Vraagje ivm aangifte belastingen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Vraagje ivm aangifte belastingen

Bericht door Dr.Funkenstein »

Hallo allemaal,

In 2019 (aanslagjaar 2018) bracht ik voor de eerste keer mijn werkelijke beroepskosten in na aankoop van mijn motor (BMW R Nine T) in 2018 die ik grotendeels voor woon-werkverkeer gebruik.
Vorig jaar heb ik wegens omstandigheden echter weinig km's gereden waardoor ik dus niet boven mijn forfaitaire beroepskosten kom. Het heeft dus geen zin dit jaar (aanslagjaar 2019) mijn motor in te geven.
Dit jaar echter rijd ik echter terug veel met de motor en kan ik hoogst waarscshijnlijk mijn motor volgend jaar terug inbrengen. Maar ik vroeg mij af of dit mag nadat je een jaartje hebt overgeslagen.
Ter verduidelijking: Ik schrijf mijn motor af over 5 jaar. Het eerste jaar heb ik ingediend. Het tweede jaar sla ik over. Mag ik 'm dan het derde jaar terug inbrengen als ik voldoende heb gereden?
Alvast bedankt voor de info.
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Vraagje ivm aangifte belastingen

Bericht door Bob »

Ja dat mag, maar dan ook effectief de derde schijf afschrijven, en niet de tweede.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: Vraagje ivm aangifte belastingen

Bericht door Dr.Funkenstein »

Bob schreef:Ja dat mag, maar dan ook effectief de derde schijf afschrijven, en niet de tweede.
Super! Bedankt voor de info!
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Vraagje ivm aangifte belastingen

Bericht door Bob »

Maar het is niet omdat je weinig kilometers gereden hebt dat je niet boven je forfait kan geraken. Doorgaans is het afschrijven van de aankoopsom het grootste deel, niet zozeer de liters benzine. Wat dan vooral van belang is, is hoeveel procent van die (weinige) kilometers je voor je werk reed. Als dat percentage hoog is zou ik toch overwegen om af te schrijven.

Voorbeeld, een beetje overdereven, maar dat maakt het duidelijk:

Je reed in het jaar waarvoor je aangifte doet maar 1000 km met de moto. Woon-werk-verkeer is dagelijks 50 km. Je bent 19 keer met de moto naar het werk gereden, dat maakt 950 km of 95%. Je mag dan volgende dingen afschrijven:
  • 95% van een schijf van de aankoopprijs van je moto
    95% van je verzekeringspremie
    95% van de rijtaks
    95% van onderhoud en herstellingen
    95% van accessoires (bij grote aankopen ook spreiden over enkele jaren)
    95% van uitrusting/kledij (eventueel ook spreiden)
    brandstofkosten voor 950 km
Dat laatste zal gene vette zijn, maar hangt het puur daar van af of je over je forfait geraakt of niet? Dat moet je eens berekenen. Vergeet ook niet dat je voor de overige werkdagen (bvb 200 dagen) dat je met de auto ging werken, nog een forfaitair kilometerbedrag mag aftrekken (heel vroeger was dat 6 Bfr de km maar geen idee wat dat nu is, iets van een 15 cent ofzo?), of de kosten van openbaar vervoer. Misschien kom je alsnog boven je forfait uit.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Dr.Funkenstein
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2017, 18:29
Woonplaats: Schelle
Locatie: Antwerpen

Re: Vraagje ivm aangifte belastingen

Bericht door Dr.Funkenstein »

Bedankt voor de tip! :thumbleft:
Kawa Z750 —> BMW R Nine T Pure
Plaats reactie