heb de gps bij de motor kunnen overnemen, maar bij BMW eisen ze natuurlijk een aankoopfactuur of ge moogt naar uwe garantie fluiten. Goed wetende dat bij velen de factuur na een tijdje toch naar de prullenmand verhuist is dat makkelijk gespeeld.
Dus van zomaar een nieuwe krijgen wanneer je serienummer er tussen zit is helaas geen sprake.

Grtz, Philip!
Dat kon ik niet weten hé :wink:

Probeer toch es aan de vorige eigenaar te vragen of hij soms zijn factuur niet heeft liggen. Ik heb nog alle facturen van mijn vorige moto's op mijn PC, mooi ingescand.
Learn from yesterday; live for today, hope for tomorrow.
If you think nobody cares if you're alive, try missing a couple of payments.
Gixxer21
Berichten: 229
Lid geworden op: 06 nov 2015, 09:58
Woonplaats: Gent

Re: GPS of WAZE

Bericht door Gixxer21 »

Dat probleem dat waze er een paar honderd meter naast zit heb ik nog niet ervaren.
Maar daar spelen vele andere parameters mee zoals het toestel, de provider en zelfs de locatie.

Op de motor gebruik ik dat enkel om mij te verplaatsen.
Ik ga dan geen meldingen ingeven en zo mijzelf mogelijks in gevaar brengen.
Focus op het verkeer is al wat telt en al zeker niet zitten frunniken op een schermpje.
Maar wat je zegt is ook al meer dan 10 jaar het probleem van coyote gebruikers.
Dat samen met een slechte kwaliteit van hun toestellen heeft mij al lang doen weglopen van hun veel te duur product.

In de wagen kan ik meldingen doen via de stuurknoppen of gewoon bevestigen met de stem wat dan wel weer handig en veiliger is.

TT heeft ook live meldingen maar of ze betrouwbaar zijn is dan weer iets anders.
Soms krijg ik geen melding van een flitspaal terwijl die er al sinds het prille begin staat.
Plaats reactie